Autobusowa rewolucja marcowa na wstecznym

Pojawia się coraz więcej rys na przeprowadzonych dwa miesiące temu zmianach w układzie linii autobusowych. Przypomnijmy, że choć ogólnie przyniosły one wzmocnienia oferty – w skali roku o wartości ok. 6 mln zł – to niestety nie we wszystkich rejonach oznaczały realną poprawę. W niektórych miejscach ilość kursów się zmniejszyła (Malborska, Wadowska, Stojałowskiego), w innych z kolei pogorszyła się wzajemna synchronizacja autobusów (Skotnicka). Mieszkańcy zaczęli więc wyrażać swoje niezadowolenie.

Malborska

Chyba jako jedni z pierwszych zadziałali mieszkańcy Woli Duchackiej. Wielu z nich nie zaakceptowało zmian na terenie dzielnicy, a prym wiodą tu pasażerowie z ul. Malborskiej. Przypomnijmy, że z ulicy tej została zabrana linia „107”, która jako jedyna zapewniała dojazd do tramwajów na Wielickiej. Z kolei „184” zostało wymienione na „169/469” które, choć wykonuje więcej kursów, obsługuje inne rejony w centrum miasta niż „sto osiemdziesiątka czwórka”. Mieszkańcy zatem zaczęli zbierać podpisy pod petycją o przywrócenie dawnego układu tras i zebrali ich sporo – blisko pół tysiąca. Zmotywowało to Radę Dzielnicy XI do wysłania pisma do ZIKiT, w którym popiera opinię mieszkańców i również prosi o wycofanie się ze zmian. Możemy przeczytać w nim, cytuję:

Mieszkańcy, którzy masowo korzystają z wszystkich trzech przystanków: „Wola Duchacka”, „Malborska Szkoła” oraz „Sułkowskiego”, na skutek dokonanych zmian nie mają obecnie połączenia autobusowego z tramwajami kursującymi ul. Wielicką. Takie połączenie gwarantowała linia 107, która została przekierowana do „Zajezdni Wola Duchacka”. Poprzez przywrócenie linii 107, przynajmniej do Dworca w Płaszowie, mieszkańcy Woli Duchackiej – Wschód uzyskają możliwość bezpośredniej przesiadki do tramwaju.

Poprzez likwidację przebiegu linii 184 ulicą Malborską mieszkańcy Woli Duchackiej – Wschód utracili połączenie z kluczowymi węzłami komunikacyjnymi miasta, m.in. z Rondem Grzegórzeckim, Rondem Mogilskim, Rondem Młyńskim oraz bezpośrednie połączenie z Cmentarzem Batowickim.

Rekompensata w postaci linii 169 jest niewystarczająca dla mieszkańców, o czym świadczy ich Apel do ZIKiT w Krakowie o przywrócenie linii autobusowej 184 i 107 przez ul. Malborską, podpisany przez prawie 450 mieszkańców osiedla Wola Duchacka – Wschód.

Wadowska

Na minus wyszli również mieszkańcy ul. Wadowskiej. Dotychczasowe „110” zostało rozdzielone na dwie linie – „110” i „160”. I choć obie łącznie wykonują więcej kursów, a do tego pokrywają się na większości trasy, to ta druga właśnie omija wspomniane rejony ul. Wadowskiej. Również i tą sprawą zajęli się lokalni Radni, i w piśmie Rady Dzielnicy XVII skierowanym do ZIKiT możemy przeczytać:

Wnioskować do Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu o przywrócenie ilości kursów autobusu linii 110 zmniejszonej zmianami w rozkładach jazdy wprowadzonymi przez ZIKiT w miesiącu lutym 2017.

Uzasadnienie:
Do Rady Dzielnicy XVII wpłynęły pisma mieszkańców os. Wadów (136 podpisów), Dyrekcji Szkoły Podstawowej Nr 78, Samorządowego Przedszkola Nr 63 oraz Firmy „Sema – Print” Sp. z o.o. ul. Wadowska (62 podpisy) z prośbą o zwiększenie częstotliwości kursowania autobusu linii 110.
W związku z uruchomieniem nowej linii autobusowej nr 160 została znacznie zmniejszona liczba kursów autobusu linii 110 (ubyło 14 kursów), co spowodowało duże utrudnienia komunikacyjne dla mieszkańców os. Wadów oraz pracowników tamtejszych Firm i placówek oświatowych.

Zesławice

Nikt chyba nie spodziewał się jednak, że do protestów przyłączą się również mieszkańcy Zesławic. Dla nich zmiany miały być całkowicie pozytywne: nie dość, że „122/422” zostało skierowane na postulowaną przez nich trasę przez r. Kocmyrzowskie, to jeszcze przy okazji dodanych zostało kilka kursów. Niestety, całość zepsuło skierowanie przez MPK krótszych autobusów. Do tej pory na „122” jeździły normalne, 12-metrowe Solarisy Urbino, a na „422” najkrótsze, bo mierzące mniej niż 8 m długości, Jelcze Vero. Krótki tabor na „czterysetce” był wymuszony przez ciasną nawrotkę pod Szpitalem Okulistycznym na Wzgórzach Krzesławickich. W autobusach bywało ciasno, jednak mieszkańcy przynajmniej zawsze mieli alternatywę w postaci większego „122”. Teraz, po zmianach, MPK wymieszało brygady obu linii celem oszczędzenia ilości autobusów. W praktyce oznacza to, że przez cały dzień „122” po dojechaniu do pętli, wraca jako „422”. I odwrotnie – „422” przebiera się w „122”. Przez to również na „sto dwudziestce dwójce” muszą kursować krótsze autobusy. Urzędnicy starali się wyśrodkować ten kompromis i na linie puścili 8,5-metrowe Jelcze Libero. Niestety nie było jednak szans, by taki króciutki autobusik zastąpił dotychczasowego 12-metrowca. Efekt był zatem prosty do zgadnięcia – zaczął panować olbrzymi tłok, a pasażerowie jeżdżą w ścisku. Również i tu interweniowała zatem Rada Dzielnicy XVII, pisząc do ZIKiT:

Na prośbę mieszkańców osiedla w Zesławicach zwracam się z uprzejmą prośbą o zmianę taboru kursującego na linii 122 na większy, sprzed zmiany przebiegu linii autobusowej nr 122 i 422. Obecne autobusy obsługujące linię 122 są niedostosowane do obsługi osób starszych, niepełnosprawnych, czy matek z wózkami dziecięcymi. Bardzo dużym utrudnieniem dla osób starszych jest przemieszczanie się do siedzeń w autobusie przez dwa wysokie stopnie oraz wyposażenie autobusu w jedne drzwi jednoskrzydłowe i jedne drzwi dwuskrzydłowe.

Rada Dzielnicy podejmując Uchwałę XXVII/223/2016 z dn. 15.12.2016 nie godziła się na obniżenie standardu podróżowania mieszkańców korzystających z linii 122. Zdarza się bardzo często, że autobus obsługujący obecnie linię nr 122 jest już przeładowany wyjeżdżając z pętli w Zesławicach – zwłaszcza w godzinach porannych dowożąc dzieci i młodzież do okolicznych szkół. Zebrane prawie 180 podpisów mieszkańców pod pismem do ZIKiT-u w sprawie powrotu na linię 122 autobusu większego świadczy o bardzo dużym niezadowoleniu ze zmiany taboru na linii 122.

Czekamy teraz na ruch(y) ZIKiTu.

Jacek Mosakowski

Reklamy

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

  1. #1 by juxx on Maj 16, 2017 - 8:34 pm

    Bo te całe autosany to są najpodlejsze bydłowozy, jakie sprowadziło MPK Kraków. Jelcze Vero są co prawda jeszcze ciut mniejsze, ale mają za to o wiele lepiej rozplanowane wnętrze.

  2. #2 by ja_ on Maj 16, 2017 - 9:05 pm

    Między innymi dlatego jestem zdania, że MPK nie powinno mieć na stanie autobusów krótszych, niż 12 m. Krótszy tabor powinien kursować na wyszczególnionych liniach, na które ZIKiT powinien rozpisać przetargi na prywaciarzy.

  3. #3 by Piwcio on Maj 16, 2017 - 9:10 pm

    Z całym szacunkiem, ale bezpośrednie połączenie Woli Duchackiej i w/w rond to czysta fanaberia. Można się przesiąść na tramwaj w dwóch miejscach, można po drodze łapać 184… Niestety od dobrobytu się w dupach poprzewracalo. O ile pozostałe zmiany są kontrowersyjne i wymagają ponownego rozważenia, głównie 122 o tyle ta jedna to głupota.

    • #4 by Konik Krakusek on Maj 17, 2017 - 9:36 am

      Z całym szacunkiem @Piwcio, ale po co było ruszać stary układ linii? Wydłużyć „169” ok, skierować część „184” do Swoszowic ok, ale po co była roszada tras?? W dupach to się ZIKiTciarzom poprzewracało i od tego w głowach też, niestety… Można się przesiadać, ale się przez lata nie przesiadało, to po co pogarszać ofertę? Można łapać po drodze „184”, ale się go przedtem na przystanku miało bez łapania po drodze!

      • #5 by kaszmir on Maj 17, 2017 - 6:58 pm

        Roszada była, by przyspieszyć dojazd linią „184” ze Swoszowic do centrum.

      • #6 by Konik Krakusek on Maj 19, 2017 - 12:51 pm

        @kaszmir, czy to „przyspieszenie” warte jest protestów i niezadowolenia mieszkańców Malborskiej i okolic?

      • #7 by kaszmir on Maj 23, 2017 - 6:20 am

        Pytanie, ile osób z Malborskiej rzeczywiście woli „184” niż „169”? Nie mi to oceniać, lecz gdybym był mieszkańcem Malborskiej to wolałbym „169” jeżdżące w soboty i niedziele co 20 minut niż „184” jeżdżące co 24.

        Oczywiście, pod petycją podpisało się kilkaset osób. Lecz petycja dotyczyła wszystkiego naraz, w tym zabrania „107” z Malborskiej. Ciężko ocenić, jak się to ma do samego wyboru między „169” a „184”.

  4. #8 by BEZJAR on Maj 16, 2017 - 9:19 pm

    Nie ważne czy autobus ma 12 metrow czy 18, to i tak zikit ustala trasy dla mpk-u. A najgorsze jest to że Ci co robia zmiany w kursowaniu autobusów i tramwaji to i tak nie jeżdżą MPK tylko samochodami firmowymi zikit. Wielcy znawcy niech jeden z drugim przesiadzie sie do MPK, zobaczymy jak im bedzie wesolo.

    • #9 by ja_ on Czerwiec 9, 2017 - 5:54 pm

      To miało być do mnie?
      Jeśli tak, to mam odpowiedź:
      Gdyby były ustalane długie przetargi na linie i przewoźników, to by nie było przekładek, że tego miesiąca krótkie na linię x, a innego na y. Nie byłoby przekładek, na których traciliby pasażerowie.

  5. #10 by Rak Kontent on Maj 17, 2017 - 5:23 am

    Jak to bywa w naszej rzeczywistosci: co sie polepszy, to sie popieprzy…

  6. #11 by eeeee on Maj 17, 2017 - 8:07 am

    odnosnie tego wymyslu szatana czyli Vero. czy ktos jest mi w stanie powiedziec dlaczego tak dlugo trzeba czekac tam na otworzenie drzwi? wiem, ze it’s not a bug, it’s a feature, ale z czego to wynika?

    • #12 by gs on Maj 18, 2017 - 6:09 pm

      Z tego, co mi się wydaje to specyficzna blokada drzwi Po zamknięciu nieco opadają prawdopodobnie blokując się jakimś bolcem. Otwierając muszą się więc najpierw podnieść, a dopiero po podniesieniu otworzyć.

  7. #13 by tramwajarz on Maj 17, 2017 - 10:51 am

    ZIKIT nie kontroluje jakie pojazdy jeżdżą na liniach? Trzeba listy pisać?
    Na czym polega nadzorowanie przewoźnika MPK przez organizatora KM ZIKIT jeśli MPK wysyła krótki pojazd zamiast 12m na linię 122? Kar nie ma w umowie? Finansowo się wszystko zgadza jedna stawka za jakikolwiek autobus to MPK wysłało najkrótszy…

  8. #14 by Przemysław z Mistrzejowic on Maj 17, 2017 - 2:49 pm

    A co by było, jakby do Zesławic puścić kieszeniowy wjazd której linii od strony Kocmyrzowa? Przynajmniej część z nich jest obsługiwana autobusami 12-metrowymi, a kosztem wydłużenia czasu jazdy o ok. 10 minut można by poprawić sytuację w godzinach szczytu.
    Pozdrawiam.

    • #15 by ja_ on Maj 17, 2017 - 4:04 pm

      „kosztem wydłużenia czasu jazdy o ok. 10 minut”…

    • #16 by Zbyszko z Bogdańca on Czerwiec 6, 2017 - 6:02 am

      To chyba nigdy nie jechałeś w godzinach szczytu linią w kierunku Kocmyrzowa. Tam już nie ma miejsca dla dodatkowych pasażerów, uwierz. Różnica w przeładowaniu linii 2X2 a 122 to tak jakby ten problem na 122 w ogóle nie występował. Można byłoby zachować taki sam tak na liniach 122 i 422 i z „przebierankami” na końcówkach. Wystarczy tylko przystanek spod szpitala przenieść na skrzyżowanie Kantorowickiej i Osieckiego, tuż obok. Skończy się problem z ciasnym kluczeniem po parkingu. Ci spod szpitala będą mieć 100 metrów (czyli niewiele) dalej do autobusu a reszta zyska większy tabor.

  9. #17 by Michau on Maj 18, 2017 - 10:26 am

    Widzę, że w każdym mieście to samo jeśli chodzi o komunikacje…

  10. #18 by Jola on Maj 26, 2017 - 6:31 am

    Ach, ta kochana komunikacja miejska

  11. #19 by jatoja on Maj 26, 2017 - 12:00 pm

    Ja uważam, że należy polepszyć, a właściwie stworzyć komunikację na linii Górka Narodowa Wschód – Prądnik Czerwony (przede wszystkim: Rondo Barei)

  1. Wakacje 2017 – zmiany tras autobusów | krabok
  2. Malborska. Jeśli nie „107”, to co? | krabok
  3. Rozkłady powakacyjne 2017 – komentarz cz. 1 | krabok

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: