Rozkłady powakacyjne 2017 – komentarz

Kolejne wakacje za nami, odpoczywać przestała również komunikacja miejska. Już wczoraj, w sobotę 2 września 2017 tramwaje oraz część autobusów odzyskały swoje regularne rozkłady, a większość pozostałych linii dostanie je jutro, w poniedziałek. Wzmocnienia zbiegły się w czasie również z przywróceniem aż kilku tras do ruchu: w sobotę tramwaje wróciły na skrzyżowanie pod Dworcem Głównym (na razie tylko w relacji Lubicz – Westerplatte) i do Nowego Bieżanowa, a autobusy znów przejechały pod wiaduktami na Armii Krajowej. W poniedziałek z kolei oddany powinien być przejazd komunikacji szynowej przez rondo Kocmyrzowskie, i to we wszystkich relacjach. Wciąż jednak nieprzejezdne pozostają torowiska na Basztowej, Pawiej, Grzegórzeckiej oraz Igołomskiej, a za kilka tygodni zamknięte zostanie skrzyżowanie przy przystanku „Stary Kleparz” (dawniej „Basztowa LOT”). Wszystko to spowodowało, że zmian w funkcjonowaniu linii jest sporo – część tymczasowo, część na stałe. Przyjrzyjmy się dziś przede wszystkim tym, które zostaną jako trwałe.

Weekendowe cięcia… tzn. „ujednolicenie”

Jedną ze zmian, które postanowił wprowadzić ZIKiT, jest ujednolicenie w weekendy rozkładów „alejowych” autobusów, tzn. „144”, „164”, „169/469”, „173”, „179”, „194” i „503”. Do tej pory miały one różne dla sobót i niedziel, teraz postanowiono uczynić je takimi samymi. Idea sama w sobie całkiem słuszna – będzie to i prostsze do zapamiętania dla pasażera, i łatwiejsze do ogarnięcia dla MPK. Niestety, w praktyce zmiana ta przyniosła ukryte cięcia, bo jeśli przeliczyć to wyjdzie, że na większości z tych linii ubyło w weekendy od dwóch do czterech kursów w każdą stronę (za wyjątkiem „503” – które wyszło bez zmian, i „173” które jako jedyne lekko zyskało). Szczególnie wrednie potraktowano „179” które oprócz obcięcia straciło jeszcze dodatkowo pierwszy poranny kurs w soboty z Kurdwanowa (do tej pory był o 4:52, teraz został wycięty i pierwszy jest dopiero o 5:25), a także „169/469” gdzie z dwóch pocięto wariant do Piasków Wielkich, czyli ten który i tak do tej pory miał mniej kursów. Teraz ma ich jeszcze mniej.

Rozkład „179”: sprzed wakacji (po lewej) oraz obecny (po prawej). W soboty częstsze kursowanie linia zaczyna teraz dopiero o godz. 9, choć wcześniej była to godz. 7. Do tego zniknął pierwszy poranny kurs.

Od dłuższego czasu mówi się, że rozkłady w weekend są za słabe, że to nieakceptowalne iż linie rano i wieczorem jeżdżą ledwie co pół godziny. Przez ostatnie kilka lat udało się trochę tę sytuację poprawić na trasach tramwajowych, tylko co z tego skoro teraz pogorszono autobusy. I to jeszcze po cichu, bo ZIKiT nawet nie miał odwagi przyznać w komunikacie że kursów będzie mniej. Zarządzie, jak to jest że gdy jakaś linia dostaje dodatkowe kursy (tak jak „151/451” o którym piszę poniżej), nawet pojedyncze, to się tym chwalicie, a cięcia przepuszczacie bez echa?

Wzmocnione „151/451”

Na „151/451” wydłużono godziny popołudniowego szczytu, w praktyce dodając po trzy kursy w każdą stronę. O tym ZIKiT nie zapomniał napisać. Pomysł oczywiście chwalę, każde dodatkowe kursy na liniach peryferyjnych są na wagę złota.

Nowe-stare częstotliwości „107” i „135”

Przypomnijmy, że wraz z rozpoczęciem wakacji, ZIKiT zmienił trasy „107” i „135”. Ta pierwsza wróciła na swoją starą marszrutę sprzed marcowych zmian, tzn. Soboniowice – Dworzec Płaszów, która obecnie dodatkowo została uznana za stałą (zatem „sto siódemka” raczej nie powróci już na Powstańców Wielkopolskich). Z kolei ta druga wchłonęła dawne „104” i została wydłużona do Łagiewnik (Golkowice – Łagiewniki). W obu przypadkach pytaniem pozostawało jakie częstotliwości będą mieć autobusy w roku szkolnym. Teraz urzędnicy przyznali, że bez zmian – takie jak w wakacje. Czy to dobrze?

„107” niestety mocno ucierpiało – ceną wydłużenia trasy jest mniejsza częstotliwość. Przed wakacjami linia kursowała w dni powszednie co pół godziny, a w soboty i święta co godzinę. Teraz w większości wróciła do dawnego, odczuwalnie rzadszego rozkładu – w szczycie jeździ co 35-40 minut, w międzyszczycie co 45 a w weekendy niestety co 80. Czyli rzadziej, a do tego nieregularnie – rozkład nie jest już tak przejrzysty i łatwy do zapamiętania. Szkoda, tym bardziej iż wydaje się, że większość mieszkańców Soboniowic przyjęła pozytywnie marcowe zmiany – tzn. skrócenie trasy w zamian za poprawę częstotliwości. Skracając wtedy „107”, zapomniano jednak o pasażerach z Malborskiej, którzy stracili jedyną linię dowozową do tramwajów na Wielickiej. Ciężko zatem nie uznać ich racji i to właśnie oni byli motorem napędowym który zmusił urzędników do wycofania się ze zmian. Uważam jednak, że dało się rozwiązać całą sprawę tak by i wilk był syty, i owca cała, a nawet lepiej: gdyby odpowiednio zagospodarować puste przebiegi innych autobusów na Malborskiej, to można było utrzymać i połączenie tej ulicy z Wielicką (nawet częstsze, niż do tej pory), a także mocne „107”! Pomysł ten opisałem swojego czasu w osobnym artykule.

A jak ze „135”? Idea była słuszna: w międzyszczycie, gdy autobusy jeżdżą rzadziej, jego częstotliwość została lekko wzmocniona i wynosi 48 minut. Taka wartość miała pozwolić na synchronizację ze „184/484” między Swoszowicami a Kurdwanowem, dzięki czemu pasażerowie dostaliby dowozówkę do i z tramwaju średnio co 24 minuty. Niestety, tyle teorii, bo w praktyce dano całkowitej plamy na polu koordynacji i obie linie jeżdżą w godzinach międzyszczytowych w odstępie zaledwie paru minut, a nierzadko wręcz parami. I to w obie strony! (Wprawdzie swoszowickie „184/484” ma tymczasowo z powodu zamknięcia Grzegórzeckiej odrobinę zmienioną częstotliwość, jednak jest to na tyle niewielka różnica – 45 zamiast 48 minut – że przez te trzy-cztery godziny nie powinno wpłynąć znacząco na koordynację.) Do poprawy!

Krótsza droga do Dworca Głównego

Liniom „105”, „129/429”, „130”, „132” i „179” dokonano drobnej korekty trasy w rejonach przystanku „Politechnika”, jadąc w stronę Dworca Głównego: od tej pory przystanek ten będzie zlokalizowany na stałe na ul. Warszawskiej, przed wejściem do wspomnianej uczelni (funkcjonował już tam od wakacji – wtedy wprowadzony na czas remontu skrzyżowania Lubicz/Westerplatte, teraz ustanowiony na zawsze). Zmiana ma wady i zalety. Z minusów – pogorszy się przesiadka na inne linie, w tym tramwaje, bo pasażerom wydłuży się dojście. Z plusów: skrócony zostanie czas dojazdu do pętli „Dworzec Główny Zachód”, w szczególności autobusy będą mieć jedną sygnalizację świetlną mniej do pokonania. Jako, że więcej pasażerów wydaje się tam jechać dalej niż przesiadać, większość tym samym zyska i jestem w stanie przyjąć tę nowinkę pozytywnie. Warto też dodać, że nowa trasa jest o ok. 100 metrów krótsza, a zatem przyniesie oszczędności (ZIKiT płaci MPK za przejechaną długość trasy). Wydaje się to być małą różnicą, jednak przy tak dużej ilości linii i odjazdów zaczyna mieć znaczenie i podejrzewam, że można z tego sfinansować co najmniej kilka dodatkowych kursów. Czy to stąd znaleziono środki na wspomniane wyżej wzmocnienie „151/451”?

Lepsza przesiadka na Nowym Kleparzu

Urzędnicy wprowadzili też pomysł, z którym zwróciłem się do nich kilka miesięcy temu i dodali liniom „257”, „277” i „280” dodatkowy przystanek „Nowy Kleparz” w obie strony. Zmiana wydawać się może niewielka, jednak znacznie ułatwi przesiadki z i na te linie na wspomnianym węźle, pomoże też pasażerom z Górki Narodowej którzy teraz będą mogli czekać na wszystkie autobusy („257”, „277”, „280”, „503”) na jednym przystanku. Pozostaje tylko się cieszyć! Więcej o tej zmianie pisałem tutaj.

Jacek Mosakowski

Reklama

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

  1. #1 by gs on 3 września, 2017 - 10:04 pm

    135/184 to jest porażka podwójna.
    Raz – jak jest mowa: jadą „stadnie”.
    Dwa – można by jeszcze uznać, że to dla ułatwienia przesiadek. Ale tak nie jest, bo 135 jedzie w kierunku Kurdwanowa po 184. Za to w kierunku Golkowic przed 484.

    • #2 by kaszmir on 4 września, 2017 - 1:31 pm

      Zresztą koordynacja przesiadek „135”->”184/484″ wg mnie nie byłaby aż tak potrzebna, bo na Kurdwanowie jest dostępnych więcej autobusów, w tym „179” co 12 minut oraz pozostałe warianty „184”.

      A nawet gdyby chciano z jakichś przyczyn koordynować właśnie z „184/484”, to można było spokojnie zrobić to z wariantami „184” z Kurdwanowa – wtedy dalej byłaby niezła synchronizacja ze swoszowickim „184/484”.

      Jak dla mnie stada wynikają ze zwykłego niechlujstwa. Liczę, że jest to tymczasowe i wynika ze zmian w rozkładzie „184/484” w związku z remontem Grzegórzeckiej. Jeśli po powrocie starego rozkładu tej linii dalej będą stada ze „135”, trzeba będzie pisać do ZIKiT.

  2. #3 by krakus on 3 września, 2017 - 10:31 pm

    Ze 179 to s******two, bo jak ktoś chce na dworzec, to nie ma szans na jakieś piwko wczesnoporanne kursy, tym bardziej że Kurdwanów to nie tylko przy linii tramwajowej jest ale i dalej i teraz pozostaje walka z walizką przez całe osiedle.

  3. #4 by Kocik on 4 września, 2017 - 7:17 am

    A 537 pomimo o połowę mniejszego taboru, jeździ jak 115 przed wakacjami. Gratuluję!

    • #5 by Piotr on 13 września, 2017 - 8:47 pm

      Wzmacniają do f 15/30.

      Ile to będzie więcej kosztów w skali roku?

      • #6 by kaszmir on 22 września, 2017 - 7:35 pm

        Tak na szybko licząc. Trasa to ok 5,5 km, a 11 km na pełne kółko. Doszło jakieś 12-14 kursów w dni powszednie, więc tygodniowo to ok. 750 km więcej, czyli mniej więcej 5500 zł więcej (stawka 7,43 zł/km https://krabok.wordpress.com/2017/01/02/stawki-za-wzkm-na-2017/ ).

        Rocznie ciężko oszacować, bo nie wiadomo jaki będzie rozkład w wakacje. Przyjmują jednak ok. 40 tygodni ze wzmocnionym rozkładem rocznie, daje to ok. 220 tys. zł.

  4. #7 by Piotr on 4 września, 2017 - 6:30 pm

    Za to rozpoczął się kolejny rok szkolny ze Scaniami 113.

    PS046 była dziś na 253 o 4.05 z Czerwonych Maków.
    PS035 na 162, o 5.20 z Podwawelskiego
    I jeszcze PS037 na 163 około 17 na Złocieniu w kierunku Rżąki.

    Za to nie widziałem żadnego Tantusa, pewnie dopiero po wzmocnieniu 139, 503 i uruchomieniu 429 powrócą.

    • #8 by kaszmir on 5 września, 2017 - 2:25 pm

      Podejrzewam, że Tantusy jednak gdzieś jeżdżą – zapotrzebowanie na tabor autobusowy i tak jest spore bo (mimo braku „429” czy ograniczonych „139”, „503”) jeździ zastępcze „722” co 7,5 minuty.

      • #9 by Piotr on 11 września, 2017 - 4:19 pm

        Dopiero dziś widziałem Tantusa na 144. Od tego czasu na żadnej ze stron lub na forum nie było o tym wzmianki by gdzieś się pojawiły.

        Kaszmir, na pkk pojawiły się wzmianki o ewentualnym wzmocnieniu 304. Zwykle miałeś wcześniej przecieki o takich działaniach. Jest to do sprawdzenia?

      • #10 by kaszmir on 11 września, 2017 - 7:07 pm

        Spróbuję. Z tego co czytałem, ZIKiT wielokrotnie wyrażał względem Wieliczki chęć wzmocnienia „304”, natomiast to Wieliczka nie była zainteresowana. Podobno w zeszłym tygodniu ZIKiT mimo to znów wysłał pismo do Gminy – i chyba się udało.

  5. #11 by Piotr on 5 września, 2017 - 6:01 pm

    Z obserwacji poczynionych w zeszłym roku szkolnym przydałoby się wzmocnienie sporej części linii aglomeracyjnych.

    253,263 w popołudniowym szczycie.( Czemu tylko rano są dodatkowe brygady?)
    No i każda linia z Czyżyn 202,212,222 i 232.
    Również z Salwatora i Borku dodatkowe pojedyncze kursy w szczycie są potrzebne np. 201, 233, 259

    • #12 by krakus on 6 września, 2017 - 10:55 am

      Generalnie moim zdaniem komunikacja aglomeracyjna wymaga zupełnej reorganizacji i byc może poszukania nowego przewoźnika – najlepiej tańszego. Oczywiście zasadniczy dylemat czy Kraków powinien za to płacić czy nie? Z jednej strony nie, ale z drugiej brak sensownej komunikacji nie ograniczy liczby samochodów wjeżdżających do miasta. Tutaj bym widział połączone działania nie tylko gmin i Krakowa, ale również województwa, ale jak widać prędko sie nie doczekamy, a szkoda, bo za chwile jak powstaną nowe przystanki aż prosi sie o SKA kursujące tylko na terenie miasta ale chyba Kraków nie jest tym zainteresowany.

    • #13 by kaszmir on 7 września, 2017 - 10:30 pm

      Piotr -> Generalnie za rozkłady linii aglomeracyjnych odpowiadają Gminy i to do nich trzeba się zwracać z propozycjami zwiększenia ilości kursów.

      krakus -> Plany rozwoju SKA są spore i możliwe, że jest tam też miejsce na linie tylko miejskiej. Na pewno są plany by na odcinku do stacji Batowice były dodatkowe wzmocnienia, kursy które będą kończyć właśnie tamże. Przy czym nie pamiętam, czy mają one jechać ze Skawiny, czy zaczynać już w Krakowie.

    • #14 by tramwajarz on 8 września, 2017 - 12:15 pm

      Linie aglomeracyjne finansują gminy podkrakowskie, dlatego nowych kursów trzeba żądać od wójtów a nie od ZIKIT czy UMK.
      Skąd informacja, że Kraków dopłaca do autobusów aglomeracyjnych?

      • #15 by kaszmir on 8 września, 2017 - 1:10 pm

        Sam ZIKiT wielokrotnie wyjaśniał jak działają linie aglo. W przypadku nowych połączeń, Gmina pokrywa 50% kosztów linii, reszta jest po stronie Miasta (choć dochodzą jeszcze wpływy z biletów).

      • #16 by tramwajarz on 8 września, 2017 - 1:49 pm

        To wiem, tylko gdzie informacja że wpływy z biletów aglo nie pokrywają 50% kosztów?
        Majchrowski zrobił podwyżkę biletów miejskich gdy wg niego wpływy były zbyt niskie a będzie dopłacał do aglo?
        ZIKIT powinien posiadać bilans kosztów i wpływów linii aglo.

      • #17 by kaszmir on 11 września, 2017 - 9:07 am

        Słuszny punkt, w skali całego miasta wpływy z biletów pokrywają ok. 60% kosztów komunikacji miejskiej, więc bardzo możliwe, że Kraków do tych linii aglo w ogóle nie dopłaca.

  6. #18 by Wojciech on 7 września, 2017 - 7:34 pm

    Narzekacie na nieregularne rozkłady… To dopiero jest perełka, (soboty i święta) w dodatku to linia miejska!
    http://rozklady.mpk.krakow.pl/?lang=PL&rozklad=20170904&akcja=druk&druk=MTA2X18yX19Ta290bmlraSBTemtvxYJh

  7. #19 by tramwajarz on 8 września, 2017 - 12:08 pm

    Oni chcą to zrobić! Przyszła informacja, że jutro podpisują list intencyjny ws. budowy linii kolejowej Kraków-Myślenice!

  8. #21 by Król Zieleni on 28 grudnia, 2021 - 3:13 pm

    Miło wspomina się takie stare wpisy i wylicza co nie zostało zrobione 🙂

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: