Buspasowa ofensywa wrześniowa!

Wicedyrektor ZIKiT ds. Transportu Łukasz Franek nie próżnuje i coraz więcej się dzieje w sprawie priorytetów dla komunikacji miejskiej. Kilka miesięcy temu uruchomiono stały buspas na Kamieńskiego, a w najbliższym czasie ma przybyć w Krakowie kilka kolejnych wydzielonych pasów dla autobusów. Pierwsze pojawią się już w przyszłym tygodniu!

I tak, dosłownie za kilka dni powinno zacząć się malowanie buspasów na dwóch ulicach:

  • Czarnowiejskiej, od Kijowskiej jadąc w kier. Alej Trzech Wieszczów,
  • Focha, od Kraszewskiego jadąc w kier. Cracovii.

Tu sprawy są właściwie zaklepane. Wzorem ul. Brodowicza, w obu miejscach nowe korytarze powstaną bez szkód dla ruchu ogólnego, dzięki „ścieśnieniu” istniejących pasów. To jednak nie koniec! Również w przyszłym tygodniu możemy spodziewać się poszerzenia buspasów w wybranych miejscach na Alejach Trzech Wieszczów (do 3,75 m szerokości), dzięki czemu autobusy powinny jechać płynniej i szybciej – zmiana jest częścią większej rewolucji na Alejach, w tym planowanego zmniejszenia dopuszczalnej prędkości z 70 do 50 km/h.

Mało? ZIKiT zaproponował utworzenie wydzielonych pasów dla autobusów w kilku kolejnych miejscach. Ich projekty w tej chwili czekają na pozytywne zaopiniowanie przez Policję. Jeśli tylko zostanie ona wydana, możemy spodziewać się dalszych zmian na ulicach Krakowa.

Komentarz kraboka: Obie wybrane trasy to strzał w dziesiątkę. Czarnowiejska to istna legenda, pojazdy komunikacji miejskiej potrafią tam łapać wielominutowe opóźnienia. A pamiętajmy, że takie obsuwy potem rzutują na całą trasę, dotykając mieszkańców z co najmniej kilku dzielnic Krakowa. Wiedzą o tym choćby pasażerowie linii „139”, która przebiega przez wspomniany ciąg a która w godzinach szczytu jeździ całkowicie poza rozkładem (kilka dni temu jedna z brygad „139” była 80 minut do tyłu!) Oczywiście, Czarnowiejska to tylko jeden z rejonów gdzie łapie się opóźnienia, jednak wydzielenie przejazdów autobusów na tym ciągu i tak powinno przynieść znaczną ulgę. Linie „139”, „144”, „159”, „173”, „194”, „208”, „501”, „511” – wszystkie powinny odczuwalnie zyskać na punktualności.

Również Focha jest dość newralgicznym miejscem. Może nie aż tak jak Czarnowiejska, jednak też odciska swoje piętno na punktualności autobusów. „152” wręcz słynie z opóźnień, jednak ciągiem tym przejeżdżają również „134”, „192”, „252” a w wakacje jeszcze „352”. Buspas tutaj jest pewnym zaskoczeniem, bo o ile o tym co zrobić z Czarnowiejską dyskusja trwała od kilku lat, tak rejony Focha raczej rzadko były wspominane w kontekście priorytetów dla komunikacji zbiorowej. Jednak takie niespodzianki jak najbardziej lubię!

Jacek Mosakowski

Reklama

, , , , , , , , , , , , , , , , , ,

  1. #1 by Dyspozytor on 7 września, 2017 - 10:11 pm

    Podobno policja zakwestionowała zwężenie pasów na Alejach, i poszerzenia buspasa nie będzie.

    • #2 by kaszmir on 7 września, 2017 - 10:15 pm

      Ma być, w wybranych miejscach. Przynajmniej taką informację otrzymałem dzisiaj.

  2. #3 by Piotr on 8 września, 2017 - 2:14 am

    Buspasy, ograniczenie o 12-16% miejsc parkingowych w strefie, plus planowane wzmocnienia oferty km. Sporo pozytywnych zmian i fajnie, że większość w tym samym czasie.

  3. #4 by Krzysiek Flav on 8 września, 2017 - 6:43 am

    Skoro już takie ograniczenia wprowadzają, to może by zrobili buspas od Walerego Sławka do ronda Matecznego? Nie wymieniając innych rejonów Miasta.

    • #5 by kbieniu7 on 8 września, 2017 - 9:15 am

      Zgadzam się, kontynuacja buspasa po Kamieńskiego byłaby dobrym pomysłem, w godzinach szczytu przejazd wydłuża się sporo. Najgorszym miejscem jest dolna część węzła przy Bonarce, który jest zablokowany przez samochody wyjeżdżające z dołu, ale i cały odcinek do Matecznego jest newralgiczny.

      Do tego przy Sławka buduje się dość spore osiedle, dla którego autobusy jadące po Kamieńskiego będą właściwie jedynym połączeniem z Centrum.

      Napisałem wnioski do ZIKiTu o to, myślę, że warto pisać. Im więcej osób będzie zgłaszać, tym może większa szansa, że zdecydują się na to.

    • #6 by kaszmir on 8 września, 2017 - 9:16 am

      Na Kamieńskiego też jest szansa, że coś ruszy do przodu 😉

      • #7 by J. DAW on 18 września, 2017 - 6:33 am

        „Czy ty proponujesz przeniesienie autobusów z Kamieńskiego na Wielicką i Powstańców Ślaskich?
        To dopiero niemądry pomysł.
        Korki na Kamieńskiego po zamknięciu estakady były kilka dni później zmalały bo większość kierowców omija rejony zakorkowane i szuka dróg alternatywnych. I tak byłoby przy kolejnym wprowadzeniu buspasów na co są minimalne szanse.”

        Proponuję np. teraz zobaczyć jak wygląda sytuacja na Kamieńskiego i jak to ludzie poszukali alternatywnych tras (BTW chyba przez Niepołomice albo lotem ptaka).
        A drugiej strony to mam nadzieję, że rzeczywiście już nie powstaną jakieś nowe buspasy na tej trasie, bo już teraz nie da się tędy jeździć.

    • #8 by J. DAW on 9 września, 2017 - 12:26 pm

      Kompletnie niemądry pomysł. Po czymś takim Kamieńskiego stanie całkowicie., bo wyjeżdżający z Walerego-Sławka skutecznie zablokują jedyny pas na wprost.
      Z resztą ten buspas na Kamieńskiego to kompletna porażka. Przy Walerego-Sławka stoi się jedną zmianę świateł, a na Kamieńskiego stoi się od rozjazdu z Wielicką. Ten buspas miałby jedynie sen, gdyby światło zielone na Kamieńskiego trwało dwa razy dłużej niż na Walerego-Sławka. Ale to z kolei zatka Walerego-Sławka. Dlatego tego buspasa tam nie powinno być. Jeśli już coś kombinowac w tym rejonie, to buspas na Wielickiej do Dworcowej i potem w lewo w Powstańców Śląskich i z powrotem buspasem na Matecznego.
      Póki co, w ramach walki ze smogiem ZIKIT zafunodwał nam dodatkowe spaliny na Kamieńskiego.
      Już wysłałem list w tej sprawie do ZIKIT – warto pisać – im więcej listów, tym większa szansa, że coś zmieni się na LEPSZE!

      • #9 by kaszmir on 11 września, 2017 - 7:05 pm

        Na Wielickiej jedzie znacznie mniej autobusów niż na Kamieńskiego, taki buspas by większości pasażerów nic nie dał.

      • #10 by tramwajarz on 12 września, 2017 - 6:37 pm

        Czy ty proponujesz przeniesienie autobusów z Kamieńskiego na Wielicką i Powstańców Ślaskich?
        To dopiero niemądry pomysł.
        Korki na Kamieńskiego po zamknięciu estakady były kilka dni później zmalały bo większość kierowców omija rejony zakorkowane i szuka dróg alternatywnych. I tak byłoby przy kolejnym wprowadzeniu buspasów na co są minimalne szanse.

      • #11 by J. DAW on 18 września, 2017 - 6:30 am

        „Na Wielickiej jedzie znacznie mniej autobusów niż na Kamieńskiego, taki buspas by większości pasażerów nic nie dał.”

        Nie bardzo Cię rozumiem – co z tego, że na Wielickiej jedzie mniej autobusów? Na Kamieńskiego prawie nikt nie wsiada ani nie wysiada, szczególnie o 7 rano. Dopiero na Matecznym jest ruch.

  4. #12 by Lyncz on 8 września, 2017 - 9:35 am

    Na Kamieńskiego miło wspominam pierwszą wersję buspasa, gdzie dopuszczony był ruch samochodów z co najmniej 3 osobami w środku. Można by powrócić do tego typu rozwiązań – może wtedy da się utworzyć więcej buspasów – będzie mniejszy opór.
    Inna sprawa z Kamieńskiego to to, że kierowcy nie patrzą na znaki – przynajmniej miesiąc temu tak było – buspas obowiązuje w pewnych godzinach. W innych i tak większość kierowców stoi posłusznie na lewym 😀

    • #13 by kaszmir on 8 września, 2017 - 12:02 pm

      Tak jak wspomniano niżej – niestety nie wszyscy kierowcy się do tego stosowali, część łamała to świadomie („a i tak nikt mnie nie złapie”), część nieświadomie („o, inny samochód jedzie buspasem, bo ja pewnie też mogę”). Urzędnicy próbowali to rozwiązanie, jednak skoro z niego zrezygnowali to musieli mieć ku temu przesłanki.

  5. #14 by Krzysiek Flav on 8 września, 2017 - 9:49 am

    Naprawdę byłoby fajnie, tym bardziej, że nie posiadam samochodu, a jak coś, to tylko wypożyczam.
    W każdym razie obniżenie prędkości na Alejach uważam za beznadziejny pomysł (dla mnie jako kierowcy samochodu), ale jak już mamy dalej takie ograniczenia wprowadzać, a władze Miasta mówią o zrównoważonym transporcie, to należy dalej zniechęcać kierowców do korzystania z własnych samochodów tworząc buspasy, na wzór tego z ulicy Kamieńskiego, czyli zabranie pasa ruchu na rzecz autobusów w godzinach szczytu (mniej przychylny jestem rozwiązaniu z wprowadzeniem minimalnej ilości osób w pojeździe). Wówczas powinno się więcej właścicieli własnych samochodów przesiąść do komunikacji miejskiej.
    Byłby to krok do produ. Ale jeden z wielu, które trzeba uczynić, aby zmniejszyć ruch w Krakowie. Przypomnę, że budują się na południu dwa parkingi typu P&R, którym nie wróżę wielkiego zapełnienia. Stworzenie korytarza dla autobusów na Kamieńskiego na pewno zapełni odpowiednio parkingi.

    • #15 by Dej on 8 września, 2017 - 10:53 am

      NIE ! Inni kierowcy widząc, że auta jadą bus pasem – nie wiedząc ze jest zasada minimum 3 osób w srodku – uznają, że bus pasa nie ma i wjezdzaja na bus pas ! A kontrole policji… hmm chyba nigdy nie widzialem by kogos zatrzymali za takie „drobne” wykroczenie. Oby nie.

      • #16 by kbieniu7 on 8 września, 2017 - 9:06 pm

        Jak był tymczasowy, to Policja często stała i zatrzymywała tych na bus pasie. Na własne oczy widywałem 😉

    • #17 by Dej on 8 września, 2017 - 10:54 am

      Jechałem tamtedy wczoraj autem i nikt nie jechal bus pasem – mysla ze on obowiazuje non stop i bardzo dobrze, niech tak mysla 😀

  6. #18 by Łukasz on 8 września, 2017 - 11:07 am

    Proponuje dorzucić jeszcze możliwość skrętu dla autobusów z Czarnowiejskiej w Aleje w kierunku Placu Inwalidów z pasa do jazdy prosto (zarówno przed skrzyżowaniem jak i na przełączce). Tam czasem na jednej zmianie świateł przejadą 3-4 samochody i autobus czeka dwie zmiany świateł a czasem i więcej. W tym czasie pas do jazdy prosto jest pusty i korzystają z niego skręcając w lewo niezgodnie z obecną organizacją ruchu busiarze. Komunikacja miejska pokornie czeka marnując paliwo, czas pasażerów i ostatecznie pieniądze podatników. ZiKiT? Krakbok? Da się?

    • #19 by Lyncz on 8 września, 2017 - 11:20 am

      Niektórzy kierowcy MPK czy Mobilisa również tak robią, więc się da… tylko żeby jakiś urzędnik jeszcze zechciał odpowiednie znaki postawić.

    • #20 by kaszmir on 8 września, 2017 - 12:03 pm

      Podoba mi się ten pomysł z lewoskrętem z pasa do jazdy prosto. Poczekajmy aż wdrożą ten buspas, bo kto wie może takie rozwiązanie będzie wprowadzone? A jeśli nie, to wtedy można uderzać do ZIKiT z propozycją 🙂

  7. #21 by tramwajarz on 8 września, 2017 - 12:03 pm

    W końcu… tylko dlaczego buspas na Focha nie jest na całej długości do mostu + na Królowej Jadwigi
    i tak samo na Nawojki, Kijowskiej, Piastowskiej. Dobrze że coś drgnęło u tych leśnych dziadków z UMK i ZIKIT.
    Tak jak wyżej pisać maile do radnych, ZIKIT, Majchrowskiego, UMK bo Stawowy i inni znowu zablokuje buspasy…

  8. #22 by jatoja on 8 września, 2017 - 5:45 pm

    Ja od pewnego czasu mam pomysł jak „zachęcić” kierowców do przesiadki. Jest on może trochę kontrowersyjny, ale uważam, że zadziała. W każdym (lub prawie każdym) miejscu, w którym jest więcej niż jeden pas (oczywiście, o ile jeżdżą tam autobusy) należałoby zrobić bus pas. Jeśli mamy 3 pasy to robimy 2+BP. Jeśli 2 to 1+BP. Korki samochodowe by się wydłużyły, a autobusy jechałyby bez przeszkód

    • #23 by Konik Krakusek on 9 września, 2017 - 11:23 am

      Bardzo Ci dziękuję za ten pomysł… Teraz jadę do pracy ok 1/2h (KM to jest 1-1,5h rano, powrót ok 2h). Przy zawężeniu większości ulic do 1+BP korki wydłużą się, a ja i tak nie mam szans na przesiadkę do KM. Teraz by zdążyć na 6 wstaję o 4:30, KM – jak jeszcze dało się zdążyć – musiałbym wstawać o 3:30. Podobnie powrót po II zmianie, teraz jestem 22:30-23 w domu, KM to jest 23:30-24… A nie wspominam o prawie co 2 dni podwożeniu starszych członków rodziny do lekarzy, na badania itd – KM nie możliwe do realizacji, niektórzy z nich prawie nie chodzą.
      Rozumiem priorytety dla KM, ale nie takie. Naprawdę nie wszyscy jeżdżący samochodami robią to Wam na złość, niektórzy, tak jak np ja naprawdę muszą….

    • #24 by J. DAW on 9 września, 2017 - 12:35 pm

      No na pewno 🙂
      Skąd Wy bierzecie takie pomysły?
      Buspasy należy dobudowywać, a nie zabierać kierowcom. Buspasy mają sens tylko wtedy, gdy nie powodują zwężenia drogi. Ten na Kamieńskiego jest wybitnym przykładem złej organizacji ruchu.

  9. #25 by kbieniu7 on 8 września, 2017 - 9:11 pm

    À propos Alej, o tym nie słyszałem, ale do rozważenia też mogłoby być skrócenie odcinka buspasa z dopuszczeniem prawoskrętu, zwłaszcza przed skrzyżowaniem z Łobzowską w stronę pl. Inwalidów.

    • #26 by kaszmir on 11 września, 2017 - 7:07 pm

      Masz rację, to też by się przydało.

  10. #27 by ms on 24 września, 2017 - 9:46 am

    Z artykułu wynika, że buspasy miały być już w zeszłym tygodniu. Dzieje się coś w tej sprawie?

  11. #30 by kaszmir on 26 września, 2017 - 7:04 pm

  12. #31 by Artur Walasiak on 10 października, 2017 - 8:39 am

    Może warto by się było zastanowić nad buspasem na Kobierzyńskiej od Rostworowskiego do Grota-Roweckiego. Niestety w godzinach szczytu komunikacja na tym odcinku stoi i szybciej jest przejść ten odcinek pieszo niż stać w autobusie.

    • #32 by kaszmir on 10 października, 2017 - 10:01 am

      Oj to prawda. Niestety chyba jako trzeci, dodatkowy pas się tam nie zmieści – a raczej urzędnicy nie zdecydują się na zabranie jedynego pasa dla ruchu ogólnego.

  13. #33 by Lukasz on 29 października, 2017 - 12:20 pm

    Dlaczego na Czarnowiejskiej przed wysepką, kiedy buspas i pas dla ruchu ogólnego muszą się na chwile zejść w jeden, jest to tak rozwiązane że autobus nie ma pierszeństwa tylko pas RO jest uprzywilejowany? Dlaczego nie mogło by być tak jak jest pod Salwatorem czyli pas RO się kończy, kończy się również linia ciągła i zaczynają strzałki polecające zminić pas. Kierowca musi wtedy spojrzeć w lusterko i ewentualnie przepuścić autobus. Teraz nie musi tego robić bo jedzie po swoim wyznaczonym pasie i często po prostu nie widzi że autobus stoi i czeka.

  1. Kolejne nowe buspasy! | krabok
  2. Co z buspasem na Nowohuckiej? | krabok
  3. Nie będzie buspasa na Opolskiej | krabok

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: