Buspasowa ofensywa wrześniowa!

Wicedyrektor ZIKiT ds. Transportu Łukasz Franek nie próżnuje i coraz więcej się dzieje w sprawie priorytetów dla komunikacji miejskiej. Kilka miesięcy temu uruchomiono stały buspas na Kamieńskiego, a w najbliższym czasie ma przybyć w Krakowie kilka kolejnych wydzielonych pasów dla autobusów. Pierwsze pojawią się już w przyszłym tygodniu!

I tak, dosłownie za kilka dni powinno zacząć się malowanie buspasów na dwóch ulicach:

  • Czarnowiejskiej, od Kijowskiej jadąc w kier. Alej Trzech Wieszczów,
  • Focha, od Kraszewskiego jadąc w kier. Cracovii.

Tu sprawy są właściwie zaklepane. Wzorem ul. Brodowicza, w obu miejscach nowe korytarze powstaną bez szkód dla ruchu ogólnego, dzięki „ścieśnieniu” istniejących pasów. To jednak nie koniec! Również w przyszłym tygodniu możemy spodziewać się poszerzenia buspasów w wybranych miejscach na Alejach Trzech Wieszczów (do 3,75 m szerokości), dzięki czemu autobusy powinny jechać płynniej i szybciej – zmiana jest częścią większej rewolucji na Alejach, w tym planowanego zmniejszenia dopuszczalnej prędkości z 70 do 50 km/h.

Mało? ZIKiT zaproponował utworzenie wydzielonych pasów dla autobusów w kilku kolejnych miejscach. Ich projekty w tej chwili czekają na pozytywne zaopiniowanie przez Policję. Jeśli tylko zostanie ona wydana, możemy spodziewać się dalszych zmian na ulicach Krakowa.

Komentarz kraboka: Obie wybrane trasy to strzał w dziesiątkę. Czarnowiejska to istna legenda, pojazdy komunikacji miejskiej potrafią tam łapać wielominutowe opóźnienia. A pamiętajmy, że takie obsuwy potem rzutują na całą trasę, dotykając mieszkańców z co najmniej kilku dzielnic Krakowa. Wiedzą o tym choćby pasażerowie linii „139”, która przebiega przez wspomniany ciąg a która w godzinach szczytu jeździ całkowicie poza rozkładem (kilka dni temu jedna z brygad „139” była 80 minut do tyłu!) Oczywiście, Czarnowiejska to tylko jeden z rejonów gdzie łapie się opóźnienia, jednak wydzielenie przejazdów autobusów na tym ciągu i tak powinno przynieść znaczną ulgę. Linie „139”, „144”, „159”, „173”, „194”, „208”, „501”, „511” – wszystkie powinny odczuwalnie zyskać na punktualności.

Również Focha jest dość newralgicznym miejscem. Może nie aż tak jak Czarnowiejska, jednak też odciska swoje piętno na punktualności autobusów. „152” wręcz słynie z opóźnień, jednak ciągiem tym przejeżdżają również „134”, „192”, „252” a w wakacje jeszcze „352”. Buspas tutaj jest pewnym zaskoczeniem, bo o ile o tym co zrobić z Czarnowiejską dyskusja trwała od kilku lat, tak rejony Focha raczej rzadko były wspominane w kontekście priorytetów dla komunikacji zbiorowej. Jednak takie niespodzianki jak najbardziej lubię!

Jacek Mosakowski

Reklamy

, , , , , , , , , , , , , , , , , ,

  1. #1 by Dyspozytor on Wrzesień 7, 2017 - 10:11 pm

    Podobno policja zakwestionowała zwężenie pasów na Alejach, i poszerzenia buspasa nie będzie.

    • #2 by kaszmir on Wrzesień 7, 2017 - 10:15 pm

      Ma być, w wybranych miejscach. Przynajmniej taką informację otrzymałem dzisiaj.

  2. #3 by Piotr on Wrzesień 8, 2017 - 2:14 am

    Buspasy, ograniczenie o 12-16% miejsc parkingowych w strefie, plus planowane wzmocnienia oferty km. Sporo pozytywnych zmian i fajnie, że większość w tym samym czasie.

  3. #4 by Krzysiek Flav on Wrzesień 8, 2017 - 6:43 am

    Skoro już takie ograniczenia wprowadzają, to może by zrobili buspas od Walerego Sławka do ronda Matecznego? Nie wymieniając innych rejonów Miasta.

    • #5 by kbieniu7 on Wrzesień 8, 2017 - 9:15 am

      Zgadzam się, kontynuacja buspasa po Kamieńskiego byłaby dobrym pomysłem, w godzinach szczytu przejazd wydłuża się sporo. Najgorszym miejscem jest dolna część węzła przy Bonarce, który jest zablokowany przez samochody wyjeżdżające z dołu, ale i cały odcinek do Matecznego jest newralgiczny.

      Do tego przy Sławka buduje się dość spore osiedle, dla którego autobusy jadące po Kamieńskiego będą właściwie jedynym połączeniem z Centrum.

      Napisałem wnioski do ZIKiTu o to, myślę, że warto pisać. Im więcej osób będzie zgłaszać, tym może większa szansa, że zdecydują się na to.

    • #6 by kaszmir on Wrzesień 8, 2017 - 9:16 am

      Na Kamieńskiego też jest szansa, że coś ruszy do przodu 😉

      • #7 by J. DAW on Wrzesień 18, 2017 - 6:33 am

        „Czy ty proponujesz przeniesienie autobusów z Kamieńskiego na Wielicką i Powstańców Ślaskich?
        To dopiero niemądry pomysł.
        Korki na Kamieńskiego po zamknięciu estakady były kilka dni później zmalały bo większość kierowców omija rejony zakorkowane i szuka dróg alternatywnych. I tak byłoby przy kolejnym wprowadzeniu buspasów na co są minimalne szanse.”

        Proponuję np. teraz zobaczyć jak wygląda sytuacja na Kamieńskiego i jak to ludzie poszukali alternatywnych tras (BTW chyba przez Niepołomice albo lotem ptaka).
        A drugiej strony to mam nadzieję, że rzeczywiście już nie powstaną jakieś nowe buspasy na tej trasie, bo już teraz nie da się tędy jeździć.

    • #8 by J. DAW on Wrzesień 9, 2017 - 12:26 pm

      Kompletnie niemądry pomysł. Po czymś takim Kamieńskiego stanie całkowicie., bo wyjeżdżający z Walerego-Sławka skutecznie zablokują jedyny pas na wprost.
      Z resztą ten buspas na Kamieńskiego to kompletna porażka. Przy Walerego-Sławka stoi się jedną zmianę świateł, a na Kamieńskiego stoi się od rozjazdu z Wielicką. Ten buspas miałby jedynie sen, gdyby światło zielone na Kamieńskiego trwało dwa razy dłużej niż na Walerego-Sławka. Ale to z kolei zatka Walerego-Sławka. Dlatego tego buspasa tam nie powinno być. Jeśli już coś kombinowac w tym rejonie, to buspas na Wielickiej do Dworcowej i potem w lewo w Powstańców Śląskich i z powrotem buspasem na Matecznego.
      Póki co, w ramach walki ze smogiem ZIKIT zafunodwał nam dodatkowe spaliny na Kamieńskiego.
      Już wysłałem list w tej sprawie do ZIKIT – warto pisać – im więcej listów, tym większa szansa, że coś zmieni się na LEPSZE!

      • #9 by kaszmir on Wrzesień 11, 2017 - 7:05 pm

        Na Wielickiej jedzie znacznie mniej autobusów niż na Kamieńskiego, taki buspas by większości pasażerów nic nie dał.

      • #10 by tramwajarz on Wrzesień 12, 2017 - 6:37 pm

        Czy ty proponujesz przeniesienie autobusów z Kamieńskiego na Wielicką i Powstańców Ślaskich?
        To dopiero niemądry pomysł.
        Korki na Kamieńskiego po zamknięciu estakady były kilka dni później zmalały bo większość kierowców omija rejony zakorkowane i szuka dróg alternatywnych. I tak byłoby przy kolejnym wprowadzeniu buspasów na co są minimalne szanse.

      • #11 by J. DAW on Wrzesień 18, 2017 - 6:30 am

        „Na Wielickiej jedzie znacznie mniej autobusów niż na Kamieńskiego, taki buspas by większości pasażerów nic nie dał.”

        Nie bardzo Cię rozumiem – co z tego, że na Wielickiej jedzie mniej autobusów? Na Kamieńskiego prawie nikt nie wsiada ani nie wysiada, szczególnie o 7 rano. Dopiero na Matecznym jest ruch.

  4. #12 by Lyncz on Wrzesień 8, 2017 - 9:35 am

    Na Kamieńskiego miło wspominam pierwszą wersję buspasa, gdzie dopuszczony był ruch samochodów z co najmniej 3 osobami w środku. Można by powrócić do tego typu rozwiązań – może wtedy da się utworzyć więcej buspasów – będzie mniejszy opór.
    Inna sprawa z Kamieńskiego to to, że kierowcy nie patrzą na znaki – przynajmniej miesiąc temu tak było – buspas obowiązuje w pewnych godzinach. W innych i tak większość kierowców stoi posłusznie na lewym 😀

    • #13 by kaszmir on Wrzesień 8, 2017 - 12:02 pm

      Tak jak wspomniano niżej – niestety nie wszyscy kierowcy się do tego stosowali, część łamała to świadomie („a i tak nikt mnie nie złapie”), część nieświadomie („o, inny samochód jedzie buspasem, bo ja pewnie też mogę”). Urzędnicy próbowali to rozwiązanie, jednak skoro z niego zrezygnowali to musieli mieć ku temu przesłanki.

  5. #14 by Krzysiek Flav on Wrzesień 8, 2017 - 9:49 am

    Naprawdę byłoby fajnie, tym bardziej, że nie posiadam samochodu, a jak coś, to tylko wypożyczam.
    W każdym razie obniżenie prędkości na Alejach uważam za beznadziejny pomysł (dla mnie jako kierowcy samochodu), ale jak już mamy dalej takie ograniczenia wprowadzać, a władze Miasta mówią o zrównoważonym transporcie, to należy dalej zniechęcać kierowców do korzystania z własnych samochodów tworząc buspasy, na wzór tego z ulicy Kamieńskiego, czyli zabranie pasa ruchu na rzecz autobusów w godzinach szczytu (mniej przychylny jestem rozwiązaniu z wprowadzeniem minimalnej ilości osób w pojeździe). Wówczas powinno się więcej właścicieli własnych samochodów przesiąść do komunikacji miejskiej.
    Byłby to krok do produ. Ale jeden z wielu, które trzeba uczynić, aby zmniejszyć ruch w Krakowie. Przypomnę, że budują się na południu dwa parkingi typu P&R, którym nie wróżę wielkiego zapełnienia. Stworzenie korytarza dla autobusów na Kamieńskiego na pewno zapełni odpowiednio parkingi.

    • #15 by Dej on Wrzesień 8, 2017 - 10:53 am

      NIE ! Inni kierowcy widząc, że auta jadą bus pasem – nie wiedząc ze jest zasada minimum 3 osób w srodku – uznają, że bus pasa nie ma i wjezdzaja na bus pas ! A kontrole policji… hmm chyba nigdy nie widzialem by kogos zatrzymali za takie „drobne” wykroczenie. Oby nie.

      • #16 by kbieniu7 on Wrzesień 8, 2017 - 9:06 pm

        Jak był tymczasowy, to Policja często stała i zatrzymywała tych na bus pasie. Na własne oczy widywałem 😉

    • #17 by Dej on Wrzesień 8, 2017 - 10:54 am

      Jechałem tamtedy wczoraj autem i nikt nie jechal bus pasem – mysla ze on obowiazuje non stop i bardzo dobrze, niech tak mysla 😀

  6. #18 by Łukasz on Wrzesień 8, 2017 - 11:07 am

    Proponuje dorzucić jeszcze możliwość skrętu dla autobusów z Czarnowiejskiej w Aleje w kierunku Placu Inwalidów z pasa do jazdy prosto (zarówno przed skrzyżowaniem jak i na przełączce). Tam czasem na jednej zmianie świateł przejadą 3-4 samochody i autobus czeka dwie zmiany świateł a czasem i więcej. W tym czasie pas do jazdy prosto jest pusty i korzystają z niego skręcając w lewo niezgodnie z obecną organizacją ruchu busiarze. Komunikacja miejska pokornie czeka marnując paliwo, czas pasażerów i ostatecznie pieniądze podatników. ZiKiT? Krakbok? Da się?

    • #19 by Lyncz on Wrzesień 8, 2017 - 11:20 am

      Niektórzy kierowcy MPK czy Mobilisa również tak robią, więc się da… tylko żeby jakiś urzędnik jeszcze zechciał odpowiednie znaki postawić.

    • #20 by kaszmir on Wrzesień 8, 2017 - 12:03 pm

      Podoba mi się ten pomysł z lewoskrętem z pasa do jazdy prosto. Poczekajmy aż wdrożą ten buspas, bo kto wie może takie rozwiązanie będzie wprowadzone? A jeśli nie, to wtedy można uderzać do ZIKiT z propozycją 🙂

  7. #21 by tramwajarz on Wrzesień 8, 2017 - 12:03 pm

    W końcu… tylko dlaczego buspas na Focha nie jest na całej długości do mostu + na Królowej Jadwigi
    i tak samo na Nawojki, Kijowskiej, Piastowskiej. Dobrze że coś drgnęło u tych leśnych dziadków z UMK i ZIKIT.
    Tak jak wyżej pisać maile do radnych, ZIKIT, Majchrowskiego, UMK bo Stawowy i inni znowu zablokuje buspasy…

  8. #22 by jatoja on Wrzesień 8, 2017 - 5:45 pm

    Ja od pewnego czasu mam pomysł jak „zachęcić” kierowców do przesiadki. Jest on może trochę kontrowersyjny, ale uważam, że zadziała. W każdym (lub prawie każdym) miejscu, w którym jest więcej niż jeden pas (oczywiście, o ile jeżdżą tam autobusy) należałoby zrobić bus pas. Jeśli mamy 3 pasy to robimy 2+BP. Jeśli 2 to 1+BP. Korki samochodowe by się wydłużyły, a autobusy jechałyby bez przeszkód

    • #23 by Konik Krakusek on Wrzesień 9, 2017 - 11:23 am

      Bardzo Ci dziękuję za ten pomysł… Teraz jadę do pracy ok 1/2h (KM to jest 1-1,5h rano, powrót ok 2h). Przy zawężeniu większości ulic do 1+BP korki wydłużą się, a ja i tak nie mam szans na przesiadkę do KM. Teraz by zdążyć na 6 wstaję o 4:30, KM – jak jeszcze dało się zdążyć – musiałbym wstawać o 3:30. Podobnie powrót po II zmianie, teraz jestem 22:30-23 w domu, KM to jest 23:30-24… A nie wspominam o prawie co 2 dni podwożeniu starszych członków rodziny do lekarzy, na badania itd – KM nie możliwe do realizacji, niektórzy z nich prawie nie chodzą.
      Rozumiem priorytety dla KM, ale nie takie. Naprawdę nie wszyscy jeżdżący samochodami robią to Wam na złość, niektórzy, tak jak np ja naprawdę muszą….

    • #24 by J. DAW on Wrzesień 9, 2017 - 12:35 pm

      No na pewno 🙂
      Skąd Wy bierzecie takie pomysły?
      Buspasy należy dobudowywać, a nie zabierać kierowcom. Buspasy mają sens tylko wtedy, gdy nie powodują zwężenia drogi. Ten na Kamieńskiego jest wybitnym przykładem złej organizacji ruchu.

  9. #25 by kbieniu7 on Wrzesień 8, 2017 - 9:11 pm

    À propos Alej, o tym nie słyszałem, ale do rozważenia też mogłoby być skrócenie odcinka buspasa z dopuszczeniem prawoskrętu, zwłaszcza przed skrzyżowaniem z Łobzowską w stronę pl. Inwalidów.

    • #26 by kaszmir on Wrzesień 11, 2017 - 7:07 pm

      Masz rację, to też by się przydało.

  10. #27 by ms on Wrzesień 24, 2017 - 9:46 am

    Z artykułu wynika, że buspasy miały być już w zeszłym tygodniu. Dzieje się coś w tej sprawie?

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: