Choć deszczowa pogoda trochę opóźniła plany, to w tym tygodniu namalowano zapowiadane przeze mnie buspasy na Czarnowiejskiej oraz Focha. Jak się jednak okazuje, nowych wydzielonych pasów dla autobusów ma być jeszcze więcej. W chwili pisania poprzedniego tekstu, większość z nich była złożona przez ZIKiT do zatwierdzenia przez Policję, teraz wydaje się że sprawy dostały zielone światło. Gdzie zatem możemy oczekiwać dalszego przyspieszenia komunikacji miejskiej?
Nowy buspas na Czarnowiejskiej. Powstał dzięki zwężeniu dotychczasowych dwóch pasów ruchu.
I tak, nowe buspasy mają się pojawić na poniższych ciągach:
- Wielicka: od skrzyżowania z Teligi do skrzyżowania z Kamieńskiego – wyznaczony na jednym z trzech dotychczas dostępnych pasów ruchu,
- Kamieńskiego: od skrzyżowania ze Sławka do skrzyżowania z Puszkarską – a zatem wydłużenie istniejącego buspasa, kończącego się obecnie przy Sławka,
- Konopnickiej: od rzeki Wilgi do Ronda Grunwaldzkiego – wyznaczony na jednym z trzech dotychczas dostępnych pasów ruchu,
- Konopnickiej: od Ronda Grunwaldzkiego do rzeki Wilgi – wyznaczony na jednym z trzech dotychczas dostępnych pasów ruchu.
Są to zatem dobre wieści dla pasażerów wielu linii: „144”, „164”, „169/469”, „173”, „174”, „179”, „184/484”, „204”, „224”, „244”, „301”, „304” oraz „503”.
Co jeszcze? Na Alejach zostały zdarte stare linie i niebawem wykonane zostanie nowe malowanie, dzięki któremu buspasy będą odrobinę szersze – powinno to trochę przyspieszyć autobusy, bo nie będą mieć tak ciasno jak dotychczas. Niewykluczone również, że docelowo buspas na Focha zostanie wydłużony i będzie zaczynał się wcześniej (obecnie początek ma przy skrzyżowaniu z Kraszewskiego) – i choć na razie to tylko koncepcja, to też ma niemałe szanse na wdrożenie.
Nowy buspas na Focha. Podobnie jak ten na Czarnowiejskiej, powstał dzięki zwężeniu dotychczasowych dwóch pasów ruchu.
Jacek Mosakowski
#1 by Piotr on 30 września, 2017 - 9:57 am
Ta lista powinna być znacznie dłuższa plus separatoty na początku buspasa i w dalszej części w niejscach gdzie najczęściej dochodzi do wcześniejszego zjazdu przez osobówki do prawoskrętu plus monitoring.
#2 by Kirt on 30 września, 2017 - 10:13 am
Super, zmiany bardzo na plus, ale jedna wydaje się mocno nieprzemyślana: buspas między Rondem Grunwaldzkim a Wilgą jest bardzo dobrym pomysłem na jezdni zachodniej, ale na wschodniej raczej przyczyni się do jeszcze większych opóźnień autobusów w godzinach szczytu. Już obecnie w szczycie korek zaczyna się z reguły przed Wilgą i autobusy stoją w nim również, natomiast jest to prawie zawsze korek do tunelu. Dlatego praktycznie zawsze za Wilgą samochody skręcające na Rondzie i autobusy przyspieszają, bo wyłączają się z tego korka na pas idący górą przez Rondo. Ilekroć jadę tam autobusem w szczycie, to zdecydowana większość opóźnienia jest właśnie przed Wilgą.
Jeśli obecnie samochody skręcające na Rondzie będą musiały stać w korku prowadzącym do tunelu by dopiero na końcu móc skręcić w prawo, bo wcześniej będzie buspas, to ich stanie we wspólnym korku sprawi, że jego początek przesunie się znacząco przed miejsce gdzie zaczyna się obecnie. Więc za Wilgą autobus pojedzie tylko nieznacznie szybciej, bo będzie mógł jechać po buspasie na którym obecnie jest ruch samochodowy ale nie ma większych korków – ale kosztem tego początek korka samochodowego przesunie się bardzo istotnie w stronę Matecznego, na odcinku gdzie autobusy jadą wspólnym nurtem z samochodami, przez co będą w nim stały znacznie dłużej niż ta minuta czy dwie zaoszczędzone na braku samochodów na buspasie za Wilgą.
(Natomiast niezaprzeczalnie świetnym pomysłem jest buspas na jezdni zachodniej – obecnie jest to masakrycznie głupie rozwiązanie, że samochody mogą jechać prawym pasem aż do jego zakończenia które ma miejsce na przystanku, przez co wjazd na przystanek zajmuje często autobusem niemiłosiernie długo bo musi on czekać aż kierowcy ze środkowego pasa wpuszczą tych wszystkich którzy czekają na włączenie się tuż za przystankiem. Buspas niewątpliwie powinien bardzo poprawić sytuację obsługi tego przystanku.)
#3 by kaszmir on 1 października, 2017 - 5:28 pm
Pożyjemy zobaczymy. Jeśli rzeczywiście będą problemy, może będzie to pretekst by hm… wydłużyć buspas tak by zaczynał się przy R. Matecznego? Choć tam są tylko dwa pasy.
#4 by ja_ on 18 grudnia, 2017 - 8:47 pm
Ale jaki to problem? Kiedy problematyczny jest jeden węzeł, to naprawdę więcej niż jeden pas ruchu w danym kierunku nie ma sensu (oczywiście wyłączając bezpośrednie sąsiedztwo skrzyżowania).
#5 by tramwajarz on 30 września, 2017 - 11:33 am
Czy ZIKIT wycofał się z obietnicy buspasów na Nowohuckiej, Pilotów?
Dziwaczne że na Focha buspas nie kończy sie przy Alejach gdzie są zawsze korki.
Focha, Królowej Jadwigi, Piastowska, Nawojki, Kijowska, Wrocławska, Kocmyrzowska, Okulickiego, Półłanki? itd trochę jeszcze szerokich jezdni zostało ZIKITowi do wydzielenia buspasów.
MPK czy ZIKIT nie dodaje dodatkowych autobusów-brygad na linie stojące w korkach to powinno im zależeć na kosztach.
Trzeba było zostawić buspasy po ŚDM , budowie wiaduktu PKP. A tak ZIKIT 2x się męczy…
#6 by Kot on 30 września, 2017 - 7:43 pm
Pilotów, Młyńska, Lublańska… . W ogóle to przydałoby się, gdyby zatokę przystanku „Pilotów” przedłużono w pas ruchu aż do wlotu na Rondo Młyńskie (wyjazd z zatoki zawsze jest trudny, gdyż „prywata” nie wypuszcza autobusów i w efekcie tracą one zielony sygnał), także na Młyńskiej zatokę przystanku „Miechowity” powinni przedłużyć w pas ruchu aż do samego Ronda POLSAD-u (nawet by nie zaszkodził 3-ci pas na całej długości Młyńskiej w kierunku od Pilotów do Lublańskiej – tenże dodatkowy pas jako BUS-pas z dopuszczeniem TAXI – tam jest dużo autobusów). Przede wszystkim, trzeba coś zrobić z sygnalizacjami, by autobusy nie traciły „przed nosem” zielonego światła. Przystanki w zatokach się nie sprawdzają, gdyż często wyjazd z zatoki trwa wielokrotnie więcej niż sama wymiana pasażerów (powinno być zagwarantowane w Kodeksie Drogowym pierwszeństwo dla autobusu włączającego się do ruchu). Na czas objazdów (związanych z remontem ul. Basztowej) powinien być wyznaczony tymczasowy BUS-pas w tunelu Rafała Kalinowskiego w kierunku od Politechniki do Dworca Głównego-Wschód. Wtedy autobus będzie przejeżdżał tunel w pół minuty.
#7 by Krzysiek Flav on 1 października, 2017 - 8:33 am
Jestem kolejny raz rozczarowany działaniem ZIKiTu w sprawie tworzenia buspasów. Zwłaszcza jeśli chodzi o ulicę Kamieńskiego.Powinni od razu zrobić buspas do wysokości co najmniej zjazdu z ulicy Powstańców Śląskich w Kamieńskiego.
Wiadomo już na jakich zasadach będą funkcjonować przedstawione w artykule buspasy (stałe/czasowe-szczytowe)?
#8 by kaszmir on 1 października, 2017 - 5:27 pm
Wielicka – buspas na stałe. Konopnickiej – chyba też. Kamieńskiego – podejrzewam, że będzie działał na tych samych zasadach co wcześniejszy odcinek, czyli tylko w godzinach porannego szczytu. Generalnie, ma to być po prostu wydłużenie istniejącego buspasa.
#9 by Zieleńczanin on 4 lipca, 2019 - 6:27 am
Masz w artykule 2 razy Konopnickiej 🙂
#10 by kaszmir on 4 lipca, 2019 - 7:32 am
To są dwa różne buspasy – jeden w stronę Matecznego, drugi w stronę Grunwaldzkiego.