Reforma komunikacyjna 2018 – tramwaje

Dziś odbyła się oficjalna prezentacja planowanych zmian w siatce komunikacyjnej od stycznia 2018. Miała ona jednak charakter wstępny, wiele rzeczy było niedopowiedzianych, inne nie zostały w całości wyjaśnione. Zmian w stosunku do podawanych kilka miesięcy temu planów jest sporo. W najbliższym czasie postaram się rzucić trochę więcej światła i wyjaśnić parę spraw, które nie były powiedziane ani w prezentacji ZIKiT, ani w materiałach dla mediów, np. tego jakie będą częstotliwości w godzinach międzyszczytowych. Na początek – tramwaje.

Linia „4” będzie kursować co 15 minut, jednak w zamian w szczycie dostanie wzmocnienie w postaci nowej linii „44”, również co 15. Razem, na odcinku pomiędzy Bronowicami a Kombinatem, dadzą tramwaj co 7,5 minuty.

Poniżej przedstawiam układ linii tramwajowych wraz z ich częstotliwościami w szczycie i poza (zapis ~f = x / y oznacza częstotliwość co x minut w szczycie i co y minut poza). Kolorem oznaczyłem zmiany tras w stosunku do obecnej siatki.

  • „1”: trasa bez zmian, częstotliwość ~f = 7,5 / 7,5
  • „2”: trasa bez zmian, częstotliwość ~f = 15 / 15
  • „3”: trasa bez zmian, częstotliwość ~f = 7,5 / 7,5 (w międzyszczycie co drugi kurs skrócony do Dworca Towarowego)
  • „4”: trasa bez zmian, częstotliwość ~f = 15 / 15 (dodatkowo wyjedzie nowa linia „44”, skoordynowana z „4”)
  • „5”: trasa bez zmian, częstotliwość ~f = 15 / 15
  • „6”: trasa bez zmian, częstotliwość ~f = 15 / 15
  • „7”: likwidacja (w zamian wzmocniona zostanie linia „14”)
  • „8”: trasa bez zmian, częstotliwość ~f = 7,5 / 7,5
  • „9”: trasa bez zmian, częstotliwość ~f = 15 / 15
  • „10”: trasa bez zmian (od stycznia wraca do Pleszowa), częstotliwość ~f = 15 / 15
  • „11”: trasa bez zmian, częstotliwość ~f = 15 / 15
  • „12”: likwidacja (w zamian wzmocniona zostanie linia „22”)
  • „13”: trasa bez zmian, częstotliwość ~f = 7,5 / 15
  • „14”: trasa wydłużona: Mistrzejowice – jak obecnie – Bronowice – Bronowice Małe, częstotliwość ~f = 15 / 15
  • „16”: trasa bez zmian, częstotliwość ~f = 15 / 15
  • „17”: nowa linia na trasie: Czerwone Maki P+R – Kapelanka – Grzegórzecka – Rondo Grzegórzeckie – Rondo Mogilskie – Tunel – Dworzec Towarowy, ~f = 15 / – (tylko w szczycie)
  • „18”: trasa bez zmian, częstotliwość ~f = 7,5 / 7,5
  • „19”: trasa bez zmian, częstotliwość ~f = 15 / 15
  • „20”: powrót na Basztową: Mały Płaszów – jak obecnie – Dworzec Główny – Basztowa – Podwale – Cichy Kącik, częstotliwość ~f = 7,5 / 7,5
  • „21”: trasa bez zmian (od stycznia wraca do Pleszowa), częstotliwość ~f = 15 / 15
  • „22”: trasa bez zmian, częstotliwość ~f = 15 / 15
  • „23”: likwidacja (w zamian wzmocniona zostanie linia „11”)
  • „24”: trasa bez zmian, częstotliwość ~f = 15 / 15
  • „44”: nowa linia na trasie: Bronowice – Basztowa – Dworzec Główny – Rondo Mogilskie – Al. Jana Pawła II – Plac Centralny – Al. Solidarności – Kombinat – Kopiec Wandy, ~f = 15 / – (tylko w szczycie, skoordynowana z „4”)
  • „50”: trasa bez zmian, częstotliwość ~f = 5 / 7,5
  • „52”: trasa bez zmian, częstotliwość ~f = 5 / 7,5

W weekendy częstotliwości pozostaną bez zmian. Poniżej mapka przygotowana przez ZIKiT.

Układ linii tramwajowych od stycznia 2018, z uwzględnionym powrotem linii „10” i „21” do Pleszowa. Kolory oznaczają częstotliwości w szczycie: czerwony – co 5, niebieski – co 7,5, czarny – co 15. Mapka pochodzi ze strony ZIKiT.

Zmian tras jest zatem stosunkowo mało, większość nowości wynika ze zmian częstotliwości. W dni powszednie linie nie będą już kursować co 20 minut, najrzadsze będą odjeżdżać co kwadrans, nawet w międzyszczycie. Na znacznej części ciągów tramwajowych przybywa kursów, w szczególności właśnie w godzinach między porannym i popołudniowym szczytem. Ogólnie, na kursowanie tramwajów zostanie przeznaczone 21 mln zł rocznie więcej, co przełoży się na ok. 10% dodatkowych kursów.

Jacek Mosakowski

Reklamy

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

  1. #1 by tramwajarz on Grudzień 8, 2017 - 3:26 pm

    Cichy Kazik co 7,5 min 26m tramwajem? Walcownia wzmocniona? Majchrowski nie przeznaczył tyle z podatków na KM żeby na CK było super a np 3 i 13 poza szczytem jeździło się gorzej po reformie.

    Całość dodatkowej kwoty trzeba było przeznaczyć na silne linie przegubowe autobusowe ( mamy teraz ich nadmiar) a tramwaje zostawić kiedy będą dłuższe wagony, przystanki na 2x EU8N i nowe pętle np Kombinat, większe pętle 3xtory np Bronowice i okolice, łączniki typu Bronowice -CK ( znów nie będzie rozjazdów do Cichego Kącika przy przebudowie torów do Bronowic)

    Miłośnicy lepiej pobawiliby się w nowe trasy niż Trzmiel;)

    Na Kopcu Wandy nie przesiądzie się z np 44 na 10 i na odwrót. Budowa przystanku, schodów to za niskie koszty. Inwestycje tylko od 1 mld zł w górę u Majchrowskiego….

    • #2 by Wolny sluchacz on Grudzień 8, 2017 - 4:04 pm

      23 ma byc zlikwidowane? To jakaś porażka!!!!!To jest wielka granda!!! Protestuje!!!

  2. #3 by dzieffczynq on Grudzień 8, 2017 - 3:30 pm

    Jak dla mnie zmiana na plus.

  3. #4 by rafał on Grudzień 8, 2017 - 3:46 pm

    No cóż, ze swoich obserwacji, jako pasażera linii 23 zmiana jest lekką katastrofą. Zarówno 23, jak i 11 jeżdżą obecnie pełniutke (w godzinach szczytu) z łączną częstotliwością 10 minut. Tak więc na odcinku Czerwone Maki – R Matecznego – Płaszów częstotliwość spada. Z drugiej strony, z uwagi na „ekskluzywność” tej trasy, wspólny odcinek z pozostałymi lniiami z Ruczaju zaczyna się na Ruczaju. Czy naprawdę na Kapelance potrzebne są 24 tramwaje na godzinę z CzM, a czy na Kalwaryjskiej tylko 4?

    • #5 by mblr on Grudzień 12, 2017 - 9:23 pm

      „Czy naprawdę na Kapelance potrzebne są 24 tramwaje na godzinę z CzM, a czy na Kalwaryjskiej tylko 4?”
      Obawiam się, że może nawet więcej, bo przy obecnych 52 i 18 co 5 min każde (właśnie 24 kursy/h) ludzie nie mieszczą się w wagonach w czasie porannego szczytu – polecam poobserwować przystanek Lipińskiego w stronę centrum np. o 7 rano. Na obu trasach potrzeba wzmocnień, tylko w różnej skali. Wydaje mi się że więcej tramwajów na ciąg Kapelanka – Monte Cassino – Stradom już nie da się puścić, bo już robią się tam korki. może nowe ‚114’ odciąży tą trasę?
      Nie widzę jednak przeszkód, żeby ’11’ jeździła częściej, bo faktycznie napełnienia, szczególnie rano, są duże.

  4. #6 by ookami on Grudzień 8, 2017 - 3:52 pm

    super… usuwają 23 „wzmacniając” 11… teraz zamiast co 10 min mam co 15 min tramwaj z uczelni na dworzec Płaszów… bardzo na plus nie ma co -.-

  5. #7 by kaszmir on Grudzień 8, 2017 - 3:56 pm

    Co do „23”, pewną (wiem, niewielką) rekompensatą będzie to, że „178” pojedzie poza szczytem częściej – co 20 zamiast co 24 minuty.

  6. #8 by Kropka on Grudzień 8, 2017 - 4:02 pm

    3 częściowo skrócona do Dworca Towarowego. Masakra!!!! Jedyny tramwaj łączący Krowodrza Górkę ze Starowiślną i Bieżanowem bez przesiadki 😠😠😠😠

    • #9 by kaszmir on Grudzień 8, 2017 - 4:08 pm

      No ale w zamian np. będzie „50” poza szczytem co 7,5 minuty, która też jedzie aż na Wielicką. Ogólnie Krowodrza Górka – mimo skrócenia co drugiej „3” – i tak zyska na liczbie kursów poza szczytem (obecnie 21, będzie 24).

  7. #10 by Wojciech on Grudzień 8, 2017 - 4:10 pm

    – Likwidujemy „7”, bo potworek, jeździ tylko w szczycie;
    – Likwidujemy „12”, bo potworek, jeździ tylko w szczycie;
    – Tworzymy potworka „17”, który jeździ tylko w szczycie
    No brawo ZIKIT 😀

    • #11 by kaszmir on Grudzień 15, 2017 - 4:03 pm

      Tu bardziej chodzi o to, że „7” i „12” i tak pokrywały się z innymi liniami i po prostu zostały w nie wchłonięte (odpowiednio „14” i „22”).

      Natomiast „17” to nowa oferta, też test czy takie połączenie się przyjmie. Ono ma przyszłość i ZIKiT mi przyznawał, że jeśli się sprawdzi i znajdzie się budżet, to pojedzie przez cały dzień, nie tylko w szczycie. Takie zresztą były początkowe plany, tyle że budżet przesunięto ostatecznie na wzmocnienie „52”.

  8. #12 by Przemysław z Mistrzejowic on Grudzień 8, 2017 - 4:13 pm

    Zastanawiam się nad jednym – czy taka ilość tramwajów zmieści się na węzłach typu Dworzec Gł, Starowiślna, Teatr Bagatela czy ronda Grzegórzeckie i Czyżyńskie? Już teraz zdarzało się im wzajemnie blokować. Spodziewałem się większego wzmocnienia autobusów (o czym są śladowe informacje) a na tramwajach –kosmetyki.
    Oczywiście cieszę się z wzmocnienia “1”, “9” i “14”, jednak mam wątpliwości j.w..
    Pozdrawiam

    • #13 by k. on Grudzień 11, 2017 - 8:40 am

      Wzmocnienie 9? Jakie to niby wzmocnienie jak ma jeździć do 15 minut, a dotychczas w godzinach szczytu jeździła co 10 minut. I to wiecznie pełna… Beznadziejne zmiany.

  9. #14 by on Grudzień 8, 2017 - 4:16 pm

    Też jestem wkurzona na 23, to jedyny tramwaj który ze smolki wiezie mnie na prokocim szpital. A co do 3 – nie dość że już nie jeżdżą na niej bombardiery to jeszcze skracacie jej trase w międzyszczycie do dworca towarowego… także tego

  10. #15 by Lucek on Grudzień 8, 2017 - 4:35 pm

    Ludzie zobaczcie że te zmiany to głównie zmiany czysto biznesowe. Osoba często przesiadająca się będzie musiała kupić droższy bilet. Albo widząc to przejdzie na okresowy bilet = 100% profit. Te całe wzmocnienia itp. to tylko tzw. „lipa”. Co z szybkimi tramwajami z każdej pętli? Gdzie 51? Czemu nie mają priorytetów na skrzyżowaniach? Czyżby plan nie wypalił. Czyżby lina co 5 minut to niewypał? ach może się nie spina biznesowo. 23? No pewnie po co ludziom z UJ bezpośredni dojazd na południe. Przecież ten tramwaj ciągle pusty.. MPK. Zróbcie wpierw rozeznanie potrzeb w regionach a później myślcie o biznesie.

    Jasne jest że trzeba liczyć kasę. Ale przede wszystkim w transporcie publicznym powinni liczyć się ludzie i potrzeby danych lokalizacji. Później kasa własna.

    • #16 by kaszmir on Grudzień 8, 2017 - 5:30 pm

      1) Za reformę odpowiada ZIKiT, nie MPK.
      2) Nie chodzi o kasę, bo tak jak napisałem reforma przyniesie wzrost nakładów na komunikację miejską. Kursów przybędzie.

      • #17 by ja_ on Grudzień 9, 2017 - 6:40 pm

        Z tego co napisałeś – wynika, że kursów niby przybywa o więcej niż 10%, czyli gdzieś będą cięcia.

      • #18 by kaszmir on Grudzień 9, 2017 - 11:49 pm

        Nie do końca rozumiem co masz na myśli.

  11. #19 by nati on Grudzień 8, 2017 - 4:37 pm

    Popieram stwierdzenie że usunięcie linii 23 to będzie katastrofa! wsiadam na pierwszym przystanku od pętli i już nie ma miejsc siedzących. 2 przystanki dalej tramwaj już jest wypchany. One już teraz jeżdżąc co 10 minut wymiennie 11 i 23 są przepełnione. A co dopiero jak to będzie co 15 minut. a o 178 będzie jeździć częściej to nic nie daje bo ono wjeżdża na trasę 23 dopiero na Grota. przydałoby się dodać jakąś linie autobusową, która by jeździła na Czerwone a nie jest tylko jedna linia, która jeździ do centrum a potem na Krowodrzą. Przydałby się jakiś autobus, który będzie jechał w stronę Płaszowa. Na pewno dodanie 3 lini z Czerwonych do centrum będzie z korzyścią przy usunięciu 23… Porażka…

  12. #20 by Zbigniew on Grudzień 8, 2017 - 5:21 pm

    #20 nie dość, że co 7,5 minuty, to jeszcze ulicą Basztową? Przecież za tydzień na Basztową wjadą autobusy a dla nich będzie możliwość tylko jazdy torowiskiem (w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara w ogóle nie ma jezdni, tylko ścieżka rowerowa, więc autobus fizycznie nie ma jak omijać ‚sznurów” tramwajowych). Ja bym #20 pozostawił na obecnej trasie. #52 powinna kursować przez cały dzień nie częściej niż co 7,5 minuty (kursująca co 5 minut powoduje tworzenie się „sznurów” tramwajowych, blokujących autobusy na Lubicz, a one za tydzień tam wracają). #2 oraz #10 mogłyby kursować (przynajmniej poza szczytem) co 20 minut.

    • #21 by kaszmir on Grudzień 8, 2017 - 5:31 pm

      Za to „18” na Dunajewskiego będzie rzadziej (8 zamiast 12 kursów/h w szczycie), „304” wyleciało na Aleje (5 kursów/h mniej), „7” wchłonięta w „14” (2 kursy/h mniej), „2” rzadziej (2 kursy/h mniej) więc miejsce powinno się znaleźć.

  13. #22 by Piotr on Grudzień 8, 2017 - 5:32 pm

    Pozostaje kwestia rozdziału taboru.

    Czy na 44 będą Pesy?

    NGT6 i NGT8 mają obecnie wysokie wykorzystanie więc dodatkowe brygady będzie można uzyskać ze starszych typów mających niskie wykorzystanie. Pewne jest to, że na liniach które teraz są w całości niskopodłogowe pojawi się wysoka podłoga.

    • #23 by kaszmir on Grudzień 8, 2017 - 5:50 pm

      Podejrzewam, że na „44” będą wagony 32-metrowe.

      • #24 by Piotr on Grudzień 8, 2017 - 6:17 pm

        Pytanie gdzie mogą trafić zwolnione z 4-ki około 5 Krakowiaków? Może na 50-tkę.

      • #25 by gs on Grudzień 11, 2017 - 9:18 am

        @Piotr Wypluj to słowo!
        Tylko nie na #50.

      • #26 by Konik Krakusek on Grudzień 13, 2017 - 9:28 pm

        Czemu „tylko nie na „50” ???

  14. #27 by vis on Grudzień 8, 2017 - 6:53 pm

    4 co 15 minut? naprawdę? 44 to niby jej wzmocnienie, ale do wzgórz krzeslawickich nie dojedzie…

    Do tego skasowanie 12 bo wzmocnione 22? Teraz z 12 i 22 mam tramwaj co 10 minut, po zmianach bedzie co 15 minut… A niby mialo byc lepsze polaczenie Huty z innymi osiedlami… taaa….

    • #28 by Szymon on Grudzień 10, 2017 - 1:46 pm

      4 od Kombinatu na wzgórza jeździ pusta, więc ta decyzja mnie nie dziwi.

    • #29 by elka on Grudzień 14, 2017 - 11:20 am

      jaka pusta ????!!! a Ci wszyscy mieszkańcy ze wzgórz, ze stoków i z okolic to co ? to ma być na lepsze ? zamiast co 10 min to 15….ciekawe podejście

      • #30 by Szymon on Grudzień 14, 2017 - 10:16 pm

        „5” pojedzie co 15 minut, a od Kombinatu do Bronowic „4/44” – jeździ w szczycie co 7,5 min. Większość osób wybiera „5”, żeby dojechać do centrum, bo nie robi kółka przez Plac Centralny.

  15. #31 by Adrian on Grudzień 8, 2017 - 7:03 pm

    Niby ma być wzmocnienie lini 11 kosztem 23, jednak widać że to nie prawda. Obecnie na odcinku Czerwone maki – dworcowa mamy takt mniej-więcej co 10 min, a po zmianach ta sama trasa będzie miała takt F: 15 więc wzmocnienie jest jedynie na odcinku do Płaszowa.

    • #32 by kaszmir on Grudzień 8, 2017 - 9:53 pm

      Wzgórza dostają mocną „1” przez cały dzień, więc – mimo pocięcia „4” – i tak są na plus jeśli chodzi o liczbę kursów o każdej porze.

      Obecnie „12+22” jest co 10 minut w szczycie, lecz poza nim co 20. Teraz będzie cały czas co 15. Plus od Kapelanki do R. Grzegórzeckiego w szczycie będzie jeszcze nowa „17”.

  16. #33 by Konik Krakusek on Grudzień 8, 2017 - 8:22 pm

    Podobnie z 24, było 10/20, będzie 15/15 czyli w szczycie gorzej.
    Z racji pracy na zmiany i skomunikowania z liniami aglo bardzo interesuje mnie o której pierwsze i do której ostatnie kursy. Ale to pewnie jak będą ułożone rozkłady się okaże.
    Co do powrotu 20 na Basztową – nagle argument o połączeniu R.Mogilskiego i Dworca z Pl.W.Św. przestał być aktualny? Czy był tylko zasłoną dymną przy poprzednich zmianach??

  17. #34 by Piotr on Grudzień 8, 2017 - 8:50 pm

    Gdyby 17 pojechała Kalwaryjską i Starowiślną, mielibyśmy dwie relacje z f:7,5 min.

    Dworzec Towarowy – Łagiewniki jako uzupełnienie 19stki oraz Limanowskiego-Czerwone Maki jako wzmocnienie 11-stki.

  18. #35 by MBK on Grudzień 9, 2017 - 3:10 pm

    W przypadku „20” należałoby ją podzielić na 2 linie: obie kursowałyby na trasie Cichy Kącik – Płaszów, ale jedna przez Basztową, a druga przez Pl. Wszystkich Świętych? To chyba wykonalne bez zwiększenia ilości pojazdów i kursów? A korzyść dla pasażerów z Pl. Wszystkich Świętych ewidentna. Basztowa i Bagatela do Cracovii mieć będzie przecież autobusy 124/424, 152, 502.

    • #36 by kaszmir on Grudzień 9, 2017 - 11:51 pm

      Chyba poszło o przepustowość ciągu przez Plac Wszystkich Świętych. Wprawdzie będzie pocięta „18”, lecz jednocześnie zwiększy się liczba kursów na liniach „1”, „6”, „8” i „13” i zwyczajnie mogło tam zabraknąć miejsca na „20”.

  19. #37 by adas on Grudzień 9, 2017 - 3:23 pm

    Likwidacja 23 ABSURD

  20. #38 by Szymon on Grudzień 10, 2017 - 1:42 pm

    Mam nadzieje, że jednak 44 w dni powszednie będzie jeździć w godz. 6-20 i będą na nie wysyłane Krakowiaki/NGT8 to wtedy będzie wielki + za pomysł 🙂 , bo teraz już na Kolorowym „4” już jest zapchana, a duży napływ pasażerów zaczyna się dopiero od Kombinatu.

    • #39 by Bombardier on Grudzień 11, 2017 - 5:54 pm

      Krakowiaki nie wyjadą na 44 bo mają zakaz wjazdu na pętle w Bronowicach. Zawsze gdy jest zatrzymanie na trasie Bronowice-Bronowice Małe linie 8 i 24 są skracane do Bronowic a 4 i jej krakowiaki jada na Cichy Kącik.

      • #40 by kaszmir on Grudzień 12, 2017 - 9:19 am

        Słuszny punkt. Co więcej, jeśli na „24” jest miks (krakowiaki + nie-krakowiaki), to przy takich zatrzymaniach kursy są rozdzielane: krakowiaki z „24” jadą co Cichego Kącika, a pozostałe wagony do Bronowic.

  21. #41 by Krk on Grudzień 10, 2017 - 10:36 pm

    Jest się z czego cieszyć, bo więcej kursów. Ale czy marszruta tramwajowa będzie optymalna pod względem kosztów i wymagań pasażerów?
    **Uważam, że nonsensem jest linia 17, nie dość, że dubluje na znacznej części trasy 52, która już kursuje co 5 minut, więc ciężko je będzie zsynchronizować, to odcinek CzM – Stradom otrzymuje ogromne nakłady (17,18,52), podczas gdy trasa CzM-Łagiewniki ma już tylko „11” co 15 minut. Do pary 11/23 kursujące co 10 minut w szczycie nie da się wejść już na Ruczaju, bo wielu pasażerów szuka przesiadki w łagiewnikach i matecznym, więc uważam, że kursy 17 powinny być wzmocnieniem 11 by jeździła (7,5/15) albo 17 powinno być obecną 23 jeżdzącą tylko w szczycie. Bo niestety 23 w międzyszczycie jest niepotrzebne.
    ** Poza tym myślę, że powinno się przedyskutować wygaszanie torowisk nowohuckich, a nie ich wzmacnianie. Może by wybudować pętlę na Kombinacie zintegrowaną z autobusową? Skróconoby 22 i 44 do tej pętli redukując koszty i wysyłając autobus relacji Kombinat-Walcownia. Podobnie z torowiskiem do Pleszowa.

    Tramwaj jest drogim środkiem transportu a obecnie i po remarszrutacji będą jeździły linie wożące powietrze obsługiwane np. tylko jednym wagonem E1 przykładowo „16” którą mógłby zastąpić autobus.

    • #42 by kaszmir on Grudzień 10, 2017 - 10:46 pm

      Co do „17” – z Ruczaju w stronę Kapelanki liczba kursów będzie bez zmian w szczycie, bo „18” pojedzie rzadziej (co 7,5 zamiast co 5 minut). Dzięki dodaniu „17” w szczycie ta relacja wychodzi na zero.

      Co do Kombinatu – w planach jest budowa pętli tramwajowej tamże. Wtedy można śmiało się spodziewać, że właśnie „44”, a może i „22” zostaną tam skrócone.

      • #43 by inżinier on Grudzień 12, 2017 - 5:29 pm

        Nie no, mam nadzieję, że jak już powstanie pętla tramwajowa Kombinat to 44 zostanie pogrzebane, a w zamian powstanie mocna 4 w relacji Bronowice Małe – Kombinat. Do Wzgórz niech pojedzie 22 – i tak większego znaczenia nie ma, gdzie dalej pojedzie tramwaj ze Wzgórz po dojeździe co pl. Centralnego, a tu jeszcze dla miłośników połączeń bezpośrednich wpada ciekawe połączenie Wzgórza – al. Pokoju, ale to niuans. Torowisko do Walcowni oczywiście do likwidacji, perspektyw na przewozy tam brak. Ja się dziwie, czemu pętla Kombinat to nie jest priorytet – szybko by się zwróciła.

      • #44 by kaszmir on Grudzień 13, 2017 - 1:14 pm

        Wzgórza już mają na aleję Pokoju linię „1” i nie potrzebują jeszcze „22”. Za to „4” jest jedynym połączeniem z Basztową, T. Bagatela itd. – oczywiście nie jeździ przesadnie zapełniona na Wzgórzach, lecz swych pasażerów ma.

      • #45 by inżinier on Grudzień 13, 2017 - 2:12 pm

        Faktycznie, nie wiem dlaczego zapomniałem o 1. Ale podkresle jeszcze raz, to jest niuans. Potok Bagatela Wzgórza zapewne jakis jest, ale jak widac po napełnieniach pojazdów przy Elektromontażu liczba chetnych na krajoznawcza jazde przez Hute nie oszałamia. Tam solaris urbino 18 to jest za duzy tabor. Targanie tam krakowiaków to zwykle marnotrawstwo srodkow. Lepiej wykorzystac dlugie tramwaje na Mogilskiej i Krolewskiej, tam gdzie sa rzeczywiscie potrzebne niz wykorzystywac je dla istotnie malej gatstki osob jezdzacych bezposrednio.

  22. #46 by Piotr on Grudzień 17, 2017 - 6:20 pm

    Co myślicie o takim planie na ograniczenie oferty na Walcowni i Pleszowie (tam kursy co 7,5 min, gdy przy jednej linii co 20 minut były pustki, będą marnotrawstwem).

    44- z Kombinatu na Walcownię (plus para kursów około 22-giej).
    10 i 21, skrócenie do Kopca Wandy.
    22- Z Borku Fałęckiego do Kombinatu bez zmian, dalej do Pleszowa.
    117 i 242, skierowanie z Kombinatu do Luboczy PKP przez Mrozową.

    W tramwajach na Mrozowej tylko w godzinach szczytu jest po kilka lub kilkanaście osób, poza tymi godzinami wystarczy autobus co godzinę.

    22 na Pleszowie załatwia temat dowozu pod Kombinat (za linię 21) oraz do centrum (za linię 10)

    • #47 by kaszmir on Grudzień 19, 2017 - 10:08 am

      Jeśli chodzi o Walcownię, to kiedyś przeliczałem i zyski ze skrócenia „22” do Kopca Wandy są raczej symboliczne, trasa jest niewiele krótsza. Myślę, że warto poczekać aż wybudowana zostanie pętla tramwajowa przy Kombinacie.

      Dla Pleszowa samo „22” odpada. Raz, że mocno utrudniony byłby przejazd w kierunku Ptaszyckiego, choćby do szpitala Żeromskiego – przesiadka na „10” na Kopcu Wandy byłaby mega czasochłonna i wymagająca przejścia sporego odcinka. Dwa, że „22” to jednak nie to samo co „10” – niby jedzie do centrum, lecz nie obsługuje kilku ważnych punktów, w tym ronda Mogilskiego czy Dworca Głównego. A pamiętajmy, że większość pasażerów pleszowskich i tak musi się przesiadać (z zapleszowskich dowozówek na „10”) więc nie warto dokładać im jeszcze jednej przesiadki.

    • #48 by tramwajarz on Grudzień 19, 2017 - 12:19 pm

      Na czym polega problem, że 4 i 22 nie mogą zawracać na zajezdni NH? Ze 169 nie ma problemu. Problem z wjazdem? Będą wymieniane zwrotnice przy II bramie zajezdni NH? Nie ułatwiłoby to zawracania 4,22?

  23. #49 by Roddy on Grudzień 18, 2017 - 1:11 pm

    Na tablicach SIP widnieje informacja, że zmiany wchodzą od 8 stycznia i odesłanie do strony ZIKiT, gdzie informują jedynie, że „od stycznia”.
    Ja osobiście czytając „od stycznia” interpretuję to jako „od 1 stycznia”, chociaż, cóż, nie mogę zaprzeczyć, że 8 stycznia to nadal styczeń.
    Czy można prosić Autora o potwierdzenie, jak jest w rzeczywistości?
    Pozdrawiam.

  24. #52 by Gienek on Grudzień 19, 2017 - 7:53 pm

    Myślicie, że tory do Pleszowa skończą do stycznia bo ja mocno wątpię czy nawet do końca stycznia się uda.

  25. #53 by tramwajarz on Grudzień 19, 2017 - 8:20 pm

    Dojadą kolejne wagony GT8SU do Krakowa.
    Reforma wrzesień 2018: składy tramwajowe 54 metrowe 2x GT8SU / EU8N itp wyjadą na linie 3, 4, 8, 18, 24, 52 😀

  26. #54 by Bombardier on Grudzień 30, 2017 - 4:57 pm

    Niedawno ZIKiT na stronie kmkrakow.pl opublikował zmiany jakie mają nastąpić i w tym komunikacie było napisane ze linia 21 będzie kursować z częstotliwością co 15 min tz. 4 kursy na godzine. Czyli na trasie do Pleszowa (ul. Igołomska) miało by przybyć kursów, 8 w jednym kierunku. Jednakże w tym samym komunikacie jest napisane że 21 połową swoich kursów zostanie skrócona do Kopca Wandy. Czyli 21 do Pleszów będzie kursować co 30 min tz. tylko 2 na Pleszów.
    Wiec trasa do Pleszowa wychodzi na zero bo będzie miała 6 kursów na godzinę tak jak obecnie

    • #55 by kaszmir on Styczeń 1, 2018 - 5:06 pm

      „21” będzie skrócone co drugim kursem poza szczytem i w weekendy, w szczycie wszystkie dojadą do Pleszowa. Zatem rejon ten będzie na plus w szczycie, bez zmian poza i na minus w weekendy. W ogólnym rozrachunku, w skali tygodnia kursów jednak ciut przybędzie.

  1. Reforma komunikacyjna 2018 – autobusy | krabok
  2. Reforma komunikacyjna 2018 – zaginiona linia „15” | krabok
  3. „23” niezgody | krabok

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: