Stawki za wzkm na 2018

Zgodnie z coroczną tradycją (w Krakowie jeśli coś wydarzyło się więcej niż dwa razy, to już tradycja 😉 ), znów wraz z początkiem roku publikuję koszty kursowania krakowskich autobusów oraz tramwajów. Dla przypomnienia, Miasto płaci przewoźnikom – MPK oraz Mobilis – za każdy przejechany kilometr linii autobusowych (wozokilometr – wzkm) oraz tramwajowych (pociągokilometr – pockm), a wartości te są wyrażane jako cena w PLN za wzkm albo za pockm i rewaloryzowane co rok. W tym artykule podaję stawki netto na 2018 – podziękowania dla ZIKiT za przekazanie informacji.

Zdjęcie zabytkowej 102-ki zawsze na plus!

MPK Kraków:

  • tramwaje 14,44 zł/km (było 14,01 – wzrost o 3,1%)
  • autobusy miejskie 7,77 zł/km (było 7,43 – wzrost o 4,6%)
  • autobusy aglomeracyjne 6,14 zł/km (było 5,87 – wzrost o 4,6%)

Mobilis:

  • autobusy przegubowe (18 m) 7,61 zł/km (było 7,26 – wzrost o 4,8%)
  • autobusy standardowe (12 m) 6,36 zł/km (było 6,07 – wzrost o 4,8%)
  • autobusy midi (9-10,5 m) 5,51 zł/km (było 5,26 – wzrost o 4,8%)

Tutaj można sprawdzić stawki za lata 2013, 2016 oraz 2017.

Jacek Mosakowski

Reklamy

, , ,

  1. #1 by ja_ on Styczeń 18, 2018 - 8:45 pm

    Czemu tak duży wzrost?
    Wygląda na to, że uwzględniony został wskaźnik inflacji z zeszłego roku i prognozowany na ten rok. No na tramwajach mniej, bo były rewaloryzowane już rok temu.

    W sumie dobrze zrobili, bo przy tak dużym, 3% wzroście, przewoźnicy byliby bardzo do tyłu z powodu opóźnienia indeksowania cen.

  2. #2 by krk on Styczeń 19, 2018 - 10:32 pm

    Czy miasto płaci MPK za dosłownie każdy przejechany kilometr? Również za te przejechane jako „nauka jazdy” czy zjazdy do zajezdni, lub wyjazdy na linię?

    • #3 by tramwajarz on Styczeń 21, 2018 - 1:46 pm

      przejechane jako „nauka jazdy” NIE
      czy zjazdy do zajezdni, lub wyjazdy na linię TAK

      • #4 by kaszmir on Styczeń 22, 2018 - 3:23 pm

        Za zjazdy do i wyjazdy z zajezdni nie płaci.
        (Wyjątek: te które są oznaczone w rozkładzie, np. wieczorne kursy „22” do Kombinatu.)

      • #5 by tramwajarz on Styczeń 22, 2018 - 4:01 pm

        Zjazdy do zajezdni z pasażerami są sponsorowane przez MPK? Byłoby to dziwne, że MPK nie wlicza z/wyjazdu na trasę w swoje koszty usług.

      • #6 by ja_ on Styczeń 22, 2018 - 4:27 pm

        Wlicza. Dlatego stawki w Krakowie są dużo wyższe, niż np. we Wrocławiu, gdzie jest właśnie płacon za wyjazdy z zajezdni i zjazdy.
        Ale to jest patologia, bo MPK zaczyna wtedy kombinować, jak tu wyciągnąć jak najwięcej. A tu, zacznie się bardziej opłacać robienie zjazdu zamiast podmianki motorowych na trasie czy przerwy na pętli, a może nawet opłaci się likwidacja zajezdni na koszt mieszkańców itd.
        Prywaciarzom chyba żadne miasto w Polsce nie płaci za zjazdy i wyjazdy. Dlaczego? Ano właśnie dlatego, że sprawy logistyczne powinno przedsiębiorstwo ogarnąć samo. Dzięki temu przewoźnik będzie robił wszystko, aby jak najefektywniej wykorzystać brygady.

  3. #7 by tramwajarz on Styczeń 21, 2018 - 2:05 pm

    To sporo pieniędzy z „dodatkowego” budżetu przeznaczonego na biedareformę maksymalizację 2018r pożarł dodruk makulatury złotówki….znaczy inflacja. Chyba że była jeszcze dodatkowa kwota na podwyżki cen przejazdu tramwajów i autobusów.

    http://krakow.pl/aktualnosci/216233,26,komunikat,radni_przyjeli_budzet_dla_krakowa_na_2018_rok.html

    Zgodnie z przyjętą uchwałą budżetową, wydatki miasta ogółem w 2018 r. wyniosą 5 mld 581 mln zł. Dochody Krakowa sięgną 5 mld 204 mln zł.
    W przyszłym roku 2018r, ostatnim w tej kadencji prezydenta Jacka Majchrowskiego, nie wzrosną żadne podatki ani opłaty lokalne. Nie zmieni się także cena biletów komunikacji miejskiej hehe Czyli będą w 2019r.
    Kraków zaciągnie też 130 milionów złotych kredytu. Urząd wyemituje też obligacje warte 300 milionów złotych

    Większa liczba kursów tramwajów i autobusów oznacza, że w budżecie miasta 2018r na komunikację przeznaczona zostanie kwota wyższa niż dotąd – o około 30 mln zł (z czego 7,5 mln zł przeznaczone zostanie na zwiększenie kursów autobusowych) Skalę zmian najlepiej oddaje fakt, że liczba kursów tramwajów zwiększy się o około 10 proc w 2018r.

    Mamy rok wyborczy 2018r Jacek Majchrowski uczy się na błędach gdy 4 lata temu skompromitował się w stylu Kononowicza w debacie o KM.

    • #8 by kaszmir on Styczeń 22, 2018 - 3:24 pm

      Przyznawano, że przybyło kursów o ok. 10%, więc podana kwota 30 mln zł musiała się odnosić do budżetu przed rewaloryzacją.

      • #9 by ja_ on Styczeń 22, 2018 - 3:50 pm

        Ale 10% kursów *tramwajów, nie autobusów. A akurat tramwaje dostały mniej w górę, bo rewaloryzacja była wcześniej.

      • #10 by tramwajarz on Styczeń 22, 2018 - 3:55 pm

        Więc 30 mln złotych nie przeznaczono na dodatkowe kursy tramwajowe i autobusowe w 2018r. W tych 30 mln zł jest kwota na podwyżki pociągokm i wozokm komunikacji miejskiej w 2018r.

      • #11 by kaszmir on Styczeń 22, 2018 - 11:27 pm

        No właśnie to jest dodatkowe 30 mln zł na komunikację. Z tego co mi mówili w ZIKiT, ponad 20 mln poszło na wzmocnienia tramwajów (wspomniane 10% kursów), a ok. 7 mln na wzmocnienia autobusów. I te drugie czuć, uruchomiono dwie nowe linie, wiele innych wzmocniono.

      • #12 by tramwajarz on Styczeń 23, 2018 - 1:18 pm

        Fakt samo sfinansowanie wzrostu kosztów przewozów komunikacji miejskiej w 2018r to jakieś +/-25 mln zł.

  4. #13 by gs on Styczeń 23, 2018 - 11:19 am

    W stawkach niestety widać zachętę do patologii. Jeżeli MPK dostaje stała stawkę za km za autobus, to nie dziwi, że zamiast autobusu standardowego coraz częściej na liniach pojawiają się maluchy.

  5. #14 by Karol on Styczeń 26, 2018 - 1:27 pm

    Także bardzo dziękuję za informacje. Stawki wcale mnie nie zdziwiły.

  6. #15 by ifokygar on Styczeń 30, 2018 - 1:11 am

    W sumie to nie aż taka tragedia.

  7. #16 by fuzzydrowsy on Luty 5, 2018 - 12:14 am

    Czy ja wiem czy to taki duży wzrost? Wszystko poniżej 5%.

    • #17 by ja_ on Luty 5, 2018 - 8:13 am

      No taki wzrost, by pokryć inflację. Niby dlaczego miałby być większy? Krakowskie MPK i Mobilis i tak mają dobrze, bo w wielu miastach nie robi się nawet tego.

  8. #18 by piotras on Luty 5, 2018 - 8:51 am

    5% to niedużo wg mnie, mogło być gorzej

  9. #19 by tramwajarz on Luty 12, 2018 - 4:31 pm

    Niemiecki szrot tramwajowy na sprzedaż Tatra KT4, skład ok 36m „tymczasowo” rozwiązałby tłok w Krakowie (chyba że to poziom 105?)
    http://infotram.pl/lwow-kupi-tatry-z-berlina-_more_102523.html

    Belgijski szrot tramwajowy na sprzedaż? tu nic specjalnego
    http://infotram.pl/170-tramwajow-duze-zamowienie-dla-bombardiera-_more_102519.html

    MPK Kraków niezainteresowane dłuższym taborem.

  1. A może… autobusem do Skały? | krabok
  2. Nowa linia „274” do Trąbek | krabok
  3. Poprawiamy nocne: przystanek Wesele dla „664” | krabok
  4. Stawki za wzkm na 2019 | krabok

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: