Autobus do SSE Czyżyny – nowa petycja [Odpowiedź ZIKiT]

Pod koniec 2017 roku odżył temat uruchomienia autobusu do Specjalnej Strefy Ekonomicznej Czyżyny. Na łamach kraboka opisywałem nową petycję, którą przygotował Michał Błąkała, jeden z mieszkańców dojeżdżających w te rejony. Dziś prezentuję stanowisko, jakie otrzymał od urzędników w odpowiedzi na przygotowane postulaty.

Oto stanowisko ZIKiT:

Na przestrzeni ostatnich 2 – 3 lat Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie kilkukrotnie podejmował próby uruchomienia regularnej komunikacji autobusowej na ul. Życzkowskiego. Wśród analizowanych rozwiązań było zarówno przedłużenie jednej z linii o charakterze międzydzielnicowym, jak również utworzenie krótkiego połączenia dowozowego do tramwaju. Zasadniczą przeszkodą do uruchomienia przedmiotowej linii był brak odpowiedniej infrastruktury do zawracania i postoju autobusu. W przypadku regularnej linii musi to być miejsce przystosowane dla pojazdu o długości minimum 12 metrów, w którym nie będzie on blokował pozostałego ruchu. Ostatnia próba uruchomienia połączenia autobusowego w wyżej wymienionym rejonie nie doszła do skutku ze względu na brak porozumienia pomiędzy spółkami Comarch S.A. i Krakowski Park Technologiczny Sp. z o.o. oraz Politechniką Krakowską im. Tadeusza Kościuszki. Najkorzystniejszym rozwiązaniem dla obsługi przedmiotowego rejonu byłoby poprowadzenie linii przelotowej przez ul. Życzkowskiego do ul. Stella-Sawickiego. Rozwiązanie to wymaga jednak przebudowy drogi wykonanej obecnie z płyt betonowych, tak aby została ona dostosowana do możliwości przejazdu autobusów komunikacji miejskiej. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie aktualnie nie prowadzi inwestycji polegającej na przebudowie istniejącej drogi z płyt betonowych od ul. Życzkowskiego do ul. Stella-Sawickiego, w sposób umożliwiający dostosowanie drogi do przejazdu autobusów komunikacji miejskiej. Działki, po których biegnie droga z płyt stanowią własność Politechniki Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki. Ponadto, ul. Życzkowskiego jest usytuowana również na działkach ww. podmiotu.

Jednocześnie informuję, że rejon istniejącej drogi z płyt betonowych od ul. Życzkowskiego do ul. Stella-Sawickiego wchodzi w zakres inwestycji pn.: „Rozbudowa węzła Mistrzejowice wraz z linią tramwajową KST Stella-Sawickiego”. Zgodnie z obecnie obowiązującą Wieloletnią Prognozą Finansową (WPF) ww. zadanie przewidzianej jest do realizacji w latach 2021-2027, w tym w latach 2021-2022 planowane jest opracowanie dokumentacji projektowej, natomiast realizacja robót budowlanych przewidywana jest w latach 2023-2027. Mając na uwadze utrudnienia komunikacyjne w przedmiotowym terenie Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie realizuje zadanie pn.: „Budowa przystanków autobusowych przy skrzyżowaniu ul. Stella-Sawickiego i ul. Orlińskiego”. Realizacja ww. zadania została zaplanowana na lata 2018 — 2019. Zakres rzeczowy w roku 2018 obejmuje: budowę przystanków autobusowych po obu stronach ulicy Stella-Sawickiego na wysokości istniejącego skrzyżowania z ulicą Orlińskiego wraz z budową przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną, przebudową istniejących ciągów pieszych i ścieżki rowerowej, budową lewoskrętu z ul. Orlińskiego. Rozwiązanie to powinno ułatwić dojazd do biurowców zlokalizowanych przy ul. Życzkowskiego, w szczególności tych obiektów, które położone są w największej odległości od trasy tramwajowej w ciągu al. Jana Pawła II.

Wychodzi więc na to, że urzędnicy podejmowali próby uruchomienia autobusu na Życzkowskiego, jednak na drodze stanęły przeszkody formalne od nich niezależne (brak porozumienia między właścicielami ulic na terenie SSE Czyżyny). Niestety wspomniana w oświadczeniu budowa linii tramwajowej przez Stella-Sawickiego to na razie pieśń przyszłości, i nawet rok 2027 może okazać się mało realnym terminem. Wychodzi więc na to, że w najbliższych latach nie ma co liczyć na uruchomienie autobusu na Życzkowskiego. Pewnym pocieszeniem jest planowana budowa dodatkowego przystanku autobusowego na Stella-Sawickiego, na trasie linii „129”, „142” oraz „178/478”. Jest to jedynie drobne udogodnienie dla pracujących w SSE Czyżyny, jednak zawsze to jakiś plus.

Jacek Mosakowski

Reklama

, , , , , , , ,

  1. #1 by GG (@dereaganator) on 6 kwietnia, 2018 - 5:24 am

    Jakby się ogarnęli i zrobili coś z tymi płytami (mówię o PK), to już by był krok w przód. Dojście od przystanku Osiedla Dywizjonu 303 byłoby ucywilizowane. A jak ktoś tych 5-10 minut spaceru nie przeboleje… nie mam sympatii.

  2. #2 by --- on 6 kwietnia, 2018 - 5:42 am

    ZIKiT nie powinien nic budować. SSE oraz ich podmioty mają tak mocno obniżone podatki, że to jest na granicy zwykłego złodziejstwa.
    Zakłady w tej SSE powinny być zobowiązane organizować własny transport zbiorowy.

    • #3 by roburzwyciezca on 13 kwietnia, 2018 - 12:29 pm

      ..ale przeczytałeś artykuł? I zdanie „Ostatnia próba uruchomienia połączenia autobusowego w wyżej wymienionym rejonie nie doszła do skutku ze względu na brak porozumienia pomiędzy spółkami Comarch S.A. i Krakowski Park Technologiczny Sp. z o.o. oraz Politechniką Krakowską im. Tadeusza Kościuszki.”? I rozumiesz go?

  3. #4 by Zieleńczanin on 24 czerwca, 2019 - 9:56 pm

    Gdzieś czytałem (zapewne w Wyborczej), że wyremontują ten łącznik wcześniej, tak za dwa-trzy lata, razem z budową skrzyżowania z Orlińskiego. Gdy to zrobią pozostanie puścić tam np. 142 w szczycie.

  1. Próbny przejazd autobusu po SSE Czyżyny | krabok
  2. Maksymalizacja 2018 – wielcy nieobecni | krabok
  3. Nie będzie „198” do Avii | krabok

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: