Utworzona podczas styczniowej maksymalizacji linia „149” (Lesisko – Osiedle Na Stoku) od początku znalazła się w trudnej sytuacji. Wykonuje ledwie kilka kursów dziennie, a jej trasa prowadzi przez mało uczęszczane ciągi jak ulice Wańkowicza czy Longinusa Podbipięty, które charakteryzują się stosunkowo niskimi potokami pasażerskimi. Dość powiedzieć, że poprzednia inkarnacja „149” też jeździła przez Wańkowicza i została zlikwidowana w 2012 z powodu niskiego zainteresowania mieszkańców. Tym razem ZIKiT się jednak nie poddaje i zamierza walczyć o tę trasę. W marcu przesunięto wieczorne kursy na godziny międzyszczytowe dzięki czemu „149” ma bardziej jednolity rozkład, teraz z kolei planuje się zmianę trasy która to może przynieść dodatkowych pasażerów.
Jak udało mi się dowiedzieć, planowana jest zmiana marszruty „149”, dzięki której linia zamiast kończyć na os. Na Stoku, dojechałaby do znajdującego się za Wzgórzami Krzesławickimi Szpitala Okulistycznego, po trasie: Lesisko – Longinusa Podbipięty – Giedroycia – Al. Jana Pawła II – Plac Centralny – Al. Solidarności – Wańkowicza – Kocmyrzowska – Kantorowicka – Szpital Okulistyczny. Linia zatem ominie bezpośrednie rejony pętli „Osiedle Na Stoku”, jednak wciąż obsługiwać będzie Wzgórza Krzesławickie, a do tego dojedzie do wspomnianego szpitala. Liczba kursów, godziny funkcjonowania i częstotliwość pozostaną takie jak dotychczas, zatem dalej będzie kursować tylko w dni powszednie, mniej więcej w godzinach 6-16, co 80 minut.
Zmiany mają wejść w życie wraz z wprowadzeniem rozkładów wakacyjnych, tj. w sobotę 23 czerwca 2018.
Komentarz kraboka: Pomysł mi się podoba! Dla Stoków, które mają dostęp do kilku innych znacznie częściej kursujących autobusów (m.in. „142”, „182”, „511”), wspomniane „149” i tak pełni marginalną rolę, zbierając w dużej mierze przypadkowych pasażerów. Dla mieszkańców pozostałej części Nowej Huty linia może służy jako dojazd do Urzędu Dzielnicy XVII przy ul. Zielony Jar, jednak dojazd ten wciąż będzie w miarę zapewniony tyle że z ciut dłuższym spacerem z przystanku „Darwina”. Natomiast dzięki zmianie marszruty, „149” zapewni teraz też dojazd do cmentarza Grębałów oraz Szpitala Okulistycznego. W szczególności ten ostatni, będąc obsługiwanym jedynie przez uruchomione w 2013 i kursujące co 40 minut „422”, ma raczej słabą ofertę komunikacyjną. Oczywiście „149” pojawiające się na przystankach co minut 80 nie będzie stanowić tu olbrzymiej rewolucji, jednak zawsze to parę kursów na plus. Pamiętajmy też, że dla części pacjentów ważna jest po prostu możliwość bezpośredniego dojazdu do placówki, a niekoniecznie konkretne godziny odjazdów, mogą więc dostosować się nawet do tak rzadko kursującego autobusu.
Zmiana jest zatem trafiona, natomiast w mojej opinii warto by ją pociągnąć jeszcze dalej. Teraz „149” będzie kończył przy Szpitalu Okulistycznym, podczas gdy ledwie dwa kilometry dalej położone jest osiedle w Zesławicach które też ma słabszą obsługę komunikacyjną (dwie linie „122+422” kursujące łącznie co 20 minut). Czemu by zatem nie wydłużyć „sto czterdziestki dziewiątki” tamże? Oczywiście wykonuje ona tylko parę kursów jednak zawsze mogłyby one posłużyć kolejnym pasażerom, do tego zapewniając połączenie Zesławic z nowymi rejonami – m.in. szkołami na os. Szkolnym, Szpitalem Żeromskiego czy spalarnią przy ul. Giedroycia. Co więcej, w przyszłości mogłaby być dobrym kandydatem do przedłużenia przez Mistrzejowicką, o które to połączenie swojego czasu zabiegał jeden z Radnych.
Jacek Mosakowski
#1 by Zbigi on 14 czerwca, 2018 - 2:00 pm
Ja bym wolał, gdyby to tramwaje jeździły co 30-40 minut a autobusy – tak często, jak obecnie kursują tramwaje. Poza tym, to autobusom powinno się dać priorytet na sygnalizacjach, gdyż tramwaj hamując zwraca prąd do sieci, podczas gdy autobus od hamowania i ruszania co krok marnuje paliwo. Autobus jest najbardziej ekonomiczny i ekologiczny, gdy pędzi autostradą.
#2 by ja_ on 14 czerwca, 2018 - 8:54 pm
XD
#3 by Adrian on 14 czerwca, 2018 - 8:10 pm
Może Zesławice są w planach ale po zakończeniu remontu na Kantorowickiej…
#4 by kaszmir on 14 czerwca, 2018 - 10:23 pm
Nie, trasa do Szpitala Okulistycznego ma być stałą, niezależnie od remontu.
#5 by Szymon on 14 czerwca, 2018 - 10:13 pm
Jeśli stworzą skrzyżowanie „Wańkowicza – Al. Solidarności ” wtedy linia 138 mogłaby kursować przez Wańkowicza 149 zwiększyć częstotliwość do kursowania co godzinę we wszystkie dni tygodnia i puścić od Wańkowicza po trasie 422 do Zesławic. 422 do likwidacji 122 co 20 minut po trasie Zesławice – jak obecnie do przystanku Darwina – prosto przez ul Kocmyrzowską jak 202 do Cżyżyny Dworzec.
W zamian za 122 utworzenie całodniowej linii 511 a 482 w szczytówkę.
149 zyska pasażerów 122 – 12-metrowe autobusy i szybszy dojazd do centrum.
#6 by kaszmir on 14 czerwca, 2018 - 10:24 pm
„138” jest raczej potrzebne na obecnej trasie przez Ujastek, dowozi ludzi do kilku miejsc pracy.
#7 by Król Krak on 17 czerwca, 2018 - 1:05 pm
Pamiętajmy też, że dla części pacjentów ważna jest po prostu możliwość bezpośredniego dojazdu do placówki, a niekoniecznie konkretne godziny odjazdów, mogą więc dostosować się nawet do tak rzadko kursującego autobusu.
I tacy powinni być wszyscy klienci ZIKIT MPK! Wystarczą 2 kursy dziennie na liniach odjazd i powrót. A pacjenci rządowego NFZ mogą mieć autobus co kilka miesięcy/lat: do rejestracji i po kilkumiesięcznym terminie do lekarza-specjalisty. A jak pacjent nie dożyje operacji to oszczędności dla ZIKIT wystarczy tylko 1 kurs…
149 do Zesławic – Kantorowic
wyprostować przez Bulwarową bo wycieczka pod Kombinat ->Wańkowicza
może pętla uliczna Klasztorna – Podbipięty – Igołomska
110/122/142/422 przez Wańkowicza -> al. Solidarności powrót Bulwarową
117/242 przez Wańkowicza ->Kocmyrzowska +149 przez Bulwarową -> Kocmyrzowska
149 Lesisko – Longinusa Podbipięty – Giedroycia – Bulwarowa (powrót Wańkowicza – Al. Solidarności) – Kocmyrzowska – Kantorowicka – Szpital Okulistyczny – Kantorowice
132 jadąc przez Wańkowicza jedzie przez Bulwarową bez obsługi mieszkańców? Mieliby za dobrze.