Wieści ze Złocienia – komentarz

Ostatnio opisałem starania które, wraz z mieszkańcami osiedla Złocień, podjęliśmy celem poprawy lokalnego transportu zbiorowego na wspomnianym osiedlu. Mimo raczej negatywnej odpowiedzi urzędników, nie planujemy składać broni i będziemy walczyć dalej. Poniżej kilka słów komentarza nt. poszczególnych propozycji i stanowiska ZIKiT. Na końcu załączam również skan całej odpowiedzi którą otrzymaliśmy od Zarządu.

Dojazd do szkoły

Nasza propozycja skierowania kursów wariantowych „143” przez Złocień wynikała z tego, że zarówno rano, jak i popołudniu byłyby to kursy „pod prąd” względem głównych potoków (rano jadąc z centrum do osiedla, popołudniu w przeciwną stronę) i dzięki temu zasadniczo większości obecnych pasażerów tej linii by one w ogóle nie przeszkadzały. Do tego autobus ten jest skoordynowany tylko z „243” które tak naprawdę jest bliźniaczą linią i dzięki temu urzędnicy mają w miarę dużą swobodę w wyznaczaniu rozkładu obu. ZIKiT chyba nie do końca zrozumiał nasz pomysł zasłaniając się tym, że przez wydłużenie marszruty i korki na Półłanki ewentualne opóźnienia na trasie mogłyby przełożyć się na następne kursy, w przeciwną stronę. Nam właśnie chodziło o fakt, że wobec dowolności w wyznaczaniu rozkładu można by wydłużyć postoje na poszczególnych końcówkach, nawet kosztem skrócenia ich na przeciwnych, by te opóźnienia nie nakładały się.

Jednak jeśli nie „143”, to co? ZIKiT napisał że analizuje możliwość skierowania innej linii. W naszym odczuciu jedynym pozostałym kandydatem jest „183” jednak opcja ta nam się mniej podoba bo taka zmiana trasy by linia obsłużyła Szkołę Podstawową nr 124 przy ulicy Sucharskiego wydłuży przejazd innym pasażerom, rano jadącym do miasta a popołudniu z niego wracającym.

Dodatkowe kursy wieczorne

Tu ZIKiT jest przychylny jednak zaznaczył, że wszystko zależy od sytuacji budżetowej. Pamiętajmy jednak, że „183” ma stosunkowo krótką trasę (ok. 5,5 – 6,5 km w każdą stronę w zależności od wariantu) i dołożenie dosłownie jednego kursu, od poniedziałku do piątku, nie powinno stanowić aż tak wielkiego problemu. Oczywiście uczynienie linii „643” całotygodniową byłoby tym lepsze bo skorzystaliby na tym również pasażerowie z Bieżanowskiej, to rozwiązanie byłoby jednak również znacząco droższe.

Skrócenie „643”

Czy progi zwalniające są przeszkodą dla kursowania autobusu? Na innych ciągach, choćby na Radzikowskiego (linia „140”, dawniej „168”), dało się. I choć oczywiście są różne typy progów to ciężko nie odczuć, że urzędnikom zwyczajnie nie zależy na tym pomyśle. A szkoda, bo zyskaliby na nim wszyscy: pasażerowie „643” mieliby lepszą i szybszą przesiadkę w obie strony, a Miasto zaoszczędziłoby na wydatkach. ZIKiT tłumaczy w piśmie, że w nocy najważniejsza jest koordynacja dla osób jadących z centrum miasta do domów, niestety wbrew temu co twierdzą urzędnicy ta między „69” a „643” i tak nie jest rewelacyjna bo trzeba czekać dziesięć minut na przystanku w środku nocy (zwykle dla nocnych przesiadek przyjmuje się parę minut). W drugą stronę jest nawet więcej, bo kwadrans, a dla przesiadki między „904” a „643” wartości te wynoszą już 15 i 20 minut.

Jeśli urzędnicy nie są przekonani do trasy przez ulicę Prostą, to proponujemy mniej inwazyjne rozwiązanie: skrócenie „643” do Dworca Płaszów. Na takiej zresztą trasie funkcjonowała na początku swego istnienia i działało to dobrze. Potem w ramach promowania na siłę nowego dworca przy Powstańców Wielkopolskich przeniesiono tam „107”, „143/243”, „301” oraz właśnie „643”. W 2017 linie dzienne wróciły na swoje macierzyste trasy do dworca kolejowego, natomiast „643” nie wiedzieć czemu jako jedyne zostało pominięte. W naszej opinii warto by to zmienić, tym bardziej że nawet skrócenie do Dworca Płaszów pozwoliłoby oszczędzić pasażerom kilka minut czekania.

Koordynacja „163” i „183”

Tu też przykład że ZIKiT nie do końca zrozumiał nasze intencje. Choć w swojej odpowiedzi urzędnicy zaznaczają, że postarają się poprawić koordynację to potem wymieniają szereg argumentów czemu dostosowanie „163” do „183” może być utrudnione. Tak, my to rozumiemy. Sęk w tym, że wg nas łatwiejsza i lepsza jest zmiana odjazdów „183” jako że linia ta nie jest zsynchronizowana z żadną inną (oprócz „163”). Czyli – dostosować „183” do „163”, nie na odwrót.

Niemniej urzędnicy obiecali poprawę od rozkładów wakacyjnych. Te weszły w życie w sobotę, wypada więc zapytać czy jest lepiej? Wydaje się że tak, choć wciąż rozkładom daleko do ideału. Np. w weekendowe wieczory, gdy mieszkańcy wracają z miasta do domów, koordynacja wynosi 30+20 minut. Oczywiście nie jest źle, jednak wg nas wcale nie trzeba dużo sił by poprawić to i zbliżyć do równomiernego układu 25+25. To oczywiście przykład, miejsc do poprawienia jest więcej.

Pełna treść odpowiedzi ZIKiT.

Jacek Mosakowski

Reklamy

, , , , , , , , , , , , , , , , ,

  1. #1 by Jelcz on Czerwiec 28, 2018 - 9:07 pm

    nie jest dobrze jeśli wprowadzenie 1-2 kursów przerasta „tutejszy zarząd”. Słabi są ci inżynierowie ruchu po Politechnice Krakowskiej… Czy dyr Franek będzie wnioskował o pieniądze na dodatkowe linie do prezydenta?
    nie da się wykonać tego kursu busem mobilisu z linii 417 czy mpk jako osobna linia?
    to samo z 643 bo potoki wystarczą na busa na cały tydzień? 643 może zawracać na Nowosądeckiej Wolskiej Malborskiej Rożena itd

  2. #2 by Magda on Lipiec 2, 2018 - 10:20 am

    Przydałoby się więcej kursów wieczornych. Oby cały czas było więcej kursów. Zarząd jest słaby i nie ma jak naprawdę nie raz dojeżdżać w niektóre miejsca.

  1. Nowa trasa wariantowa 183 | krabok
  2. Nowe wieści ze Złocienia | krabok

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: