Co z buspasem na Nowohuckiej?

Ostatnie kilkanaście miesięcy było czasem ofensywy buspasowej – nowe pasy dla komunikacji miejskiej udało się wyznaczyć na Czarnowiejskiej i Focha, Kamieńskiego i Wielickiej, Konopnickiej, a dodatkowo poszerzyć te istniejące na Alejach Trzech Wieszczów. Jednocześnie jest kilka ciągów o których mówiło się jako o kolejnych kandydatach do zmian, jednak koniec końców temat ucichł. Jednym z nich miała być ulica Nowohucka.

Poszerzone buspasy na Alejach Trzech Wieszczów, dodatkowo oddzielone podwójną linią od ruchu ogólnego.

Nowohucka w godzinach szczytu zwyczajnie stoi. Ta ulica, posiadająca po dwa pasy w każdą stronę, jest główną arterią łączącą szeroko rozumianą Nową Hutę z południem miasta, dodatkowo omijającą zatłoczone centrum. Kursują tędy trzy linie: „174” (Kombinat – Osiedle Kurdwanów) oraz „178/478” (Mistrzejowice – Pod Fortem / Skotniki Szkoła) wykonując w roku szkolnym łącznie 10 kursów/h w szczycie i 6 w pozostałych porach. Niestety autobusy utykają w olbrzymich korkach, co przekłada się na opóźnienia tak na tym odcinku jak i na całej reszcie trasy. Cierpią zatem pasażerowie nie tylko z Nowohuckiej, lecz i z Mistrzejowic, Ruczaju, Kurdwanowa, Nowej Huty, itd. Sprawę odrobinę poprawiło zeszłoroczne otwarcie kolejnej części wschodniej obwodnicy Krakowa (droga ekspresowa S7) jednak to wciąż kropla w morzu potrzeb. Nie dziwi więc zatem, że pasażerowie od dłuższego czasu domagają się utworzenia na Nowohuckiej wydzielonego buspasa, dzięki któremu autobusy nie byłyby narażone na aż tak duże opóźnienia. Temat był bardzo realny, dość powiedzieć że przed wspomnianym otwarciem nowego odcinka obwodnicy mówiło się, że właśnie po tym wydarzeniu wspomniany pas na Nowohuckiej zostanie wydzielony. Nic takiego się jednak nie stało. Czemu?

Urzędnicy przyznają, że pomysł był analizowany, niestety zwyciężyły liczby. Dwie-trzy linie autobusowe, w dodatku pojawiające się średnio ledwie raz na parę albo raz na dziesięć minut, to zbyt małe potoki by uzasadniać wydzielenie osobnego pasa który przez pozostały czas stałby właściwie pusty. Tym bardziej, że musiałby on powstać kosztem zabrania jednego pasa ruchowi ogólnemu, zatem przez przeważającą część czasu kierowcy staliby w jeszcze dłuższym korku mając obok puste miejsce po którym nic nie jedzie. Ostatecznie zatem z pomysłu zrezygnowano, a pasażerowie niestety muszą dalej stać w korkach.

Komentarz kraboka: Liczby liczbami, jednak ciężko nie uznać że tu wpada się w błędne koło. Część mieszkańców na pewno byłaby gotowa przesiąść się do autobusów gdyby te jeździły punktualnie. Nie jeżdżą, więc ludzie ci wybierają samochód, tym bardziej powiększając korki w których autobusy notują tym większe opóźnienia. I nawet jeśli liczba pasażerów tychże na Nowohuckiej jest mniejsza niż kierowców, to pamiętajmy że „174” czy „178/478” obsługują też inne rejony miasta i tamtejsi podróżujący też odczuwają skutki korków. Autobus który utknie na Nowohuckiej sprawia potem, że ktoś w Łagiewnikach, na Kombinacie czy Woli Duchackiej czeka i nie może doczekać się przyjazdu linii. Zatem grono osób które odczuwa negatywne stuki jest znacznie, znaczeni większe niż tylko ci którzy zapełniają pojazdy akurat na tytułowym ciągu.

Jacek Mosakowski

Reklamy

, , , ,

  1. #1 by Eee on Czerwiec 30, 2018 - 2:09 pm

    Na jakim odcinku miał być buspas ?

    • #2 by kaszmir on Lipiec 11, 2018 - 12:56 pm

      Niestety nie wiem, pytanie czy w ogóle było to ustalone.

  2. #3 by Rafal on Czerwiec 30, 2018 - 3:33 pm

    Jakby w tym mieście myśleli to przecież jest miejsce od mostu na Wiśle do Ronda Dyw 308 i od mostu do Stoczniowców czy nawet jeszcze dalej do Klimeckiego na trzeci pas ruchu, który mógłby być właśnie buspasem.
    Pomijam już fakt że wszystkie wloty do Ronda Dyw 308 mają conajmnie po 3 pasy a ten najbardziej obciążony nie wiedzieć czemu tylko dwa..

  3. #4 by luke on Czerwiec 30, 2018 - 4:17 pm

    myślę, że nowohucka ma duży problem, gdyż nie jest w stanie radzić sobie z aktualnym natężeniem ruchu. Dodatkowy bus pas zatkałby ją totalnie. Nie wierze w argumenty wypisywane tutaj, iż kierowcy przesiedli się by do autobusów. Nie w tym kraju, nie w tym mieście. Generalnie komunikacja miejska w Krakowie, nie bardzo wywiązuje się ze swojego zadania

  4. #5 by mozzer on Czerwiec 30, 2018 - 4:52 pm

    A może warto pójść tutaj na kompromis i na wydzielonym buspasie dopuścić ruch samochodów osobowych z co najmniej 3 pasażerami? Coś takiego funkcjonowało już swego czasu na Kamieńskiego/Wielickiej i sprawdzało się całkiem nieźle.

    • #6 by Pp on Lipiec 1, 2018 - 10:09 am

      Pisałem kiedyś do ZIKITu w tej sprawie, ale odpisali mi, że „było by trudne monitorowanie ilości osób w aucie”. Jakoś na Kamieńskiego się dało wysłać policję do monitorowanie, a tutaj się nie da? Również rozwiązaniem mogło by być, nie do końca zadowalającym, ale jednak, wprowadzić Buspas w określonych godzinach.

  5. #7 by Mika on Lipiec 1, 2018 - 4:45 am

    Problemem jest nie tylko znowohuca ale też Powstańców Wielkopolskich – korki zaczynają się od samego skrzyżowania z limanowskiego i wielicka. Ale cóż skoro przy tak zatłoczonych arteriach daje się pozwolenie na lokalizację olbrzymiego kompleksu biurowców to nic dziwnego że za chwilę całą ulica będzie stała łącznie z Klimeckiego. A swoją drogą znowu odbija się czkawką brak pasa dla samochodów na estakadzie płazowskiej. Przynajmniej ruch na rybitwy i złocień by pojechał tamtędy co zwolniłoby powstańców wielkopolskich A i ulżyłoby nowohuckiej.

  6. #8 by TJRozwadowski on Lipiec 1, 2018 - 7:28 pm

    Autobus raz na kilka minut nie może mieć buspasa to niezłe herezje transportu.
    Jaki powód na brak buspasa na PowstańcówŚląskich i Wielkopolskich? Czekają aż się zapchają i powiedzą no nie można bo brakuje 4 pasa.

    Prezydent Majchrowski wydaje pozwolenia na biurowce itd tylko że bez nakazu dobudowy buspasów, torowisk, zatok, pętli itd a później płacz praliż i nie wzmiacnia autobusów tylko jeszcze tnie na wakacje. Korki nie wskazują że krakowianie wyjechali masowo na urlop.

    Teraz przez korki 174 i 178 jeżdzą jeszcze rzadziej niż w rozkładach bo stoją w korkach a rozkłady ułożone są jakby tam nigdy korków nie było żeby miasto mniej płaciło MPK. Brakiem buspasów prezydent Machrowski podwyższa koszty funkcjonowania MPK.

    Albo buspas na 3 pasażerów albo buspas do np ulCentralnej i doStoczniowców dla każdego z kierunków + buspas do Stella. Przepustowość na końcach taka sama.

  7. #9 by czerwiń on Lipiec 1, 2018 - 8:57 pm

    Ciekawe.

  1. Co z buspasem na Pilotów? | krabok

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: