Kolejna nowa linia – „314”

Trzeba przyznać, że tempo rozwoju komunikacji w gminach ościennych wokół Krakowa w ostatnich miesiącach jest iście zaskakujące. Dopiero co uruchomiono kilka nowych połączeń („219” do Jeziorzan, „264” do Grabia, a także nocne „910” i „920” w Wielkiej Wsi czy „917” i „937” w Zielonkach), wzmocniono parę kolejnych (m.in. „218” oraz „297”) a tymczasem na horyzoncie już pojawiają się następne nowinki. Wszystko wskazuje bowiem na to, że jesienią doczekamy się uruchomienia jeszcze jednej nowej linii aglomeracyjnej, i to od razu przyspieszonej!

Nowy autobus dostanie prawdopodobnie oznaczenie „314” (taki roboczy numer dla niej przyjęto) i pojedzie na trasie Dworzec Płaszów – Wielicka – Wieliczka Krakowska – Wieliczka Piłsudskiego – Wieliczka Asnyka – Wieliczka Gdowska – Lednica Górna – Tomaszkowice – Przebieczany – Trąbki – Trąbki Park & Ride (parking P&R przy Ochotniczej Straży Pożarnej).

Proponowana trasa „314”. Grafika: mapy google.

Jako „trzysetka”, linia byłaby przyspieszona co oznaczałoby że, wzorem „301” czy „304”, zatrzymywałaby się w Krakowie jedynie na co ważniejszych przystankach, być może ominęłaby również jeden czy dwa w Wieliczce. Pomysłodawcą całego przedsięwzięcia są sami mieszkańcy, którzy dostali wsparcie ze strony portalu Wielicka Informacja Komunikacyjna. Na początku lipca administratorzy tej strony rozpoczęli starania i zmobilizowali Czytelników do walki o uruchomienie „trzysta czternastki”. Poniżej treść pisma, które skierowali do wójta gminy Biskupice (na której terenie leżą Trąbki), Henryka Gawora, oraz burmistrza Wieliczki, Artura Kozioła:

Sz. P. Burmistrz Artur Kozioł
Sz. P. Wójt Henryk Gawor

WYRAŻAM POPARCIE DLA PROJEKTU URUCHOMIENIA AUTOBUSU AGLOMERACYJNEGO MPK OKREŚLANEGO JAKO LINIA „314” NA TRASIE: DWORZEC PŁASZÓW – Wielicka – Wieliczka Krakowska – Wieliczka Piłsudskiego – Wieliczka Gdowska – Lednica Górna – Tomaszkowice – Przebieczany – TRĄBKI P&R.

Uruchomienie połączenia jest oczekiwane od wielu lat przez mieszkańców Gminy Biskupice oraz Wieliczka. My mieszkańcy wspomnianych miejscowości jesteśmy skazani wyłącznie na prywatnych przewoźników, którzy nie posiadają pojazdów przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych oraz wózków dziecięcych. Prywatni przewoźnicy nie stosują również ulg w cenach biletów jednorazowych. Uruchomienie połączenia autobusowego MPK pozwoli mieszkańcom miejscowości przy DW nr 966 na włączenie obszaru do sytemu Komunikacji Miejskiej w Krakowie. Tym samym mieszkańcy będą mogli skorzystać z nowoczesnego taboru, przesiadać się na węźle komunikacyjnym „Bieżanowska” na tramwaje i autobusy w kierunku Alei Trzech Wieszczy, Nowej Huty czy do centrum Krakowa, wykupić bilet sieciowy w systemie KKM, sprawdzić połączenie w Internecie czy wreszcie godzinę odjazdu na przystanku.

Panie Wójcie, Panie Burmistrzu zwracamy się z prośbą o uruchomienie połączenia. Na początek może to być pilotaż, tak abyśmy sprawdzić ilość osób korzystających z połączenia ale także spróbować dopasować godziny odjazdów. Proponujemy aby autobus „314” kursował początkowo co godzinę.

Prosimy o pozytywne rozpatrzenie skierowanego wniosku!

Wójt i Rada Biskupic pomysł przyjęli z aprobatą i pod koniec lipca podjęli uchwałę dotyczącą zawarcia porozumienia z Krakowem w sprawie uruchomienia komunikacji publicznej (dotychczas do gminy nie docierał krakowski transport zbiorowy, linia „314” będzie pierwszą). Poniżej oficjalna odpowiedź którą otrzymali organizatorzy akcji:

Również krakowski ZIKiT przyznał, że podjęte zostały rozmowy i wszystko jest na dobrej drodze:

Mieszkańcy liczą, że na początek, celem zbadania potencjału trasy, „314” mogłoby kursować co ok. godzinę. Trzeba tu jednak wziąć pod uwagę również czas przejazdu i liczbę brygad. Trasa nowej linii zajmie ok. 35-40 minut do pokonania w jedną stronę, dlatego – uwzględniając postoje na pętlach – pojedynczy autobus byłby w stanie wykonywać odjazdy co ok. 80 minut i taka prawdopodobnie częstotliwość zostanie ustalona na początek.

A kiedy linia zacznie funkcjonować? Mieszkańcom marzył się wrzesień, jednak termin ten z przyczyn formalnych jest raczej niemożliwy do wdrożenia (podpisanie porozumienia między Biskupicami a Krakowem, dogadanie się w sprawie finansowania, budowa infrastruktury przystankowej itd. zajmą trochę czasu). Wszystko wskazuje jednak na to, że „314” wyjedzie w trasę już jesienią. Nawet jeśli to ciut później, to dla pasażerów, którzy czekali na takie połączenie od lat, to i tak rewelacyjne wieści.

Pozostaje cieszyć się, że Wójt Biskupic przyjął prośby pasażerów i podjął temat, bo efektem może być początek istnej rewolucji komunikacyjnej w gminie. Zwiększa to też parcie na znajdującym się kawałek dalej Gdowie (na mapce powyżej położonym w prawym dolnym rogu), gdzie ludzie również od lat starają się o uruchomienie autobusu aglomeracyjnego, jak dotychczas bez rezultatów. Teraz, gdy „314” pojedzie do Trąbek, całkiem naturalnym wydawałoby się możliwe pociągnięcie go dalej, właśnie do Gdowa, a obie gminy mogłyby wtedy podzielić się kosztami utrzymywania połączenia. Czego i sobie, i wszystkim mieszkańcom tamtejszych rejonów, mocno życzę.

Podziękowania dla administratorów portalu Wielicka Informacja Komunikacyjna za przekazane informacje.

Jacek Mosakowski

Reklama

, , , , , , , , , , ,

  1. #1 by Krzysiek Flav on 5 sierpnia, 2018 - 8:57 am

    Do pewnego momentu aż myślałem, że szybko udało się samorządy zmobilizować do utworzenia nowej linii. Jeśli miesiąc po dacie pisma Gminy Biskupice odpowiada ZIKiT, to chyba jest niezły czas.
    Jak długo trwało zatem mobilizowanie mieszkańców, by wysyłali treść do Rady Gminy Biskupice?

    Zastanawiam się, czy jest sens uruchamiania linii spod dworca w Płaszowie? Czy nie można by co któryś kurs 304 zamienić na linię 314 – na wydłużony kurs do Trąbek? Zdaje się, że Kraków nie musiałby uruchamiać dodatkowych kursów, Wieliczka tak samo (w ramach dzielenia się kosztami między gminami).

    • #2 by adex on 5 sierpnia, 2018 - 12:54 pm

      A gdzie te osoby miałyby się zmieścić? 304 jest chyba w obecnej chwili najbardziej obciążoną linią w obsłudze autobusami 12m. Dochodziłoby do takiej sytuacji, że mieszkańcy np. Trąbek nie mieściliby się do pojazdów mając miesięczne bo siedzieliby już w autobusie mieszkańcy Wieliczki i turyści.

      Propozycja obecna 314 jest najlepsza:)

      • #3 by Adonis on 5 sierpnia, 2018 - 1:10 pm

        Mieszkańcy Wieliczki raczej by nie jechali aż do Trabek bo i po co A w odwrotną stronę to mieszkańcy Trąbek siedzieli by pierwsi w autobusie..

      • #4 by Krzysiek Flav on 5 sierpnia, 2018 - 4:13 pm

        To fakt, więcej ludzi by jechało takim autobusem.
        Odpowiadając na ten argument przeciwko wydłużaniu 314 do okolic Galerii Krakowskiej zaproponuję dwie propozycje w komentarzu poniżej.

  2. #5 by Onelia on 5 sierpnia, 2018 - 12:24 pm

    Do kitu z takim autobusem skoro tylko do Trąbek dojeżdżać będzie..gmina Biskupice nie zadbała o mieszkańców Łazan.. do końca gminy Biskupice zostaje jeszcze na trasie do Gdowa 5 przystanków ..co z tymi mieszkańcami?? Władza zawodzi..

    • #6 by kaszmir on 8 sierpnia, 2018 - 11:48 am

      Zawsze można poprosić / wysłać petycję, by potem linia została wydłużona 🙂

    • #7 by ja_ on 3 września, 2018 - 4:20 pm

      Lepszy jest ograniczony pilotaż. Sytuacja jest prosta: można jakoś szacować zainteresowanie, ale i tak wszystko wyjdzie w praniu. Nie wiadomo, jaka jest przyszłość linii, a skoro ta linia jest wprost propozycją mieszkańców, to znaczy, że środki muszą być zagospodarowane obok tych zaplanowanych. Gdyby linia okazała się klapą, a byłaby od początku długa, mogłaby doprowadzić do dużego zadłużenia gminy.

  3. #8 by Krzysiek Flav on 5 sierpnia, 2018 - 4:12 pm

    Odpowiadając na ten argument przeciwko wydłużaniu 314 do okolic Galerii Krakowskiej mogę zaproponować dwie propozycje:
    1. rozważenie puszczenia autobusów przegubowych na linii 304 lub 314;
    2. lub bardziej sensownie – zwiększenie częstotliwości 304, by pasażerowie 314 nie jechali w tłoku.
    Ale to tylko propozycja, więc proszę nie uważać, że chcę wprowadzenia napisanych przeze mnie wcześniej zmian.

    Z drugiej strony po co komu taki autobus dojeżdżający do mniej istotnego dworca kolejowego w Płaszowie, który nawet nie jest w centrum Podgórza? Może lepszym rozwiązaniem dla mieszkańców Gminy Biskupice byłby transfer do pociągu w Wieliczce, zwłaszcza po zakończeniu przebudowy linii kolejowej Kraków Główny-Rudzice?
    I druga sprawa, rozwiązująca problem mieszkańców nie tylko Gminy Biskupice: wprowadzenie wspólnej taryfy biletowej na autobus, tramwaj i pociąg, z uwzględnieniem przede wszystkim biletów okresowych.

    • #9 by Ja on 6 sierpnia, 2018 - 10:28 am

      Dojazd do Płaszowa zapewnia w miarę łatwą przesiadkę na tramwaje/autobusy w prawie każdym kierunku, nie ma sensu puszczania tej linii do Dworca Głównego. Zwłaszcza, że z takiego autobusu korzystaliby głównie mieszkańcy Krakowa i turyści, a mieszkańcy Trąbek mieliby problemy, żeby się w ogóle do autobusu zmieścić. Dojazd do Płaszowa jest optymalny, nie ma co kombinować.

      • #10 by Szymon on 6 sierpnia, 2018 - 12:47 pm

        Szkoda że Zikit nie przywrócił autobusów do Podgórza SKA, ponieważ jest większa opcja przesiadki na inne linie 127/427 158 174 178/478.

  4. #11 by Szymon on 6 sierpnia, 2018 - 10:37 am

    Na 304 musiałby się trafić cud żeby pojawiły się przeguby, ale wątpię żeby gmina zgodziła się na większe koszty. Pytanie teraz jaka częstotliwość 314 by była? Synchronizacja z 304 np w tyg co 15 min w weekendy co 20?
    314 wg mnie finalnie trafi do Gdowa.
    Dobrym pomysłem na zarobek jest też puszczenie np 305 z Os. Podwawelskiego do Myślenic 302 z Czyżyny Dworzec do Proszowic i 307 z Krowodrzy Górki do Skały. Daleko to nie jest 🙂

    • #12 by sołtys on 7 sierpnia, 2018 - 4:10 pm

      A czy te miasta i gminy są naciskane przez mieszkańców?
      Zarobek? Gminy muszą dopłacać do ulg wprowadzonych przez rząd centralny ale niefinansowany przez niego. Lepiej busom nie robić konkurencji a pieniądze przeznaczyć na wiejski koncert wulgarnej Dody.

  5. #13 by Xxxx on 8 sierpnia, 2018 - 10:12 pm

    Kiedy przedłużenie 133 do Wieliczki przez Bogucice?

    • #14 by kaszmir on 9 sierpnia, 2018 - 7:30 am

      Niestety raczej z tego pomysłu zrezygnowano.

  6. #15 by Ania on 18 września, 2018 - 6:53 am

    Kiedy będzie przedłużenie linii do Gdowa? Czy jest to w planach?

  1. A może… autobusem do Skały? | krabok
  2. Nowa linia „274” do Trąbek | krabok

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: