ZIKiT na specjalnej konferencji ujawnił właśnie planowane zmiany stałych tras linii i liczby kursów które wejdą w życie od września 2018, wraz z rozkładami powakacyjnymi.
I tak:
- Linia „17” – skierowana zostanie na nową stałą trasę: Czerwone Maki – Grota-Roweckiego – Brożka – Łagiewniki – Kalwaryjska – Plac Bohaterów Getta – Starowiślna – Grzegórzecka – Rondo Grzegórzeckie – Rondo Mogilskie – Tunel – Dworzec Towarowy. Linia nadal będzie funkcjonować tylko w szczycie, jednocześnie jednak zawieszone zostanie jej kursowanie w niedzielne popołudnia. Zmiana ma na celu wzmocnienie tramwajów „11” (na odcinku Czerwone Maki – Limanowskiego) oraz „19” (na odcinku Łagiewniki – Starowiślna). Ma to sens, gdyż pasażerowie obu skarżyli się od czasu maksymalizacji że tramwaje te zostały pocięte, a zasadniczo nie mają one alternatywy („11” razem z „23” kursowały dawniej co 10 minut, obecnie jest sama „11” co 15, podobnie „19” jeździła co 10, obecnie jest co 15). Dodatkowo w przypadku „11” proszono o skierowanie na tę trasę wozów niskowejściowych. Teraz „17” je zapewni (kursują na niej wozy z niską podłogą) – nawet jeśli tylko w szczycie i tylko na części trasy, na pewno będzie to choć odrobinę na plus. Szkoda kursów w niedzielne popołudnia (ich zadaniem było obsłużenie przyjezdnych, wracających po weekendzie spędzonym poza Krakowem) jednak nie są to mimo wszystko cięcia bo nowa trasa przez Łagiewniki i tak będzie dłuższa i wobec tego wzrosną nakłady na tę linię.
- Linia „103” – skierowana zostanie na nową stałą trasę: Lesisko – Niepokalanej Marii Panny – Sołtysowska – Al. Pokoju – Rondo Czyżyńskie – Bieńczycka – Rondo Kocmyrzowskie – Al. Gen. Andersa – Al. Przyjaźni. Zmiana zdecydowanie na plus, poprawi obsługę szkół przy ul. Bieńczyckiej, do tego zapewni mieszkańcom Łęgu i Mogiły dojazd do „Tomexu” przy rondzie Kocmyrzowskim, a także lepsze skomunikowanie z budynkiem Urzędu Miasta przy Os. Zgody (do tej pory „103” miało przystanek tamże jedynie jadąc w stronę Al. Przyjaźni, teraz będzie w obie).
- Linia „183” – zgodnie z zapowiedziami, dostanie rano kurs wariantowy przez Lipowskiego i Drożdżową celem dowozu dzieci do Szkoły Podstawowej nr 124. Sprawa jest jednak kontrowersyjna, bo wspomniana propozycja kursu wariantowego nie zdobyła uznania pasażerów ze Złocienia, do tego stopnia, że wysłali oni do ZIKiT pismo w którym proszą o cofnięcie tego pomysłu.
- Linia „482” – w soboty będzie miała wydłużone godziny funkcjonowania do ok. godz. 21 (dotychczas jeździła do ok. godz. 18). Nowość oczywiście na plus, tym bardziej że brak „482” w sobotnie wieczory mocno odbijał się na równoległej linii „182” w której panował olbrzymi tłok. Teraz będzie odrobinę lepiej (w mojej opinii przydałoby się także wydłużyć godziny działania „482” w niedziele – obecnie jeździ do ok. godz. 21, podczas gdy potem, późnym wieczorem, wiele osób wraca spoza Krakowa do miasta i w efekcie „182” jeździ przeładowany, a ludzie – mimo późnej pory, o godz. 22 – muszą upychać się dosłownie w drzwiach).
Reszta linii docelowo wróci do kursowania i częstotliwości jak przed wakacjami. Jak co roku – część od początku września, część dopiero pod koniec miesiąca. Ogólnie większość powyższych zmian można ocenić jako pozytywne, do tego wymagały one zwiększenia nakładów z budżetu. Pamiętajmy też, że od czerwca dokonano również kilku wzmocnień komunikacji aglomeracyjnej – m.in. uruchomiono nowe linie „219” i „264”, a także dodano kursów na „249” czy „297”, co również przekłada się na korzyść pasażerów krakowskiego transportu zbiorowego.
Jacek Mosakowski
#1 by Delia on 24 sierpnia, 2018 - 10:09 am
Jak dla mnie zmiany na plus
#2 by Przemkiemzwany on 24 sierpnia, 2018 - 11:29 am
17 by się przydała od Borku
#3 by Delta on 24 sierpnia, 2018 - 3:57 pm
Nie, nie przydałaby się, wtedy w 100% pokrywałaby się z trasą linii nr 19- jak już to lepiej 10 przedłużyć do Borka, ale chyba na pętli nie ma już miejsca
#4 by MK on 24 sierpnia, 2018 - 6:23 pm
Myślę ze „10” tylko do Łagiewnik nie jest wynikiem braku miejsca na pętli w Borku (która jest najlepiej wyposażoną pętlą w mieście -3 tory przelotowe plus 2 tory przystanków dla wysiadajacych przed nimi) a raczej kwestią budżetu.
#5 by Aga on 25 sierpnia, 2018 - 10:50 am
dlaczego tak pozno
#6 by Jimmy on 5 września, 2018 - 12:49 pm
Zgadzam sie ze bardzo by sie przydala 10ka do Borku. W tym momencie bardzo brakuje wygodnego dojazdu w okolice Poczty Glownej i Dworca (tylko nie chodzi mi o Dworzec Tunel). To chyba jedyna petla tramwajowa skad nie ma sensownego polaczenia. Zwlaszcza w wakacje jak komunikacja jest pocieta.
#7 by ja_ on 5 września, 2018 - 6:38 pm
Ta 17 to taka zapchajdziura i teraz zaprzecza zasadom istnienia takich linii. Chodzi przecież o to, by ułatwiać komunikację. W niedzielne popołudnia pozwalała dla niektórych potoków unikać przesiadek między skrajnie kursującymi liniami.
A w szczycie jednak więcej linii (liczę także pary typu 4 i 44 jako jedną, jako że chodzi o rdzeń trasy) kursuje co 7-8 minut lub 5
Gdyby zamiast tej linii wzmocnić np. 11 do 7-8 minut w szczycie, to układ komunikacyjny w szczycie naprawdę zachęcałby do przesiadek, a kiedy linie jeżdżą już rzadziej – 17 nie będzie kursować, więc wkład w wygodę jazdy jest w znikomy. Sens tej linii był właśnie w niedzielne wieczory, kiedy tramwaje jeździły co 20 minut i wtedy przesiadki były problematyczne.
Zmiana bez sensu w sposób systemowy.