Nowa linia „274” do Trąbek

Znamy już więcej szczegółów dotyczących nowej linii autobusowej z Krakowa do Trąbek. Podstawowe informacje podałem w poprzednim artykule, dziś skupimy się na nowościach.

Przede wszystkim – w międzyczasie zmieniono planowany przebieg linii na terenie Wieliczki. Obecnie zakłada się, że pojedzie ona dołem, koło Kopalni Soli, a zatem na trasie Dworzec Płaszów – Wielicka – Wieliczka Krakowska – Wieliczka Dembowskiego – Wieliczka Słowackiego – Wieliczka Gdowska – Lednica Górna – Tomaszkowice – Przebieczany – Trąbki – Trąbki Park & Ride. Dodatkowo, ponieważ uznano że na takiej marszrucie, na części aglomeracyjnej linia przyda się jako wsparcie na każdym przystanku, zmieniono jej charakter z przyspieszonej na zwykłą i, zamiast „314”, planowany dla niej jest numer „274”.

Aby przyspieszyć przejazd, nowe przystanki na odcinku Wieliczka – Trąbki będą miały status „na żądanie”. Ich przybliżone lokalizacje można znaleźć w poście Wielickiej Informacji Komunikacyjnej, choć same nazwy będą prawdopodobnie inne. Jeśli chodzi o końcówkę w Krakowie, to ZIKiT proponował Nowy Bieżanów Południe, jednak Biskupice na to się nie zgodziły, postulując Dworzec Płaszów – i taka też będzie prawdopodobnie pętla „274”. Docelowo niewykluczone jednak, że zostanie ona jeszcze wydłużona do „Podgórza SKA”. Linia ma wyruszyć na ulice w październiku.

Komentarz kraboka: Trochę szkoda że jednak nie będzie to linia przyspieszona, choć nie to jest najważniejsze. Ważne, że wyjedzie i to niebawem. Co do końcówki w Krakowie, to uważam że propozycja ZIKiT z Nowym Bieżanowem nie jest najtrafniejsza, bo nawet gdyby autobus po drodze jeszcze zahaczył o przystanek „Prokocim Szpital”, to i tak możliwości przesiadki są gorsze niż kawałek dalej, przy Bieżanowskiej. Dzięki skierowaniu do Dworca Płaszów pasażerowie będą mogli przesiąść się na kilka innych linii, w tym kurdwanowskie tramwaje „6”, „24” i „50”, czy „11” na Ruczaj. Z drugiej strony, wydłużenie do „Podgórza SKA” w mojej opinii nie jest konieczne bo pociągnie to za sobą jeszcze dodatkowe koszty (MPK ma płacone za każdy przejechany kilometr, wg tych stawek) – jeśli znajdą się dodatkowe pieniądze, to lepiej je przeznaczyć na choćby jeden czy dwa dodatkowe kursy. Inne lokalne linie, w tym aglomeracyjne „243” z Węgrzc Wielkich czy „301” z Niepołomic, też kończą przy Dworcu Płaszów.

Tak czy owak, nie sposób się nie cieszyć że Trąbki niebawem zyskają połączenie komunikacji miejskiej. A co na to Gdów?

Jacek Mosakowski

Reklamy

, , , , , , , , , , , , , ,

  1. #1 by tramwajarz on Wrzesień 20, 2018 - 9:07 pm

    W Krakowie są sztywne rozkłady więc przystanek na żądanie to ozdoba ale może przez to autobus będzie mniej spóźniony w szczycie z Wielickiej. Jeśli Burmistrz Wieliczki Artur Kozioł zlikwidował przyspieszenie mógł skierować 274 przez Bogucice. Najważniejsze że wyjechała przed wyborami samorządowymi:)

    • #2 by kaszmir on Wrzesień 21, 2018 - 7:11 am

      Myślę, że nie jest tak źle z tą „ozdobą” – można to zmierzyć i np. założyć, że średnio na osiem przystanków „na żądanie” autobus zatrzyma się na dwóch. I ułożyć rozkład pod tą średnią (to dwa na osiem to oczywiście tylko przykład).

      • #3 by Przemysław z Mistrzejowic on Wrzesień 24, 2018 - 4:02 pm

        Zależy, gdzie. W mieście „nz” faktycznie jest ozdobą, mającą jakieś minimalne znaczenie wieczorami i w weekendy. Poza miastem faktycznie daje to przyspieszenie, bo na 10 przystanków, autobus faktycznie zatrzymuje się na 2-4.
        Pozdrawiam.

  2. #4 by Smoku on Wrzesień 21, 2018 - 8:30 am

    Najciekawsze jest to ze w Biakupicach zrobiono P&R za prawie pół bańki a mpk wycofalo sie z przejazd tamtędy…

  3. #5 by ja_ on Wrzesień 21, 2018 - 3:20 pm

    Na terenie samego Krakowa mogłaby być przyspieszona, ale że poza Krakowem zatrzymuje się na każdym przystanku, to dobrze.

  4. #6 by Kinga on Wrzesień 21, 2018 - 8:22 pm

    Tak małe miejscowości skorzystają

  5. #7 by martasawi on Wrzesień 23, 2018 - 9:41 pm

    No ciekawe jak to z tym będzie.

  6. #8 by Zuza on Wrzesień 27, 2018 - 12:37 pm

    fajnie, szkoda jednak że nie pospieszny

  7. #9 by lili on Wrzesień 28, 2018 - 8:16 am

    Nie ma co narzekać. Ważne, że jest!

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: