Złocień walczy dalej

Razem z mieszkańcami Złocienia nie poddajemy się w staraniach o poprawę komunikacji miejskiej na wspomnianym osiedlu. Dziś następny odcinek batalii, którą toczymy od dłuższego czasu.

Przypomnijmy: wiosną tego roku razem z mieszkańcami Złocienia złożyliśmy Pismo do ZIKiT w którym prosiliśmy o zmiany na kilku liniach, w tym „143”, „183” i „643”. Niestety odpowiedź urzędników na większość z naszych postulatów była odmowna. Właściwie jedyną rzeczą którą udało się zmienić było uruchomienie kursu wariantowego „183” pod Szkołę Podstawową nr 124, rozwiązanie to jednak nie spotkało się z akceptacją pasażerów i w kolejnym piśmie, oprócz dalszej walki o pozostałe sprawy, poprosili oni również o cofnięcie tej decyzji.

Niedawno przyszła odpowiedź od urzędników. Jej treść zamieszczam poniżej:

Taka odpowiedź oczywiście nie usatysfakcjonowała mieszkańców. Poniżej zamieszczam krótki komentarz i treść naszego nowego pisma które w tym tygodniu zostało wysłane do ZIKiT.

Dojazd do szkoły

Niestety skierowanie wariantu „183” naokoło przez uliczki Bieżanowa wydłużyło przejazd pozostałych pasażerów aż o sześć minut, pogarszając podróż wszystkim jadącym do pozostałej części Krakowa. Dlatego właśnie byliśmy za wariantami „143” bo one, jadąc w przeciwną stronę niż potoki o danej porze (w szczególności, rano w stronę Bieżanowa a nie w stronę Wielickiej), nie przeszkadzałyby prawie nikomu. Urzędnicy jednak wciąż nie chcą się przekonać do tego rozwiązania. Rozumiemy ich obawy, jednak z drugiej strony obecne rozwiązanie ze „183” po prostu nie funkcjonuje dobrze.

Skrócenie „643”

Absolutnie niezrozumiała jest natomiast niechęć do skrócenia linii „643” do Dworca Płaszów. W szczególności dziwi tłumaczenie ZIKiT że czas przesiadki krótszy niż 8-9 minut na innych trasach powodował opóźnienia i problemy z przesiadką. Przecież w całym mieście jest mnóstwo przykładów, gdzie na przesiadkę między dwiema nocnymi liniami zaplanowano w rozkładzie właśnie pięć minut, np.:

  • między „608” a „915” w Łagiewnikach (5 minut w stronę aglomeracji i 3 minuty w stronę centrum Krakowa);

  • między „69/669” a „917” czy „937” na Krowodrzy Górce (5 minut w stronę aglomeracji i 4-5 minut w stronę centrum Krakowa);

  • i w szczególności między praktycznie wszystkimi nocnymi na zlotach przy Teatrze Słowackiego (5 minut w każdej relacji, oprócz „902”).

Staramy się zrozumieć urzędników, jednak tłumaczenie że pięć minut to za mało na przesiadkę w chwili, gdy tak ponad 90% kursów nocnych w Krakowie ma założone właśnie tyle czasu, jest po prostu nieakceptowalne.

Wreszcie zaznaczyliśmy w poprzednich pismach, że o ile na przesiadkę z „69” na „643” w stronę Złocienia przyjęto 10 minut, tak jadąc w drugą, do centrum miasta, trzeba czekać już kwadrans. Oczywiście w nocy większość ludzi jedzie w kierunku obrzeży jednak na wielu innych trasach zsynchronizowano przesiadki w obie strony bo zawsze znajdzie się parę osób które będą akurat potrzebowały wydostać się z osiedla, czy to po imprezie u znajomych czy jadąc na nocną zmianę w pracy. Przy obecnej, dłuższej trasie rozkład „643” jest napięty i nie ma jak go skorygować, natomiast dzięki skróceniu do Dworca Płaszów właśnie „uwolniłoby” się kilka minut które można by przeznaczyć na skrócenie czasu przesiadki z „643” na „69” z 15 do 10 minut. A skoro jeszcze przy okazji budżet Krakowa by na tym minimalnie oszczędził, to w czym problem?

Dodatkowy kurs „183”

Niestety zapomniano też o naszym postulacie by uruchomić jeden, dosłownie jeden, kurs „183” w dni powszednie wieczorem – mimo że urzędnicy deklarowali rozważyć sprawę. Obecnie ostatni odjazd z Prokocimia Szpitala w kier. Złocienia jest o 22:47, mieszkańcom bardzo brakuje jakiegoś koło godz. 23:15 – 23:30. Rozumiemy, że to dodatkowe koszty, jednak są one naprawdę marginalne, bo i trasa „183” jest krótka – w wariancie podstawowym wynosi ok. 5,5 km w jedną stronę. Tym bardziej, że kilka dni temu wydłużono linie lokalne, w tym „143” i „243”, z Dworca Płaszów do Podgórza SKA, co wygenerowało kilkudziesięcio, jak nie kilkusetkrotnie, wyższe koszty. Skoro zatem były pieniądze na wydłużenie wszystkich kursów „107”, „143/243” i „301”, to tym bardziej są na dołożenie jednego odjazdu na krótkiej marszrucie „183”.

Podsumowanie

Razem z mieszkańcami postanowiliśmy wysłać jeszcze jedno pismo do ZIKiT, w którym wyjaśniamy powyższe rzeczy. Jego treść zamieszczam poniżej.

Dojazd do Szkoły Podstawowej nr 124

Nieprawdą jest, że chcemy pozbawić możliwość dojazdu dla uczniów do budynku SP 124 przy ul. Weigla. W piśmie z dn. 07.08.2018 r. zaproponowaliśmy inne rozwiązanie dot. zmiany w funkcjonowaniu linii 143, nie zapominając o wykorzystaniu Gimbusa obiecanego przez Panią Wiceprezydent Miasta Krakowa Katarzynę Król, tym samym zapewniając dojazd do obu budynków SP 124.

Stworzyliśmy elektroniczną petycję: „Odwołanie zapowiedzianych zmian dot. linii 183 w Krakowie”, pod którą nasze zdanie popierają 143 osoby. Petycja oraz podpisy znajdują się w załączniku, podajemy również adres strony internetowej, na której znajduje się petycja:

https://www.petycjeonline.com/odwoanie_zapowiedzianych_zmian_dot_linii_183_w_krakowie

Jeszcze raz bardzo prosimy o zmianę decyzji.

Skrócenie „643”

Trudno nam jest zrozumieć to wytłumaczenie, które Pan nam przedstawił w tej sprawie. Przecież są inne linie nocne w Krakowie, które mają jeszcze dłuższą trasę i których czas na przesiadkę to ok. 5 minut, a oto przykłady:

– linia 608 na przystanku „Łagiewniki” dla osób, które chcą się przesiąść do linii 915, a także w drugą stronę;

– linia 69 na przystanku „Krowodrza Górka” dla osób, które chcą się przesiąść do linii 917 czy 937, a także w drugą stronę;

– wszystkie linie nocne spotykające się na zlotach przy Dworcu Głównym.

Zatem w przypadku linii 643 czekanie 15 minut na przesiadkę w środku nocy jadąc z osiedla Złocień w kier. centrum jest zbyt długie. Tym bardziej nie rozumiemy oporu tut. Zarządu przed proponowanym skróceniem trasy 643 do Dworca Płaszów, zmiana ta nie wymagałaby nakładów, a wręcz przyniosłaby niewielkie oszczędności do budżetu. Prosimy zatem o pozytywne rozpatrzenie naszej propozycji wspomnianego skrócenia do Dworca Płaszów, dzięki któremu będzie można opóźnić odjazdy z osiedla Złocień o ok. 5 minut, tym samym zmniejszając czas oczekiwania pasażerów na przesiadkę z 15 do ok. 10 minut.

Dodatkowy kurs wieczorny linii 183

Nawiązując do naszego pierwszego pisma rozpoczynającego tę korespondencję z dn. 16.05.2018 r. które do Państwa przesłaliśmy, a także Państwa odpowiedzi, chcielibyśmy ponownie prosić o uruchomienie dodatkowego kursu w dni powszednie linii 183 około godziny 23:30 w kierunku osiedla Złocień.

W godzinach późnowieczornych w dni powszednie brakuje kursu po godzinie 23:00 w kierunku osiedla Złocień od południowej strony Krakowa (Prokocim). Ostatni kurs z przystanku „Prokocim Szpital” dla autobusu 163 jest o godzinie 22:24, a dla autobusu 183 jest o 22:47. Aktualnie jest to niewystarczające biorąc pod uwagę osoby, które chciałyby wrócić do swoich mieszkań, ponieważ musiałyby jechać aż na przystanek „Stoczniowców”, co o tej porze dnia jest utrudnione i mało komfortowe. Koszty takiego jednego dodatkowego kursu byłyby marginalne, a do tego ich część można pokryć ze skrócenia linii 643.

Jacek Mosakowski

Reklama

, , , , , , , , , , , , ,

  1. #1 by anna on 7 października, 2018 - 10:36 am

    moja linia skrócona…

  2. #2 by Kasia on 9 października, 2018 - 9:26 am

    taa znów zmiany z myślą o mieszkańcach

  3. #3 by Krakus on 10 października, 2018 - 7:25 am

    Linia 183 została wydłużona tylko dlatego, że pojawił się problem bezpiecznego dojścia do szkoły – ciężki sprzęt, przebudowa kolei, spory ruch ciężarówek na tej wąskiej „ulicy”. Wcześniej dzieci właśnie tamtędy ( pod wiaduktem Złocieniową ) szły do obu szkół i jakoś dzielnie sobie radziły szczególnie, wracając zimowymi popołudniami, Również dlatego, Pani Prezydent zgodziła się na tymczasowe gimbusy, Myślę, że priorytetem powinno być bezpieczeństwo WSZYSTKICH dzieci a to my dorośli o tym decydujemy, tylko pytanie czy w taki sposób aby skracać linie 183? Tym jedynym kursem rano nie jeździ te podpisane pod petycją 140 osób – wiem, bo jeżdżę. Więc w jakim celu te zupełnie nie zainteresowane osoby podpisywały się pod tą zmianą ?

  1. „243” do Nowego Bieżanowa? | krabok

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: