Wszystkich Świętych 2018

Poznaliśmy właśnie trasy linii specjalnych na tegoroczny okres Wszystkich Świętych. Niewątpliwie układ tramwajów i autobusów się już w większości dotarł, bo w tym roku prawdziwych nowości jest niewiele, a większość zmian będzie wynikać z zamknięcia ulic oraz torowisk. Poniżej przedstawiam pełne zestawienie tras – kolorem zaznaczyłem zmiany względem układu z zeszłego roku.

Tramwaje (kolorem indigo zaznaczone są zmiany względem 2017 roku, dodatkowo pogrubiłem też lokalizacje cmentarzy)

  • „80”:  w tym roku nie będzie uruchamiana (linia funkcjonowała tylko w zeszłym roku, w związku z trwającą wtedy przebudową skrzyżowania przy przystanku „Teatr Słowackiego”),
  • „81”: Borek Fałęcki – Kalwaryjska – Limanowskiego – Starowiślna – Grzegórzecka – r. Grzegórzeckie – r. Mogilskie – Cmentarz Rakowicki,
  • „82”: Cichy Kącik – al. 3 Maja – Podwale – Basztowa – Cmentarz Rakowicki (w zeszłym roku linia nie jeździła przez Basztową w związku z trwającą wtedy przebudową skrzyżowania przy przystanku „Teatr Słowackiego”, w tym za to nie dojeżdża do Bronowic Małych z powodu modernizacji torowiska między T. Bagatela a Bronowicami),
  • „83”: Nowy Bieżanów – estakada – Klimeckiego – r. Grzegórzeckie – r. Mogilskie – Cmentarz Rakowicki,
  • „84”: Kurdwanów – Wielicka – Cmentarz Podgórski – Limanowskiego – Krakowska – Św. Gertrudy – Westerplatte – Cmentarz Rakowicki,
  • „85”: Wzgórza Krzesławickie – Kocmyrzowska – r. Kocmyrzowskie – r. Czyżyńskie – al. Jana Pawła II – r. Mogilskie – Cmentarz Rakowicki,
  • „86”: Mistrzejowice – r. Kocmyrzowskie – Kocmyrzowska – Wzgórza Krzesławickie,
  • „87”: Os. Piastów – r. Kocmyrzowskie – Plac Centralny – al. Solidarności – Ujastek – Wzgórza Krzesławickie,
  • „88”: Czerwone Maki – Kapelanka – Dietla – Starowiślna – Westerplatte – Cmentarz Rakowicki,
  • „89”: Nowy Bieżanów – Wielicka – Cmentarz Podgórski – Starowiślna – Grzegórzecka – r. Grzegórzeckie – r. Mogilskie – al. Jana Pawła II – r. Czyżyńskie – r. Kocmyrzowskie – Mistrzejowice.

Autobusy (kolorem indigo zaznaczone są zmiany względem 2017 roku, dodatkowo pogrubiłem też lokalizacje cmentarzy)

  • „801”: Cmentarz Batowice – Strzelców – r. Barei – Lublańska – Brogi (powrót: Młyńska – r. Młyńskie – Lublańska) – al. 29 Listopada – Cmentarz Rakowicki Zachód – Nowy Kleparz – Wrocławska – Stachiewicza – Różyckiego – Azory – Conrada – r. Ofiar Katynia – Radzikowskiego – Cmentarz Bronowice – Pasternik – Rząska Cmentarz,
  • „802”: Cmentarz Batowice – Strzelców – r. Barei – Lublańska – al. 29 Listopada – Cmentarz Rakowicki Zachód –  Nowy Kleparz – al. Trzech Wieszczów – Konopnickiej – Centrum Kongresowe – Kapelanka – Grota-Roweckiego – Kobierzyńska – Zawiła – Cmentarz Borek Fałęcki – Zakopiańska – Borek Fałęcki,
  • „803”: Cmentarz Batowice – Strzelców – r. Barei – Lublańska – r. Młyńskie – Pilotów – r. Mogilskie – r. Grzegórzeckie – Kotlarska – Klimeckiego – Powstańców Wielkopolskich – Cmentarz Podgórski – Dworzec Płaszów,
  • „804”: Cmentarz Batowice – Strzelców – r. Barei – Lublańska – r. Młyńskie – Pilotów – r. Mogilskie – r. Grzegórzeckie – Kotlarska – Klimeckiego – Powstańców Wielkopolskich – Cmentarz Podgórski – Wielicka – Bieżanowska – Cmentarz Prokocim – Barbary – Heleny – Mała Góra – Cmentarz Bieżanów –  Wielicka – (Wieliczka) Krakowska – (Wieliczka) Narutowicza – (Wieliczka) Piłsudskiego – Wieliczka Cmentarz (powrót: (Wieliczka) Piłsudskiego – (Wieliczka) Grottgera – DK 94 – Wielicka) – Wieliczka Kampus (tymczasowa zmiana trasy w stronę Krakowa w związku z zamknięciem ul. Krakowskiej w Wieliczce),
  • „805”: Cmentarz Batowice – Strzelców – r. Barei – Lublańska – al. 29 Listopada – Cmentarz Rakowicki Zachód – Warszawska (powrót: Pawia) – Dworzec Główny Zachód,
  • „806”: Cmentarz Batowice – Strzelców – r. Barei – Dobrego Pasterza – al. Gen. Andersa – Plac Centralny – al. Jana Pawła II – Cmentarz Mogiła – Bulwarowa – Kombinat – Ujastek – Łowińskiego – Blokowa – Darwina – Cmentarz Grębałów (powrót: Kocmyrzowska – Łowińskiego),
  • „807”: Podgórze SKA – Cmentarz Podgórski – Wielicka – Malborska – Łużycka – Cmentarz Piaski Wielkie – Niebieska – Cmentarz Kosocice – Żelazowskiego – Krzemieniecka – Drużbackiej – Soboniowice – Drużbackiej – Kuryłowicza – Landaua – Cmentarz Wróblowice (powrót: Niewodniczańskiego – Myślenicka – Sawiczewskich) (tymczasowe skrócenie trasy w związku z przebudową ul. Myślenickiej),
  • „809”: Cmentarz Batowice – Strzelców – r. Barei – Dobrego Pasterza – al. 29 Listopada – Cmentarz Rakowicki Zachód – Nowy Kleparz – al. Słowackiego – Łobzowska – Kazimierza Wielkiego – Podchorążych – Piastowska – Królowej Jadwigi – Olszanicka – Cmentarz Olszanica (zmiana trasy z powodu modernizacji torowiska między T. Bagatela a Bronowicami),
  • „810”: Cmentarz Batowice – Powstańców – Piasta Kołodzieja – Mikołajczyka – Obrońców Krzyża – Żeromskiego – al. Róż – al. Przyjaźni – Kombinat – Ujastek – Łowińskiego – Blokowa – Darwina – Cmentarz Grębałów (powrót: Kocmyrzowska – Łowińskiego),
  • „811”:  w tym roku nie będzie uruchamiana (połączona ze „160” w nową linię „860”),
  • „812”: Cmentarz Batowice – Strzelców – r. Barei – Lublańska – al. 29 Listopada – Cmentarz Rakowicki Zachód –  Nowy Kleparz – al. Trzech Wieszczów – Konopnickiej – Centrum Kongresowe – Kamieńskiego – al. Powstańców Śląskich – Cmentarz Podgórski – Dworzec Płaszów,
  • „814”: Cmentarz Batowice – Strzelców – r. Barei – Lublańska – r. Młyńskie – Pilotów – r. Mogilskie – r. Grzegórzeckie – Kotlarska – Klimeckiego – Powstańców Wielkopolskich – Cmentarz Podgórski – Wielicka – Bieżanowska – Cmentarz Prokocim – Barbary – Heleny – Mała Góra – Cmentarz Bieżanów – Aleksandry – Nowy Bieżanów Południe,
  • „820”: Cmentarz Batowice – Powstańców – Piasta Kołodzieja – Popielidów – Kruszwicka – Kupały – Okulickiego – Łowińskiego – Blokowa – Darwina – Cmentarz Grębałów (powrót: Kocmyrzowska – Łowińskiego),
  • „838”: Azory – Makowskiego – Krowoderskich Zuchów – Krowodrza Górka – Fieldorfa-Nila – Opolska – Lublańska – Dobrego Pasterza – Okulickiego – Łowińskiego – Kocmyrzowska – Darwina – Cmentarz Grębałów – Blokowa – Łowińskiego – Ujastek – Kombinat,
  • „842”: Cmentarz Batowice – Strzelców – Dobrego Pasterza – Stella-Sawickiego – Medweckiego – Czyżyny Dworzec – Dąbrowskiej – al. gen. Andersa – al. Przyjaźni – al. Solidarności – Kombinat – Ujastek – Łowińskiego – Blokowa – Cmentarz Grębałów – Kocmyrzowska – Architektów – Os. Na Stoku (powrót: Architektów – Poległych w Krzesławicach – Darwina) (nowa linia kursująca po trasie „142” z zeszłorocznego okresu Wszystkich Świętych),
  • „851”: Borek Fałęcki – Zakopiańska – Cmentarz Borek Fałęcki – Zawiła – Borkowska – Bartla – Pod Fortem – Forteczna – Zawiszy – Doktora Judyma – Judyma Szkoła (powrót: Banachiewicza – Narvik – Zawiszy),
  • „854”: Prądnik Biały – Pachońskiego – Batalionu „Skała” AK – Łokietka – Wybickiego – Nowy Kleparz – Cmentarz Rakowicki Zachód – Wita Stwosza – Dworzec Główny Wschód,
  • „860”: Aleja Przyjaźni – Żeromskiego – Obrońców Krzyża – Kocmyrzowska – Darwina – Cmentarz Grębałów – Lubocka – Łuczanowicka – Łuczanowice – Bystronia – Glinik – Tunel w Ruszczy – Cmentarz Ruszcza – Jeziorko – Igołomska – Pleszów (nowa linia powstała z połączenia „160” i „811”),
  • „863”: Rżąka – Wielicka – Dom Spokojnej Starości – Teligi – Mała Góra (powrót: Barbary) – Bieżanowska – Agatowa – Złocień – Półłanki – Cmentarz Półłanki – Klasztorna – Cmentarz MogiłaSieroszewskiego – al. Jana Pawła II – Bulwarowa – al. Solidarności – Kombinat – Ujastek Łowińskiego – Blokowa – Darwina – Cmentarz Grębałów (powrót: Kocmyrzowska – Łowińskiego) (zmiana uwzględniająca skierowanie „163” przez Bulwarową wprowadzone wraz z maksymalizacją na początku roku),
  • „872”: Bronowice Małe – Balicka – r. Ofiar Katynia – Opolska – Lublańska – r. Barei – Strzelców – Cmentarz Batowice,
  • „874”: Os. Kurdwanów – Halszki – Beskidzka – Malborska – Wielicka – Cmentarz Podgórski – Nowohucka – r. Dywizjonu 308 – al. Pokoju – r. Czyżyńskie – Plac Centralny – al. Jana Pawła II – Cmentarz Mogiła – Bulwarowa – Kombinat – Ujastek – Łowińskiego – Blokowa – Darwina – Cmentarz Grębałów (powrót: Kocmyrzowska – Łowińskiego),
  • „883”: Skawina – (Skawina) Popiełuszki – (Skawina) Korabnicka – (Skawina) Wyspiańskiego – Skawina Cmentarz Komunalny – (Skawina) Kopernika – (Skawina) Korabnicka – (Skawina) Popiełuszki – Skawina (nowa linia, okrężna),
  • „884”: Swoszowice Autostrada – Stojałowskiego / Os. Kurdwanów – Halszki – Witosa – Łużycka – Sławka – Kamieńskiego – Konopnickiej – Centrum Kongresowe – Dietla – Grzegórzecka – r. Grzegórzeckie – r. Mogilskie – Pilotów – Lublańska – r. Barei – Strzelców – Cmentarz Batowice (tymczasowe skrócenie trasy w związku z przebudową ul. Myślenickiej),
  • „888”: Cmentarz Batowice – Prądnik Czerwony – Powstańców – Majora – Dobrego Pasterza – r. Barei – Strzelców – Cmentarz Batowice (tymczasowa zmiana trasy w związku z zamknięciem ul. Łepkowskiego, linia okrężna).

Jak zawsze, szczegółowe informacje odnośnie do kursowania linii w poszczególne dni dostępne są na stronie ZIKiT. Część wyjdzie na miasto już dzisiaj, w sobotę 27 października. Dla porównania, układy linii na okres Wszystkich Świętych z zeszłych lat dostępne są tutaj: 2017 i 2016.

Jacek Mosakowski

Reklama

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

  1. #1 by Wojciech on 28 października, 2018 - 7:28 pm

    Zastanawiam się nad jedną rzeczą, mianowicie: dlaczego co roku uwala się mieszkańców ulic Powstańców, Łepkowskiego, Majora i przyległych do nich na ten jeden dzień? Wcześniej mówiono, że ulica Powstańców jest zamknięta dla ruchu, jednak kłam zadano rok temu, puszczając tamtędy dziwny twór z trzema ósemkami w nazwie. Czy to naprawdę taki problem zostawić „105” co 20 minut albo „184” co 24 minuty, a lekko obniżyć częstotliwość „805” lub „884”? Przecież odcinanie tak wielkiego osiedla od dojazdu do centrum jest wręcz skandaliczne.

    • #2 by kaszmir on 29 października, 2018 - 3:22 pm

      Z tego co wiem (mogę się mylić!) chodzi o korki właśnie na Powstańców. Komunikacja miejska jest kierowana przez Strzelców aby je ominąć, inaczej by nie wydalała. „888” zostało puszczone w zamian jako linia lokalna, tylko dla mieszkańców Prądnika Czerwonego – ma krótką trasę więc jej spóźnienia nie są aż tak straszne, nie uderzają w pasażerów z pozostałych części Krakowa.

  2. #3 by Wojciech on 30 października, 2018 - 7:53 pm

    No okej, zgadzam się. Niech 95% zbiorkomu jedzie ulicą Strzelców. Ale jakiś ogryzek co 20 minut (już nawet nie mówię o obu liniach, wystarczy jedna z dwóch: „105” lub „184”) niech Powstańców i Majora jedzie. Jeżeli trzy ósemki robią za dowozówkę do Ronda Barei, to takie rozwiązanie ma jedną istotną wadę: linia ta jest jednokierunkowa. Jeżeli ktoś z Ronda chce się dostać na przystanek Powstańców, to musi jechać przez Strzelców, potem na Cmentarz, by dotrzeć do celu następnym kursem. Albo iść piechotą, ale to jest spacer o dystansie 1200 metrów, na który nie każdy może sobie pozwolić. Jeżeli taka linia utknie w korku na Powstańców, trudno. Nie ona pierwsza i nie ostatnia 🙂 Naprawdę wkurza mnie, że na ten jeden dzień (w którymś roku nawet na dwa dni, bodaj 2015), odcina się te ulice od komunikacji miejskiej. I nie jest to Boże Narodzenie czy Wielkanoc, kiedy to liczba pasażerów jest minimalna. To jest uroczystość Wszystkich Świętych, dzień w który ludzie wychodzą z domów i tłumnie odwiedzają cmentarze, a frekwencja w autobusach przewyższa niejeden szczyt komunikacyjny. Nie zapominajmy, że istnieje grupa (niewielka, ale jednak) pasażerów, którzy niekoniecznie jadą na cmentarz, a do pracy.

    • #4 by kaszmir on 1 listopada, 2018 - 10:50 am

      Z „888” nie trzeba jechać przez Batowice w drodze powrotnej 🙂 Zamiast łapać ją na rondzie Barei, wystarczy podjechać na Prądnik Czerwony i tam łapać „888” już wracające z Batowic. Specjalnie po to linia ta jadąc w kierunku Majora ma właśnie wjazd kieszeniowy na pętlę na Prądniku Czerwonym. A przez tę pętlę dziś przejeżdża blisko dwadzieścia linii (naliczyłem dziewiętnaście) więc oferta komunikacyjna właściwie jest równie dobra co na rondzie Barei.

      Niestety zeszłoroczne obserwacje potwierdzają, że korki na Powstańców są spore. Przez to „888” nie trzymało się rozkładu, lecz tak samo spore opóźnienia notowałyby „105” czy „184”, nawet w kursach wariantowych. Co gorsza, odcisnęłoby to piętno na wersjach „8xx” tych linii.

      Np. „805” kursuje co 4 minuty. Gdyby wydzielić co piąty kurs jako „105” (czyli co 20 minut, tak jak padło w propozycji), to ten co piąty kurs utykałby na Powstańców w korkach i w efekcie praktycznie wypadał z rozkładu, bo mając opóźnienie powiedzmy 10 minut jechałby o czasie nawet nie następnego „805”, a jeszcze kolejnego. W efekcie robiłaby się dziura w rozkładzie i zamiast „805” co 4 minuty, byłaby przerwa 8 minut. W efekcie następne „805”, to po przerwie, mogłoby nie być w stanie zabrać pasażerów.

      Nie twierdzę, że dla okolic Majora rozwiązanie z „888” jest idealne. Jednak jest to jakiś kompromis w sytuacji naprawdę trudnej do rozwiązania inaczej.

  3. #5 by Tomasz MKM on 5 listopada, 2018 - 11:36 am

    No to trochę historii 🙂
    1989
    Dodatkowe linie autobusowe
    G Prądnik Czerwony – Strzelców- Dobrego Pasterza – Okulickiego – Andersa- Jana Pawła II- cment Mogiła – Solidarności – Ujastek – Łowińskiego – Grębałów
    P Pasternik cm – Radzikowskiego -Conrada – Weissa – Radzikowskiego – Wrocławska- Śląska – N. kleparz – Cm Rakowicki- 29-go listopada- Brogi – Miechowity – Młyńska – Dobrego Pasterza – Majora – Powstańców – Prądnik Czerwony
    R Wola Duchacka Zachód – Witosa – Trybuny Ludów – Kamieńskiego – Konopnickiej – Aleje – N Kleparz – Cm Rakowicki – 29go listopada – Powstańców – Prądnik Czerwony
    W Plac Bohaterów Getta – Limanowskiego – Wielicka – Cmentarz Wieliczka

    1990
    G Prądnik Czerwony – Strzelców- Dobrego Pasterza – Okulickiego – Andersa- Jana Pawła II- cment Mogiła – Solidarności – Ujastek – Łowińskiego – Grębałów
    P Pasternik cm – Radzikowskiego -Conrada – Weissa – Radzikowskiego – Wrocławska- N. kleparz – Cm Rakowicki- 29-go listopada- Powstańców – Prądnik Czerwony
    R Kurdwanów – Stojałowskiego – Witosa – Trybuny Ludów – Kamieńskiego – Konopnickiej – Aleje – N Kleparz – Cm Rakowicki – 29go listopada – Powstańców – Prądnik Czerwony
    T (jeden jedyny raz uruchomiona!) Cment Podgórski – Wielicka – Starowiślna – Grzegórzecka- Powstańców Warszawy – Brodowicza – Pilotów – Młyńska – Dobrego Pasterza – Okulickiego –
    oś Dywizjonu 303
    U Dworzec Główny – Pawia – Warszawska – N. Kleparz- Wrocławska – Kijowska – Bronowicka- Armii Krajowej – Radzikowskiego – Pasternik cm
    W Wieliczka cmentarz – Wielicka – Starowiślna – Grzegórzecka- Powstańców Warszawy – Brodowicza – Pilotów – Młyńska- Strzelców – Prądnik Czerwony

  4. #6 by Tomasz MKM on 5 listopada, 2018 - 1:09 pm

    I jeszcze dalej:
    1991
    G Prądnik Czerwony – Strzelców- Dobrego Pasterza – Okulickiego – Andersa- Jana Pawła II- cment Mogiła – Solidarności – Ujastek – Łowińskiego – Grębałów
    P Pasternik cm – Radzikowskiego -Conrada – Weissa – Radzikowskiego – Wrocławska- N. kleparz – Cm Rakowicki- 29-go listopada- Powstańców – Prądnik Czerwony
    R Kurdwanów – Stojałowskiego – Witosa – Trybuny Ludów – Kamieńskiego – Konopnickiej – Aleje – N Kleparz – Cm Rakowicki – 29go listopada – Powstańców – Prądnik Czerwony
    U Dworzec Główny – Pawia – Warszawska – N. Kleparz- Wrocławska – Kijowska – Bronowicka- Armii Krajowej – Radzikowskiego – Pasternik cm
    W Wieliczka cmentarz – Wielicka – Starowiślna – Grzegórzecka- Powstańców Warszawy – Brodowicza – Pilotów – Młyńska- Strzelców – Prądnik Czerwony

    1992
    Dokonano istotnej rewolucji – po raz pierwszy opłata za przejazd autobusami specjalnymi była taka jak na liniach normalnych (do 1991 roku linie te kursowały z konduktorem na pokładzie, i obowiązywała taryfa specjalna, bez prawa do ulgowych biletów! Np w 1990 bilet kosztował 1200 zł i była to opłata taka jak za bilet normalny na linii pospiesznej, a w 1991 bilet kosztował 5000 zł, dla porównania wówczas w autobusach pospiesznych bilet normalny kosztował 3600 zł! Stąd zwykle te autobusy nie były bardzo zatłoczone) Oznaczono te autobusy na przystankach tabliczkami z czarną literą na żółtym tle. Do tej pory były to czerwone litery na tle białym. W latach 1989-1994 linie specjalne były jak pospieszne – zatrzymywały się tylko na niektórych przystankach na swojej trasie.

    G Prądnik Czerwony – Strzelców- Dobrego Pasterza – Okulickiego – Andersa- Jana Pawła II- cment Mogiła – Solidarności – Ujastek – Łowińskiego – Grębałów
    P Pasternik cm – Radzikowskiego -Conrada – Weissa – Radzikowskiego – Wrocławska- N. kleparz – Cm Rakowicki- 29-go listopada- Powstańców – Prądnik Czerwony
    R Kurdwanów – Stojałowskiego – Witosa – Trybuny Ludów – Kamieńskiego – Konopnickiej – Aleje – N Kleparz – Cm Rakowicki – 29go listopada – Powstańców – Prądnik Czerwony
    T (jeden jedyny raz uruchomiona!) Cment Podgórski – Wielicka – Starowiślna – Grzegórzecka- Powstańców Warszawy – Brodowicza – Pilotów – Młyńska – Dobrego Pasterza – Okulickiego –
    oś Dywizjonu 303
    U Dworzec Główny – Pawia – Warszawska – N. Kleparz- Wrocławska – Kijowska – Bronowicka- Armii Krajowej – Radzikowskiego – Pasternik cm
    W Wieliczka cmentarz – Wielicka- ALEKSANDRY – CM BIEŻANÓW – ĆWIKLIŃSKIEJ -TELIGI-Wielicka – Starowiślna – Grzegórzecka- Powstańców Warszawy – Brodowicza – Pilotów – Młyńska- Strzelców – Prądnik Czerwony
    Uruchomiono także w ciagu dnia linię 484 o której nie wspominano w komunikatach na trasie Prądnik Czerwony – cm Podgórski – dw PKP Płaszów , to była skrócona wersja 184 która wówczas kursowała Prądnik czerwony – Kurdwanów przez Grzegórzecką i Starowiślną, Wielicką i Malborską

  5. #7 by Tomasz MKM on 5 listopada, 2018 - 1:12 pm

    Przepraszam za błąd powyżej, oczywiście w 1992 linii T nie uruchomiono. Było to tylko raz w 1990 roku

    • #8 by kaszmir on 5 listopada, 2018 - 1:17 pm

      Dzięki, z ciekawości – gdzie znalazłeś to całe powyższe info? 🙂

      Przy okazji, niektóre linie to wyraźnie protoplaści dzisiejszych „8xx”. Np. „G” to dzisiejsze „810”, a „P” to „801”.

  6. #9 by Tomasz MKM on 5 listopada, 2018 - 1:48 pm

    Po prostu zapamiętałem i spisałem, bardzo żałuję że nie zachowałem wycinków prasowych -wówczas jeszcze przecież internet nie istniał. Co do „G” to bardziej 806 dzisiejsza 🙂
    Pozdrawiam

    • #10 by kaszmir on 7 listopada, 2018 - 10:12 am

      Z „806” masz oczywiście pełną rację 😉

  1. Wszystkich Świętych 2018 – komentarz | krabok
  2. Top 11 linii z niewykorzystanym potencjałem | krabok
  3. Wszystkich Świętych 2019 | krabok

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: