Petycja w sprawie przegubowców na „182/482”

Pasażerowie „182” (Os. Na Stoku – Dworzec Główny Wschód), oraz wspomagającego „482” (Mistrzejowice – Dworzec Główny Wschód) znają realia podróżowania tymi liniami. W autobusach panuje tłok i to o każdej porze: czy to w godzinach szczytu, czy poza nimi, a nawet wieczorami w weekendy. „Sto osiemdziesiątka dwójka” zbiera potoki z kilku osiedli, w tym z rejonów Wzgórz Krzesławickich, osiedla Piastów czy Mistrzejowic, łącząc je z centrum miasta. Niestety obsługiwana jest krótkimi, 12-metrowymi wozami które zwyczajnie nie są w stanie pomieścić wszystkich pasażerów. Co gorsza, jako że linia dojeżdża do Dworca Głównego, często przewozi również podróżujących z bagażami, co jeszcze pogarsza sytuację. I nie pomaga, że „182/482” w szczycie kursują nawet co 7-8 minut – mieszkańcy i tak jadą w olbrzymim ścisku, a część rezygnuje z podróży bo nie jest w stanie się zmieścić. Właśnie dlatego postanowiliśmy powalczyć o skierowanie na wspomnianą trasę pojazdów przegubowych.

„Czy ciemno, czy jasno, w 182 zawsze ciasno” – tak potrafi wyglądać „182” w niedzielę o godz. 22, kiedy to dużo przyjezdnych wraca do Krakowa po weekendzie.

Na starcie wypada przyznać, że przez ostatnie lata trasa „182/482” była wzmacniana: w 2014 zwiększono częstotliwość obu linii (wcześniej kursowały łącznie co 12 minut w szczycie i co 15 poza, obecnie odpowiednio co 7,5 i co 12). Z kolei w 2016 uruchomiono autobus „192” który dubluje je od Dworca Głównego do Dobrego Pasterza, oraz „511” który jedzie ze Os. Na Stoku do centrum po równoległej, lecz szybszej marszrucie niż „182” i tym samym podbiera trochę pasażerów. Wspomnieć można również o skierowaniu w 2015 linii „139” przez Bohomolca, a także wchłonięciu przez nią autobusu „439” w 2016 co dodatkowo zwiększyło liczbę kursów na wspomnianej ulicy.

To wszystko to jednak wciąż mało, a w „182/482” ludzie nadal jadą przyciśnięci do szyby, albo w ogóle nie mieszczą się do pojazdów. Wzmocnienia wzmocnieniami, jednak na tej trasie wciąż przybywa nowych bloków – choćby przy Dobrego Pasterza – więc problem się nasilał i będzie dalej nasilać. Do tego większość powyższych wzmocnień wynikała z przesunięcia innych kursów: np. „182/482” obecnie zastępuje dawne „128/428” w Mistrzejowicach. Ta ostatnia para też łącznie kursowała w szczycie co 7,5 minuty, jednak była obsługiwana przegubowcami, a do tego nie zbierała jeszcze wcześniej potoków choćby z os. Na Stoku. Z kolei „139” istniało już wcześniej, tyle że objeżdżało Mistrzejowice od drugiej strony. „192” było faktyczną nowością, niestety szybko się okazało że autobus jeżdżący co 20 minut nie ma szans realnie odciążyć kursującej blisko trzykrotnie częściej pary „182/482”. Podobnie jak „511” które podebrało trochę pasażerów „182”, jednak to wciąż za mało wobec liczby nowych bloków oddawanych wzdłuż wspomnianej trasy.

Wydaje się, że najprostszą – i realną finansowo, bo niewymagającą dokładania kursów – opcją jest skierowanie na „182/482” autobusów przegubowych, które mieszczą kilkadziesiąt pasażerów więcej niż obecnie kursujące 12-metrowce. Dlatego przygotowaliśmy petycję do Władz Miasta i urzędników, by pokazać skalę problemu i pozwolić mieszkańcom wyrazić swój głos. Na tę chwilę zebraliśmy już ponad 300 głosów – jeśli chcecie wesprzeć akcję, petycja dostępna jest tutaj.

O dalszym przebiegu sprawy będę informować na bieżąco.

Jacek Mosakowski

Reklama

, , , , , , , , , , , , , , , ,

  1. #1 by aaa on 15 lutego, 2019 - 10:59 pm

    Brawo Panie Jacku!

  2. #2 by misiek on 16 lutego, 2019 - 1:22 pm

    Przeguby pojawiały się na 511, ale z nich zrezygnowano, ze względu na narzekanie kierowców na przejazd przez Jagiełły i Petöfiego, gdzie ledwo się mieściły, poza tym 182 jedzie ulicą Kupały, na której też może mieć problemy z wjazdem i wyjazdem z niej, więc nie byłbym pewien, czy jest to dobre rozwiązanie

    • #3 by kaszmir on 18 lutego, 2019 - 8:36 am

      Ja bym nie szukał komplikacji na siłę.

      Co do Kupały – nie ma tam żadnych problemów dla przegubowców. W czasie Wszystkich Świętych kierowana tam jest choćby linia „920” w przegubowcach i nie sprawiają problemów.

      Co do „511” – z tego co miałem info to historia była inna. Od początku miały na niej jeździć krótkie wozy (a przegubowce gdzieś indziej), jednak przewoźnik się uparł. Bo kilku tygodniach kursowania jednak rzeczywiście się okazało, że się tam marnują – i skierowano je na „503” gdzie były znacznie bardziej potrzebne. W każdym razie – 12-metrowce obecne teraz na „511” zazwyczaj bez problemów wyrabiają.

  3. #4 by Przemysław z Mistrzejowic on 21 lutego, 2019 - 6:46 am

    Przy okazji dobrze by było wydłużyć „482” do os. Piastów lub Szpitala Rydygiera – aby obsługiwała całą dzielnicę, a nie tylko zachodni skraj.
    Pozdrawiam.

    • #5 by kaszmir on 21 lutego, 2019 - 1:42 pm

      To prawda, mam podobne odczucia. Albo przynajmniej ronda Piastowskiego (gdyby mógł mieć tam końcówkę).

      Choć to raczej temat do załatwienia osobno, bo wymaga już sporych dodatkowych nakładów na wydłużenie kursów.

  4. #6 by MArcin Borek on 3 marca, 2019 - 4:44 pm

    Z 482 nic bym nie robił, to bardzo punktualna linia i niech tak zostanie. Co to przegubowych autobusów to ZTP nie zgodzi się w tym roku jednak widzę tutaj lepszy pomysł taki by 152 skręcało obok Serenady w stronę Mistrzejowic i później dojeżdżało do skrzyżowania z Wiślicą i daje jechało w stronę NH jak jeździ. Myślę że nadrobi 4 przystanki ekstra a pozbiera dużą liczbę pasażerów jeżdżących 182/482

    • #7 by kaszmir on 4 marca, 2019 - 10:21 am

      „152” samo w sobie jest obecnie przeciążone, linia ta wg mnie raczej potrzebuje odciążenia zamiast dokładania dodatkowych pasażerów. Co więcej, takie wydłużenie wymagałoby dodatkowych nakładów z budżetu – ok. kilkadziesiąt tysięcy zł rocznie, może więcej. Z powodu wydłużenia czasu przejazdu popsułaby się też synchronizacja ze „192” (całotygodniowa) i „502” (weekendy).

      W naszej opinii rozwiązanie ze skierowaniem przegubowców na „182” i ew. „482” jest najlepsze – nie wymaga pogorszenia dojazdu nikomu innemu ani obcinania liczby kursów na innych liniach. A tabor się znajdzie – tak jak zaznaczyliśmy w petycji, w lipcu zwolni się kilkadziesiąt wozów przegubowych z „704” i „713”. Część można bez problemu skierować na „182” i „482”.

  5. #8 by Apartamenty Kraków on 4 marca, 2019 - 9:47 pm

    W końcu ktoś coś z tym robi!

  6. #9 by Marcin on 14 kwietnia, 2019 - 6:37 pm

    ZTP odpowiada, że nie ma autobisów przegubowych.Ja się zastanawiam czy na linii 429 jest potrzebny autobus przegubowy.Jeżdze nim o 8 rano i jest kilkanaście osób.

  1. Petycja w sprawie przegubowców na „182/482” – wysłana! | krabok
  2. Petycja w sprawie przegubowców na „182/482” [Odpowiedź ZTP] | krabok
  3. Będą przegubowce na „182”? | krabok
  4. Urzędnicy zlecili MPK skierowanie przegubowców na „182”! | krabok

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: