Niedawno opisywałem dotychczasowy brak sukcesów w sprawie petycji odnośnie do skierowania przegubowców na linie „182/482”. Tymczasem inna grupa pasażerów, tym razem z południa, postanowiła walczyć o skierowanie dłuższych wozów, tym razem na „304”.
„304” (Wieliczka Kampus – Dworzec Główny Zachód) obok „182/482” to w mojej opinii jeden z najpilniejszych kandydatów do wzmocnień. Linia od zawsze cieszyła się sporym powodzeniem, a utrudnienia na trasie Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej z Wieliczki tym bardziej zwiększyły potoki pasażerskie autobusu. I choć „trzysta czwórka” była kilkukrotnie wzmacniania, to wciąż nie okazało się to wystarczające – w pojazdach panuje olbrzymi tłok, a ludzie mają problemy z wejściem do środka. Co więcej, nie wydaje się by przywrócenie regularnego kursowania pociągów miało sprawę rozwiązać – „304” po prostu jest skazane na powodzenie, bo łączy Wieliczkę i południe Krakowa z centrum, w szczególności z Alejami Trzech Wieszczów, Politechniką czy Dworcem Głównym.
Brak przegubowców na „304” dziwi tym bardziej, że wszystkie inne autobusy łączące południe z centrum są obsługiwane takim taborem – czy to „144”, „173” czy bliźniacze „503”. Różnica jest jednak taka, że te trzy zaczynają trasę w Krakowie, tymczasem „trzysta czwórka” zbiera jeszcze wcześniej potoki z Wieliczki. To tym bardziej dowodzi, że pomysł skierowania na nią długich wozów nie jest fanaberią, lecz absolutną koniecznością. Oto treść petycji, którą przygotowali pasażerowie:
Szanowny Panie Burmistrzu Miasta i Gminy Wieliczka,
Jako mieszkańcy Wieliczki, zwracamy się z petycją do władz Gminy Wieliczka o wystawienie brygad przegubowych na autobus Komunikacji Miejskiej w Krakowie o numerze 304.
Wyżej wspomniana linia obsługuje sporą część miasta Kraków. Jest także jedną z głównych linii dojazdowych z Wieliczki oraz z południowych części miasta Krakowa do węzła przy Dworcu Głównym. Mimo wysokiej częstotliwości kursowania, linia, zwłaszcza w godzinach szczytu, jeździ przepełniona, co nie sprzyja wygodzie pasażerów. Sytuację pogarsza fakt zmniejszenia częstotliwości jazdy pociągów SKA 1. Mieszkańcy wybierają więc tę linię jako podstawowy środek komunikacji na całej długości trasy, jadąc w ogromnym ścisku. Dodatkowo linią tą podróżuje wiele turystów do Kopalni Soli. Tłok z pewnością nie pozostawi pozytywnego wrażenia o tejże linii.
Obecnie często spotyka się sytuację, w której na autobus rezerwowy na linii 304 wyjeżdża pojazd przegubowy. Co więcej nie ma problemu z pokonaniem zakrętów na całej długości trasy, także pod Magistratem w Wieliczce.
W związku z powyższym, jako niżej podpisani mieszkańcy, prosimy o pozytywne rozpatrzenie petycji.
Petycja została oficjalnie złożona w ten wtorek, 21 maja, jednak wciąż można się pod nią podpisywać (link), a im więcej głosów tym większa będzie siła przebicia. Niestety, sądząc po wynikach walk o przeguby na „182/482”, ciężko być optymistą. Może trzeba będzie połączyć siły?
Jacek Mosakowski
#1 by Zieleńczanin on 23 Maj, 2019 - 5:37 pm
BTW Dzisiaj jedna brygada 304 miała 2 h opóźnienia…
#2 by star on 24 Maj, 2019 - 11:48 am
Przy obecnych działaniach Majchrowskiego, to MPK Wieliczka musi kupić przeguby na trasę 304 i udzielić pożyczki na wozokilometry dla budżetu Krakowa do końca 2019r. No chyba że MPK Wieliczka będzie jeździć po trasie 304 bez integracji z krakowską taryfą i to jest najszybsze rozwiązanie. W 2020r będzie to samo z budżetem Krakowa i KMK.
*https://www.facebook.com/Wielicka-Informacja-Komunikacyjna-WIK-117443895582322/
#3 by Tolek on 26 Maj, 2019 - 12:27 pm
To jest nieprawdopodobne. Starania aby na 304 wysłać przegubowe trwają przeszło trzy lata. Najpierw dolożono kilka kursów, później przerzucono kursy z wieczora na miedzyszczyt. Gdy to nie pomogło dwukrotnie zwiększano liczbę kursów. Dalej występuje problem, mieszkańcy i turyści często podróżują w skandalicznych warunkach. Ciekawe czy podobna sytuacja mogłaby mieć miejsce w ZTM Warszawa? U nas w Krakowie jakoś…
#4 by pasażer MPK on 26 Maj, 2019 - 7:36 pm
zbaczam trochę z tematu ale takich sytuacji mamy więcej… Od jakiegoś czasu nurtuje mnie kwestia czemu miasto nie chcę puścić/zrobić przyspieszonej linii Kraków Główny-Lotnisko, która jeździłaby po trasie autobusu za pociąg, jaki uruchamiają Koleje Małopolskie tyle, że z przystankami np. na Placu Inwalidów, AGH i Muzeum Narodowym (ewentualnie Olszanica).
Czas przejazdu byłby nieporównywalnie szybszy niż obecnie wlekące się 208. Cena biletu MPK bijąca na głowę dość wysoką cenę jak za komfort podróży w zatłoczonym i mało wygodnym autobusie jaki kursuje w ramach komunikacji autobusowej za pociąg.
Widząc ile ludzie jeździ MPK oraz wspomnianą już komunikacją zastępczą, wzięcie takie połączenie miałoby na pewno. No ale jak wiemy w Krakowie logika nie idzie w parze z działalnością urzędników, szczególnie tych odpowiedzialnych za szeroko pojęte kwestie transportowe.
#5 by kaszmir on 26 Maj, 2019 - 7:44 pm
Odpowiedź jest dość prosta – komunikacja miejska jest niedochodowa i kosztuje. Obecnie wpływy z biletów pokrywają jedynie ok. połowy kosztów, słowem – Miasto dopłaca do każdej linii, i nieraz te koszty idą w miliony złotych. Łącznie rocznie do komunikacji miejskiej Kraków – a więc my wszyscy – dopłaca bodajże jakieś 250-300 mln zł.
Dlatego nie ma stety/niestety szybkiej linii na lotnisko – tym bardziej, że docelowo jednak wróci pociąg za który też trzeba płacić. Nie zmienia to faktu, że w mojej opinii lotniskowe „252” powinno mieć więcej kursów.
#6 by pasażer MPK on 27 Maj, 2019 - 9:00 am
@kashmir,
może mój tok rozumowania jest błędny, ale…
Przed podwyżką miasto płakało (ustami urzędników), że wpływy im spadają z biletów itd.
Jednocześnie ci sami urzędnicy puszczają „linie wyborczą”, która sobie jeździ na przegubach obok Teatru Bagatela, kiedy jednocześnie mimo pociągu, mizernego jakości komunikacji zastępczej za pociąg w MPK-owskich autobusach na lotnisko jadą ludzie i to w nie małych ilościach.
Byłoby ich zdecydowanie więcej gdyby nie kiepski takt i czas przejazdu…
Nie piszę, że taka linia ma być na stałe, ale póki mamy remonty na torach i ZKA której jakość/komfort pozostawia wiele do życzenia na tle taboru MPK, miasto samo mogłoby nawet wypromować przyśpieszone połączenie z/do lotniska, za śmieszne pieniądze (cena biletu), dla Polaka a tym bardziej obcokrajowca
#7 by star on 26 Maj, 2019 - 10:57 pm
utrzymanie i budowa dróg miejskich też jest niedochodowa;) Kto wie może JM wprowadzi opłaty:D i co ze zdrowiem krakowian jest podobno bezcenne?
Majchrowski zamiast golić turystów goli tubylców, dopłacamy do turystów ( bilety za 1 euro! to promocja dla Niemca Anglika itd, respektujemy ulgi dla Niemców itd – oni u siebie przeciwnie:D), polscy kontrolerzy pozwalają zachodnim złodziejom na jazdę bez biletu.
linia lotniskowa powinna być dochodowa z turystów
i planowanie – MPK i ZIKIT to leśne dziadki – była już linia EXPRESOWA MPK X08, pusta linia znikąd z Filharmonii. (Majchrowski myślał że turyści do Sheratonu, Radisson będą jeździć autobusem MPK:)
jaki to problem stosować Kartę Krakowską na bilety jednorazowe? może lepiej nie bo KK to w większości podwyżki.
Sapoń Franek zlikwidowali linię lotniskową 292 z Dworca Gł – wiadomo przeguby i więcej kursów i święty spokój. Linia 352 do Lotniska Balice najmniejszym kosztem 😀
#8 by kaszmir on 26 Maj, 2019 - 11:10 pm
Tu jest parę nieścisłości. Jeśli chodzi o „X08”, to była to prywatna inicjatywa MPK – Miasto, Radni czy Prezydent nie mieli z tym nic wspólnego.
Jeśli chodzi o „292”, to Sapoń był jego propagatorem, nie likwidatorem. To za kadencji Saponia „292” na lotnisko pojechało częściej, i jeszcze dostało przegubowce.
#9 by Andrzej on 27 Maj, 2019 - 7:58 pm
Przecież idrazu można sobie odpowiedzieć ze nic z tego nie bedzie bo za autobusy przegubowe gmina Wieliczka musiałaby wiecej dopłacić za wozokilometry, a kogo w gminie obchodzi ,że jest tłok trzeba poczekać do następnych wyborów jako kiełbasa wybircza bedzue to idealny pretekst dla władz miasta Wieliczka. Szkoda że wybory nie są co pół roku mieszkańcy mieliby drogi mosty ,przegubowe autobusy itp. Moze nawet o tramwaj by sie pokusili.
#10 by Zieleńczanin on 28 Maj, 2019 - 2:04 pm
Stawka za wzkm jest taka sama za autobus 12 metrowy i przegubowy.