W zeszłym tygodniu miało miejsce spotkanie Zastępcy Prezydenta Krakowa Andrzeja Kuliga z przedstawicielami Gminy Wieliczka, na którym dalej debatowano nad sprawą przepełnionych „304” i rozwiązaniami problemu, w szczególności nad planami uruchomienia nowej linii autobusowej. Są zmiany!
Przypomnijmy: wszystko zaczęło się od petycji mieszkańców Wieliczki, którzy prosili by zająć się tematem przepełnionego „304” – pojazdy, mimo zwiększenia częstotliwości, wciąż jeżdżą przepełnione, a ludzie albo tłoczą się w olbrzymim ścisku, albo w ogóle rezygnują z podróży nie mogąc wsiąść. W pierwszej połowie czerwca pasażerów obiegła wiadomość, że Zarząd Transportu Publicznego przychylił się do próśb i planuje uruchomienie nowego autobusu (zgadywaliśmy, że pod numerem „284”) który miałby odciążyć „trzysta czwórkę”. Urzędnicy przyznali jednak, że z powodów finansowych oraz taborowych linia ta miałaby kończyć trasę od razu na południu Krakowa – w Bieżanowie Nowym. Pomysł ten został zbiorczo skrytykowany – właściwie nikt nie uwierzył, że lokalna dowozówka ma jakąkolwiek szansę odciążyć częste, jeżdżące do centrum Krakowa „304”.
To było jednak przed spotkaniem wspomnianym na początku artykułu. Podczas niego Wiceprezydent przyznał, że wspomniana rzekoma trasa do Nowego Bieżanowa była pomyłką Rzecznika ZTP – i że nowy autobus jak najbardziej pojedzie do centrum Krakowa. Dokładna lokalizacja pętli jest jeszcze ustalana, jednak będzie to prawdopodobnie Osiedle Podwawelskie, ewentualnie Cracovia Stadion. Linia ma ruszyć jesienią i być zwyczajną, a więc zatrzymywać się na wszystkich przystankach.
Komentarz kraboka: Całe szczęście! Os. Podwawelskie czy Cracovia Stadion wydają się być znacznie bardziej przydatne jako końcówki dla nowej linii niż Nowy Bieżanów. Oczywiście im bliżej centrum tym lepiej więc pod tym względem pętla przy Cracovii byłaby lepsza, jednak z racji na ograniczoną ilość miejsca tamże (bywały sytuacje, że robiło się tam tłoczno) a także większe koszty osobiście obstawiam, że Miasto zdecyduje się prędzej na Os. Podwawelskie. Niestety oznaczałoby to że „304” na Alejach wciąż musiałoby radzić sobie samo, jednak jest szansa że „284” zebrałoby przynajmniej część potoków. O ile dostanie sensowną częstotliwość – bo o to, przy stosunkowo długiej trasie i napiętym budżecie nie będzie zapewne łatwo.
Czekamy zatem do jesieni! A w międzyczasie – powstała również nowa petycja, tym razem dotycząca uruchomienia autobusu przez wielicką ulicę Wygoda. Osoby dojeżdżające w ten rejon zachęcam do wsparcia inicjatywy.
PS. Podziękowania dla portalu Wielicka Informacja Komunikacyjna – WIK za przekazane informacje.
Jacek Mosakowski
#1 by Przemysław z Mistrzejowic on 29 czerwca, 2019 - 3:11 pm
Zamiast zastanawiać się, dokąd powinna jeździć ta linia, może warto by było wydłużyć już istniejącą? „173” lub „503” – z Bieżanowa tylko kilka kilometrów i pokrywają się z „304” na znakomitej większości trasy aż do Alej. Wadą byłaby niepunktualność tak długiej linii, z drugiej strony jednak jest kilka niewiele krótszych i przy przyzwoitej częstotliwości mogłoby to być akceptowalne.
Pozdrawiam.
#2 by Kirt on 29 czerwca, 2019 - 4:07 pm
Tylko problem w tym że 173 i 503 i tak w godzinach szczytu jeżdżą przepełnione. Więc pytanie czy na Wielickiej istnieje jakakolwiek linia, która jest w stanie przyjąć dodatkowych pasażerów do Wieliczki?
Szczerze mówiąc cały czas wydaje mi się że optymalnym rozwiązaniem było tutaj po prostu puszczenie większego taboru na 304, jedynym powodem odrzucenia był układ pętli Wieliczka Kampus, i naprawdę zastanawiam się jak miałby się koszt nieznacznej przebudowy tej pętli w porównaniu do corocznych kosztów utrzymania częstszych kursów (304 i 284) przez brak przegubowców.
#3 by kaszmir on 29 czerwca, 2019 - 4:32 pm
Mam podobne odczucia – najlepszym rozwiązaniem problemu powinno być skierowanie przegubowców na „304”.
#4 by ggggg on 29 czerwca, 2019 - 10:28 pm
raz, ze przepełnione, a dwa że 173, a zwłaszcza 503 przy obecnej trasie są skrajnie niepunktualne i ich wydłużenie jeszcze pogorszy sprawę.
#5 by Wojciech on 29 czerwca, 2019 - 4:19 pm
Kombinują jak koń pod górę. Zamiast skorzystać z oczywistego rozwiązania, jakim jest zwiększenie pojemności autobusów, uciekają się do półśrodków. Obawiam się, że wystąpi taka sytuacja, jaką Kaszmir opisałeś na forum PKK ze „152” i „192” – ta druga w zamierzeniach miała odciążyć tę pierwszą, jednak realia są zupełnie inne. Pewnie ktoś tam skorzysta z nowej linii, jednak jej potencjał będzie zmarnowany, a tłok w „304” jak był, tak będzie.
#6 by kaszmir on 29 czerwca, 2019 - 4:39 pm
To prawda. Żeby mogła sensownie odciążyć „304”, powinna jeździć na Aleje i z dość wysoką częstotliwością – co 15 minut albo częściej? A na to chyba nie ma co liczyć. No ale pożyjemy i zobaczymy co tam ZTP wymyśli 😉
#7 by Zieleńczanin on 29 czerwca, 2019 - 6:07 pm
A może… połączenie ze 169 i 284? Wtedy taka linia mogłaby jeździć z f~7.5/12/20/20, na trasie Górka Narodowa – Wieliczka Kampus, ew. 304 Górka Narodowa – Wieliczka Kampus f~12/20/20/20 i 314 Dworzec Główny Zachód – Wieliczka Kampus f~12/20/-/-. Jasne, wtedy traci Sławka, ale to tylko 2 przystanki. Do Piasków Wielkich można wtedy wydłużyć 164 połową kursów jako 464. Tak z ciekawości: na 169 kursują krótkie czy przeguby?
#8 by Pan Pasażer on 29 czerwca, 2019 - 9:18 pm
A Malborska? 169 jest tam jedyną linią i niemożliwym jest ją stamtąd zabrać.
#9 by Zieleńczanin on 30 czerwca, 2019 - 8:26 am
Racja, o tym nie pomyślałem. Niby jest jeszcze 107, ale to za mało. No, chyba że przywrócić tam 184/484, ale wtedy traci mocno Sławka i trochę Swoszowice, a zyskuje Kurdwanów. Ewentualnie 164 na Malborską, a 174 na Puszkarską – wtedy nadal mocno traci Sławka, ale nie tracą Swoszowice
#10 by Plaza on 29 czerwca, 2019 - 8:23 pm
Skrócenie przegubowców byłoby dobrym rozwiązaniem.
#11 by Kopta Dariusz on 29 czerwca, 2019 - 8:23 pm
Nastały rozkłady jazdy wakacyjne linia 304 nadal jest oblężona . Ludzie caly czas korzystają z tej trasy. Poprawiła się tylko sprawa klimatyzacji. Autobusy powinny
jeździć częściej!!!
#12 by kuba on 30 czerwca, 2019 - 8:45 am
Ta nowa linia powinna jeździć do Nowego Kleparza. Miejsce na pętli jest, odciąży 304 na całych alejach i pomoże wiecznie zapchanej np. 164 czy 179. Korzyść będzie dla większej grupy pasażerów.
#13 by kaszmir on 30 czerwca, 2019 - 9:47 am
Taka trasa byłaby chyba najlepsza. Niestety jednocześnie najdroższa i wymagająca najwięcej wozów 😦