Pomysły kraboka: jednokierunkowe „424” i „429”

Dziś napisałem do Zarządu Transportu Publicznego z propozycją zmiany zasad numeracji linii „424”, „429” (oraz ewentualnie również „482”) tak, by liczba kursów pozostała bez zmian, lecz wzorem par „105/405”, „169,469”, „178/478” czy „184/484” uczynić je jednokierunkowymi.

Przy taki rozwiązaniu, autobusy w jedną stronę kursowałyby jako „4xx”, jednak w drugą, gdzie mają już wspólną końcówkę z bazowymi „1xx”, przyjęłyby oznaczenie właśnie takie samo jak kursy bazowe. Dzięki temu na wspólnej części trasy można byłoby oszczędzić czas na sprawdzaniu rozkładów, i zamiast osobno szukać „124” w kier. Os. Podwawelskiego oraz potem osobno „424” w kier. Os. Podwawelskiego, odczytać je oba naraz. Szczegóły propozycji opisałem w poniższym piśmie wysłanym do ZTP:

Do Szanownego ZTP,

Proszę o zmianę zasad numeracji linii 424, 429 oraz być może 482 tak, by uczynić je jednokierunkowymi – miałyby tyle samo kursów co dotychczas, jednak w drodze powrotnej wracałyby oznaczone jako linie bazowe:

  • 424: z Os. Podwawelskiego do Ugorka normalnie, powrót z Ugorka jako 124,
  • 429: z Dworca Gł. do Skarżyńskiego normalnie, powrót ze Skarżyńskiego jako 129,
  • 482: z Dworca Gł. do Mistrzejowic normalnie, powrót z Mistrzejowic jako 182.

Dzięki zmianie rozkłady na wspólnej trasie byłyby połączone z autobusami bazowymi: dla 124/424 od R. Młyńskiego, dla 129/429 od Os. Dywizjonu 303, dla 182/482 od przystanku „Mistrzejowice”.

Takie rozwiązanie ZTP stosuje dla linii 484, 478, 469 czy 405 i spotkało się ono z ciepłym przyjęciem u pasażerów bo pozwala, w stronę gdzie obie linie mają wspólną końcówkę, na oszczędzenie czasu (sprawdza się jeden rozkład zamiast dwóch), oszczędzenie liczby drukowanych tabliczek przystankowych, a często – np. dla 105/405 czy potencjalnie 124/424 – również oszczędność papieru. Zmianę można by wprowadzić wraz z wejściem rozkładów szkolnych we wrześniu, dzięki czemu nie wymagałaby dodatkowej pracy.

Różnice tras między 129 i 429, a także między 124 i 424, są niewielkie i nie wpływają na punktualność poszczególnych wariantów. 424 już było jednokierunkowe do 2014 r.: wtedy, na czas remontu Mogilskiej, zostało wydłużone do Czyżyn jako dwukierunkowe 744. Wydaje się że kilka miesięcy później przeoczono tę zmianę i przywrócono 424 już jako dwukierunkowe. Z kolei 429 od początku było dwukierunkowe, jednak wydaje się być dobrym kandydatem na zmianę.

482  już tak funkcjonowała do 2013 r., jest to jedynie propozycja którą prosiłbym o dokładniejsze zanalizowanie przez ZTP. Choć 482 w całości pokrywa się ze 182, to ta druga ma dłuższą trasę, tym samym notując inne napełnienia oraz opóźnienia odjazdów i w gestii Zarządu pozostawiam ocenienie czy 482 nadaje się do przywrócenia jednokierunkowości.

Proszę o pozytywne rozważenie prośby w przypadku 424 i 429, a także ewentualną analizę dla 482. Pozdrawiam,

Jak to działa, najprościej wyjaśnić na przykładzie, np. linii „169/469”. Jadąc z Górki Narodowej na południe Krakowa, część kursów kończy na Zajezdni Wola Duchacka („169”), a część pomija ostatni przystanek i jedzie w zamian do Piasków Wielkich („469”) – obie linie mają osobno rozpisane rozkłady. W drugą stronę wariant z Piasków wraca jednak oznaczony jako „169”. Przez pierwsze parę przystanków jest sam, a następnie na Woli Duchackiej dołącza się do niego wariant „169” jadący od strony Zajezdni, by razem połączyć się i dać jedną, dwukrotnie częstszą linię. Dzięki temu pasażerowie od tego przystanku aż do Górki Narodowej mają tylko jeden rozkład do sprawdzenia, zamiast dwóch – co ma sens bo nie interesuje ich z której końcówki przyjechał kurs, skoro dalej w obu przypadkach i tak jedzie dokładnie tą samą trasą.

Na liniach „124/424” oraz „129/429” sprawa wygląda analogicznie – zatem również mogłyby być dobrymi kandydatami do jednokierunkowości. W piśmie wspomniałem też o „182/482” aczkolwiek tu zaznaczyłem, że sytuacja wygląda odrobinę inaczej i zmiana może wymagać dalszej analizy.

Jacek Mosakowski

Reklamy

, , , , , , , , , , ,

  1. #1 by Zieleńczanin on Lipiec 5, 2019 - 4:36 pm

    Jeszcze niech 161 zmieni numer na 411 i zostanie skrócone do Wolicy Kościoła, a dalej jako 111.

    • #2 by kaszmir on Lipiec 5, 2019 - 5:29 pm

      Co do zmiany numeru – tak byłoby logiczniej, jednak numer to naleciałość historyczna i pewnie nie chcieli jej zmieniać. Choć powinni.

      Co do skrócenia – przyznam, że nie rozumiem pomysłu.

      • #3 by Zieleńczanin on Lipiec 5, 2019 - 8:44 pm

        Po prostu chodzi mi o to, że obecne 161 jako 411 jechałoby jako 411 do Wolicy Kościoła i tam zmieniało numer na 111, żeby nie mylić pasażerów na Wolicy Most – wyjątkowo niejasno napisałem – przepraszam.
        Chociaż w sumie to różnica czasu przelotu pomiędzy Brzeską a Drożyską wynosi bodajże 1 min – toteż pomyłka wiele by nie zmieniła 😉

      • #4 by kaszmir on Lipiec 5, 2019 - 9:26 pm

        Dalej nie rozumiem – czyli z Wolicy Mostu byłyby dwa różne „111”? Jeden (dotychczasowy) jadący z powrotem przez Brzeską, i drugi (obecne „161”) jadący przez Drożyską?

      • #5 by Zieleńczanin on Lipiec 5, 2019 - 9:47 pm

        Nie – na Wolicy Most byłoby:
        111 – z powrotem jadący przez Brzeską do Pleszowa;
        411 – jadący do Wolicy Kościoła przez Drożyską, tam zmieniając numer na 111 i wracając po trasie obecnej 161 do Pleszowa;
        Teraz jasne? 🙂

      • #6 by kaszmir on Lipiec 6, 2019 - 7:10 am

        Zamiana „161” na „411” – ok. Jednak reszta wg mnie nie jest dobra. Linie specjalnie teraz mają charakter okrężny, żeby 1) ułatwić ludziom skojarzenie, że daną linią dojadą do Pleszowa nawet, jeśli po drodze zahaczy o Wolicę i 2) umożliwić osobom z kartą na jedną (np. „111”) albo dwie linie (np. „111” i „10”) korzystanie również z „161” na całej trasie bez potrzeby kupna dodatkowej karty.

        Dodatkowo, zmiana numeru w środku trasy tylko wydłużyłaby przejazd bo kierowca potrzebowałby tej minuty by zmienić treść na wyświetlaczu – po co?

      • #7 by Zieleńczanin on Lipiec 6, 2019 - 7:17 am

        Osoby z kartą na 111 i tak mogłyby jechać 411 – ale pomysł ze zmianą numeru w środku trasy do kitu – przekonałeś mnie. Zmiana numeru z 161 na 411 jednak w zupełności wystarczy.
        PS. Na forum wczoraj napisałeś wiadomość o 937 – masz na mailu moją odpowiedź 🙂

      • #8 by kaszmir on Lipiec 6, 2019 - 7:32 am

        Z kartą na „111” i „411” to racja 😉

      • #9 by Zieleńczanin on Lipiec 6, 2019 - 9:31 am

        Szybko mi odblokowałeś konto 😀

  2. #10 by pętla on Lipiec 5, 2019 - 9:16 pm

    Łatwiej zrobić rozkład zbiorczy opisany 169+469 w dwie strony z zaznaczeniem x – kurs do: PW ozn. jako 469.

    Wariant 469 ma dłuższą trasę niż podstawowy 169 + jednokierunkowość + 3 warianty trasy na e-rozkładach + brak opisu że to linia jednokierunkowa w rozkładzie. Ciężko ma nowy, przypadkowy pasażer.

    • #11 by Fysztof on Lipiec 10, 2019 - 7:13 pm

      Nie wiem, czy to byłoby bardziej czytelne. Mnie w innych miastach odpychają linie autobusowe (tu rzucam w ciemno numerami) oznaczane jako 72A, 72B, 72C itd…, a do tego jak rozumiem sprowadza się ten pomysł?

      Co do wyjściowego pomysłu, swego czasu w okolicy, której mieszkałem (Nowy Płaszów, jeszcze przed uruchomieniem tam tramwaju) działało 125 i 425 dokładnie na tej zasadzie. 125 jechało do Złocienia, a 425 było jednokierunkowym wariantem do Biskupińskiej (wracało już jako 125). Według mnie sprawdzało się to świetnie i popieram pomysł takiego jednokierunkowego 4xx. Trzymałbym się tylko wyjściowej zasady, że numer 1xx zarezerwowany jest dla dłuższej opcji, a 4xx dla krótszej. Pierwotnie tak było, ale teraz mamy groch z kapustą, bo jest i tak jak wyżej (105/405) i po niedawnym zmianach tak, że dłuższy wariant ma numer 4xx (169/469, 184/484). To wypadałoby uporządkować.

      • #12 by kaszmir on Lipiec 11, 2019 - 7:22 am

        Co do długości linii „4xx” – wg mnie nigdy nie kierowano się długością trasy przy wybieraniu numeracji „1xx/4xx”. W końcu „405” nie było pierwszym takim przypadkiem, dawniej było też choćby „415” do Marszowca które było dłuższe od bazowego „115” do Witkowic.

        Tu urzędnicy raczej kierują się zasadą, że linia „4xx” wykonuje nie więcej kursów niż linia bazowa – i stąd też pewnie oficjalna nazwa „wspomagające” na linie „4xx”.

  1. Pomysły kraboka: jednokierunkowe „424” i „429” [Odpowiedź ZTP] | krabok

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: