Dziś informacja otrzymana iście rykoszetem. Jeden z mieszkańców zapytał Zarząd Transportu Publicznego, czy nie byłoby możliwości przywrócenia komunikacji autobusowej na os. Na Kozłówce. Jako kandydata zaproponował „224” (Centrum Jana Pawła II – Wieliczka Kampus). W odpowiedzi dowiedział się jednak, że urzędnicy planują zupełnie inną zmianę trasy „224” tak, by linia zaczęła obsługiwać ul. Krzemieniecką w Baryczy oraz Kosocice.
Obecna trasa „224” (kolor niebieski) oraz proponowana po zmianie (kolor czerwony). Krzyżykami zaznaczono fragment z którego zniknęłoby „224”. Podstawa grafiki pochodzi z serwisu JakDojade.
Przypomnijmy, że przez wiele lat os. Na Kozłówce było obsługiwane przez autobus „103” (Armii Krajowej – Wydział Farmaceutyczny UJ). W 2011 linia jednak została zlikwidowana, a wspomniany odcinek został bez dostępu do komunikacji zbiorowej. Oczywiście można dojść do ul. Wielickiej czy Nowosądeckiej, a i sama „sto trójka” jeździła przez Na Kozłówce tylko w jedną stronę (do Prokocimia), mimo to jej brak dał się we znaki okolicznym mieszkańcom (o rejonie tym więcej napisałem przy okazji ubiegłorocznej maksymalizacji). Niedawno jeden z pasażerów zaproponował ZTP, by skierować tamtędy linię „224”.
W odpowiedzi dowiedział się jednak, że plany ZTP wobec „224” są zgoła inne: linia przestałaby w ogóle jeździć przez ul. Wielicką i w zamian obsłużyła rejony Kosocic i Baryczy. Jej nowa trasa biegłaby następująco: Wieliczka Kampus – Wieliczka Piłsudskiego – Wieliczka Powstania Warszawskiego – Wieliczka Daniłowicza – Wieliczka Janińska – Wieliczka Kościuszki – Wieliczka Krzyszkowicka – Wieliczka Kasztanowa – Krzemieniecka – Żelazowskiego – Niebieska – Łużycka – Witosa – Centrum Jana Pawła II. Od Baryczy do Nowosądeckiej jechałaby zatem tak jak „107”. Poniżej pełna informacja wysłana przez urzędników (klik powiększa).
Komentarz kraboka: Pomysł wydaje się dobry. Na Wielickiej i tak jest dużo autobusów, w szczególności mocne „204+244” oraz „304”. Brak linii „224”, wykonującej ledwie kilka kursów dziennie, nie powinien być odczuwalny. Natomiast dzięki zmianie jakiś zalążek dostępu do transportu miejskiego zyska rejon Krzemienieckiej, obecnie w ogóle pozbawiony tegoż. Trochę na plus wyjdą również Kosocice czy Barycz – obecnie kursuje tam jedynie „107” jeżdżące raz-dwa na godzinę. I choć „224” ma mało kursów, to jednak w takiej sytuacji każdy jeden się przyda.
Kto straci? Trochę rejony ul. Ochota w Wieliczce, jednak i te mają przede wszystkim „244” oraz ciut dalej dostęp do pozostałych autobusów na Wielickiej. Gorsze będą również przesiadki – obecnie „224” obsługuje przystanek „Bieżanowska” gdzie można złapać kilka autobusów oraz tramwaje tak z Nowego Bieżanowa jak i Kurdwanowa. Po zmianie natomiast pozostanie tylko przesiadka na linie kurdwanowskie („6”, „24”, „50” oraz autobusy). Czyli – wciąż będzie to nie najgorsza oferta, jednak zdecydowanie uboższa niż dotychczas.
Ogólnie jednak uważam pomysł za interesujący i warty wdrożenia. Ostateczna decyzja należeć jednak będzie do Gminy Wieliczka.
Info: Wielicka Informacja Komunikacyjna – WIK.
Jacek Mosakowski
#1 by Zieleńczanin on 26 lipca, 2019 - 5:30 pm
Może po prostu 224 zostanie przedłużona do Łagiewnik? Ewentualnie, jeśli byłoby to za drogie, to może niech zostanie skrócona do Piasków Nowych?