Propozycja urzędników: „224” przez Barycz i Kosocice

Dziś informacja otrzymana iście rykoszetem. Jeden z mieszkańców zapytał Zarząd Transportu Publicznego, czy nie byłoby możliwości przywrócenia komunikacji autobusowej na os. Na Kozłówce. Jako kandydata zaproponował „224” (Centrum Jana Pawła II – Wieliczka Kampus). W odpowiedzi dowiedział się jednak, że urzędnicy planują zupełnie inną zmianę trasy „224” tak, by linia zaczęła obsługiwać ul. Krzemieniecką w Baryczy oraz Kosocice.

Obecna trasa „224” (kolor niebieski) oraz proponowana po zmianie (kolor czerwony). Krzyżykami zaznaczono fragment z którego zniknęłoby „224”. Podstawa grafiki pochodzi z serwisu JakDojade.

Przypomnijmy, że przez wiele lat os. Na Kozłówce było obsługiwane przez autobus „103” (Armii Krajowej – Wydział Farmaceutyczny UJ). W 2011 linia jednak została zlikwidowana, a wspomniany odcinek został bez dostępu do komunikacji zbiorowej. Oczywiście można dojść do ul. Wielickiej czy Nowosądeckiej, a i sama „sto trójka” jeździła przez Na Kozłówce tylko w jedną stronę (do Prokocimia), mimo to jej brak dał się we znaki okolicznym mieszkańcom (o rejonie tym więcej napisałem przy okazji ubiegłorocznej maksymalizacji). Niedawno jeden z pasażerów zaproponował ZTP, by skierować tamtędy linię „224”.

W odpowiedzi dowiedział się jednak, że plany ZTP wobec „224” są zgoła inne: linia przestałaby w ogóle jeździć przez ul. Wielicką i w zamian obsłużyła rejony Kosocic i Baryczy. Jej nowa trasa biegłaby następująco: Wieliczka Kampus – Wieliczka Piłsudskiego – Wieliczka Powstania Warszawskiego – Wieliczka Daniłowicza – Wieliczka Janińska – Wieliczka Kościuszki – Wieliczka Krzyszkowicka – Wieliczka Kasztanowa – Krzemieniecka – Żelazowskiego – Niebieska – Łużycka – Witosa – Centrum Jana Pawła II. Od Baryczy do Nowosądeckiej jechałaby zatem tak jak „107”. Poniżej pełna informacja wysłana przez urzędników (klik powiększa).

Komentarz kraboka: Pomysł wydaje się dobry. Na Wielickiej i tak jest dużo autobusów, w szczególności mocne „204+244” oraz „304”. Brak linii „224”, wykonującej ledwie kilka kursów dziennie, nie powinien być odczuwalny. Natomiast dzięki zmianie jakiś zalążek dostępu do transportu miejskiego zyska rejon Krzemienieckiej, obecnie w ogóle pozbawiony tegoż. Trochę na plus wyjdą również Kosocice czy Barycz – obecnie kursuje tam jedynie „107” jeżdżące raz-dwa na godzinę. I choć „224” ma mało kursów, to jednak w takiej sytuacji każdy jeden się przyda.

Kto straci? Trochę rejony ul. Ochota w Wieliczce, jednak i te mają przede wszystkim „244” oraz ciut dalej dostęp do pozostałych autobusów na Wielickiej. Gorsze będą również przesiadki – obecnie „224” obsługuje przystanek „Bieżanowska” gdzie można złapać kilka autobusów oraz tramwaje tak z Nowego Bieżanowa jak i Kurdwanowa. Po zmianie natomiast pozostanie tylko przesiadka na linie kurdwanowskie („6”, „24”, „50” oraz autobusy). Czyli – wciąż będzie to nie najgorsza oferta, jednak zdecydowanie uboższa niż dotychczas.

Ogólnie jednak uważam pomysł za interesujący i warty wdrożenia. Ostateczna decyzja należeć jednak będzie do Gminy Wieliczka.

Info: Wielicka Informacja Komunikacyjna – WIK.

Jacek Mosakowski

, , , , , , , , , , , , ,

  1. #1 by Zieleńczanin on 26 lipca, 2019 - 5:30 pm

    Może po prostu 224 zostanie przedłużona do Łagiewnik? Ewentualnie, jeśli byłoby to za drogie, to może niech zostanie skrócona do Piasków Nowych?

Odpowiedz na Zieleńczanin Anuluj pisanie odpowiedzi

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: