Jak udało mi się dowiedzieć, urzędnicy rozważają opcję skierowania na linię „182” autobusów przegubowych! Jest szansa by zmiana weszła w życie jesienią tego roku.
„182” w godzinach wieczornych.
Linia „182” słynie z tłoku i to o każdej porze – w szczycie, wieczorami, nawet w weekendy. Nie powinno to dziwić – łączy kilka olbrzymich osiedli, w tym Wzgórza Krzesławickie oraz Mistrzejowice, ze ścisłym centrum Krakowa oraz z rejonami Dworca Głównego. Niby od Mistrzejowic ma wzmocnienie w postaci „482”, jednak jest ono niewystarczające – do krótkich autobusów jeżdżących co kwadrans często trudno się zmieścić (co więcej, spóźnienia na „182” sprawiają, że często jedzie w parze z „482”). Dla porównania, dawne mistrzejowickie „128” i „428” też jeździły co kwadrans każda, jednak były obsługiwane przegubowcami.
Na początku 2019 roku, razem z jedną z pasażerek, przygotowaliśmy petycję o skierowanie na omawianą linię dłuższych wozów. Podpisało ją ponad czterysta osób, po czym wysłaliśmy nasz postulat do ZTP. Niestety pierwsza odpowiedź urzędników wydawała się mocno rozczarowująca i niedająca większych nadziei na zmianę sytuacji.
To jednak było kilka miesięcy temu. W czasie wakacji udało mi się dowiedzieć, że trochę się pozmieniało i obecnie jest rozważana możliwość skierowania przegubowców na „sto osiemdziesiątkę dwójkę”! Mogłoby to nastąpić po zakończeniu prac na ciągu bronowickim, a więc na przełomie września i października – gdy zwolni się ponad dwadzieścia autobusów obsługujących obecnie tamtejszą linię zastępczą „708”.
Czy tak się jednak stanie? Przekonamy się za parę tygodni.
Jacek Mosakowski
#1 by tola on 14 września, 2019 - 7:32 pm
Na 304 w pierwszej kolejności powinny trafić!
#2 by Znawca z Azorów on 16 września, 2019 - 2:19 pm
Kaszmir a kiedy powalczysz o to by 130 była obsługiwana w całości przez przeguby?? Ta linia wymaga dodatkowych 2 wozów przegubowych i likwidacji tych niepotrzebnych łączęń.
#3 by Tomasz MKM on 17 września, 2019 - 9:32 am
Jeżdżę codziennie linią 130 i przez kilka lat walczyłem o powrót przegubowców na tą linię (wiele telefonów do ZIKIT i dyspozytorni MPK, petycja do ZIKIT). Uważam, że osiągnięto tu pewien kompromis i teraz autobus długi/krótki w proporcji 3/3 jest do zaakceptowania
#4 by pętla on 15 września, 2019 - 2:42 pm
Wieczorami dni powszednich i w świetą są wolne przeguby na linie 182 i 482.
125, 138, 159, 192 przez Mistrzejowice
105 przez Reduta do Mistrzejowic
128+193 do os Piastów
#5 by Zieleńczanin on 15 września, 2019 - 4:25 pm
I Os. Kalinowe traci obsługę poza szczytem i w weekendy, Wiślicka też mnóstwo traci, a to wszystko wymaga MNÓSTWO wzkm.
Proszę, daruj sobie takie propozycje.
#6 by pętla on 15 września, 2019 - 8:38 pm
A przy zmianie 139 ile ludzie tracili? Os. Kalinowe ma tramwaj. Ile mnóstwo wzkm? (tylko 192) Sprawdź, przelicz a później udawaj eksperta.
#7 by Zieleńczanin on 16 września, 2019 - 4:15 pm
105 wykonuje mnóstwo kursów, a ty ją wydłużasz o jakieś 1,5 km.
125, 138, 159 i 192 to też ogrom kursów, a ty je wydłużasz…
PO CO 128 i 193 na Piastów?! Niszczysz dobrze funkcjonujący układ, a bilans wzkm na zero lub minus.
Tak, tylko jakieś 500 m… a z iloma przesiadkami dojedziesz z Dunikowskiego na Azory czy Opolską?
#8 by Zieleńczanin on 16 września, 2019 - 4:17 pm
PS A czemu do diaska mam przeliczać TWOJE propozycje zmian?!
#9 by pętla on 17 września, 2019 - 2:55 pm
Bo bzdury piszesz. 105 i 128 ze skrócenia 193 do Piastów więc drobnica. 125, 159 JAK wydłużam?! Znasz trasę? Zbliżone. Aha ty chcesz bezkosztowo…
Gdybym chciał mnóstwo wozkm to proponowałbym nowe linie z cz=5min. Zaproponuj na dziś w tym budżecie lepsze rozwiązania tłoku i odpływu klientów MPK. A masz przeliczyć bo ty krytykujesz.
Tak, tylko jakieś 500 m
Pisz do dyr Franka on ma dogmat 700m.
#10 by Zieleńczanin on 17 września, 2019 - 4:00 pm
Więc tak:
105 – koszt 1710,2 wzkm tygodniowo
128 – koszt 2475 wzkm tygodniowo
193 – oszczędności 2570 wzkm tygodniowo
Innymi słowy, już na tych zmianach, które miały wyjść na zero/niewielką stratę tracisz… 1635 wzkm tygodniowo!!!
A do tego:
125 – koszt 120 wzkm tygodniowo
138 – koszt 236,4 wzkm tygodniowo
159 – koszt 261,6 wzkm tygodniowo
192 – koszt 586,8 wzkm tygodniowo
ŁĄCZNIE: koszt 2820 wzkm tygodniowo – daje to koszt 23 152,2 zł tygodniowo – mnożąc razy 46 – mniej więcej tyle kursów w ciągu roku – wychodzi 1 065 001,2 zł rocznie. A obecnie jest olbrzymia dziura budżetowa…
#11 by pętla on 17 września, 2019 - 7:54 pm
ze skrócenia 193 do os Piastów:
np
128C do os piastów
405 do Mistrzejowic
więc skąd masz koszty dodatkowych wozokm?
#12 by Zieleńczanin on 17 września, 2019 - 8:40 pm
Kompletnie nie rozumiem o co ci chodzi – mógłbyś wyjaśnić?
#13 by pętla on 18 września, 2019 - 2:06 pm
daruj sobie takie obliczenia
Czego nie rozumiesz? Co ty liczysz?
Masz tylko wozokm ze skrócenia 193 do os. Piastów (i w tym masz się zmieścić) na 128C i 405 = bilans na 0.
i nie spradziłeś bo „dodatkowe” wozokm:
128C jest z CmB do os Piastów
405 „skrócone” z Cm Batowice do PCZ i wydłużone z PCZ do Mistrzejowic
byłoby kilka kursów na szczyt na początek
#14 by Zieleńczanin on 19 września, 2019 - 5:36 am
Policzyłem warianty 128 do Batowic…
A 405 do Mistrzejowic? Jeszcze większy koszt? Chłopie, naprawdę musiałbyś na swoją rewolucję pociąć linie w połowie miasta…
#15 by pętla on 28 września, 2019 - 12:01 pm
Dla kilkunastu kursów 128c i 405 i wozokm z 405 z odc. PCZ – CmB i wozokm z 193 odc. r.Barei – os Piastów będziesz kasować połowę miasta? Koleś nie umiesz liczyć.
#16 by Maniek on 15 września, 2019 - 8:54 pm
Jak ma sie zmiescic przegub pod dworcem jak obecnie jest problem z wysadzeniem pasazerow gdy podjezdza trzeci autobus 182/482 a dwa stoja juz przy peronie czekajac na odjazd?
Na Stoku stoi 182 i 511 na koncu przyjezdza 142 ktory ma krotki postoj i odjezdza pierwszy jak przejedzie przez petle kiedy bedzie stal tam przegub?
Z punktu widzenia technicznego jest to niemozliwe, doszlo by do paralizu.
#17 by kaszmir on 15 września, 2019 - 10:16 pm
Ten argument był poruszany kilkukrotnie, dlatego skopiuję co pisałem pod poprzednimi artykułami.
Co do Dworca Głównego Wschód, jest tam dodatkowe, wolne stanowisko – obecnie nieużywane. Można zatem przesunąć na nie obecny przystanek „192”, a następnie rozdzielić obecny postój „182/482” na dwa osobne perony obok siebie, jeden dla „182”, drugi dla „482”. W końcu dawniej obecny peron przelotowy „192” służył za przystanek końcowy „292”, więc nie proponujemy nic nowego czy niemożliwego do zrobienia.
Co do Stoków – był czas, że na „511” kursowały przegubowce i wszystkie trzy linie się mieściły. Teraz po prostu zamiast na „511”, przegubowce byłyby na „182”.
#18 by pętla on 17 września, 2019 - 3:03 pm
Miejsce jest jeszcze na ulicy Wita Stwosza po byłym Dworcu ulicznym PKS MDA;) Żeby tylko były takie zmartwienia…