Nowa linia „176” do Bodzowa!

Wieloletnie starania mieszkańców Bodzowa o dostęp do transportu publicznego wreszcie przyniosły efekty. Kilka tygodni temu v-ce prezydent Kulig zapowiedział, że już niebawem w rejon ten dotrze linia komunikacji miejskiej i wszystko wskazuje, że obietnica będzie dotrzymana.

Zdjęcie z przejazdu testowego autobusu po Bodzowie, wrzesień 2014. Źródło: profil fb Dzielnicy VIII Dębniki.

Nowa linia ma ruszyć od przyszłego tygodnia, tj. od 4 listopada 2019 i dostanie niewykorzystywany wcześniej w Krakowie numer „176”. Niestety wąskie uliczki w nowym rejonie wymuszą skierowanie na nią wręcz miniaturowych wozów, co z kolei oznacza że pojazdy nie będą w stanie zabrać dużej liczby pasażerów. Z tego powodu Zarząd Transportu Publicznego (ZTP) zdecydował się na bardzo krótką marszrutę tak, by linia obsługiwała wyłącznie mieszkańców Bodzowa i nie było ryzyka, że inni pasażerowie zapełnią autobusy, nie dając szansy skorzystać z nich tym, dla których one przede wszystkim były przygotowane. Dlatego „176” będzie kursować po trasie: Kostrze OSP – Tyniecka – Widłakowa – Bodzów. Na nowym odcinku zostanie uruchomiona jedna para przystanków oraz pętla – ta będzie zlokalizowana w rejonie skrzyżowania ulic Widłakowej i Wielkanocnej. Linia będzie jeździć nie rzadziej niż co 30 minut w szczycie, i ma być skoordynowana z wybranymi kursami „112” i „162” z/do centrum Krakowa.

Oczywiście trasa jest bardzo krótka, jednak wydaje się że decyzja podjęta przez urzędników jest uzasadniona: skoro na „176” muszą kursować malutkie wozy to lepiej, żeby mieszkańcy mieli autobus o krótkiej marszrucie do którego się mieszczą niż taki o długiej, lecz z którego nie mogą skorzystać bo zapełniony jest pasażerami innych linii. Pytanie jednak, czy mimo wszystko nie dało się zaproponować bardziej interesującej końcówki, dzięki której „sto siedemdziesiątka szóstka” wciąż służyłaby tylko wspomnianemu rejonowi, jednak będąc jednocześnie bardziej atrakcyjną. Może – głośno myśląc – np. przez Norymberską do linii tramwajowej na Ruczaj? Wtedy ko chciałby, wciąż mógłby się przesiąść na „112” albo „162”, lecz dodatkowo zapewnione byłoby powiązanie z kilkoma innymi trasami, a przy okazji obsługę komunikacją miejską dostałby wspomniany rejon Norymberskiej, dotychczas jej pozbawiony.

Niemniej nadchodzi wielki dzień dla mieszkańców Bodzowa. O uruchomienie połączenia walczyli od dawna – próbny przejazd autobusu odbył się ponad pięć lat temu, w 2014 roku. Teraz w końcu się doczekają.

Jacek Mosakowski

, , , , , ,

  1. #1 by Zieleńczanin on 29 października, 2019 - 4:32 pm

    Akurat myślałem dzisiaj o Bodzowie ☺
    Może linia przyspieszona „506” lub „562” na trasie Bodzów – Kostrze OSP – Czerwone Maki, przystanki na Bodzowie i wymienione 😉

    • #2 by Zieleńczanin on 29 października, 2019 - 4:35 pm

      PS. Czy linia zahaczy o przystanki w Pychowicach?

      • #3 by kaszmir on 29 października, 2019 - 4:49 pm

        Tak,Tyniecką dojedzie do przystanku „Rodzinna” i potem skręt w Widłakową.

      • #4 by Zieleńczanin on 29 października, 2019 - 4:59 pm

        W takim razie warto skierować ją przez Norymberską i bez przystanków do Lipińskiego, a następnie do Łagiewnik. Zresztą gdzie będzie punkt socjalny dla kierowcy tego „176”?

    • #5 by kaszmir on 30 października, 2019 - 7:26 am

      Pewnie w Kostrzu OSP – dawniej kończyło tu „412” oraz warianty „162”, więc możliwe że jakieś zaplecze jest.

      • #6 by Michal on 30 października, 2019 - 4:01 pm

        412 konczyl na kostrzu przed wiaduktem a nie przy osp I nigdy nic tam nie konczylo a punktu socjalnego tez nie ma

  2. #7 by Tadeusz Panda on 29 października, 2019 - 6:40 pm

    Super! Ale pomysł z Norymberską byłby już mocnym przekombinowaniem: autobus na takiej trasie łapałby ogromne opóźnienia bo Norymberska w godzinach szczytu stoi równo w obu kierunkach. To już lepiej żeby mieszkańcy Bodzowa mieli linię która pozwala się przesiąść tylko z 112/162 ale za to odjeżdża punktualnie wg rozkładu zsychronizowanego z rozkładami 112/162, niż żeby mieli linię trochę dłuższą ale za to kursującą co 30 minut i przyjeżdżającą z losowym opóźnieniem pomiędzy 0 a 30 minut.

    • #8 by Tadeusz Panda on 29 października, 2019 - 6:56 pm

      Jeśli już, to można by rozważyć synchronizację ze 112/162 zrobić na przystanku Pychowice a potem nawrotka Pychowice -> Sodowa -> Skalica -> Pychowice. Tam jest bardzo gęsta zabudowa z dojściem do najbliższego przystanku pomiędzy 800m a 1000m, co jest odległością akceptowalną i zgodną ze standardami, ale jednak w większości przypadków przystanki są rozmieszczane tak by 1000 nie trzeba było chodzić. Więc jeśli i tak 176 musi poświęcać wozokilometry na dojechanie do jakiegoś miejsca gdzie może zawrócić, to mogło by zawracać tam, przy okazji podwożąc mieszkańców Sodowej i okolic.

      • #9 by Zieleńczanin on 29 października, 2019 - 8:10 pm

        O, niezły pomysł! Aczkolwiek sądzę że jest drugie dno skierowania „176” do Kostrza OSP – możliwość synchronizacji z „203” w kierunku Maków.

      • #10 by kaszmir on 30 października, 2019 - 7:27 am

        @Tadeusz Panda – z Norymberską mnie przekonałeś, zatem wycofuję się z tego pomysłu.

        Z Sodową – pomysł interesujący, pytanie co wtedy z punktem socjalnym dla kierowców? No i fakt, tak jak napisał @Zieleńczanin, możliwość przesiadki na „203” do Czerwonych Maków też może być na plus.

      • #11 by Tadeusz Panda on 30 października, 2019 - 1:28 pm

        @kaszmir A na Kostrze OSP jest punkt socjalny? Nie byłem świadomy. W takim razie mógłby tam iść co 2 kurs, bo 203 jeździ tylko co 60 minut, a co drugi na Sodową – wciąż była by to oszczędność w wozokilometrach bo zawrotka przez Sodową jest krótsza, a dla mieszkańców Sodowej pewnie połowa kursów była by wystarczająca – w końcu to jest głównie istotne dla ludzi starszych dla których dojście do 112/162 jest problemem, zatem oni zapewne byli by oni chętni dostosować swoją godziną wyjścia do kursów 176 nawet gdyby były rzadkie.

      • #12 by kaszmir on 30 października, 2019 - 3:20 pm

        Skoro będzie kończyć w Kostrzu, to podejrzewam, że jest tam punkt socjalny. Końcówka funkcjonowała już wcześniej bo kończyły tam kiedyś „412” i warianty „162”.

        Co do koordynacji z „203”, to „176” poza szczytem i w weekendy będzie mieć ~f=40.

      • #13 by Tadeusz Panda on 30 października, 2019 - 3:56 pm

        No to tym bardziej wynika z tego że bądź 1/2 (~f=30 w porach gdy 203 ma ~f=60, oraz ~f=40 gdy 203 ma ~f=80) bądź 2/3 kursów (dla ~f=40 gdy 203 ma ~f=80) nie będzie zsynchronizowanych z 203. Czyli dla wyraźnej części kursów nie ma żadnego zysku z wydłużenia trasy do Kostrza (rzecz jasna, nie ma również potrzeby aby 100% kursów odwiedzało punkt socjalny bo trasa jest kilkukrotnie krótsza niż większość linii) i one spokojnie mogły by być skrócone do Sodowej

      • #14 by pętla on 30 października, 2019 - 8:55 pm

        Jeśli ZTP/MPK nie chce dać tego tajemniczego mikrobusa (karsan, sprinter?) na całej długości ul Widłakowej (nawet jednokierunkowej?) to przejazd mikrobusa przez ul Skalica też będą kwestionować. Sprintery z telebusa MPK myślę że dałyby radę czy inne o szerokości ok 2m.

        W Skotnikach Szkoła byłaby przesiadka na 116, 203, 478.

      • #15 by Tadeusz Panda on 30 października, 2019 - 9:10 pm

        Faktycznie, jeśli Skalica była by za wąska (choć wydaje się akceptowalna, ale jak słusznie mówisz: Widłakowa też wydaje się akceptowalna a jednak nie zrobili linii okrężnej przez całą jej długość) to pomysł odpada. Także może faktycznie trasa do OSP może jest jednak właściwym wyborem.

        Skotniki Szkoła raczej odpadają z tego samego powodu co Norymberska: Winnicka w kierunku północnym potrafi w popołudniowym szczycie stać na całej długości od Fortu do Tynieckiej, więc cała idea linii dowozowej zsynchronizowanej ze 112/162 by wzięła w łeb: przyjeżdża ktoś 112-tką i teraz może sobie wylosować czy 176 mu przyjedzie za minutę, dziesięć czy dwadzieścia pięć, bo stoi na Winnickiej. Co gorsze, z tego powodu Skotniki Szkoła oznaczały by że dodatkowo trzeba dodać naprawdę pokaźny postój w Bodzowie na każdym kursie, (w przeciwnym razie opóźnienie z kursu do Bodzowa przekładało by się na godzinę odjazdu, co z kolei skutkowało by zniszczeniem możliwości przesiadki na 112/162 do Krakowa), a w Skotnikach też musiałby być pokaźny postój bo punkt socjalny. Na trasie z Kostrza OSP zapewne w Bodzowie nie będzie w ogóle konieczności postoju, czyli dużo mniejsze koszty czasowe.

      • #16 by pętla on 31 października, 2019 - 11:49 am

        ZTP/MPK nie chciało się testować przejazdu przez całą ul. Widłakową ( i nie mieli minibusa tylko Autosana o szer.2,5m) więc sprawa nie jest zamknięta jak i na ul. Skalica. Jednokierunkowa ul. Skalica i minibus Karsan / Sprinter City 77/ Iveco Daily Stratos LF38 mógłby tam jeździć.

        Linia 176 mogłaby mieć pętlę na ul. Sodowej na parkingu przy Cmentarzu Parafialnym?

  3. #17 by -R on 29 października, 2019 - 7:24 pm

    No no, nie spodziewałem się, żeby po Widłakowej jeździły jakiekolwiek autobusy z zasady innej, niż „zgubiłem się i jadę przed siebie, bo chyba gdzieś dojedziemy”.
    Rejon strasznie ciasny, ale rzeczywiście – poza domami blisko Tynieckiej pozbawiony w ogóle choćby namiastki zbiorkomu. A domów przybywa.

  4. #18 by Człowiek z ludu on 29 października, 2019 - 8:56 pm

    Warto by zacząć logicznie modyfikować komunikację miejską w regionie Kostrza i Bodzowa żeby móc wykorzystać potencjał pętli Czerwone Maki – np. Linia 116 zamiast kończyć na Kozienickiej mogła by jechać 1!! Przystanek dalej – a to już Podgórski Tynieckie – czyli Pętla linii 162 – która dojeżdża pod Kostrze OSP, a linia 176 staje się atrakcyjna dla mieszkańców.

  5. #21 by pętla on 29 października, 2019 - 9:50 pm

    Malutkie? testowy autobus Karsan?

    Kilkunastoletni problem komunikacyjny Majchrowskiego to był Falista/Krzewowa – Widłakowa/Wielkanocna – Tyniecka zredukował się do kawałka Widłakowej:)

    Dłuższy dojazd do pętli niż nowy odcinek KMK… linia dojechałaby na Salwator, Kapelankę. Cz. Maki
    nawet pętla Skotniki Szkoła byłaby lepsza.
    mini-dowozówka z cz=30min czyli pustki ale coś jeździ;)

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: