Petycja w sprawie dodatkowych kursów „265”

Dwa tygodnie temu wprowadzono w życie zapowiadane wzmocnienia na Zakopiance – mocniejsze rozkłady dostały linie „245”, „255”, „275” i „285”. Wielkim nieobecnym podczas tych korekt było „265” (Borek Fałęcki – Konary Pętla), które jest jedynym autobusem dojeżdżającym do Konar, a które nie zyskało ani jednego kursu. Teraz mieszkańcy walczą, by to zmienić.

Rozkład „265”.

Autorzy facebook’owego profilu „Twój Rejon” przygotowali więc petycję, w której zwracają się do Gminy Mogilany z prośbą o poprawienie oferty na trasie „265”. W treści petycji czytamy:

Zwracamy się z prośbą do Urzędu Gminy Mogilany o zwiększenie kursów autobusu linii 265 (trasa Borek Fałęcki – Konary Pętla) w dni powszednie i w weekendy.

Linia ta od kilkunastu lat nie doczekała się żadnych dodatkowych kursów a w dodatku kilka lat temu został zabrany popołudniowy kurs który był realizowany w soboty i święta.

Linia kursuje na rozkładzie z lat 90’ a od tego czasu nowych mieszkańców w Konarach, Lusinie i w Swoszowicach sporo przybyło. Obecna liczba kursów jest zdecydowanie za mała i autobus kursuje za rzadko. W dni powszednie autobus kursuje średnio co 90 minut a w weekendy średnio co ponad 130 minut.

Pasażerowie z Konar i Lusiny którędy kursuje linia 265 mogą się poczuć traktowani gorzej ponieważ Gmina Mogilany już w październiku zwiększy ilość kursów na liniach 245, 255, 275 i 285 a jako jedyna linia 265 pozostanie bez wsparcia w postaci dodatkowych kursów.

Petycja dostępna jest pod tym linkiem, zachęcam do jej wsparcia – na tę chwilę zebrała już ponad dwieście podpisów.


Komentarz kraboka: Petycję oczywiście w pełni popieram – dobrze, że mieszkańcy walczą o poprawienie dostępności transportu zbiorowego. Pytanie, które warto postawić, to jak najlepiej można pomóc mieszkańcom Konar, w danych kosztach? Dodatkowe kursy „265” byłyby najlepszą opcją, jednak z drugiej strony – dość drogą. Trasa linii liczy ok. 17 km w jedną stronę. Przy obecnej stawce 6,49zł za każdy przejechany kilometr oznacza to, że dołożenie nawet jednego kursu dziennie w każdą stronę rocznie kosztowałoby około 80 tysięcy złotych! Połowę tej kwoty musiałaby zapłacić Gmina – to spore pieniądze.

Zastanawiam się zatem – głośno myśląc – czy bardziej atrakcyjną alternatywą nie byłoby wydłużenie któregoś autobusu w okolicy, np. „254” kończącego w Golkowicach (po zakończeniu remontów). W takim układzie linia dojeżdżałaby do Golkowic jak obecnie, a następnie wybrana część kursów zawracałaby i jechała dalej wariantowo do Konar. Wtedy trasa takiego połączenia pokrywałaby się w większości z obecnym „265”. Wprawdzie czas przejazdu byłby zapewne o kilka minut dłuższy, jednak w zamian można by w tych samych kosztach zaproponować znacznie więcej kursów – wydłużenie „254” oznaczałoby dodatkowe ok. 7 km w każdą stronę, co daje blisko 2,5-krotnie mniejszą odległość – a więc i niższe koszty – niż wspomniane 17 km w przypadku „265”. Oznacza to, że w tych samych kosztach, zamiast uruchomiać dwa nowe kursy „265”, można by wydłużyć aż pięć wariantowych na „254”. Oczywiście łączna liczba odjazdów na głównej trasie tego ostatniego nie powinna się zmniejszyć.

To jednak tylko propozycja do rozważenia przy okazji. Teraz najważniejsze jest pytanie, czy Mogilany podejmą rękawicę i zdecydują się w ogóle na wzmocnienie komunikacji miejskiej w Konarach?

Jacek Mosakowski

, , , , , , , ,

  1. Dodaj komentarz

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: