Nowa linia „314” i wzmocnienie „301”

Nie „311”, a „314” – taki numer będzie mieć nowa linia z Wieliczki. Dzięki portalowi Wielicka Informacja Komunikacyjna – WIK znamy już większość szczegółów dotyczących jej kursowania. Zgodnie z zapowiedziami, dodatkowe kursy zyskają również Niepołomice dzięki wzmocnieniu linii „301”. Oba tematy są zresztą ze sobą ściśle powiązane, o czym piszę poniżej.

Zdjęcie: Wielicka Informacja Komunikacyjna – WIK.

Przebieg „314” będzie minimalnie inny niż pierwotnie planowano: w Wieliczce w obie strony pojedzie przez Asnyka i Piłsudskiego (początkowo zakładano trasę okrężną), a w Krakowie zahaczy po drodze o nową siedzibę Szpitala Uniwersyteckiego w Prokocimiu. Marszruta „314” będzie zatem biec następująco: Wieliczka Centrum – Wieliczka Dembowskiego – Wieliczka Słowackiego – Wieliczka Asnyka – Wieliczka Piłsudskiego – Wieliczka Krakowska – Wielicka – Jakubowskiego – Kostaneckiego – Wielicka – Kamieńskiego – Konopnickiej – Osiedle Podwawelskie.

Przebieg „314”. Grafika: mapy google.

Poniżej rozkład „314”, wraz z listą przystanków – będzie to linia przyspieszona aglomeracyjna. „Trzysta czternastka” pojedzie tylko w dni powszednie, od wczesnego ranka do późnego wieczora, co 35 minut. Linię będą obsługiwać standardowe, 12-metrowe autobusy.

Jednocześnie wprowadzone zostaną obiecane wzmocnienia „301”, które pojedzie częściej – również co 35 minut w dni powszednie (zamiast co godzinę w szczycie i co dwie poza). Nie jest to przypadek – obie linie („301”, „314”) mają byś ze sobą skoordynowane na wspólnym odcinku od Wieliczki Cmentarza do Bieżanowskiej, dając łącznie autobus co ok. 15-20 minut. Dodatkowo, „301” zyska również jeden kurs w soboty, a rozkłady zostaną przesunięte tak, że wreszcie będzie dało się dojechać do centrum Krakowa na godzinę 8. Poniżej nowa rozpiska.

Zmiany na obu liniach mają wejść w przyszłym tygodniu.

Komentarz kraboka: Więcej kursów i nowa linia oczywiście cieszą, choć pozostaje pewien niedosyt. Szkoda, że oba autobusy nie dostaną bardziej regularnego rozkładu. Pierwsze przymiarki mówiły o częstotliwości co równe 30 minut dla każdego, co byłoby znacznie łatwiejsze do zapamiętania dla pasażerów bo odjazdy powtarzałyby się o każdej godzinie. Do tego taki układ zapewniłby łącznie linię co równe 15 minut – a tak może będzie to 15, może 20.

Do „314” podchodzę w ogóle z dystansem. Linia ta została stworzona by odciążyć „304”. Czy jednak ma na to realne szanse? „Trzysta czwórka” jeździ co 10 minut, podczas gdy „trzy czternastka” będzie ledwie co 35 – czyli ponad trzykrotnie rzadziej. Do tego jej trasa kończy się na osiedlu Podwawelskim, nie obsłuży więc Alej Trzech Wieszczów czy Dworca Głównego. Nawet rondo Grunwaldzkie zaliczy tylko w jedną stronę, jadąc z Wieliczki – w przeciwną, po wyjeździe z pętli na osiedlu Podwawelskim, od razu podąży w kierunku ronda Matecznego, nie zatrzymując się nigdzie wcześniej po drodze. Szkoda, bo była szansa zgarnąć przynajmniej pasażerów z ronda Grunwaldzkiego. „304” się tam w ogóle nie zatrzymuje, więc – nawet mimo niższej częstotliwości „314” – zawsze kogoś mogło skusić takie bezpośrednie połączenie.

Oczywiście, będzie koordynacja z „301” więc łącznie autobus pojedzie co te 15-20 minut. Jednak czy okaże się to wystarczające? Obie linie pokrywać się będą ledwie do Bieżanowskiej – gdyby taki twór miał pomóc „trzysta czwórce”, to robiłby to od dawna bo przecież podobną ofertę zapewnia duet „204+244”. Początkowe plany były by „301” też skierować do osiedla Podwawelskiego, razem z „314” (stąd też zapewne planowano dla nowej linii numer „311”). Takie połączenie, co równe 15 minut, i z obsługą ronda Grunwaldzkiego w obie strony, mogłoby mieć jeszcze jakiś sens. Niestety nie będzie żadnej z wymienionych rzeczy.

Pozostaje również pytanie, czy linia przyspieszona, a taką wszak będzie „314”, powinna robić dodatkowy wjazd pod Szpital Uniwersytecki? Będzie to oznaczało zjazd z głównej trasy i prawdopodobnie w szczycie kilka minut straty czasowej względem pozostałych autobusów. To też raczej nie zachęci obecnych pasażerów „304” do zmiany przyzwyczajeń – po co jechać „314”, skoro mam „304” jadące częściej, bez kluczenia (a więc szybciej) i do centrum Krakowa?

Nie wierzę w sukces „trzysta czternastki”, nie wierzę że spełni swoje zadanie. Wydaje się, że powstaje tylko po to by Miasto mogło się zasłaniać mówiąc, że „przecież coś robi”, „przecież uruchomiło nową linię”, itd. Niestety ani częstotliwość, ani trasa nie wydają się dawać szans na odciążenie przeładowanej „trzysta czwórki”. Chciałbym się jednak mylić.

Jacek Mosakowski

, , , , , , , , , , , , , , ,

  1. #1 by Zieleńczanin on 4 listopada, 2019 - 5:18 pm

    Może warto by rozważyć f~30/40 na „301” i „314” w szczycie i skierowanie obu do Ronda Grunwaldzkiego z wyjazdem na południe przez nie?

  2. #2 by pętla on 4 listopada, 2019 - 7:39 pm

    UMK nie postawi sygnalizatora dla 314 z RG w Bułhaka?
    Wiadukt na Barskiej jest za niski dla MPK?
    Połączenie 124+314 (wybranych kursów?) byłoby jakimś bieda-rozwiązaniem
    Może 274 do Grunwaldzkiego?

    133, 163, 224 nie może wjeżdzać do Szpitala?
    Gdyby był cywilizowany wjazd to 169/469 mogłoby kończyć pod Szpitalem:) No ale Kraków to nie Jaworzno;)

    • #3 by kmkfan on 4 listopada, 2019 - 10:06 pm

      Co do obsługi Szpitala, myślę, że lepszą opcją niż 314 było by właśnie 163, które i tak kończy trasę w tych okolicach, a mogłoby zapewnić dojazd do szpitala nie tylko w dni powszednie ponadto obsługując większą (choć inną) część miasta

  3. #4 by kbieniu7 on 4 listopada, 2019 - 9:28 pm

    Na mapce widać ładnie, co jest dużym utrudnieniem na trasie – ul. Kamieńskiego

  4. #5 by Rafal on 5 listopada, 2019 - 3:52 am

    A tak w ogóle, to przecież jeśli ktoś ma bilet na 1 linie (na 304) to nie może jechać na odcinku prokocim szpital – Wieliczka stacja paliw ze względu na to, że autobusy mają różne trasy, a zasada +1 przystanek przestała obowiązywać

    • #6 by kaszmir on 5 listopada, 2019 - 9:26 am

      Słuszny punkt!

    • #7 by Alex on 5 listopada, 2019 - 3:15 pm

      Faktycznie… niezła wtopa!!! Brak przystanku R. Grunwaldzkie w kierunku Wieliczki a także brak możliwości podróży 314 mając miesięczny na 304 mogą pogrążyć to połączenie.
      Swoją drogą jak ktoś może mówić że 314 to wzmocnienie 304, skoro nie może tą pierwszą podróżować tą pierwszą z miesięcznym na 304. Turyści pojadą dalej 304, ponieważ częściej kursuje i jest mocno popularne, mieszkańcy dalej 304 ponieważ głównie podróżują na miesięcznych…

      • #8 by t1000 on 6 listopada, 2019 - 3:09 pm

        z tego co pamiętam przytłaczająca większość sprzedawanych miesięcznych to sieciówki, a nie bilety na jedną linię.

  5. #9 by Piotr on 5 listopada, 2019 - 5:42 pm

    A co myślicie o obsłudze Szpitala krótką dowozówką robicą kryterium uliczne od skrzyżowania z Wielicką: Teligi- Ściegiennego – Wallenroda – Teligi ?
    Ewentualnie przez Republiki Korczakowskiej gdyby udało się ograniczyć parkowanie.

    Obsługa taborem MIDI f-4/7,5/10

  6. #10 by Krzysiek Flav on 5 listopada, 2019 - 7:35 pm

    Czytając komentarze coraz bardziej jestem przekonany, że linia 314 nie powinna zajeżdżać pod SU UJ.
    Jeszcze do niedawna byłbym za opcją skierowania tam linii 144, gdyż ta linia przejeżdża najbliżej centrum Krakowa, a nie jest linią aglomeracyjną. Mam spore wątpliwości co do potrzeby wieliczanom dojazdu do nowego szpitala. Myślę, że w pełni wystarczy linia 183. Ewentualnie wozokilometry z okrężnej trasy 314 można przenieść na 183.
    Gdyby istniało drogowe połączenie Jakubowskiego z ulicą Rydygiera, na pewno dobrym pomysłem byłoby wtedy przeniesienie 163 pod szpital, do swojej końcówki na osiedlu Rżąka.

  7. #11 by Nadal Bieżanów nie jest połączony z Wieliczką on 5 listopada, 2019 - 8:00 pm

    Linia 163 powinna być poprowadzona obok nowego szpitala, bo i tak w pobliżu ma swoją pętle. Mieszkańcy obrzeży Wieliczki i Krakowa apelowali o nową linie autobusową, ale obecnie nie jest to w planach, a jak widać są pieniądze na bzdurne trasowanie 314 przez nowy szpital, jak z przystanku „Jerzmanowskiego” i „Prokocim Szpital” jest tam blisko, w dodatku 314 ma się nie zatrzymywać na „Jerzmanowskiego” co jest bzdurą.
    Podsumowując rejon ulicy Wygoda w Wieliczce oraz Stary Bieżanów nadal jest w komunikacyjnej czarnej d..

  8. #12 by Pp on 5 listopada, 2019 - 8:53 pm

    Myślę, że szansa dla tej linii by była, gdyby zatrzymywała się na Bonarce. Wtedy mogłaby podebrać pasażerów i tak zatłoczonym i długim liniom jak 144 czy 173. Tak, zatrzymuje się na Kamieńskiego, ale ludzie wolą mieć autobus pod drzwiami galerii, zwłaszcza jak pada deszcz.

    • #13 by kaszmir on 6 listopada, 2019 - 7:56 am

      „314” ma (miało) podbierać pasażerów „304”, nie innych linii. Jeśli zacznie podbierać również ze „144” czy „173” to nie ma szans wyrobić.

      Inna sprawa, że może rzeczywiście ten przystanek przy Bonarce byłby Wieliczanom na plus – wszak „304” zatrzymuje się tylko na górze.

  9. #14 by kaszmir on 6 listopada, 2019 - 8:00 am

    Jeśli chodzi o obsługę szpitala, to wg mnie najlepszą opcją byłoby… „204”.

    „314” nie obsłuży centrum Krakowa, zwłaszcza w stronę Wieliczki, gdzie nie zatrzyma się nawet na rondzie Grunwaldzkim. Zatem „204” wcale nie jest dużo gorsze jeśli chodzi o trasę. Częstotliwość ma ciut lepszą niż „314” – byłoby więc trochę lepiej, a z drugiej strony nie pociągnęłoby za sobą znacznych kosztów. Do tego „204” kursuje również w weekendy, zapewniłoby więc dojazd do szpitala cały tydzień.

    Poprawiłby się też takt z „244” na odcinku wielickim, bo ta druga robi kółko przez Krzyszkowice co wydłuża przejazd o parę minut i w efekcie takt w Wieliczce jest zaburzony (mają synchronizację na odcinku krakowskim, więc w Wieliczce się rozjeżdża). A tak jedna robiłaby kółko przez Krzyszkowice, druga przez Szpital Uniwersytecki i bardziej by się to wyrównywało, dając lepszy takt na wielickiej części. A szybkie i częstsze połączenie do Krakowa z ulicy Piłsudskiego (w Wieliczce) i tak będzie teraz zapewniać duet „301+314”.

    • #15 by Zieleńczanin on 6 listopada, 2019 - 8:32 pm

      A przy okazji można puścić „204” przez Kozłówek 😉

  10. #16 by pętla on 6 listopada, 2019 - 7:59 pm

    Z 314 nadal nie ma dojazdu (dla pacjentów pozakrakowskich) z Dworca Gł. PKP PKS MDA do największego? szpitala UJ wojewódzkiego/w Polsce Południowej. Z Dworca jest przepełnione 304:)

    314+124 – jest dojazd z Dworca Gł do Szpitala UJ
    Najbliżej Dworca jest jeszcze 125. Gdyby połączyć 125 i 183? Bezpośredni dojazd do Szpitala kawałka Krk.
    314 – może wjazd tylko z centrum do Szpitala UJ, bez 2x przecinania Wielickiej, w przeciwnym np 133, 204?

    Brak wspólnego przystanku przesiadkowego Prokocim Szpital na Kostaneckiego dla 183 i 314 to duży minus dla ZTP.

    • #17 by kaszmir on 6 listopada, 2019 - 9:45 pm

      Co do połączenia „125” i „183” – były takie pomysły przy okazji marszrutyzacji 2011-2012, jednak z nich zrezygnowano – za duże korki na Półłanki, taka linia jeździłaby jeszcze bardziej niepunktualnie.

  11. #18 by Ania on 19 listopada, 2019 - 8:59 pm

    Szkoda że kolejny autobus przyspieszony (314) jedzie do centrum i dodatkowo trasa pokrywa się z z autobusem 304. Dlaczego ZDMK nie wpadnie na pomysł autobusów przyspieszonych np. Wieliczka – Czerwone Maki. Nie wszyscy muszą jechać do centrum.
    Dodatkowo jeśli miasto chce aby ludzie przesiedli się do komunikacji miejskiej to choćby czasowe budowy będą zarówno kijem dla kierowców jak i marchewką, że komunikacja miejska dojedzie na czas.
    Warrior by rozważyć żeby jednak czasowy bus pas był nie tylko w porannym szczycie 6-10, ale również w popołudniowym (15-19). Takie czasowe busoasy można spokojnie wprowadzić na dwupasmówkach np. Brożka, Kamińskiego, Wielcka od Wieliczki.
    Auta z jedną osoba w środku to zmora Krakowa. Tylko po co się przesiadać skoro autobus stoi w takim samym korku jak ja i dodatkowo staje na każdym przystanku?
    Idea autobusów typu 500 i 300 + busoasy (choćby czasowe) to moja propozycja zwłaszcza tam gdzie tramwaj nie dochodzi lub został zabrany przy maksymalizacji.

    • #19 by pętla on 19 listopada, 2019 - 10:56 pm

      Dlaczego ZDMK nie wpadnie na pomysł autobusów przyspieszonych np. Wieliczka – Czerwone Maki.

      Dlatego że to inna gmina Wieliczka musi zapłacić koszt (część) nowej linii POZAkrakowskiej.

      Warrior by rozważyć żeby jednak czasowy bus pas był nie tylko w porannym szczycie 6-10, ale również w popołudniowym (15-19). Takie czasowe busoasy można spokojnie wprowadzić na dwupasmówkach np. Brożka, Kamińskiego, Wielcka od Wieliczki.

      głośniej krzyczą w gazetach przeciwnicy buspasów, radni: Stawowy likwidator buspasa na Kamieńskiego, dlatego dyr ZTP Krk Łukasz Franek nie wprowadza buspasów bo nie ma głośnego poparcia medialnego i mieszkańców.
      Krakowianie uwielbiają starych, zacofanych radnych, prezydentów i urzędników dlatego MPK stoi w takich samych korkach co samochody z 1 kierowcą:)

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: