Tramwaj na Lema?

Kilka tygodni temu popełniłem artykuł, gdzie wspominałem o nowych trasach tramwajowych do których budowy przymierzają się urzędnicy. Są to: linia z Cichego Kącika do Azorów, z Placu Inwalidów do Nowego Kleparza oraz z Wielickiej do Rżąki. Dzięki Biuletynowi Informacji Publicznej Miasta Krakowa dowiedzieliśmy się właśnie, że urzędnicy będą badać możliwość wybudowania jeszcze jednej nitki – na ulicy Lema, od Wieczystej do Alei Pokoju!

Ulica Lema.

Taką informację możemy znaleźć w wykazie umów zawartych przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa (ZDMK) w III kwartale 2019 roku (link). W pliku tym, pod pozycją 70 znajduje się zadanie opisane jako „Koordynowanie na poziomie Gminy prac dotyczących przygotowania studium trasy tramwajowej wzdłuż ul. Lema pomiędzy ul. Mogilską a Aleją Pokoju w Krakowie”, dodatkowo pod pozycją 327 jest również „Studium wykonalności budowy linii tramwajowej w ciągu ul. Lema.”

Oczywiście to tylko wstępny budżet na zaczęcie tematu i zbadanie, czy wybudowanie takiej linii jest możliwe, jednak i tak jest to świetna wiadomość – do tej pory nie mówiło się o tej trasie, mimo że jej przydatność byłaby niewątpliwie duża. Raz, że pomogłaby w czasie wszelkich większych wydarzeń na Kraków Arenie – liczni odwiedzających nie musieliby chodzić pieszo do przystanków na al. Pokoju czy Mogilskiej, tylko mogliby złapać tramwaj przed samym budynkiem – niewątpliwie zwiększyłoby to atrakcyjność dojazdów komunikacją miejską i może skłoniło większą liczbę osób do skorzystania z tejże.

Druga zaleta jest nawet ważniejsza. To dodatkowe spięcie istniejących tras, zapewniające większą niezawodność sieci w przypadku awarii czy innych zatrzymań. Dziś, w przypadku utrudnień np. na Mogilskiej, cały ten ciąg, od ronda Czyżyńskiego do Mogilskiego, traci dostęp do tramwajów. Dzięki wybudowaniu łącznika na Lema byłoby możliwe utrzymanie przejazdu. Sprawa będzie tym ważniejsza po oddaniu trasy tramwajowej Mistrzejowice – Dobrego Pasterza – Meissnera – Wieczysta, a odcinek wzdłuż Lema byłby po prostu jej przedłużeniem. To istotne również w kontekście ograniczonej przepustowości Mogilskiej – bez trasy na Lema, wszystkie tramwaje z Czyżyn i Meissnera mogą się tam nie zmieścić.

Trzymam zatem całą siłą kciuki, by omawiana trasa została wcielona w życie. Pytać powinniśmy wręcz, czemu nie uwzględniono jej od razu, gdy Lema była projektowana od zera? Najważniejsze jednak, że Miasto chce poprawić swój błąd.

Jacek Mosakowski

, , , , , , ,

  1. #1 by lolekne on 19 grudnia, 2019 - 10:01 pm

    Jak najbardziej tak, jednak bez przystanku przy Arenie – ze względów bezpieczeństwa potoki uczestników uczestniczących w imprezach tam odbywających powinny się rozchodzić w różne strony. Zapobiegnie to przede wszystkim gromadzeniu się osób w jednym miejscu, a znając krakowskie realia zapobiegnie też pakowaniu się na siłę do tramwaju „bo muszę jechać akurat tym”

    • #2 by Konik Krakusek on 9 stycznia, 2020 - 10:41 am

      Przystanek przy Arenie powinien być i to IMHO dwu torowy/peronowy w każdą stronę. Pozwoli to na rozdzielenie „gromadzenia się osób w jednym miejscu”.

  2. #3 by El on 20 grudnia, 2019 - 8:56 am

    Tylko żeby nie było jak w filharmonii – gdzie zamiast koncertów słychać tramwaje 🙂

  3. #4 by pętla on 20 grudnia, 2019 - 11:53 am

    UMK nagle odkrył że Mogilska będzie wąskim gardłem po oddaniu Meissnera. Tylko co miałoby jeździć z al Pokoju? Teraz wystarczy 128.
    Torowisko przez cm Rakowicki jest szybszym połączeniem.

    Pytać powinniśmy wręcz, czemu nie uwzględniono jej od razu, gdy Lema była projektowana od zera?

    Żeby kochaś deweloperki i drogowców pozwolił im 2x na tym samym zarobić jak wcześniej. Dlaczego UMK rozjazdów nie zrobił na Mogilska x Lema (i na Krakowska x Dietla->Grunwaldzkie)? Wieczny paralizator miasta kocha Krakowian.

  4. #5 by ggggg on 21 grudnia, 2019 - 8:54 pm

    trasa z kategorii „przydaloby sie”, ale mamy wiele innych z kategorii „obowiazkowo, na wczoraj”.

    • #6 by Konik Krakusek on 9 stycznia, 2020 - 10:49 am

      Oj tak, łącznik Cichy Kącik – Bronowice przede wszystkim!
      Tylko żeby zaprojektowali rozjazdy w każdą stronę w Al.Pokoju i JPII, żeby nie trzeba było po kilku latach znów przebudowywać skrzyżowań…

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: