Będzie buspas na alei gen. Andersa!

I to nie byle jaki, bo blisko trzykilometrowy! Ma zacząć się na Placu Centralnym i kończyć na wysokości ulicy Janiszewskiego, czyli dochodzić będzie prawie że do skrzyżowania z Okulickiego. Aleję gen. Andersa czeka w ogóle istna rewolucja komunikacyjna, o czym piszę poniżej.

Tymczasowy buspas na al. gen. Andersa, uruchomiony  2016 roku na czas Światowych Dni Młodzieży.

Tu wspomnę, że w materiałach urzędników, podobnie jak na mapach google oraz targeo, jest błąd – al. gen. Andersa nie krzyżuje się z ul. Bogusza tylko z Janiszewskiego – na dowód zdjęcie. To jednak to samo miejsce i to dotąd pociągnięty będzie wydzielony pas. Będzie się on kończyć zatem ciut wcześniej niż skrzyżowanie z Okulickiego – jednak dzięki temu nawet, jeśli autobusy staną w korku, to powinny przejechać na kolejnej zmianie świateł. Nie będzie zatem porównania do obecnej sytuacji gdzie pojazdy utykają znacznie wcześniej i tracą wiele minut.

Buspas będzie obowiązywał w godzinach szczytu, w stronę Wiślickiej. Oprócz niego, łącznie na wspomnianym ciągu dokonanych będzie aż kilkaset mniejszych lub większych zmian. Większość dojazdów do przejść będzie optycznie zawężona za pomocą słupków. Podobne rozwiązanie zastosowano na Armii Krajowej i zadziałało – kierowcy widząc takie zwężenie zwalniają, rzadziej też przekraczają dozwoloną prędkość dzięki czemu wzrasta bezpieczeństwo pieszych i dochodzi do mniejszej liczby wypadków. A jest to realny problem – rok temu na al. gen. Andersa, przy os. Albertyńskim, doszło właśnie do śmiertelnego wypadku z udziałem pieszego. W miejscu tym pasy ruchu w ogóle będą ograniczone do jednego w każdą stronę, zastosowane będą również inne rozwiązania infrastrukturalne mające zwiększyć bezpieczeństwo. Z kolei długie (ponad 20 metrów!) przejście przy dawnym kinie Świt zostanie rozdzielone wysepkami na kilka krótszych, tym samym ułatwiając przedostanie się na drugą stronę.

Prace mają ruszyć wiosną. Po ich zakończeniu sytuacja, w szczególności przepustowość ciągu, będzie monitorowana. Planowane zmiany imponują – stawianie na komunikację zbiorową (buspas), większe bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu, wreszcie walka z piratami drogowymi. Osobiście bardzo cieszy mnie nadchodząca rewolucja na al. gen. Andersa.

Źródło: materiał wideo Zarządu Dróg Miasta Krakowa (ZDMK).

PS. Warto przypomnieć, że na al. gen. Andersa funkcjonował już buspas – tymczasowo w 2016 roku, na Światowe Dni Młodzieży.

Jacek Mosakowski

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

  1. #1 by Zbigniew Rusek on 29 lutego, 2020 - 9:23 pm

    Ja bym nie zawężał jezdni, gdyż na węższych pasach ruchu najbardziej cierpią autobusy, z uwagi na swoje wymiary. Nie może być tak, że autobus ledwie się przeciska i drastycznie zwalnia, a motocykl i tak będzie pędził. W ogole to powinno się likwidować zebry z sygnalizacją (i bez sygnalizacji), a budować przejścia podziemne i kładki do przechodzenia nad jezdniami. Mniej zatrzymań to mniej wyemitowanych spalin. Niech tramwaje się zatrzymują przed każdą zebrą, gdyż to one zwracają prąd do sieci hamując, a autobus podczas hamowania marnuje sporo paliwa. Autobus powinien mieć autostradę a nie co krok zebrę i czerwone światło.

    • #2 by Zieleńczanin on 18 marca, 2020 - 12:49 pm

      Utrudnisz życie często Bogu ducha winnym pieszym…
      No więc po schodkach w górę, po schodkach w dół, przez zebrę, po schodkach w górę i po schodkach w dół? Toż to nie ma sensu… zresztą niemal wszędzie braknie miejsca na takie rzeczy.

  2. #3 by kapibada on 1 marca, 2020 - 7:55 am

    „Tu wspomnę, że w materiałach urzędników, podobnie jak na mapach google oraz targeo, jest błąd – al. gen. Andersa nie krzyżuje się z ul. Bogusza tylko z Janiszewskiego”

    I znów tzw. „Wikipedia map” bije Google’a na głowę. To, co tam nazywają „mapami” to bardziej wyszukiwarka POI połączona z nawigacją i (co prawda naprawdę świetnymi) zdjęciami z poziomu ziemi, lotniczymi i satelitarnymi.
    https://www.openstreetmap.org/way/26003354#map=17/50.08674/20.01017

  3. #4 by pętla on 1 marca, 2020 - 10:51 am

    Nieźle, przepustowość zachowana skoro buspas nie będzie do skrzyżowania.
    I wprowadzają namiastkę „Jaworzna” do Krakowa.
    Okulickiego jest szeroka na 3 pas- buspas?

    ZTP wysłuchał: Zamiana 204 z 314;)

    • #5 by kaszmir on 2 marca, 2020 - 8:30 am

      Co do „204” i „314” – prawda 😉

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: