Na niedawnym spotkaniu w sprawie zmian komunikacyjnych w Sidzinie, oprócz możliwości przywrócenia części kursów „166”, z ust pracownika Zarządu Transportu Publicznego (ZTP) padła jeszcze jedna ważna deklaracja: wkrótce w Skotnikach ma być uruchomiona nowa linia, i będzie to prawdopodobnie nowe-stare „106”.
Nowe-stare „106” miałoby pojechać tą samą trasą co dawniej, czyli Skotniki Szkoła – Skotnicka – Babińskiego – Kobierzyńska – Brożka – Łagiewniki. Liczba kursów w Skotnikach raczej się jednak nie zwiększy – w zamian prawdopodobnie wyrzucone stamtąd zostanie „478” (kursy wariantowe „178”). Nowe „106” byłoby skoordynowane z utworzonym niedawno „156” (Sidzina – Czerwone Maki) – nie wyjaśniono w jaki sposób, jednak zapewne „106” do Łagiewnik odjeżdżałoby parę minut po przyjeździe „156” z Sidziny, umożliwiając pasażerom kontynuowanie podróży w kierunku Kobierzyńskiej. Stąd możemy się domyślać, że nowy autobus dostanie częstotliwość taką samą jak „156”, czyli co 24 minuty w szczycie i co 40 poza (taką miał też przed likwidacją).
Jaki los czeka kursy wariantowe „478” do Skotnik? W takiej sytuacji idealnie byłoby je skierować z powrotem do Pod Fortem, łącząc z główną linią i zapewniając jeden, częsty autobus na całej trasie. Jednak ZTP w tym roku szuka oszczędności i raczej nie mamy co liczyć na takie wzmocnienia. Niestety najbardziej realnym, choć niejedynym, scenariuszem wydaje się być skrócenie kursów do Łagiewnik. Oznaczałoby to, że w praktyce uruchomienie „106” nie będzie wiązać się z utworzeniem realnie nowej linii, a jedynie rozcięciem istniejącego wariantu „478” (Mistrzejowice – Skotniki Szkoła) na dwie: „478” (Mistrzejowice – Łagiewniki) i „106” (Łagiewniki – Skotniki Szkoła).
Przypomnijmy, że pomysł by skrócić „178” do Łagiewnik (wtedy wszystkimi kursami) pojawił się już w 2012 roku przy okazji małej marszrutyzacji i uruchomienia tramwaju do Czerwonych Maków. Jednak finalnie, również pod naszymi namowami, ówczesny ZIKiT z tego zrezygnował i skierował autobus do Pod Fortem. Na początku 2018, podczas maksymalizacji, połowa kursów została przeniesiona jako „478” do Skotnik Szkoły, zastępując właśnie linię „106” (w zamian do Pod Fortem pojechało nowe „114”, tak że łączna liczba kursów nawet wzrosła). Teraz być może historia zatoczy koło i „czterysetka” z powrotem ustąpi miejsca „sto szóstce”.
Czy byłaby to zmiana na plus? Skotniki skarżą się na punktualność „478” – autobus jeździ rzadko, do tego przejeżdża przez sporą część Krakowa, utyka w korkach i notuje opóźnienia. Tutaj zatem zamiana na linię o krótszej trasie i dzięki temu bardziej trzymającej się rozkładu, wydaje się być na plus. Jednak medal ma dwie strony. „478”, razem z bazowym „178”, zapewnia połączenie Mistrzejowic, Czyżyn czy Nowohuckiej z Ruczajem, w szczególności z wydziałami UJ. I choć nie przebiega główną arterią do Czerwonych Maków, to jedzie tuż obok, na tyle blisko, że wciąż jest atrakcyjne w dojazdach – np. z przystanku „Rostworowskiego” do ciągu tramwajowego jest tylko 200 m. Skrócenie połowy kursów (oznaczonych jako „478”) do Łagiewnik mocno osłabiłoby zatem to połączenie i skazało pasażerów na wydłużenie podróży.
Dlatego przywrócenie „106” do Skotnik Szkoły uważam za pomysł wart rozważenia. Martwiłoby mnie za to wycofanie połowy „178” z Ruczaju – i mam nadzieję, że do tego jednak nie dojdzie.
Jacek Mosakowski
#1 by pętla on 7 marca, 2020 - 10:05 pm
478 do Łagiewnik to zły pomysł dla pasażerów
Stara pętla autobusowa Ruczaj byłaby idealna dla 478 i 106.
pętla uliczna Grota – Rostworowskiego?
Gdyby zamienić 478 z częścią 114?
buspas na Nowohuckiej-> Łagiewniki potrzebny, zakończony kilkaset metrów przed skrzyżowaniem z Saską, przepustowość zachowana
może rondo „techniczne” na Saska x Nowohucka ?
#2 by kaszmir on 10 marca, 2020 - 10:16 am
„114” by nie zmieniał – to świetna linia, zapewniająca połączenie z centrum miasta. Mimo wszystko obstawiam, że Kliny wolą częste „114” do centrum niż częste „178” jadące w innym kierunku.
Faktycznie stara pętla „Ruczaj” byłaby idealna dla „478”. Natomiast „106” raczej przyda się do Łagiewnik – coś musi jeździć na Kobierzyńskiej oprócz „114” i połowy „178”. Ten rejon i tak stracił już większość „166”, a w pojazdach jest spory tłok z tego co piszą mieszkańcy.
#3 by Wojciech on 8 marca, 2020 - 9:51 am
Pomysł uważam za dobry. Skotniki zyskają punktualniejszą linię, tylko zapewne przejmie kursy wyłącznie „478”. Gdyby tak wcielić jeszcze kursy praktycznie zlikwidowanej „166”, Kobierzyńska miałaby dwie mocne linie: „106” i „114”, które stanowiłby jej kręgosłup transportowy.
#4 by Piotr on 8 marca, 2020 - 9:24 pm
Na ulicy Komuny Paryskiej są gotowe zatoki przystankowe? Czy byłby możliwy wjazd autobusu na ulice Wiechierkiewicza i Krymską i pętla uliczna?
Podjazd na Kliny od drugiej strony dla 478?
#5 by pętla on 9 marca, 2020 - 11:44 am
Rośnie konkurencja dla „wybudowanego od 2016r” torowiska tramwaju na Górkę Narodową: Pociąg CPK / PKP / SKA przez Górkę Narodową Kraków – Olkusz
budowa linii nr 113 na odc. Węzeł Małopolsko-Śląski (WMŚ) – Kraków
rynek-lotniczy.pl/wiadomosci/szprycha-cpk-nr-7-krakowkatowice-w-pol-godziny-i-wiecej-pociagow-miedzynarodowych-6137.html
Program kolejowy – Centralny Port Komunikacyjny
cpk.pl/pl/inwestycja/kolej
Na terenie Śląska CPK planuje budowę 100 km nowych linii kolejowych. Priorytetowymi inwestycjami maja być dwie linie dużych prędkości: nr 111, stanowiąca przedłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej w kierunku regionu małopolsko-śląskiego oraz linia nr 113 Katowice – Kraków.
cpk.pl/pl/inwestycja/kolej/regionalne-konsultacje-strategiczne-wojewodztwo-malopolskie
– Widzimy możliwość wykorzystania linii kolejowej budowanej w ramach WMŚ do obsługi regionalnej relacji Kraków – Olkusz. Zapewni to czas przejazdu ekspresem regionalnym w granicach 30 minut. Dziś podróż samochodem lub popularnym w tej relacji busem trwa niemal dwa razy tyle – zapowiada Michał Jasiak.
#6 by Konik Krakusek on 10 marca, 2020 - 1:37 pm
Tylko co to ma wspólnego z 106 ?!?
#7 by pętla on 12 marca, 2020 - 12:58 pm
Wielce Cię skrzywdziłem tym wpisem, wybacz mi w Wielkim Poście.
#8 by D on 25 czerwca, 2020 - 4:50 pm
Ale pomysl 578 jest wspanialy! W zamian za zabrane 194vCz Maki zyskuja autobus pospieszny 🤩