Urzędnicy zlecili MPK skierowanie przegubowców na „182”!

Nasze działania i petycja mają szanse wreszcie przynieść oczekiwane zmiany. Jeśli wszystko dobrze pójdzie, w najbliższy poniedziałek na „182” trafią autobusy przegubowe!

Linia „182” (Na Stoku – Dworzec Główny Wschód) słynie z tłoku. Panuje on tak w szczycie jak i wieczorami, a nawet w weekendy. I nic że na połowie trasy ma ona wspomaganie w postaci „482” (Mistrzejowice – Dworzec Główny Wschód), a w 2016 uruchomiono też „192” (Czyżyny Dworzec – Chełm) i przyspieszone „511” (Na Stoku – Przybyszewskiego) które przejęły trochę pasażerów. To wciąż za mało i stało się jasne, że „sto osiemdziesiątka dwójka” potrzebuje dłuższych, przegubowych autobusów.

W 2019 przygotowaliśmy petycję do Zarządu Transportu Publicznego (ZTP) o wysłanie na „182” przegubowców. Postulowaliśmy, by zmianę wprowadzić we wrześniu, wykorzystując wozy które miały się zwolnić z tymczasowych „704” i „713” kursujących podczas przebudowy torowiska do Bronowic. Urzędnicy byli przychylni naszemu pomysłowi choć nie składali żadnych obietnic. Jeszcze na początku września zmiana była mocno rozważana. Koniec końców tak się jednak nie stało, a zwolnione pojazdy trafiły na „511”, które notuje raczej słabsze zapełnienia niż „182”.

Idzie jednak nowe. Od poniedziałku 23 marca, w związku z epidemią koronawirusa, większość autobusów pojedzie wg sobotnich rozkładów jazdy. I choć tytułowa linia zostanie z rozkładem powszednim, to już straciła wspomaganie ze strony zawieszonych autobusów „482” i „511” i może to odbić się na większych zapełnieniach. Dlatego Zarządu Transportu Publicznego wydał polecenie by MPK od poniedziałku wysłało na „182” autobusy przegubowe! Co więcej, jeśli wszystko dobrze pójdzie to zmiana będzie na stałe, również po powrocie powszednich rozkładów.

Przeciwwskazań nie ma – wozy przegubowe pojawiały się już na „182” jako rezerwy więc cała trasa jest dla nich przejezdna. Jeździły też do Na Stoku na „511” więc pętla ta byłaby w stanie je pomieścić. Ciaśniej jest na Dworcu Głównym gdzie „182” i „482” dzielą jeden krótki peron, dlatego postulowaliśmy by „182” przenieść na sąsiednie stanowisko, obecnie funkcjonujące jako przelotowe dla „192”, a „192” z kolei przesunąć jeszcze peron dalej, tam gdzie obecnie jest stoisko techniczne. Podobnie działało to do 2016, gdy przegubowce kursowały do Dworca Głównego na „292” (najpierw peron „182+482”, obok peron z przegubowym „292”, a na koniec peron przelotowy, używany np. przez „124/424” i „152” w czasie objazdów).

Czekamy zatem do poniedziałku. Jeśli tylko MPK nie postanowi sprzeciwić się poleceniom wydanym przez Organizatora Transportu, to wreszcie przyjdzie upragniona rewolucja na „182”.

Jacek Mosakowski

, , , , , , , , , , , , , , , , ,

  1. #1 by tomaszMKM on 21 marca, 2020 - 12:36 pm

    Oby nie kosztem 129 i 130

    • #2 by kaszmir on 21 marca, 2020 - 2:59 pm

      Obstawiam, że przeniosą je z „511”. To jednak tylko przypuszczenie – mogą wymyślić coś innego.

  2. #3 by fgh on 21 marca, 2020 - 12:40 pm

    Myślę, że jednak to przez cięcia w km, jak wróci normalność to znajdą wymówkę znowu, że się nie mieszczą na DGW..

  3. #4 by jurekts on 21 marca, 2020 - 3:00 pm

    A na „125” by się nie dało ?

    • #5 by Andrzej on 21 marca, 2020 - 3:24 pm

      Przydałyby się, natomiast na kolejne linie, już w normalnej sytuacji, to pewnie dopiero po dostawie 50 elektrycznych przegubowcow, o ile ktoś nie wpadnie na „dobry” pomysł, żeby w ich miejsce wykreślić 50 starszych, w momencie kiedy w mieście jest na nie deficyt

      • #6 by Zieleńczanin on 21 marca, 2020 - 10:11 pm

        Wykreślą na pewno Citara wszystkie.

  4. #7 by Znawca on 21 marca, 2020 - 11:35 pm

    Podobno na 138 też mają od pn jeździć przegubowce

      • #9 by Emila on 3 kwietnia, 2020 - 9:08 pm

        Czy to oznacza, że nie będzie już wogole linii 482 po zakończeniu epidemii?
        Pozdrawiam

      • #10 by kaszmir on 4 kwietnia, 2020 - 4:09 pm

        Myślę, że wróci – „182” bez wzmocnienia nie dałoby rady, nawet w przegubowcach. Podejrzewam, że albo minimalnie zmienią jej trasę, albo wydzielą jej osobne stanowisko na Dworcu (to wg mnie jest znacznie bardziej prawdopodobne).

  5. #11 by pętla on 22 marca, 2020 - 2:20 pm

    Korona cięcia poszły za daleko, UMK przewozi ludzi wbrew swoim zaleceniom o odstępach w Korona KMK, to dyr. Franek pudruje przegubami. A na resztę? Przeguby na 125, 304…
    Czy MPK się zgodzi?;) No tak to jest przerzucanie „kosztów” z ZTP na MPK, każdy chce zaoszczędzić na pasażerach.

  6. #12 by Zieleńczanin on 22 marca, 2020 - 2:35 pm

    Napisałeś że na Dworcu Głównym jest stoisko techniczne, a nie stanowisko 😀

  7. #13 by P on 23 marca, 2020 - 6:49 pm

    Przecież te cięcia to dla MPK też problem, ponieważ muszą coś zrobić z prowadzącymi, bo ubytku liczby brygad o połowę nie załatwi się wolnym na opiekę lub zaległymi urlopami.

    MPK nie zaoszczędzi bo dostanie mniej kasy za wyjeżdzone kilometry, zyska tylko ZTP, ale to też jest wątpliwe bo dochody miasta też spadną.

    A co do przegubów na 182 to oby na stałe i po dostawach 50 elektryków warto zwiększyć wykorzystanie przegubowaców a wycofać więcej 12 metrowych.

  8. #14 by Adi on 23 marca, 2020 - 8:27 pm

    A ja mam pytanie. Czy w umowie MPK-ZTP jest coś takiego jak nominalna liczba zamówionych wKM. Chodzi mi czy np ZTP moze w polowie roku zarządzić, że np do grudnia jeździmy według sobotnich rozkładów? Dla MPK taka sytuacja to ogromna strata.

    • #15 by kaszmir on 23 marca, 2020 - 10:01 pm

      W umowie z Mobilis jest – bodajże liczba zamówionych km nie może się zmienić o więcej niż +/- 5%. I wydaje mi się, że podobny zapis jest w umowie z MPK – tu jednak trzeba by to sprawdzić by mieć pewność.

  1. Będą przegubowce na „138”! | krabok

Dodaj komentarz