Nowe linie „106”, „136”, „578”, likwidacja „478” i inne nowości

Od soboty 4 lipca czekają nas spore zmiany w komunikacji miejskiej – m.in. na terenach Ruczaju, Skotnik i Klin, lecz również Nowej Huty czy Nowohuckiej. Powstanie kilka nowych linii, jedna ulegnie likwidacji, inne będą miały zmienione trasy na stałe. Szczegóły poniżej.

Pierwsza część nowości dotknie południa Krakowa. „178” zostanie skrócone do Łagiewnik, „478” zlikwidowane, a w zamian uruchomione zostaną nowe autobusy „106” (do Skotnik), „136” (do Klin) i „578” (do Czerwonych Maków). Czekają nas następujące zmiany:

  • „106”: nowa linia na trasie Łagiewniki – Grota-Roweckiego – Kobierzyńska – Babińskiego – Skotnicka – Skotniki Szkoła,
  • „136”: nowa linia na trasie Łagiewniki – Grota-Roweckiego – Kobierzyńska – Zawiła – Borkowska – Pod Fortem,
  • „178”: zostanie skrócone na trasę Mistrzejowice – jak obecnie – Łagiewniki,
  • „478”: zostanie zlikwidowana,
  • „578”: nowa linia przyspieszona na trasie Mistrzejowice – jak „178” – Łagiewniki – Grota-Roweckiego – Bobrzyńskiego – Czerwone Maki.

Potwierdziły się zatem wieści o powrocie „106”. Linie „178” i „578” będą obie kursować we wszystkie dni tygodnia, będąc skoordynowanymi i mając te same częstotliwości, a do ich obsługi zostaną skierowane przegubowce. Również linie „106” i „136” będą jeździć w takcie, lecz tu zagoszczą standardowe autobusy. Wszystkie cztery będą obsługiwane przez Mobilis. „578” zatrzyma się na następujących przystankach:

  • Mistrzejowice, Miśnieńska, Łęczycka, Wiślicka, Stella-Sawickiego, Rondo 308 Dywizjonu, M1 Nowohucka, Podgórze SKA, Łagiewniki, Borsucza, Lipińskiego (tylko w kierunku Czerwonych Maków), Grota-Roweckiego (tylko w kierunku Mistrzejowic), Norymberska, Ruczaj, Chmieleniec, Czerwone Maki.

Zmiany dotkną również Nową Hutę. Linie „502” i „152” (w tym wakacyjny wariant „352”) zamienią się końcówkami, czyli:

  • „152/352”: nowa trasa Kryspinów / Cmentarz Olszanica – jak obecnie – Al. Gen. Andersa – Plac Centralny,
  • „502”: nowa trasa Cracovia Stadion – jak obecnie – Al. Gen. Andersa – Aleja Przyjaźni.

Dodatkowo dojdą zmiany obsady między przewoźnikami:

  • „120”, „138”, „141”, „181”, „502”: zostaną przekazane do MPK Kraków,
  • „501”: zostanie przekazane do Mobilis.

Jak co roku na czas wakacji zostaną też uruchomione linie sezonowe, kursujące tylko w weekendy, w dni słoneczne:

  • „352”: Plac Centralny – Kryspinów (wariant „152” wydłużony do Kryspinowa),
  • „427”: Podgórze SKA – Bagry.

Jacek Mosakowski

Reklama

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

  1. #1 by pasazer152 on 23 czerwca, 2020 - 7:36 pm

    Współczuje kierowcom na 152, na obu końcówkach jedynie toitoi 😀

  2. #2 by Krakus on 23 czerwca, 2020 - 9:20 pm

    Moim zdaniem tak duże miasto jak Kraków powinno wziąć przykład z Warszawy i rozwijać linie pospieszne i wprowadzić ekspresowe. Policzyłem, że gdy chodziłem do liceum, to na same dojazdy (20 minut w jedną stronę) straciłem jakieś 180-200 godzin.
    Jako miastowy, chciałbym szybko się przemieszczać. Wielu z nas wolałoby pospać dłużej albo wrócić wcześniej do domu.

    578 jest ciekawe, ale gdyby chociaż w godzinach szczytu pojechało do „Pod fortem” zatrzymując się tylko przy Borkowskiej ułatwiłoby życie wielu pasażerom.
    Mieszkańcy Złocienia też doceniliby bezpośredni dojazd do miasta, gdyby zrobić ze 183->583 dojeżdżające do Podgórza SKA (przez Kamieńskiego)
    Pomysłów jest multum, i może by coś się dało zrobić. Skoro nie ma pieniędzy, to można wydzielić kilka kursów z regularnych linii i w szczycie posłać je jako 5XX…

    • #3 by Krakus on 23 czerwca, 2020 - 9:22 pm

      EDIT: Tak jak zrobiono z duetem 172 i 572

      • #4 by Zieleńczanin on 24 czerwca, 2020 - 6:49 am

        Żeby taka linia miała sens, musi być spełnione kilka warunków:
        – spore potoki bezpośrednie od punktu A do punktu B;
        – w korytarzu bez przystanków musi być na tyle dużo kursów (w porównaniu do potoków), że strata tych, które zostaną przyspieszone musi być niemal nieodczuwalna;
        – częstotliwość tej linii musi być jakkolwiek atrakcyjna, czyli raczej co najmniej f~20;
        – korytarz tej linii musi być mało zakorkowany, ewentualnie mieć buspas.
        Te warunki są na pewno konieczne do spełnienia, może ktoś jeszcze coś doda 🙂
        „572” spełnia wszystkie warunki – efektem jest popularna linia. „578” – w Twoim wydaniu nie spełni na pewno punktów 2 i 4, a zapewne również 1 i 3…
        „583” – na pewno nie spełni punktu 1 (no ale więcej możliwości przesiadki), 2 (bo każdy przystanek pominięty przez „583” za Prokocimiem Szpitalem oznacza dużą stratę kursów dla tegoż przystanku) i 4 (bo przejazd kolejowy na Półłanki).
        Jestem zwolennikiem linii przyspieszonych. Jednakże, z sensownych korytarzów bez tramwajów na linie ekspresowe w Krakowie mamy chyba tylko północną III obwodnicę (Conrada – Opolska – Lublańska – Bora-Komorowskiego). Nowohucka może się takim korytarzem stać w przyszłości, lecz to wymaga udrożnienia jej lub/i wprowadzenia buspasa. Aleje wg mnie odpadają, bo same w sobie generują olbrzymie potoki, i linia ekspresowa nie zatrzymująca się nigdzie na nich jadąc przez nie straciłaby sporą część potoków.
        Cały ten komentarz jest tylko moją subiektywną opinią 🙂

    • #5 by Urbino18 on 24 czerwca, 2020 - 12:14 pm

      „583” miałoby sens, gdyby dojeżdżało do centrum – obsługując przystanki: Złocień, Bieżanów Pomnik, Ćwiklińskiej, Prokocim Szpital i dalej jak 503 – kończąc np. na Nowym Kleparzu – jednak ta trasa dublowałaby właśnie mocne już „503”. Linią, która mogłaby się przyjąć w tym rejonie mogłoby być nowe „153”, które jechałoby właśnie od Złocienia, następnie ul. Bieżanowską, Kamieńskiego, Konopnickiej, Alejami i dalej np. Czarnowiejską, Piastowską, pod nowym wiaduktem na Rydla do Azorów. Byłaby to znaczna poprawa dla mieszkańców Złocienia (obecnie brak połączenia z Alejami), czy ulicy Bieżanowskiej (zapewniając komunikację od drugiej strony osiedla, trochę wzorem „114” przez Kobierzyńską), pasażerowie z Azorów mieliby szybszy dojazd do Czarnowiejskiej („153” w szczycie nie utykałoby w korku do wjazdu na Conrada), a do tego taka linia wzmocniłaby „173” na głównym odcinku. Niestety ta linia bardziej istnieje w sferze marzeń.

      Zgadzam się natomiast, że Kraków powinien bardziej rozwinąć siatkę połączeń przyspieszonych/ekspresowych i takich połączeń brakuje

  3. #6 by Paweł on 24 czerwca, 2020 - 2:26 am

    578 bez przystanku na Dywizjonu 303, to kpina !!!

    • #7 by leoszelag on 24 czerwca, 2020 - 8:06 pm

      A może po prostu przedłużenie tej nowej linii 136 z Łagiewnik, przez Bonarkę, Biezanowską i w stronę Złocienia? Zarówno Kliny, osiedle przy ulicy Bieżanowskiej, jak i Złocień zyskałyby bezpośrednie połączenie do Bonarki, którego wcześniej nie miały, a rejony Bieżanowa w jakimś stopniu odzyskałyby połączenie z rejonami Ruczaju.

      • #8 by pętla on 24 czerwca, 2020 - 9:18 pm

        106/136+143 przez Kamieńskiego byłoby unikalnym szybkim połączeniem. Wozokm z pustaka „12”, karsan wystarczy. Alibi to korki na Kobierzyńskiej itp.

        178 zamiast/i „Tischnera” mogłoby mieć przystanek Kamieńskiego Wiadukt n/ż – mikrowęzeł przesiadkowy.

  4. #9 by pętla on 24 czerwca, 2020 - 12:38 pm

    „141”, „181” karsan?;)
    „178”: skrócone do Łagiewnik – pustak? Gdyby ZIKIT/MPK nie zlikwidowali starej pętli ‚A’ Ruczaj skrócenie tam miałoby jakiś sens pasażerski
    578 – fajne, ale nie pojedzie przez estakadę nad Wielicką? jakieś -5 minut?
    dyr Franek usuwa 194 z CzM teraz łata 578… nasz Edward Bernays KMK

  5. #10 by Szymon on 24 czerwca, 2020 - 5:15 pm

    Wystarczyło tylko wydłużyć 152 do Placu Centralnego.
    Na Placu Centralnym dużo osób wsiadało do 502 dlatego nie rozumiem powodu czemu ta linia jest skracana. Wiem że chodzi o oszczędności, lecz wystarczy scalić 252 i 192 w 292 + skierowanie 172 z pominięciem Balickiej, Lindego do Bronowic Małych to koszta będą mniejsze.

  6. #11 by lexus.krk@gmail.com on 24 czerwca, 2020 - 5:43 pm

    166 zostaje w MPK?

    • #12 by Zieleńczanin on 25 czerwca, 2020 - 4:42 pm

      Tak.

  7. #13 by Znawca on 24 czerwca, 2020 - 5:46 pm

    To czyżby ze 138 znikały przeguby skoro wraca do MPK??

    • #14 by Zieleńczanin on 25 czerwca, 2020 - 4:42 pm

      Zostają.

      • #15 by Znawca on 25 czerwca, 2020 - 10:31 pm

        To jestem ciekaw jakie zajezdnie będą obsługiwały linie 138 🙂

      • #16 by kaszmir on 26 czerwca, 2020 - 8:30 am

        Na „138” w tygodniu będą przeguby, w weekendy autobusy standardowe.

        „138” wraca do MPK. Dla porównania kilka lat temu (gdy obsługiwało je MPK), wszystkie brygady były z Bieńczyc. Co się dziwić, skoro linia ta przejeżdża bezpośrednio przy zajezdni 😉

  8. #17 by Krzysiek Flav on 24 czerwca, 2020 - 7:43 pm

    Uważam że Złocień jest fajnie skomunikowany. Może przydałaby się pewniejsze połączenie z tramwajem na Małym Płaszowie, gdyż 125 potrafi łapać spore opóźnienia. A tak, to gdy dojdzie przystanek kolejowy na Złocieniu, to będą mieli szybkie połączenie z Kraków Płaszów (9,11,50) i co najważniejsze – z dworcem Kraków Główny.

  9. #18 by Piotr on 25 czerwca, 2020 - 6:36 pm

    Dziś ZTP poinformowało, że od września 178+578 łącznie będą kursować co 7,5 minuty i jest to spore wzmocnienie z 5 do 8 kursów na godzinę.

    Za to na przystankach nieobsługiwanych przez 578 zejście z częstotliwości 12 do 15 minut chyba nie jest tak wielką stratą?

    • #19 by kaszmir on 26 czerwca, 2020 - 8:34 am

      Pytanie co ze „174”, z którym „178/478” było skoordynowane. Jeśli nie zmienią rozkładu, to posypie się synchronizacja. A jeśli zmienią, to wtedy trzeba też skorygować „179” na Kurdwanowie.

      W szczycie samo „178” będzie ok, gorzej w pozostałych porach. Podejrzewam, że po wakacjach „178+578” dostanie łącznie taki rozkład jak mają „139”, „503” czy „172+572”. Czyli poza szczytem „178” czy „578” będą każde osobno kursować co 30 minut, w weekendy co 40. Trochę mało.

      • #20 by Piotr on 3 lipca, 2020 - 7:16 pm

        Może wydłużenie 113 do Podgórza SKA? Wzmacniamy szczególnie przystanki Elektrociepłownia i Koszykarska.

        Do tego wydłużenie 127 i 158 do Łagiewnik? Co prawda trudne to będzie do synchronizacji.

  10. #21 by pętla on 25 czerwca, 2020 - 9:39 pm

    578: Rondo 308 Dywizjonu, M1 Nowohucka to kilkaset metrów…
    M1 płaci za zatrzymanie 578?

    Zatoka dla autobusów zmieściłaby się na wlocie Nowohuckiej->Ruczaj na R. 308 Dyw. Wygodniejsza przesiadka.

  11. #22 by Przemysław z Mistrzejowic on 5 lipca, 2020 - 1:37 pm

    Z jednej strony fajnie, że Mistrzejowice dostaną pierwszą w historii linię przyspieszoną.
    Z drugiej jest to prosta trasa, gdzie dotychczasowe 178 i tak dość szybko jechało, a korki będą wspólne dla wszystkich – zatem zysk niewielki, a strata dla korzystających z przystanków pomijanych przez 578 konkretna.
    Pozdrawiam.

  12. #23 by pętla on 5 lipca, 2020 - 7:34 pm

    Przez brak buspasów na Nowohuckiej z powodu likwidacji 2 pasów (m. Nowohucki) linia 578 jest przyspieszona tylko na stronie ZTP dyr. Franka.

  13. #24 by Piotr on 8 lipca, 2020 - 7:58 pm

    Prowadził ktoś już jakieś obserwacje na tych liniach, a w szczególności 578 wzdłuż tramwaju?

  1. Petycja – powrót „178” do Pod Fortem | krabok
  2. Częstsze „178” i „578” od jesieni | krabok
  3. Podział „133”? | krabok
  4. Szykuje się podział „133” | krabok

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: