Historia lubi zataczać koło. W 2012 roku, wspólnie z Radnym Dzielnicy XII Tomaszem Kropiowskim, wywalczyliśmy o uruchomienie weekendowej komunikacji nocnej („643”) do os. Złocień – artykuł o tym był zresztą pierwszym, jaki pojawił się na kraboku. Teraz znów czas wziąć się do pracy bo osiedle to stale się rozbudowuje i zasługuje już na pełnoprawny, całotygodniowy nocny autobus.
Do 2012 Złocień nie miał w ogóle dostępu do komunikacji nocnej. Wskutek dłuższych walk i negocjacji z ówczesnym ZIKiT, udało nam się wytargować uruchomienie weekendowej linii „643” na trasie Podgórze SKA – Wielicka – Bieżanowska – Złocień, która funkcjonuje do dziś. Mimo że jeździ tylko w piątkowe i sobotnie noce, to już wielu osobom usprawniło podróże. Złocień jednak przez te lata mocno się rozbudował, a bloków będzie jeszcze przybywać – dość powiedzieć, że Miasto rozważa wydłużenie tutaj linii tramwajowej z Małego Płaszowa. Czas zatem, by pasażerowie dostali nocne połączenie kursujące cały tydzień i z centrum.
Wspólnie z jednym z mieszkańców, Pawłem Brzoskwinią, przygotowaliśmy petycję do Zarządu Transportu Publicznego o skierowanie do Złocienia linii „605”. Obecnie kończy ona bieg ledwie kilka kilometrów wcześniej, w Zajezdni Płaszów. Pomysł wydłużenia części kursów „sześćset piątki” pojawił się już w 2011 roku w przygotowanym planie reformy komunikacyjnej. Nie wszedł jednak nigdy w życie.
Na proponowanej zmianie zyskaliby również pasażerowie z Rybitw, a także… Bieżanowa, bo skoro Złocień dostałby pełnoprawną linię nocną „605”, to w zamian proponujemy by skierować „643” właśnie w rejon który na razie nie ma w ogóle połączenia nocnego, nawet w weekend. Pełna treść petycji poniżej, a link do niej – tutaj. Zachęcamy do podpisywania i przekazywania znajomym!
Zwracamy się z prośbą o poprawę oferty komunikacji zbiorowej na os. Złocień w godzinach nocnych. W ostatnim czasie coraz więcej mieszkańców zgłasza potrzebę uruchomienia linii nocnej, która kursowałaby także w ciągu tygodnia (noce nd/pn – cz/pt), a w weekendy kursowała w pełnym zakresie godzin (tj. ok. 23:30 – 4:30). Bardzo dużo osób zaznacza też, że potrzebna jest linia łącząca osiedle z centrum miasta. Chcielibyśmy przedstawić propozycję, która mogłaby ten postulat spełnić. Aby zminimalizować koszty które wynikają ze zwiększenia liczby kursów lub wydłużenia trasy, najlepszym rozwiązaniem byłoby wydłużenie do Złocienia linii „605” (w noce weekendowe wszystkimi kursami, w tygodniu 2-3 kursami, przykładowo o 0:00, 1:00 i (2:00) z Teatru Słowackiego), kończącej obecnie bieg przy Zajezdni Płaszów po trasie: TEATR SŁOWACKIEGO – … – ZAJEZDNIA PŁASZÓW –Obrońców Modlina, Rybitwy, Christo Botewa, Półłanki, Nad Drwiną, Domagały – ZŁOCIEŃ. Za rozwiązaniem tym przemawia kilka punktów:
- Przede wszystkim jest to jedyna linia kończąca trasę w pobliżu osiedla, która jednocześnie obsługuje centrum miasta.
- Wydłużenie linii po wspomnianej trasie zmniejszyłoby również odległość do przystanku linii nocnej mieszkańcom ul. Rybitwy (którzy mogliby skorzystać z nocnego autobusu na przystankach „Jeżowa” lub „Półłanki”, do których odległość wynosiłaby od 150 m do 1,3 km – w zależności od miejsca zamieszkania, zamiast obecnych 1,9 km – 3 km do przystanku „Zajezdnia Płaszów”).
- Dostęp do linii nocnej zyskaliby także mieszkańcy okolic przystanku „Szparagowa” (ok. 600 m do przystanku „Półłanki”) obecnie pozbawieni dostępu do linii nocnej.
- Mieszkańcy os. Złocień mieliby do dyspozycji całotygodniową linię nocną do centrum (dla porównania mieszkańcy podobnego wielkością os. Kliny mają linię „608”, a mieszkańcy mniejszych od Złocienia Mydlnik – linię „601”), która oznaczałaby znaczną poprawę względem obecnego „643” w rejonie, który coraz intensywniej się rozbudowuje.
- Czas przejazdu z centrum miasta na Złocień uległby znaczącemu skróceniu (obecnie przejazd z przystanku „Teatr Słowackiego” za pomocą „69+643” trwa 47 minut lub licząc od Poczty Głównej – 39 minut, natomiast „605” dotarłoby na Złocień już po ok. 29-30 minutach).
Warto też zwrócić uwagę, że po wydłużeniu „605” linia ta przejęłaby funkcję obecnie kursującego tutaj „643”, które w dalszym ciągu pozostałoby jedyną linią nocną kursującą przez ul. Bieżanowską. Aby wykorzystać jej potencjał, można ją skierować od przystanku „Bieżanów Pomnik” w kolejny rejon pozbawiony komunikacji nocnej – Stary Bieżanów. Linia mogłaby pojechać po trasie: PODGÓRZE SKA – … – BIEŻANÓW POMNIK – Sucharskiego, Jasieńskiego, Zarzyckiego – BIEŻANÓW (ta opcja wymagałaby niewielkiego zwiększenia nakładów) lub PODGÓRZE SKA – … – BIEŻANÓW POMNIK – Ks. Popiełuszki, Lipowskiego, Drożdżowa, Weigla – DWÓR CZECZÓW (powrót: Ks. Popiełuszki) (ten wariant nie wymagałby żadnych nakładów finansowych względem obecnej trasy „643”). Przy przedłużeniu „643” przez ul. Sucharskiego mieszkańcy Złocienia w dalszym ciągu mogliby korzystać z tej linii (ok. 500 m – 1 km do przystanku „643”), zachowaliby także tę możliwość przy przekierowaniu do przyst. „Dwór Czeczów” (ok. 1,1 km – 1,5 km, tj. ok. 12 – 15 minut pieszo). Zwracamy się z prośbą o pozytywne rozpatrzenie przedstawionej prośby, która w znaczący sposób poprawiłaby komfort korzystania z komunikacji miejskiej dla dużej liczby mieszkańców Rybitw, Złocienia oraz Starego Bieżanowa.
Paweł Brzoskwinia; Jacek Mosakowski
#1 by Zieleńczanin on 7 lipca, 2020 - 8:15 pm
Oczywiście podpisuję się 🙂
Wydłużyłbym jednak kurs w tygodniu o 2:00.
#2 by pętla on 8 lipca, 2020 - 10:02 pm
Popieram:)
Nocny 669 przedłużony do Złocienia i Nocny powszedni 643 w Sprinterach na początek nie jest wielkim kosztem.
Ale to wielkie wymagania wobec pr. Majchrowskiego i dyr. Franka.
#3 by kaszmir on 9 lipca, 2020 - 10:47 am
Dzięki! 🙂
A czy po wakacjach nie wróci tramwaj „69”?
#4 by pętla on 11 lipca, 2020 - 3:28 pm
669 testowo na czas wakacji?;)
#5 by kaszmir on 12 lipca, 2020 - 8:37 pm
Czemu nie 😉