ZTP rozważa powrót trójskładów (tzw. ufoków)!

Trójskłady, czyli pociągi tramwajowe złożone z trzech wagonów Konstal 105Na, kursowały w Krakowie do 2016 roku. Przez lata dominowały na kilku liniach, w tym m.in. na „4” czy „13”. Dostawa 36 Krakowiaków w 2015 roku położyła jednak kres eksploatacji trójskładów (zwanych także ufokami) – od tej pory pojawiały się jedynie na wybrane okazje, takie jak Światowe Dni Młodzieży czy Wszystkich Świętych. Jest jednak szansa, że powrócą na odrobinę dłużej!

Trójskład na linii „10”.

Pandemia koronawirusa spowodowała wiele zmian w funkcjonowaniu transportu zbiorowego oraz w przyzwyczajeniach pasażerów. Wydaje się, że wiele osób będzie niechętnych by wracać do warunków podróżowania które obowiązywały przed COVID, w szczególności do tłoku panującego na wielu liniach w godzinach szczytu. I choć całkowite wyeliminowanie zatłoczenia w pojazdach zapewne jest niewykonywalne, to ważne by próbować rozładować go na tyle na ile to tylko jest możliwe.

Mimo że po wspomnianej dostawie Krakowiaków spora część wagonów 105Na została skasowana, to ocalało ponad sześćdziesiąt wagonów które do dzisiaj kursują liniowo na wybranych liniach, spięte po dwa – łącznie zatem jest ponad trzydzieści takich par. W ostatnich miesiącach można je było spotkać m.in. na „9”, „13” czy „20”. W normalnej sytuacji spięcie ich po trzy, zamiast po dwa, spowodowałoby zmniejszenie liczby dostępnych pociągów, przez co mogłoby zabraknąć tramwajów do obsługi liniowej niektórych tras. Obecnie jednak mają miejsce dostawy Lajkoników i jeśli byłaby potrzeba, można na jakiś czas zwiększyć liczbę dostępnych pojazdów. Pojawia się zatem coraz więcej głosów, by przywrócić do ruchu trójskłady 3x105Na – z racji na ich olbrzymią pojemność, mogłyby pomóc w zmniejszeniu tłoku na wybranych liniach. Z takim pytaniem zwrócono się do Zarządu Transportu Publicznego (ZTP), i oto jaką otrzymano odpowiedź:

Choć nie jest jest to zatem „pierwszy wybór” urzędników, to fakt rozważania takiej opcji jest obiecujący – kto wie, może jesienią znów będziemy mogli przejechać się w trzecim wagonie?

Jacek Mosakowski

, ,

  1. #1 by Piotr on 21 lipca, 2020 - 8:05 pm

    Może być też tak, że radni nie zgodzą się na podwyżki i zostaną częstotliwości co 10 i 20 minut.

    I w zamian wypuszczony zostanie w maksymalnej ilości tabor 32 i 40- metrowy. Czyli mniej wozokilometrów większym taborem.

    • #2 by kaszmir on 21 lipca, 2020 - 8:16 pm

      Też tak może być, choć byłoby szkoda wyższych częstotliwości.

      • #3 by Piotr on 21 lipca, 2020 - 9:27 pm

        ZTP w najlepszym scenariuszu zakłada poziom ilości pasażerów na 70%

        Teraz przy kursach co 10 i 20 minut liczba brygad to własnie ok.70% w porównaniu z początkiem marca, a zapełnienia sa przeciętne lub słabe i spotkać wagon z kilkoma osobami nie trudno.

        Więc samo zastąpienie taboru 32m na 40m oraz 26m na 32m powinno wystarczyć. Na liniach obsługiwanych przez składy 105Na pojawiłyby się składy wiedeńskie.

        Np. linia 52 co 10 min w taborze 40 metrów powinna dać radę, jeśli studenci i korporacje będą w dalszym ciągu zdalnie pracować.

  2. #4 by Bayer2003 on 23 lipca, 2020 - 8:19 am

    Moim zdaniem trójskłady Konstali są rozważane przede wszystkim z myślą o linii „52”, na której nawet przy f~7,5 składy wiedeńskie w godzinach szczytu niedomagały. Jak dla mnie, bez względu na częstotliwość, tabor 40m+ na tej linii jest koniecznością. Pytanie tylko, czy wszystkie dostępne Konstale zostaną połączone w trójskłady, czy może tylko na tyle, żeby „52” obsłużyć i nic więcej.

    • #5 by Piotr on 23 lipca, 2020 - 9:44 am

      Kolego, tylko, że ty opierasz się na obserwacjach z okresu październik 2019- luty 2020 i wcześniej. Ja teraz każdego dnia mijam po kilkadziesiąt pustawych wagonów i to w centrum lub na al. Pokoju czy Wielickiej i to nie tylko poza szczytem.

      Braku powrotu linii 17 na Makach lub braku powrotu częstotliwości co 7,5 nikt nie zauważy, bo nie będzie niezabieralnych kursów jeszcze długi czas.

      Chyba, że dasz kasę na wożenie tlenu.

      • #6 by Realista on 26 lipca, 2020 - 12:05 pm

        Pytanie, co jak wrócą uczniowie i studenci

  3. #7 by Tomek on 23 lipca, 2020 - 10:16 pm

    A co jeśli studenci nie wrócą do normalnych zajęć w październiku, co jest dość prawdopodobne mimo zapewnień rządu?

    • #8 by kaszmir on 25 lipca, 2020 - 8:29 am

      Pytanie czy i jak duże będą cięcia w komunikacji miejskiej. Jeśli będą odczuwalne, to większe wagony i tak mogą się przydać.

      • #9 by Piotr on 27 lipca, 2020 - 8:11 am

        Decyzja od podwyżce cen biletów, jak i ewentualnie jej skali zapadnie 9 września, decyzja o powrocie do szkół w połowie sierpnia.

        Ponadto ma przyjść druga fala epidemii i być może nawet po otwarciu, po pewnym czasie szkoły i uczelnie zostaną zamknięte oraz wróci część obostrzeń, co poskutkuje ograniczeniami w komunikacji.

        Co prawda ZTP na pewno, pamiętając protesty, nie wprowadzi kursów co 60 minut, ale pełny rozkład co 7,5/15 i przywrócenie zawieszonych linii i utrzymanie tego do czerwca 2021 jest nierealne.

  4. #10 by pętla on 27 lipca, 2020 - 12:39 pm

    Jeśli potrzeba więcej tramwajów 32m i 40m to dlaczego MPK kasuje szroty wiedeńskie i Konstale 105? Czy ZTP ma jakiś plan długofalowy?

    • #11 by Piotr on 29 lipca, 2020 - 11:08 am

      Pewne są tylko cięcia ( mimo otwarcia Franciszkańskiej i Podwala, linia 2 w dalszym ciągu będzie zawieszona od 3.08 i skrócona będzie linia 13).

      To tylko potwierdza konieczność wprowadzenia większego taboru, kosztem częstotliwości.

      • #12 by pętla on 29 lipca, 2020 - 2:32 pm

        Pewna jest śmierć, podwyżka podatków i cięcia Komunikacji Miejskiej w Krakowie.
        Skoro prof. Majchrowski doprowadził do zapaści finansowej KMK to ZTP i MPK powinny obniżać koszt przejazdu pociągokm. Nie widać by MPK przetestowało skład 40m np. EU8N + doczepa bierna z 105Na czy C3 o tańszym pociągokm od Konstali 3x105Na. Niedasizm prezesa MPK dr Świerczyńskiego czy nie ma tech. mozliwości? Zawsze prof. Majchrowski może 2x podwyższyć tubylcom krakowskim miesięczny + zgarnąć PIT.

      • #13 by kaszmir on 30 lipca, 2020 - 9:07 am

        Nie jestem pewny czy EU8N podołałby ciągnięciu doczepy biernej. Już składy E1+c3 są uważane za dość ślamazarne.

      • #14 by pętla on 30 lipca, 2020 - 2:33 pm

        Duwag Rotax EU8N / E6 to wagon „metra” szybkiego tramwaju u6 wiedeńskiego, jeżdzący w składach E6-c6-T-c6-E6 mocniejszy niż E1
        Silnik elek. 2x 190kW
        NGT8 4x 105kW
        https://pl.wikipedia.org/wiki/E6_(tramwaj)
        http://phototrans.eu/14,1009374,0,Rotax_E6_4936.html

  1. Gdzie mogą trafić trójskłady? | krabok

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: