Petycja – powrót „178” do Pod Fortem

I kolejna petycja, tym razem z samego Krakowa! Na początku wakacji zaszły spore zmiany na trasie linii „178”: została ona skrócona do Łagiewnik, zlikwidowano „478”, uruchomiono nowe autobusy „106”, „136” i „578”. Korekty te jednak są mocno kontrowersyjne. W szczególności, z powodu zamiany „178” na „136” (Łagiewniki – Pod Fortem), rejony Klin czy Kobierzyńskiej straciły bezpośrednie połączenie w kierunku Podgórza oraz Nowej Huty. Nie dziw, że mieszkańcy chcą by Miasto się wycofało z tych zmian.

Oto co piszą Autorzy petycji, grupa „Lepsze Kliny”:

W związku ze zmianami w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej, wprowadzonymi od dnia 4 lipca br., znacznemu skróceniu uległa trasa linii autobusowej 178, łączącej dotychczas Mistrzejowice z Osiedlem Pod Fortem.

Wspomniane skrócenie trasy ww. linii autobusowej do przystanku Łagiewniki mocno ogranicza możliwość swobodnego poruszania się mieszkańców Krakowa pomiędzy północno – wschodnim, a południowym rejonem miasta. Pasażerowie zmuszeni są do korzystania  z dwóch (a nawet 3) odrębnych środków komunikacji, co zdecydowanie wydłuża podróż i zwiększa jej koszt.

Sytuacja ta szczególnie dotkliwie uderza w mieszkańców Klinów, jednego z najgorzej skomunikowanych osiedli w Krakowie, na którym gęstość zaludnienia wzrasta w ekspresowym tempie za sprawą zasiedlania kolejnych, nowo powstałych bloków.

Obecnie jedyne połączenie Klinów z centrum miasta stanowi autobus linii 114, który w godzinach porannego szczytu już na przystanku Borkowska bywa mocno przepełniony. Linia 178 w dużym stopniu pomagała rozładować tłum pasażerów wsiadających na Klinach, zabierając tych którzy przemieszczali się w kierunku Płaszowa, Czyżyn, Mistrzejowic czy Nowej Huty. Niestety, znaczne obniżenie komfortu podróży, a nawet wzrost ryzyka „niezałapania się na autobus” z powodu przepełnienia, najprawdopodobniej skutkować będą zwiększeniem liczby prywatnych aut na – już teraz – korkujących się osiedlowych uliczkach, a następnie ul. Zawiłej, ul. Borkowskiej, ul. Kobierzyńskiej – i dalej w stronę centrum.

Skrócenie trasy autobusu 178 to nie jedyna z nowości, gdyż z Mistrzejowic zniknęła także  linia 478. Sytuacja obecna wydaje się być podróżą w czasie albowiem ponad 10 lat temu mieszkańcy obu wspomnianych części Krakowa mieli problem z przemieszczaniem się pomiędzy nimi. W tym okresie również w dzielnicy Mistrzejowice nastąpił znaczny wzrost liczby mieszkańców, spodziewających się raczej rozbudowy połączeń komunikacyjnych niż ich ograniczania.

Niestety od kilku dni czas podróży z płn.- wsch. części miasta do części płd. trwa tyle co ponad dekadę temu. Mając na uwadze fakt, iż z transportu publicznego licznie korzystają osoby starsze, niepełnosprawne, rodzice z dziećmi w wózkach, niewłaściwym jest podzielenie trasy jaką przebywają na odrębne odcinki, ponieważ utrudnia to bezpieczne i sprawne przemieszczanie się z punktu A do B,  co powinno być myślą przewodnią w organizowaniu transportu publicznego.

Nowa linia autobusowa 578 jest linią przyspieszoną w związku z czym nie jest możliwe swobodne wsiadanie i wysiadanie na dowolnym przystanku, co w gruncie rzeczy wymusza przesiadki i oczekiwanie na kolejny autobus, który pozwoli mieszkańcom na dotarcie do/z Mistrzejowic.

Wdrożenie systemu przesiadkowego sprawdza się w miastach, w których sieć transportu publicznego oraz infrastruktura drogowa jest na tyle rozbudowana, że pozwala na płynne oraz punktualne poruszanie się pasażerów środkami komunikacji miejskiej. Tymczasem rozdzielona linia 178, to czas na przesiadkę wynoszący 2 min i niemożliwy do osiągnięcia na trasie Mistrzejowice – Łagiewniki, co wyklucza szanse pasażerów na kontynuację podróży bez straty czasu oraz oczekiwania kilkadziesiąt minut na kolejny autobus.

Kraków to nie tylko ścisłe centrum. To również okolice peryferyjne – jak Kliny czy Mistrzejowice, i ludzie którzy osiedlają się tam, pracują, wychowują kolejne pokolenie mieszkańców … By miasto mogło rozwijać swój potencjał nie może stać się miejscem nieprzyjaznym do życia. Sprawny i w miarę komfortowy dojazd do pracy, szkoły, placówek służby zdrowia, instytucji publicznych itd. to jeden z najistotniejszych parametrów.

Dlatego apelujemy  o przywrócenie kursowania linii 178 na trasie Mistrzejowice –  Pod Fortem.

Petycja na tę chwilę zebrała ponad 300 głosów. Podpisać ją można pod tym linkiem.

Jacek Mosakowski

Reklama

, , , , , , , , , , ,

  1. #1 by pętla on 5 sierpnia, 2020 - 12:12 pm

    Buspas na Powst. Wlkp. z rezerwą dla ruchu ogólnego przed sygnalizacją.
    Węzłem przesiadkowym dla 178 jest Lipińskiego / Grota a nie Łagiewniki.
    Stara pętla A Ruczaj to pewnie teren spółdzielni?
    Pętla uliczna wokół bunkru Tesco dla 178 z postojem w Łagiewnikach dla kierowcy?

  2. #2 by Jacek on 5 sierpnia, 2020 - 12:14 pm

    136 można by wysłać do Pogórza SKA, różnica zaledwie dwóch przystankow a już by było połączenie z Podgórzem oraz przesiadkami z tego przystanku. Do tego odpowiednia częstotliwości i problem by się zmniejszyl

  3. #3 by Jakub Sikora on 5 sierpnia, 2020 - 2:29 pm

    !

  4. #4 by Dorota Woźna on 5 sierpnia, 2020 - 2:40 pm

    Przywrócić 178

  5. #5 by Tomek on 5 sierpnia, 2020 - 3:17 pm

    Warto rzeczywiście wydłużyć 136 chociaż na Podgórze SKA

    • #6 by Piotr on 8 sierpnia, 2020 - 9:47 am

      I 127/158 do Łagiewnik.

  6. #7 by Paulina on 5 sierpnia, 2020 - 4:01 pm

    Uważam, że 578 to wspaniała i bardzo potrzebna linia!!!! Mam nadzieję, że nikt nie wpadnie na jej likwidację..

    • #8 by Ola on 6 sierpnia, 2020 - 4:52 am

      No cudowna wręcz 😂

    • #9 by fdhg on 7 sierpnia, 2020 - 10:12 pm

      Wspaniała tylko dla tych, ktorym akurat pasuje. A z tego co widze to glownie powietrze tam wozi. Przecież równie dobrze mozna podjechac na Lagiewniki tramwajem i wziac 178. A przez to, że zrobli z czesci kursow przyspieszona 578 to czesc przystankow od Łagiewnik do Huty straciła duzo kursow.

      • #10 by Piotr on 8 sierpnia, 2020 - 9:49 am

        Może dla obsługi przystanków EC Łęg, Koszykarska i Stoczniowców warto wydłużyć 113 z Łęgu do Podgórza SKA?

    • #11 by Urbino18 on 7 sierpnia, 2020 - 11:16 pm

      Linie przyspieszone są według mnie bezdyskusyjnie dobrym rozwiązaniem, ale jeśli ich trasa jest przemyślana i co ważniejsze jeśli powstają jako nowe połączenia/dodatkowe kursy, a nie zamiast połączeń już istniejących jak w przypadku „578”

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: