Linia „114”, uruchomiona na początku stycznia 2018 i łącząca osiedle Pod Fortem z Chełmońskiego, z miejsca zyskała sporą popularność. I nic dziwnego, wszak przejeżdża m.in. przez Ruczaj, Aleje Trzech Wieszczów czy Miasteczko Studenckie. Jak się dowiedziałem, w planach jest by od października zwiększyć częstotliwości jej kursowania.
Przystanek „Chełmońskiego Pętla”.
Przed pandemią, „sto czternastka” w czasie roku szkolnego kursowała co 12 minut w szczycie i co 20 w godzinach międzyszczytowych. Wg planów, teraz obie częstotliwości miałyby zostać zwiększone i w tych porach linia pojechałaby odpowiednio co 7,5 oraz co 15 minut. Rozkłady weekendowe pozostałyby bez zmian, z odjazdami co 20. „114” zatem dołączyłaby do grona autobusów kursujących z najwyższą frekwencją, takich jak „139”, „502” czy „503”.
Oczywiście dla mieszkańców Klin czy Bronowic to świetne wiadomości. Z drugiej strony trzeba pamiętać, że w maju bliźniacze „194” zostało zabrane z Ruczaju i skrócone do osiedla Podwawelskiego. Linia ta w dużej mierze obsługiwała podobne potoki co tytułowy autobus i kursowała nawet częściej, zatem teraz „114” musi wyrabiać za dwóch. I nie do końca daje radę, czego przejawem było niedawne zwiększenie jej częstotliwości w międzyszczycie właśnie do kwadransa – i to w czasie wakacji. Czy zatem planowane wzmocnienia są należytą rekompensatą? Przed pandemią między szeroko rozumianym Ruczajem a Alejami Trzech Wieszczów autobusy wykonywały 10 kursów/h w szczycie, 8 poza i 6 w weekendy. Nawet po planowanym wzmocnieniu „114”, zostanie odpowiednio 8, 4 i 3. Oczywiście, w związku z koronawirsuem sporo osób nie korzysta obecnie z komunikacji miejskiej, jednak co będzie gdy zaczną powracać? Czy tak okrojone połączenie ma szansę podołać potrzebom? Sprawę będziemy monitorować.
Trzeba mieć na uwadze, że z powodu pandemii krakowski budżet przeżywa kryzys i ostateczne decyzje zapewne zapadną dopiero we wrześniu. Jeśli finanse pozwolą, to w planach jest nawet zwiększenie częstotliwości jeszcze kilku innych połączeń. Szczegóły niebawem.
Jacek Mosakowski
#1 by pętla on 14 sierpnia, 2020 - 3:08 pm
Koronaświrus to b. inteligentny wirus nie atakuje w tłoku pasażerów Komunikacji Miejskiej w Krakowie. Kursy „niezabieralne” i koronawirus się nie mieści. Dlatego 114 będzie wzmocnione:D
114 to jedyna linia bezpośrednia do śródmieścia między BF a CZM. Ruch ZTP przeciw 178 na Klinach?