W poniedziałek 31 sierpnia 2020 wejdą w życie rozkłady powakacyjne dla tramwajów. Wraz z nimi czeka nas kilka zmian – najważniejsza to powrót linii „44”!
Pętlę tramwajową na Walcowni niestety żegnamy na stałe.
W tym dniu wróci ruch na między przystankami „Starowiślna” i „Poczta Główna”, a także przejazd tramwajów przez Ujastek. Z kolei dwa dni wcześniej, 29 sierpnia, tramwaje dotrą znów do Borku Fałęckiego. Najważniejsze jednak – uruchomiona zostanie nowa-stara linia „44”, na lekko zmodyfikowanej trasie do Dworca Towarowego.
Są jednak i złe wieści. Odcinek torowiska do Walcowni zostanie uznany za trwale nieczynny, w związku z czym „22” już tam nie wróci. Dalej wyłączony będzie też jeden tor na Salwatorze, przez co „6” pojedzie objazdowo do Cichego Kącika. Do tego wciąż w dni powszednie obowiązywać będą obniżone częstotliwości co 10/20 minut (zamiast 7,5/15) – dobrze chociaż, że w weekendy kursowanie co 20 minut ma być z powrotem wydłużone do końca dnia. Poniżej szczegóły – i tak:
- „1”, „2”, „3”, „4”, „8”, „10”, „13”, „16”, „17”, „19”, „24”, „52” – wrócą na stałe trasy („8”, „19” – od 29 sierpnia),
- „6” – będzie skierowana na tymczasową trasę: Kurdwanów – … – Filharmonia – Cichy Kącik, kursowanie bez zmian we wszystkie dni tygodnia,
- „22” – trasa Kopiec Wandy – Borek Fałęcki zostanie uznana za stałą (od 29 sierpnia),
- „44” – nowa linia na trasie Kopiec Wandy – Kombinat – jak linia „4” – Stary Kleparz – Długa – Dworzec Towarowy, tylko w godzinach szczytu, co 20 minut,
- „70” – likwidacja,
- „0” – nowa trasa stała: Dajwór – Limanowskiego – Krakowska – Św. Gertrudy – Dominikańska – Cichy Kącik – Basztowa – Westerplatte – Starowiślna – Dajwór.
Komentarz kraboka: Jeśli chodzi o „44”, to nic tylko się cieszyć! Linia ta została w grudniu ubiegłego roku zastąpiona przez „49” (Kopiec Wandy – Nowy Bieżanów). O ile południe Krakowa faktycznie potrzebowało wzmocnienia, to w Nowej Hucie ta zmiana się nie udała: „4” straciła wsparcie w dojeździe do centrum co skutkowało dużym tłokiem, do tego o ile z „44” miała równy takt co 7,5 minuty, tak z „49” jeździła stadnie. „Czterdziestka dziewiątka” wyraźnie się nie przyjęła na wchodzie i efektem tego było skrócenie w tym tygodniu jej stałej trasy do Wieczystej.
Żeby jednak Nowa Huta nie była stratna, wraz z rozkładami powakacyjnymi wróci „44”, choć na lekko skróconej trasie – zamiast do Bronowic, pojedzie do Dworca Towarowego. Powodem są zapewne oszczędności. Oczywiście, gdyby znalazły się pieniądze to warto ją wydłużyć z powrotem na ciąg bronowicki, jednak dobre i to – pasażerowie z Nowej Huty na pewno docenią zmiany i to, że „4+44” znów zapewnią razem częstszy dojazd do centrum.
Linia „49” zostaje na obecnej trasie, tj. Nowy Bieżanów – Wieczysta.
Oryginalny post o rozkładach powakacyjnych na forum pkk.net.pl – w linku.
Jacek Mosakowski
#1 by pętla on 21 sierpnia, 2020 - 3:16 pm
Pętla Walcownia do tej pory była uznana przez prof. Majchrowskiego za nietrwale nieczynną.
Pętla Walcownia mogła być węzłem przesiadkowym z PKP / SKA,
po wydłużeniu do np. granicy Prus nawet jednotorem linią dowozową z parkingu P+R dla mieszkańców podkrakowskich gmin. To taniej niż koszt 4 pasmowej rozbudowy Kocmyrzowskiej. Zaorać torowisko i problem utrzymania się rozwiązał. Ciekawa ta Nowa Huta Przyszłości?
+ za częściową 44, potrzebna pętla tramwajowa przy Bagateli, uliczna na Garbarskiej?
na Pl. Inwalidów?
#2 by Realista on 23 sierpnia, 2020 - 9:25 am
Ostatni wielki pięć zamknięto, kto tam będzie jeździł? „22” jeździło co 15 minut. Węzeł przesiadkowy z SKA będzie na os. Piastów, gdzie jedzie tramwaj co 3 minuty, a dorobić trzeba tylko kilkaset metrów torowiska.
#3 by pętla on 26 sierpnia, 2020 - 1:18 pm
Z Piastów będziesz wracał na Kombinat?
jw 22 do P+R Prusy + obsługa okolicznych mieszkańców Lubocza etc
taniej niż budowa 4 pasów na Kocmyrzowskiej
rezerwa pod torowisko zniknie, nie odtworzysz jej później dla ww celów
#4 by Piotr on 21 sierpnia, 2020 - 3:26 pm
Na szybko przeliczone i wychodzi około 190 brygad. W porównaniu z 240 ze stanu sprzed pandemii, więc i tak miasto zaoszczędzi.
Wg mnie plan powrotu do 7,5/15 jest bardzo niepewny, ale to zależy od zapełnień, decyzji o podwyżkach, wprowadzenia zółtej strefy i rodzaju obostrzeń oraz tego czy utrzymany zostanie w pełni powrót do szkół.
Jesli w drugiej połowie września będzie ponad 100 zakażeń w Krakowie i ponad 1000 w Polsce to nie ma sensu puszczać więcej taboru.
#5 by Piotr on 21 sierpnia, 2020 - 6:31 pm
Ponownie podliczyłem i wychodzi 181, ale pojawia się pytanie czy przywrócenie 6 spowoduje, że 24 pojedzie co 20 minut w szczycie?
#6 by Mm on 21 sierpnia, 2020 - 4:27 pm
Jeśli 44 jest na DT, to 20 powinna być w Bronowicach. Jedna linia na Cichym Kaziku wystarczy. 6 na stałe powinna zostać tam.
#7 by Krzysztof bugno on 21 sierpnia, 2020 - 4:47 pm
A z liniami autobusowymi jak będzie?
#8 by kaszmir on 21 sierpnia, 2020 - 11:27 pm
Autobusy: https://krabok.wordpress.com/2020/08/21/194-do-pod-fortem-i-inne-zmiany-powakacyjne-2020-autobusy/
#9 by Pasażer on 21 sierpnia, 2020 - 9:30 pm
Zapełnienia na „49” są tak naprawdę żadne. „9” jak jeździła dobita, tak dalej jeździ, a na obecnej „49” może 5 – 6 osób na wagon. Analogiczna sytuacja jak z dawnym „79”. Jeśli wjechała przed „50” to zbierała trochę ludzi, ale jak jechała opóźniona za „50” to jechało kilka osób. Nie wiem czy nie lepiej byłoby zlikwidować „49” całkowicie i wydłużyć właśnie „44” do Bronowic, tak jak to było zanim wprowadzono „49”.
#10 by Artur Szczurowski on 21 sierpnia, 2020 - 10:44 pm
A nie lepiej byłoby 22 przywrócić na Wzgórza Krzeslawickie?
#11 by kaszmir on 21 sierpnia, 2020 - 11:27 pm
Pewnie tak, jednak to by więcej kosztowało.
#12 by tc2005 on 22 sierpnia, 2020 - 8:16 am
Nie zgadzam się z Twoją wypowiedzią. Jawnie Kłamiesz. Sam osobiście przez sierpień dzień w dzień powszedni korzystałem z „9”, „49” (od tygodnia) i „79” na trasie Nowy Bieżanów P+R – Rondo Grzegórzeckie i wszystkie linie były ładnie zapełnione biorąc pod uwagę obecną sytuację (pandemię i okres wakacji). Owszem „9” nawet w składach E1-C3 są najbardziej pełne ale to mnie nie dziwi. Ta linia wbrew temu co niektórzy głoszą zawsze miała wzięcie, swoich stałych pasażerów których sztucznie chciano podbierać puszczając linię „50” z Kurdwanowa. Ale ludzie nie bardzo lubią przesiadki i dlatego nadal wolą jazdę bezpośrednią linią „9”.
#13 by Piotr on 22 sierpnia, 2020 - 9:22 am
Ja w 49 i 79 prawie zawsze widziałem maksymalnie wszystkie miejsca zajęte, a zwykle do 10 osób
#14 by pętla on 22 sierpnia, 2020 - 1:06 pm
Jak wszystkie miejsca zajęte to znaczy że pojazd jest pełny w cywilizacji łacińskiej. A że w Krakowie standardy napełnień z dziczy…
fajny cytat:
fafaxpl (2013-10-21 10:41:13.400817)
W Królestwie Niderlandów na liniach podmiejskich z reguły jest tak, że przewoźnik płaci kary, jeśli z danych z kasowników wynika, że jakiś pasażer stał dłużej niż 15 minut.
http://phototrans.eu/14,446080,0.html
#15 by tc2005 on 23 sierpnia, 2020 - 7:34 am
No właśnie sam piszesz, że wszystkie miejsca w wagonach były maksymalnie zajęte. A nawet gdyby było po 10 osób o których piszesz (kłamstwo) to dorzuć je do „9” która jeździ pełna w składach E1+C3 gdzie w chwili obecnej panują reżimy sanitarne z powodu „koronki”. Proszę przestań się pogrążać
#16 by Marcin on 22 sierpnia, 2020 - 10:01 am
Ale pozostaje jeszcze remont rozjazdów obok Poczty Gł.
Czyli przez ok. 4 tygodnie linie nr 1 i 10 będą musiały kursować po trasach objazdowych.
#17 by Piotr on 22 sierpnia, 2020 - 5:57 pm
Wg mnie nie ma potrzeby wzmacniania komunikacji od października. Powinno skierować się maksymalną ilość z posiadanych 53 składów wiedeńskich ( może uda się przywrócić niektóre odstawione) oraz co najmniej 22 NGT8 i jak najwięcej dostępnych Stadlerów. Do tego 29 Krakowiaków i połączyć 3×105Na.
Wtedy 2/3 brygad by było 32 lub 40 metrów. A NGT6 i EU8N na linie typu 2,12,16,21,49
#18 by Szymon on 22 sierpnia, 2020 - 7:03 pm
Po remoncie Ul. Ptaszyckiego zamieniłbym końcówkami linie 4 i 10, czyli 4 do Pleszowa, 44 (Bronowice – Bardosa) która kursowalaby w takich godzinach jak 12 dając takt aktualnie co 10 minut (może kiedyś co 7,5min) a 10 do Wzgórz.
Wtedy 16 można zlikwidować całkowicie (na hute można dojechać 139 które jeździ częściej)
#19 by Piotr on 24 sierpnia, 2020 - 6:00 am
Tc2005: kurs 49 o 7:50 z Bieżanowskiej w kierunku centrum to 8 osób w pierwszym wagonie i 14 w drugim. Łącznie 22/45 miejsc siedzących. I to w największym szczycie.
Nawet w GT8S lub Lajkoniku na 13 nie było zajętych 3/4 miejsc siedzących.
#20 by tc2005 on 25 sierpnia, 2020 - 8:20 am
Odnośnie linii „9” i „49” jako dowód wrzucam w linku zdjęcie z tego poniedziałku jakoby ta ostatnia linia jeździ pusta i nie pomagała „9”. Dla mnie koniec tematu. Widać jak byk tramwaj pełen pasażerów:
https://fotozajezdnia.pl/details.php?image_id=61943&sessionid=30r6laebnhfqado4d33uef62i3
#21 by Piotr on 26 sierpnia, 2020 - 2:03 pm
W tym zdjęciu niewiele widać, a jak widać ZTP podziela moje zdanie, bo od poniedziałku linia 49 traci po 3 kursy w każdą stronę.
A w porównaniu z czerwcem gdy wykonywała 36 kursów w jedną stronę, a teraz 26 kursów. Widocznie zostawiono tylko najbardziej zapełnione kursy.
#22 by tc2005 on 26 sierpnia, 2020 - 4:52 pm
Jak nic nie widać? Każde miejsce siedzące i twarze osób stojących w obu wagonach (w czasach pandemii) to dla Ciebie nic? Sorry ale nie mam zamiaru toczyć z Tobą „kretyńskiej dyskusji”. Idź sobie kup okulary. Koniec ode mnie
#23 by asdf on 26 sierpnia, 2020 - 11:34 pm
@tc2005:
Czyli co, każde miejsce siedzące według ciebie to problem w czasach pandemii, ale zapełnienie w sardynki i to, że ludzie praktycznie się dotykają, bo są tak ściśnięci już nie?