Szykuje się podział linii „133”

Jeszcze pod koniec zeszłego roku pojawiły się pogłoski, że ZTP przymierza się w 2020 do podzielenia kilku linii na krótsze. Wśród tych których miało to dotyczyć wymieniano „192”, „184/484”, „178/478” oraz „133”. Stety, niestety, pierwsze trzy zestawy już przeszły planowane reformy – pisałem o nich odpowiednio tu („192”), tu („184/484”) oraz tu („178/478”). Na liście do zmiany zostało jeszcze „133” – i prawdopodobnie ono również doczeka się zapowiadanej mini-rewolucji.

„133” (Bieżanów Potrzask – Łagiewniki) to obecnie bardzo problematyczny autobus. Przejeżdża prawie całe południe miasta, obsługując m.in. Bieżanów, Prokocim, Piaski Wielkie, Kurdwanów czy Łagiewniki. Obsługuje wiele punktów, zapewniając też ważne spięcie południowych dzielnic Krakowa. Niestety, konsekwencją tego jest długa trasa, na której autobusy utykają w korkach, przez co pasażerowie notorycznie skarżą się na opóźnienia autobusów.

Stan taki trwa od wielu lat. Już w 2011, przy ostatecznie niewdrożonej reformie komunikacyjnej, proponowano podział „133”. Różne warianty zakładały inne rozwiązania, od drobnej korekty i rozcięcia linii w Nowym Bieżanowie (Bieżanów Potrzask – Nowy Bieżanów Południe oraz Nowy Bieżanów Południe – Łagiewniki) aż po bardziej drastyczne rozbicie na trzy (Bieżanów Potrzask – Miejskie Centrum Opieki, Nowy Bieżanów Południe – Kurdwanów Pętla oraz Os. Kurdwanów – Łagiewniki). Z pomysłów tych ostatecznie jednak zrezygnowano.

Proponowany podział z 2011 roku: „133”, „133a”, „133b”. Źródło: ZIKiT / SITK Kraków.

Otrzymałem informację że prawdopodobnie w najbliższych tygodniach „133” zostanie rzeczywiście rozcięte. Jak mogłoby to wyglądać? Możemy się domyślać, że kursy z Bieżanowa Potrzasku są kandydatem do skrócenia do Nowego Bieżanowa Południe – wszak w podobny sposób niedawno Zarząd Transportu Publicznego skierował tamże linię „234” z Węgrzc Wielkich (dawniej „243”). Co dalej? Czy w grę wchodzi również podział w rejonach Kurdwanowa? Byłoby to dość kontrowersyjne bo pasażerowie chwalą sobie dojazd do punktu przesiadkowego w Łagiewnikach. Z drugiej strony, w 2017 do Łagiewnik zostało wydłużone „135” (Golkowice – Łagiewniki), które przejęło zadanie połączenia przynajmniej części Kurdwanowa ze wspomnianym węzłem.

Jak będzie w praktyce – przekonamy się zapewne niebawem.

Jacek Mosakowski

, , , , , , , , , , , , ,

  1. #1 by pętla on 21 sierpnia, 2020 - 11:48 am

    Nie łatwiej gdy mgr Łukasz Franek ułoży rozkłady jazdy KMK z rzeczywistymi czasami przejazdu uwzgl. korki na trasie 133?:D Czy po podzieleniu nie wzrośnie liczba brygad/busów MPK i kosztów?
    Fikcyjne rozkłady jazdy MPK -> skracanie linii bezpośredniej -> zmuszanie psażerów do rezygnacji z tańszego miesięcznego na 1 linię i zakupu droższego na 2 lub wszystkie linie.
    Jest to jakaś podwójna forma opodatkowania mieszkańców-właścicieli miasta do dostępu do torów podatników miejskich.
    Zrozumiałe, prezydent historyk Majchrowski nabrał „chwilówek” zajechał budżet KRK a podatnicy są zakładnikami…

    133 to też był 😀 kandydat do taniego przedłużenia do pętli na Ruczaju na Lipińskiego, bezpośredniego Ruczaj – Kurdwanów.

  2. #2 by EIE on 21 sierpnia, 2020 - 12:48 pm

    Czasy przejazdów układa sobie MPK a układa tak by brygady się spięły i by nie trzeba było wysyłać więcej za tą samą kasę a nie według rzeczywistych czasów przejazdu

  3. #3 by Rafał on 21 sierpnia, 2020 - 1:43 pm

    Powinien jechać do miejskiego centrum opieki. Najwięcej ludzi wysiada z niego na przystanku Prokocim Szpital.

  4. #5 by Adrian on 21 sierpnia, 2020 - 2:04 pm

    Podziela na 3. Na jakis czas. Jak otworzą tunel SBM zabiora 1 część potem dorobią łącznik Bieżanów – Kurdwanów zabiora 2 część 133 i zostanie tylko Bieżanów Nowy Poludnie – Potrzask

    • #6 by kaszmir on 21 sierpnia, 2020 - 2:27 pm

      Na szczęście raczej to nam nie grozi bo Kosocicka by wtedy została bez autobusu.

  1. Nowy autobus na południu Krakowa | krabok
  2. Zmiany stałych tras „133” i „153” | krabok
  3. Trzy linie mają pojechać do przebudowanej pętli „Miejskie Centrum Opieki” | krabok

Dodaj odpowiedź do Adrian Anuluj pisanie odpowiedzi