Nowy autobus na południu Krakowa

W niedawnym wpisie dotyczącym powakacyjnych zmian w siatce autobusowej wspomniałem, że Zarząd Transportu Publicznego (ZTP) szykuje uruchomienie nowej linii z Borku Fałęckiego przez Swoszowice do Kurdwanowa, a może nawet do Wielickiej – jednak finalne szczegóły jeszcze są ustalane. Rzućmy więcej światła na tę sprawę.

Prawdopodobna trasa nowej linii. Źródło: Radny Miasta Krakowa Michał Starobrat / mapy google.

Skąd w ogóle pomysł na taką linię? Jej inicjatorem jest Radny Miasta Krakowa, Michał Starobrat. Jak przyznaje, gdy dwa lata temu został Radnym, obiecał mieszkańcom dwa nowe autobusy, łączące Swoszowice odpowiednio z Borkiem Fałęckim oraz z Kurdwanowem. I wszystko wskazuje na to, że słowa dotrzyma – już w czerwcu pisał, że jest po rozmowach z dyr. Łukaszem Frankiem z ZTP i wspomniane połączenia mają zielone światło. Jedyna różnica jest taka, że prawdopodobnie zostaną scalone w jedną, dłuższą linię. Teraz pojawiły się kolejne informacje.

Jak wspomniał 20 sierpnia wspomniany Radny w poście na grupie „Swoszowice- nasze miejsce na Ziemi”:

Jestem po kolejnych rozmowach z przedstawicielami Zarządu Transport Publicznego w Krakowie w sprawie zapewnienia mieszkańcom Swoszowic dojazdu do pętli na Kurdwanowie oraz pętli w Borku Fałęckim z częstotliwością ok. 15 minut.
Aktualnie ZTP analizuje możliwość utworzenia nowej linii autobusowej Borek Fałęcki pętla – Swoszowice Poczta – Kurdwanów pętla – Płaszów (Dworcowa) tak, aby w połączeniu z innymi liniami zapewnić założoną częstotliwość. Jeżeli uda się zsynchronizować rozkład nowa linia będzie mogła ruszyć już końcem sierpnia / początkiem września.

Co więcej, w komentarzach pod postem Radny zapewnia że linia „484” (obecnie kursująca na trasie Swoszowice Poczta – Kurdwanów Pętla – Os. Podwawelskie) również zostanie utrzymana.

Warto zwrócić uwagę na kluczowe stwierdzenie „aby w połączeniu z innymi liniami zapewnić założoną częstotliwość”. Między Swoszowicami a Kurdwanowem kursuje wspomniane „484”, w godzinach szczytu co pół godziny. Z kolei ze Swoszowic do Borku Fałęckiego jeździ kilka autobusów, w tym „214” z częstotliwością w dni powszednie co ok. 35 minut. Nie zdziwiłbym się zatem, gdyby nowa linia pojechała co ok. pół godziny, i dzięki koordynacji z „484” czy np. „214”, zapewniła łącznie obiecane połączenie co kwadrans.

Plan minimum zakłada, że nowy autobus dojechałby przynajmniej do pętli tramwajowej na Kurdwanowie. Obecnie jednak, z powodu prac przy budowie Trasy Łagiewnickiej, nie jest możliwe zawrócenie tamże. Opcja z wydłużeniem do Dworca Płaszów jest interesująca bo zapewniłaby większe możliwości przesiadki, przywróciłaby też połączenie autobusowe z Malborskiej do Wielickiej, o które mieszkańcy walczą od czasu skierowania „107” do Zajezdni Wola Duchacka.

Możliwe też, że wspomniana nowa linia to dopiero początek większych zmian, które mogłyby zajść za kilka tygodni w rejonie Kurdwanowa. Jak wspominałem, „184” prawdopodobnie nie wróci na starą trasę, jednak w zamian rozważa się inne rekompensaty. W kuluarach mówi się m.in. o zwiększeniu częstotliwości linii „179” do 7,5 minuty w szczycie (byłby to kolejny, obok „178/578”, autobus który zyskałby najwyższą częstotliwość) albo alternatywnie wydłużeniu w rejony Kurdwanowa / Piasków Wielkich linii „114”, która od przyszłej soboty będzie kończyć bieg na os. Podwawelskim. Warto też wspomnieć o możliwym podziale trasy „133”, również przejeżdżającej przez te rejony.

Jacek Mosakowski

, , , , , , , , , , , , , ,

  1. #1 by Piotr on 23 sierpnia, 2020 - 5:24 pm

    Wpierw jest komunikat o braku 500 mln i konieczności podwyżki cen biletów oraz cięcia, a teraz czytamy o planach nowej linii, wzmocieniu lub wydłużeniu kolejnych.

    Chyba, że rozciecie 184 zbilansuje te zmainy.

    • #2 by dfhgf on 23 sierpnia, 2020 - 5:50 pm

      Przecież na pewno to bedzie kosztem czegos innego. Spodziewam się potworka, jesli nie wchłoną w to istniejącej linii.

      • #3 by Piotr on 23 sierpnia, 2020 - 6:25 pm

        Może 469 pojedzie z pominięciem Malborskiej.

      • #4 by kaszmir on 24 sierpnia, 2020 - 6:02 am

        Raczej zostanie, mimo wszystko to jedyne połączenie Malborskiej z Bonarką czy ogólnie w stronę Kamieńskiego.

  2. #5 by Szymon on 23 sierpnia, 2020 - 6:33 pm

    Nie lepiej wyjdzie skierowanie 204, lub 244 przez Swoszowice?

    • #6 by Daniel Zudzin on 24 sierpnia, 2020 - 3:13 pm

      Musiałaby się na to zgodzić Wieliczka – wszak wspolfinansuje obie te linie

  3. #7 by pętla on 23 sierpnia, 2020 - 7:21 pm

    Fajny pustak co 30 min. skoordynowany z korkami na 184. Nie można 135 do zawrotnej cz=15-20min. karsanem / sprinterem? Ale dziadowanie.
    Było już 155 do Swoszowic i ZIKIT zlikwidował.

    135+254 z Łagiewnik/Lipińskiego z cz=15min odjazd z 1 pętli do Golkowic?
    Nowe 145 BF-Swoszowice-Soboniowice+połączenie z 107, podobnie do 111/161, środek trasy ma „2x” kursów?
    awaryjnie można przedłużyć 136, 151 do Swoszowic

    To nie ten radny chciał 135 do Podwawelskiego? No to dopiął swego na złość mieszkańcom.

    • #8 by Dareq on 24 sierpnia, 2020 - 3:31 pm

      Podoba mi się pomysł z nowym 145. Środek trasy 214 ma zła sytuację tylko jeden autobus co 40 min albo 30 min na nogach na 107 lub 254,135

  4. #9 by Darek on 24 sierpnia, 2020 - 3:29 pm

    No fajnie by było żeby synchronizowali 214 aby można było się przesiąść w nowo allonie w kierunku kurdwanowa i analogicznie w drugą strone

  5. #10 by kaszmir on 25 sierpnia, 2020 - 7:58 pm

    Znamy już szczegóły – nowa linia dostanie numer „155”. Dotrze jednak tylko do Swoszowic – w zamian do Borku Fałęckiego wydłużone będzie „484”: https://krabok.wordpress.com/2020/08/25/484-do-borku-faleckiego-i-nowa-linia-155/

  6. #11 by T.z on 25 sierpnia, 2020 - 8:36 pm

    Myślę że dobrym rozwiązaniem było by wydłużenie 179 przez Swoszowice do Pokrzywnicay po skończeniu remontu Myslenickiej i zawrót na rondzie w kierunku Krakowa…

    • #12 by M on 26 sierpnia, 2020 - 5:41 pm

      Nic głupszego dawno nie słyszałem naprawdę, myślisz że ktoś się zgodzi żeby zabrać choćby parę kursów 179 z Kurdwanowa? Zastanów sie

      • #13 by Observer on 29 sierpnia, 2020 - 12:59 pm

        Kurdwanów już oberwał, tracąc 184. 179 powinno jeździć częściej, a nie być przekierowane w inne miejsce.

  1. Kraków wprowadza numerację przystanków | krabok
  2. „484” do Borku Fałęckiego i nowa linia „155” | krabok

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: