Gdzie mogą trafić trójskłady?

Kilka tygodni temu pisałem, że Zarząd Transportu Publicznego rozważa możliwość ponownego spięcia składów złożonych z trzech wagonów 105Na, tzw. ufoków. Udało mi się dowiedzieć, na które linie miałyby one trafić jeśli rozwiązanie to zostanie wdrożone.

Trójskład na linii „10”, na ulicy Westerplatte. Możliwe, że niebawem takie składy powrócą na tę ulicę, na liniach „24” oraz „52”.

Bez zbędnego przeciągania – jeśli urzędnicy zdecydują się na spięcie trójskładów, to miałyby one trafić na linie „24” (Kurdwanów – Bronowice Małe) oraz „52” (Piastów – Czerwone Maki). Ta pierwsza i tak ma dostać wzmocnienie i w godzinach szczytu będzie kursować co 10 minut. Jest to powrót do częstotliwości sprzed maksymalizacji w 2018, jednak nawet mimo tego dłuższe wagony mogą się przydać bo rejony do których dociera będą na razie obsługiwane znacznie mniejszą liczbą kursów niż jeszcze w 2019 (Kurdwanów – 15 zamiast 20 kursów/h, Bronowice – 24 zamiast 32 kursów/h).

Z kolei „52” samo w sobie będzie miało mocno obniżoną częstotliwość – w szczycie co 10 minut, podczas gdy dawniej kursowało co 5. Na linii tej i tak pojawia się najdłuższy tabor w postaci krakowiaków, jednak oprócz niego kursują również krótsze składy wiedeńskie i to zapewne one miałyby być zastąpione przez ufoki.

Jacek Mosakowski

 

Reklama

, , , , , , , , , ,

  1. #1 by Piotr on 24 sierpnia, 2020 - 3:17 pm

    Ponadto warto rozważyć co jest ważniejsze: niska podłoga czy pojemność i zastąpić na niektórych liniach NGT6, GT8S lub EU8N przez składy wiedeńskie.

    Linie 13,14 i 20 są najlepszymi kandydatami. Za to na 19 mogłyby trafić NGT8.

  2. #2 by pętla on 24 sierpnia, 2020 - 3:45 pm

    A 8, 18 itd? Ciekawa ta walka z koronawirusem i ustaloną 2 falą covid. Cudownie 2m odstępu nie trzeba w tramwaju itp, może być nawet tłok. Koronawirus to szanuje.
    Nawet testów dodatkowych niskopodłogowych, klimatyzowanych tramwajów 40 metrowych ZTP / MPK nie przeprowadziło z doczepą bierną EU8N+C3 albo czynną EU8N+105Na, EU8N+E1? Bubel NGT6 nadal nie może jeżdzić z wagonami z pasażerami? Niedasizm Majchrowski.

    Czyli zapaści finansowej nie ma w budżecie Krakowa w kwocie 100 mln zł jeśli mgr Franek i dr Świerczyński prof Majchrowski wybrali drogie wozokm zamiast obniżenia kosztów wozokm? Palikot Majchrowskiego radny prezydenta Komarewicz zapowiedział podwyżki biletów / podatków dla mieszkańców – pasażerów za dostęp do torów i dróg mieszkańców Krakowa. Brawo sprawdzony prezydent!

    • #3 by Bayer2003 on 24 sierpnia, 2020 - 4:01 pm

      EU8N+105Na? EU8N+E1? Chyba tylko jeszcze połączenia Lajkonik+N8S brakuje na tej liście. Niestety, nie każdy tabor można z każdym połączyć, chyba że zależy Ci na braku prądu/hamulców w drugim wozie. Tramwaje 40-metrowe można przy obecnym taborze uzyskać tylko ze 105Na i raczej żadne inne kombinacje się nie sprawdzą (no dobra, były kiedyś testowane składy 2xGT8S, jednak to już ponad 50 metrów). Polityków można oczywiście krytykować, jednak prawdopodobnie przy kryzysie mało który poradziłby sobie lepiej z komunikacją miejską.

      • #4 by pętla on 24 sierpnia, 2020 - 4:56 pm

        Widziałeś przystanki w Krakowie czy po mapie jeździłeś Lajkonik+N8S? Na jaka ty linię chciałbyś dać taki skład? Może na 2 z f=60? Kto by tym jeżdził?
        Gdzie ty widziałeś że politycy poradzili sobie z kryzysem?

    • #5 by Piotr on 24 sierpnia, 2020 - 4:03 pm

      Żaden z proponowanych przez ciebie sposobów na połączenie różnych typów taboru , nie jest fizycznie możliwy. Całkiem inny osprzęt, rodzaje napędu.

      Jak połączyć wagon z napędem oporowym prądu stałego (105Na) z nowoczesnym impulsowym z silnikami prądu zmiennego (NGT6)? I odpowiedzią nie jest, że potrzeba dodatkowego kabelka.

      Większość z wagonów nie ma nawet wyjścia na gniazda sterowania ukrotnionego.

      105Na były fabrycznie i konstrukcyjnie zaprojektowane do jazdy ukrotnionej i obecne ich połączenie w trzy wagony jest zależne tylko od dobrej woli Zarządu MPK i jest do zrobienia w kilka lub kilkanaście dni.

      • #6 by pętla on 24 sierpnia, 2020 - 4:58 pm

        Nie wkładaj mi w usta czegoś czego nie powiedziałem.
        Jeśli wszystkie kombinacje przetestowałeś, ok nie da się.

      • #7 by Piotr on 24 sierpnia, 2020 - 8:59 pm

        Pętla: Ok. Nie mówiłeś o składzie 105Na i NGT6. Ale EU8N nie ma wtyczek z przodu i tyłu, by połączyć z innymi wozami, z wyjątkiem mechanicznch sprzęgów Alberta do holowania.

        E1 łączy się z doczepami c3 i późniejszymi.

        Zaprzepaszczono orginalne E6, które można było łączyć w 40-metrowe składy.

        Składy GT8S są za długie.

      • #8 by pętla on 26 sierpnia, 2020 - 1:10 pm

        Z EU8N wiedziałem że dr Świerczyński przesadził z niszczeniem funkcjonalności wagonu metra E6 (2kierunkowośc, jazda w składach 4-5 wagonów), ale znaffca EU8N zaklinał rzeczywistość. Tak to jest z MKMami i z MPK.
        Łał można zapomnieć o pojemnych składach EU8N+EU8N, NGT6+NGT6. Technicznie nieprzystosowane.
        A 40m składy tego samego typu E1+E1?

      • #9 by Piotr on 26 sierpnia, 2020 - 1:49 pm

        E1+E1 też nie rady, bo brakuje złącz sterowania ukrotnionego z przodu wagonu E1.

        Ponadto wg jakdojade, na 52 mają być tylko dwie brygady wysokopodłogowe, więc ufoków wyjedzie na tę linię tylko dwie sztuki.

  3. #10 by Aleksander Stella Sawicki on 24 sierpnia, 2020 - 7:59 pm

    Dla mnie najlepiej dać te trójskłady na linię 22.

  4. #11 by Marcin on 25 sierpnia, 2020 - 10:56 am

    MPK też powinno wycofać z ruchu wagony E1 solo. W ich miejsce mogą kursować na liniach huckich wagony Eu8n / N8S.
    Ufoki doskonale nadają się na 52.
    Zaj. Podgórze może spokojnie 3 takie tramwaje spiąć. Zaj. Nowa Huta na pewno 5 uff.

  5. #12 by shinsen on 25 sierpnia, 2020 - 11:08 am

    a wiadomo coś o tym czy ngt6 będą łączone w dwuskłady?

    • #13 by Adrian on 27 sierpnia, 2020 - 6:18 pm

      Ngt6 w składy???? Skad wam to przyszlo do głowy….

  6. #14 by Aleksander Stella Sawicki on 25 sierpnia, 2020 - 11:26 am

    Nic o tym nie wiadomo!

  7. #15 by Piotr on 25 sierpnia, 2020 - 5:44 pm

    Problem może się pojawić, gdyby Kraków trafił do czerwonej strefy ( na razie grozi nam żółta strefa).

    Trudno sobie wyobrazić przy powrocie uczniów i studentów wymaganie zajęcia co drugiego miejsca siedzącego lub 30% ogólnej liczby.

    Wtedy kursy co 5 minut taborem jak na zdjęciu nie dałoby rady.

  8. #16 by Piotr on 28 sierpnia, 2020 - 7:44 am

    Będą to brygady 52-05 i 52-14.

    Czyli zapewne zostanie połączone więcej trójskładów, a może nawet dopuszczenie na podmiany za zepsute Krakowiaki. Więc minimum dwa w ruchu.

  9. #17 by pętla on 29 sierpnia, 2020 - 2:54 pm

    i 52 nie będzie w tramwajach 40m. Januszowanie p. Majchrowskiego i ZTP MPK.
    Może czas na tańsze składy GT8S+GT8S, blokada ostatnich drzwi i jakoś to będzie?:D

    • #18 by kaszmir on 30 sierpnia, 2020 - 12:37 pm

      Co masz na myśli? Z tego co wiem, będą trójskłady na dwóch brygadach „52” – i ogólnie, dotychczas spięto cztery trójskłady.

    • #19 by pętla on 30 sierpnia, 2020 - 1:40 pm

      Krótkie Stadlery mają być na części 52.

  10. #20 by Piotr on 31 sierpnia, 2020 - 11:27 am

    Trzeba pisać na sekretariat@ztp.krakow.pl w sprawie połączenia większej ilości ufoków.

    • #21 by pętla on 1 września, 2020 - 5:58 pm

      Jasne, tylko 1 adresatem jest prezes MPK dr Rafał Świerczyński. Mgr Franek nic nie może ( może 2 ufoki ), ZTP powienien być zlikwidowany, wystarczy księgowa + inżynier ruchu w UMK.

      Czy to nie jest złośliwość ze strony utrzymanka podatników RŚ wobec Krakowian? I tak zamienia podłączone 24g/24g / jeżdzące składy 105Na na 3składy 105Na więc rachunek za energię wyższy nie będzie, na premie mu nie zabraknie a pasażerowie płacący za cały bilet będą mieli większe szanse na brak łokcia w plecy.

      • #22 by Piotr on 5 września, 2020 - 10:16 am

        Na większości ciągów jest 3/4 kursów w szczycie względem stanu sprzed epidemii, dodatkowo oficjalne dostępnych jest 50% miejsc.

        Czyli na chwilę obecną może podróżować jakieś 38% pasażerów względem marca.

        Oczywiście w marcu na każdym kursie nie było 100% zapełnienia, ale widać jak bardzo podaż zmniejszyła się.

      • #23 by pętla on 5 września, 2020 - 1:55 pm

        Ale podatki PIT, CIT, CO, CWU, wodno-kan., śmieciowy, parkingowy, nieruchomości, rejestracje, licencje itd Krakowian na KMK są na takim samym poziomie a będą i wyższe.
        Podatki biletowe KMK spadły o 33%, pokryją i tak Krakowianie;) 66% pasażerów nadal płaci.
        ZTP Franek ściął szczyty bo poza nie ma jak ani częstotliwości ani tabor (1 stawka).
        Choć MPK i Mobilis zabrało przeguby wieczorami i w sob/niedz na niektórych liniach.

  11. #24 by Piotr on 5 października, 2020 - 7:50 am

    No i po kilku tygodniach na mieście mamy aż 6 potrójniaków z obu zajezdni, ale tylko na linii 52.

  12. #25 by tomaszMKM on 16 lutego, 2021 - 8:08 pm

    Fajnie by było gdyby powstał pociąg 105Na+105NaD+105NaD. Dwa wagony typu doczepnego w trójskładzie…ehhh…marzenie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: