Tegoroczna uroczystość Wszystkich Świętych, z racji na trwającą pandemię i związane z nią obostrzenia, niewątpliwie będzie inna niż dotychczas. Dotyczy to również organizacji komunikacji miejskiej – by rozłożyć potoki pasażerskie, pierwsze wzmocnienia miały miejsce już w weekend 17-18 października. I choć były stosunkowo małe, to już w następny, tj. 24-25 października, będą one znacznie większe. Poznaliśmy też już listę linii które będą dowozić pasażerów do cmentarzy w tym roku. Poniżej pełna rozpiska, wraz ze zmianami w stosunku do 2019.
Kolorem magenta zaznaczyłem nowości względem układu tras z 2019.
Linie tramwajowe:
- „80”: Nowy Bieżanów – Wielicka – Cmentarz Podgórski – Starowiślna – r. Grzegórzeckie – r. Mogilskie – Cmentarz Rakowicki (w tym roku kursowała tylko w dniach 17-18 X),
- „81”: Borek Fałęcki – Kalwaryjska – Limanowskiego – Starowiślna – r. Grzegórzeckie – r. Mogilskie – Cmentarz Rakowicki,
- „82”: Bronowice Małe – Bronowice – Karmelicka – Basztowa – Cmentarz Rakowicki,
- „83”: Nowy Bieżanów – Estakada – Klimeckiego – r. Grzegórzeckie – r. Mogilskie – Cmentarz Rakowicki,
- „84”: Kurdwanów – Wielicka – Cmentarz Podgórski – Limanowskiego – Krakowska – Św. Gertrudy – Westerplatte – Cmentarz Rakowicki (powrót na trasę przez Krakowską),
- „85”: Wzgórza Krzesławickie – Kocmyrzowska – r. Kocmyrzowskie – r. Czyżyńskie – al. Jana Pawła II – r. Mogilskie – Cmentarz Rakowicki,
- „86”: Mistrzejowice – r. Kocmyrzowskie – Kocmyrzowska – Wzgórza Krzesławickie,
- „87”: Os. Piastów – r. Kocmyrzowskie – Plac Centralny – al. Solidarności – Ujastek – Wzgórza Krzesławickie,
- „88”: nie będzie kursować w tym roku,
- „89”: Nowy Bieżanów – Wielicka – Cmentarz Podgórski – Starowiślna – r. Grzegórzeckie – r. Mogilskie – al. Jana Pawła II – r. Czyżyńskie – r. Kocmyrzowskie – Mistrzejowice.
Linie autobusowe:
- „801”: Cmentarz Batowice – Strzelców – r. Barei – Lublańska – Brogi (powrót: Młyńska – r. Młyńskie – Lublańska) – al. 29 Listopada – Cmentarz Rakowicki Zachód – Nowy Kleparz – Wrocławska – Stachiewicza – Różyckiego – Azory – Conrada – r. Ofiar Katynia – Radzikowskiego – Cmentarz Bronowice – Rząska Cmentarz (linia aglomeracyjna, granic taryf – przystanek „Pasternik”),
- „802”: Cmentarz Batowice – Strzelców – r. Barei – Lublańska – al. 29 Listopada – Cmentarz Rakowicki Zachód – Nowy Kleparz – al. Trzech Wieszczów – Konopnickiej – Centrum Kongresowe – Kapelanka – Grota-Roweckiego – Kobierzyńska – Zawiła – Cmentarz Borek Fałęcki – Zakopiańska – Borek Fałęcki,
- „803”: Cmentarz Batowice – Strzelców – r. Barei – Lublańska – r. Młyńskie – Pilotów – r. Mogilskie – r. Grzegórzeckie – Kotlarska – Klimeckiego – Powstańców Wielkopolskich – Cmentarz Podgórski – Wielicka – Malborska – Łużycka – Witosa – Halszki – Os. Kurdwanów,
- „804”: Cmentarz Batowice – Strzelców – r. Barei – Lublańska – r. Młyńskie – Pilotów – r. Mogilskie – r. Grzegórzeckie – Kotlarska – Klimeckiego – Powstańców Wielkopolskich – Cmentarz Podgórski – Wielicka – Bieżanowska – Cmentarz Prokocim – Barbary – Heleny – Mała Góra – Cmentarz Bieżanów – Wielicka – (Wieliczka) Krakowska – (Wieliczka) Narutowicza – (Wieliczka) Piłsudskiego – Wieliczka Cmentarz – Wieliczka Miasto (powrót na trasę przez Bieżanowską, linia aglomeracyjna, granica taryf – przystanek „Wielicka Granica Miasta”),
- „805”: Cmentarz Batowice – Strzelców – r. Barei – Lublańska – al. 29 Listopada – Cmentarz Rakowicki Zachód – Warszawska (powrót: Pawia) – Dworzec Główny Zachód,
- „806”: Cmentarz Batowice – Strzelców – r. Barei – Dobrego Pasterza – al. Gen. Andersa – Plac Centralny – al. Jana Pawła II – Cmentarz Mogiła – Bulwarowa – Kombinat – Ujastek – Łowińskiego – Blokowa – Darwina – Cmentarz Grębałów (powrót: Kocmyrzowska – Łowińskiego),
- „807”: nie będzie kursować w tym roku,
- „809”: Cmentarz Batowice – Strzelców – r. Barei – Dobrego Pasterza – al. 29 Listopada – Cmentarz Rakowicki Zachód – Nowy Kleparz – al. Trzech Wieszczów – Czarnowiejska – Piastowska – Królowej Jadwigi – Olszanicka – Cmentarz Olszanica,
- „810”: Cmentarz Batowice – Powstańców – Piasta Kołodzieja – Mikołajczyka – Obrońców Krzyża – Żeromskiego – al. Róż – al. Przyjaźni – Kombinat – Ujastek – Łowińskiego – Blokowa – Darwina – Cmentarz Grębałów (powrót: Kocmyrzowska – Łowińskiego),
- „811”: Cmentarz Batowice – Strzelców – r. Barei – Lublańska – Brogi (powrót: Młyńska – r. Młyńskie – Lublańska) – al. 29 Listopada – Cmentarz Rakowicki Zachód – Nowy Kleparz – Wrocławska – Stachiewicza – Różyckiego – Azory,
- „812”: Cmentarz Batowice – Strzelców – r. Barei – Lublańska – al. 29 Listopada – Cmentarz Rakowicki Zachód – Nowy Kleparz – al. Trzech Wieszczów – Konopnickiej – Centrum Kongresowe – Kamieńskiego – al. Powstańców Śląskich – Cmentarz Podgórski – Dworzec Płaszów,
- „814”: Cmentarz Batowice – Strzelców – r. Barei – Lublańska – r. Młyńskie – Pilotów – r. Mogilskie – r. Grzegórzeckie – Kotlarska – Klimeckiego – Powstańców Wielkopolskich – Cmentarz Podgórski – Wielicka – Bieżanowska – Cmentarz Prokocim – Barbary – Heleny – Mała Góra – Cmentarz Bieżanów – Aleksandry – Nowy Bieżanów Południe (powrót na trasę przez Bieżanowską, UWAGA! w dniach 24-25 października kursuje przez Ćwiklińskiej, z pominięciem Cmentarza Bieżanów),
- „820”: Cmentarz Batowice – Powstańców – Piasta Kołodzieja – Popielidów – Kruszwicka – Kupały – Okulickiego – Łowińskiego – Blokowa – Darwina – Cmentarz Grębałów (powrót: Kocmyrzowska – Łowińskiego),
- „838”: Azory – Makowskiego – Krowoderskich Zuchów – Krowodrza Górka – Fieldorfa-Nila – Opolska – Lublańska – Dobrego Pasterza – Okulickiego – Łowińskiego – Kocmyrzowska – Darwina – Cmentarz Grębałów – Blokowa – Łowińskiego – Ujastek – Kombinat,
- „842”: Cmentarz Batowice – Strzelców – r. Barei – Dobrego Pasterza – Stella-Sawickiego – Medweckiego – Czyżyny Dworzec – Dąbrowskiej – al. gen. Andersa – al. Przyjaźni – al. Solidarności – Kombinat – Ujastek – Łowińskiego – Blokowa – Cmentarz Grębałów – Kocmyrzowska – Architektów – Os. Na Stoku (powrót: Architektów – Poległych w Krzesławicach – Darwina) (UWAGA! w dniach 24-25 października kursuje w obie strony przez Poległych w Krzesławicach, z pominięciem Kocmyrzowskiej),
- „851”: Borek Fałęcki – Zakopiańska – Cmentarz Borek Fałęcki – Zawiła – Borkowska – Bartla – Pod Fortem – Forteczna – Zawiszy – Doktora Judyma – Judyma Szkoła (powrót: Banachiewicza – Narvik – Zawiszy),
- „854”: Prądnik Biały – Pachońskiego – Batalionu „Skała” AK – Łokietka – Wybickiego – Nowy Kleparz – Cmentarz Rakowicki Zachód – Wita Stwosza – Dworzec Główny Wschód,
- „860”: Aleja Przyjaźni – Żeromskiego – Obrońców Krzyża – Kocmyrzowska – Darwina – Cmentarz Grębałów – Lubocka – Łuczanowicka – Łuczanowice – Bystronia – Glinik – Tunel w Ruszczy – Cmentarz Ruszcza – Jeziorko – Igołomska – Pleszów,
- „863”: Rżąka – Wielicka – Jakubowskiego – Kostaneckiego – Teligi – Mała Góra (powrót: Barbary) – Bieżanowska – Agatowa – Domagały – Nad Drwiną – Półłanki – Cmentarz Półłanki – Podbipięty – Zagłoby – Klasztorna (powrót: Klasztorna) – Cmentarz Mogiła – Sieroszewskiego – al. Jana Pawła II – Bulwarowa – al. Solidarności – Kombinat – Ujastek – Łowińskiego – Blokowa – Darwina – Cmentarz Grębałów (powrót: Kocmyrzowska – Łowińskiego) (zmiany trasy analogiczne dla zmian „163”, czyli skierowanie przez Jakubowskiego, przez Domagały, oraz objazdowe przez Zagłoby),
- „872”: Bronowice Małe – Balicka – r. Ofiar Katynia – Opolska – Lublańska – r. Barei – Strzelców – Cmentarz Batowice,
- „874”: Os. Kurdwanów – Halszki – Beskidzka – Sławka – Kamieńskiego – al. Powst. Śląskich – Nowohucka – r. Dywizjonu 308 – al. Pokoju – r. Czyżyńskie – Plac Centralny – al. Jana Pawła II – Cmentarz Mogiła – Bulwarowa – Kombinat – Ujastek – Łowińskiego – Blokowa – Darwina – Cmentarz Grębałów (powrót: Kocmyrzowska – Łowińskiego),
- „883”: Skawina – (Skawina) Popiełuszki – (Skawina) Korabnicka – (Skawina) Wyspiańskiego – Skawina Cmentarz Komunalny – (Skawina) Kopernika – (Skawina) Korabnicka – (Skawina) Popiełuszki – Skawina (linia okrężna, aglomeracyjna, w całości w II strefie biletowej)
- „884”: Os. Kurdwanów – Halszki – Bujaka – Herberta – Turowicza – al. Powst. Śląskich – Klimeckiego – r. Grzegórzeckie – r. Mogilskie – Pilotów – Lublańska – r. Barei – Strzelców – Cmentarz Batowice,
- „888”: Cmentarz Batowice – Prądnik Czerwony – Powstańców – Majora – Dobrego Pasterza – r. Barei – Strzelców – Cmentarz Batowice (linia okrężna).
Jedyną większą nowością wydają się być zmiany na Kurdwanowie, które po części są pokłosiem zabrania stamtąd autobusu „184”. Linia „884” wraca, jednak w zmienionej formie – pojedzie szybką trasą przez Turowicza, niestety z tego powodu omijając sporą część kurdwanowskich zabudowań, nie dojedzie też już do Swoszowic. W zamian na południe wydłużone będzie „803”, które to pociągnęło również drobną modyfikację marszruty „874”, teraz znów bardziej zbliżonej do oryginalnego „174”, a także rezygnację z „807”.
Pozostałe zmiany to w dużej mierze efekt przywrócenia ruchu na Krakowskiej („84”, „88”) oraz Bieżanowskiej („804”, „814”), a także zmian stałych tras bazowych linii („863”).
W tym roku spora część linii będzie kursować już wcześniej – w szczególności w weekend 24-25 października wyjadą wszystkie specjalne linie tramwajowe, oraz kilka autobusowych. Jeśli ktoś zdecyduje się na wizytę na cmentarzu, warto wziąć to pod uwagę przy planowaniu odwiedzin. Jak zwykle, szczegółowe informacje odnośnie do kursowania poszczególnych linii można znaleźć na stronie Zarządu Transportu Publicznego.
Temat na forum pkk poświęcony organizacji krakowskiej komunikacji miejskiej w czasie Wszystkich Świętych: w linku.
Jacek Mosakowski
#1 by pętla on 23 października, 2020 - 6:08 pm
wzmocnienia miały miejsce już w weekend 17-18 października. I choć były stosunkowo małe, to już w następny, tj. 24-25 października
ZTP i MPK nie rozreklamowali linii cmentarnych i skutki jak w latach poprzednich
Wcześniej info było w skrzynkach pocztowych…
+ za poźno przygotowane
+ pogoda ( powinno być to rozwiązane jak z 352)
ZTPowcy kopiują trasy z for KMK
Testy dla 184?
„884”:
+ przystanek Kamieńskiego Wiadukt nż -> przesiadka dla Woli Duchackiej.
ew. przez Przyjaźni Pl-Węgierskiej -> wspólny przystanek KW->CmB
802 Brożka – Borek – cm Borek – Kliny (nic nie dostali…)
811 do Chełmońskiego os.
812 814 można skierować do os Złocień (nic nie dostali extra, xero z 2019r?)
851 do Swoszowic + cm Wróblowice + 807 do Piasków ZTP olał małe cmentarze.
872 do Mydlniki + można połączyć z 810/820
874 przez Cm Podgórski
803 804 814 duble tylko czy skoordynowane?
„nowe” osiedla nie zasługują na linie cmentarne wg ZTP
Brak obsługi Cmentarzy Tyniec i Cm Pychowice Cm Czerwone Maki
#2 by kaszmir on 24 października, 2020 - 10:15 am
Rozkładów na przyszły weekend jeszcze nie ma, natomiast w ten „803” i „814” są skoordynowane – dając łącznie autobus co 10 minut 🙂
#3 by Piotr on 24 października, 2020 - 9:56 am
Jeśli chodzi o 884 to czas rozkładowy Bujaka- Rondo Grzegórzeckie 17 minut, z powrotem 14 minut.
Linia 50 z pętli na Grzegórzeckie to 21-22 minuty, więc szczególnie dla osób, które mają daleko do tramwaju z południa Kurdwanowa byłaby to niezła alternatywa.
Natomiast od Bujaka do pętli na Kurdwanowie warto puścić autkbus po Wysłouchów jak 133, środkiem osiedla.
#4 by kaszmir on 24 października, 2020 - 10:18 am
„884” to interesująca propozycja, natomiast wg mnie w takiej formie będzie omijać większość miejsc generujących potoki – czy kilka przystanków obsługujących jedynie część Kurdwanowa wystarczy, by zapełnić autobusy choć trochę? Może gdyby nie objazdy z powodu budowy Trasy Łagiewnickiej, byłoby ciut lepiej – „884” wtedy obsłużyłoby przynajmniej rejony pętli tramwajowej.
Wg mnie połączenie przez Turowicza jest super, jednak docelowo powinno jechać do centrum miasta.
#5 by pętla on 24 października, 2020 - 1:43 pm
gdyby ZTP dołożył przystanek Kamieńskiego Wiadukt dla 884 byłaby możliwość przesiadki z autobusów Kamieńskiego.
+ przystanek na Powst Śląskich dla Podgórza obok Stadionu Korony / TVP Kraków /Parkowa ->Kurdwanów
+przystanek przed Kamieńskiego Wiadukt obok Salonów Aut / Czyżówka ->dojście do Matecznego
obsłużone byłyby nowe rejony, nowi pasażerowie skrócone dojście do przystanku
ZTPowcy testuja nową trasę to i nowe przystanki…
+nie ma dojścia i przystanków na Tischnera dla bloków przy Tischnera / Fredry…
#6 by kaszmir on 24 października, 2020 - 8:27 pm
A Przyjaźni Polsko-Węgierskiej? W stronę Matecznego mógłby jechać tą ulicą. A wracać normalnie przez Turowicza.
W planach jest też z tego co kojarzę by deweloper wybudował pełnoprawne połączenie drogowe Turowicza z Puszkarską – jednak nie jestem pewny kiedy będzie wybudowane.
#7 by pętla on 25 października, 2020 - 1:52 pm
To wersja wolniejsza ale omija niedasizm przystankowy…
I wtedy skończy się trasa ekspresowa dla 8/184;)
objazd dla Fredry jest nawet konieczny przez zakaz budowy wiaduktu drogowego PKP nad torami przez prezydenta Majchrowskiego.
Po uruchomieniu SKA 135 i 155 będą stały na Fredry…
#8 by Piotr on 24 października, 2020 - 10:52 am
Szkoda, że skręt z Powstańców Śląskich w Limanowskiego jest niemożliwy i konieczny byłby objazd wokoło Dworca autobusowego, a w drugą stronę, nie ma gdzie uruchomić przystanku. Wtedy jechałby przez Starowiślną i Grzegórzecką.
Niestety skrętu z Tischnera w Kamieńskiego też nie ma. A na Wadowickiej są korki w szczycie. Zostaje jednokierunkowo przez Puszkarską.
Co do zapełnień na końcowym odcinku: samo skierowanie przez Wysłouchów dużo by dało, bo przesiadłyby się osoby teraz dochodzące do tramwaju.
#9 by pętla on 24 października, 2020 - 1:31 pm
Szkoda, że skręt z Powstańców Śląskich w Limanowskiego jest niemożliwy i konieczny byłby objazd wokoło Dworca autobusowego, a w drugą stronę, nie ma gdzie uruchomić przystanku.
Skręt jest możliwy: nie dot. KMK;)
Miejsce jest, był przystanek tymczasowy na Powst. Śląskich->Kamieńskiego ale przepustowość:-)
był też przystanek autobusowy przed Estakadą Podgórze SKA przyspieszający przejazd o 5-10min 174 i 178 ale przepustowość;)
Niestety skrętu z Tischnera w Kamieńskiego też nie ma. A na Wadowickiej są korki w szczycie. Zostaje jednokierunkowo przez Puszkarską.
Ale jest z Tischnera-> Przyjaźni Polsko-Węgierskiej ->Puszkarska->Kamieńskiego
tu możliwość przesiadki -> cmentarz Batowice
W 2. stronę ustawić przystanek Kamieńskiego Wiadukt na Tischnera za Wiaduktem bo miejsce jest i węzeł przesiadkowy:)
#10 by pętla on 25 października, 2020 - 1:56 pm
Przy Grębałowie i Batowicach dla punktualności rozkładów / obniżeniu kosztów dodatkowych brygad powinny być wymalowane tymczasowe bus-pasy np na szerokiej Kocmyrzowskiej – 3 pas.
#11 by pętla on 2 listopada, 2020 - 2:15 pm
Czy P3RP Morawiecki wykupi przez NBP cmentarne wozokm MPK KMK?:D
#12 by kaszmir on 2 listopada, 2020 - 7:30 pm
Akurat ZTP raczej się cieszy – zawsze to jakieś oszczędności 😉
#13 by pętla on 3 listopada, 2020 - 5:27 pm
P3RP Morawiecki szykuje 2 zamknięcie gospodarki i obywateli – teraz ZTP tak zaoszczędzi że 184 wróci na Kurdwanów a 114 pojedzie na Piaski…
#14 by Awist on 5 listopada, 2020 - 1:02 pm
Dzięki za rozpiske.
#15 by pętla on 6 listopada, 2020 - 7:24 pm
Pośrednio z KMK – ograniczenia KMK zależą od nastolatka
Uniwersytet Warszawski modeluje pandemię na danych 19latka…
A Premier RP ogłasza model UW
komputerswiat.pl/aktualnosci/internet/lockdown-w-polsce-w-oparciu-o-dane-zebrane-przez-19-latka-dzialania-rzadu-opieraja/bjbnb6b
„Zawsze istnieje prawdopodobieństwo jakiegoś problemu, a szczególnie jeżeli chodzi o błędy. Można nawet zażartować, że źle wpiszę coś do wiersza i się okaże, że jutro będziemy mieli narodową kwarantannę”.
bezprawnik.pl/baza-danych-o-pandemii/
#16 by xd on 8 listopada, 2020 - 10:01 am
Nie zapomnijmy dodać, że ten 19-latek nie ma dostępu do rządowych danych dotyczących pandemi
#17 by pętla on 10 listopada, 2020 - 5:52 pm
Czyli czary-mary z wikipedii za którą prof. oblewa studenta:-)
Wg całościowych testów na Słowacji tylko 1% Narodu Słowackiego ma koronawirusa…
emerging-europe.com/news/slovakias-mass-covid-19-test-reveals-that-1-06-per-cent-of-population-has-coronavirus/
#18 by Piotr on 17 listopada, 2020 - 1:14 pm
Wygląda na to, że mimo wzrostu stawki za wzkm w roku 2021 będzie mniej pieniędzy na komunikację.
Projekt budżetu 2020 to 584 mln (jaka jest ostateczna kwota)
Projekt budżetu 2021 to 575 mln zł.
#19 by pętla on 17 listopada, 2020 - 8:49 pm
Szykuje się likwidacja linii i likwidacja częstotliwości co 5 minut na stałe.
Czyli najwyższy budżet Krakowa w historii napompowany jest kredytami, lichwą i odsetkami dla banksterów.
W cywilizowanych miastach prezydenci umieją liczyć odsetki, RRSO itd i zakładają swoje banki miasta – „miasto pożycza miastu” i odsetki idą na rozwój miasta i miejsca pracy.
#20 by pętla on 20 listopada, 2020 - 12:29 pm
Tramwaj nocny przeszkadzał w łataniu torów.
Torowisko na Podwalu się sypie, akcja ZDMK spawanie trupa…
To samo na Franciszkańskiej. Jest jakość.
#21 by kaszmir on 20 listopada, 2020 - 2:24 pm
Jeszcze odcinek do Salwatora jest w fatalnym stanie, może się rozsypać. No i torowiska w Hucie – Ptaszyckiego, al. Solidarności.
#22 by pętla on 20 listopada, 2020 - 10:58 pm
Tylko Podwale jak na torowisko to nówka a w NH to torowiska jeszcze z PRL. Była jakość:)