Gdzie trafią kolejne Lajkoniki?

Po krakowskich torowiskach jeździ obecnie siedemnaście Lajkoników, czyli jedna trzecia z docelowej liczby pięćdziesięciu które mają dotrzeć w ramach obecnego przetargu. Wagony te zasiliły na razie trzy linie, tymczasem już są plany gdzie trafią kolejne z nich.

Obecnie Lajkoniki pojawiają się na co dzień na trzech trasach:

  • „3”: Nowy Bieżanów – Krowodrza Górka (7 wagonów),
  • „18”: Czerwone Maki – Krowodrza Górka (3 wagony),
  • „50”: Kurdwanów – Krowodrza Górka (7 wagonów).

Które kolejne linie miałyby do nich dołączyć? Wg planów miałyby to być „24” (Kurdwanów – Bronowice Małe) oraz „14” (Mistrzejowice – Bronowice). Możliwe jednak, że MPK zmieni ustalenia, zwłaszcza że w mediach zaczęły piętrzyć się kontrowersje wobec przydziału Lajkoników, w szczególności faktu że żaden z nich nie kursuje liniowo do Nowej Huty. Sprawa jest tym bardziej uderzająca, że większość z nich (11 z wszystkich 17) nocuje właśnie w Zajezdni Nowa Huta – a mimo to nie obsługują mieszkańców tej dzielnicy.

Tymczasem coraz więcej głosów niezadowolenia słychać ze strony pasażerów tramwajów „9” i „22”, którzy wciąż muszą kursować starymi, wysokopodłogowymi wagonami i czują się pomijani. W mojej opinii mają rację i to właśnie te linie jako pierwsze powinny dostać obsługę najnowszymi nabytkami MPK.

Temat dot. Lajkoników na forum pkk.net.pl – w linku.

Jacek Mosakowski

Reklama

, , , , , , , , ,

  1. #1 by pętla on 20 listopada, 2020 - 11:22 pm

    Lajkoniki pójdą na nową linię Bożego Miłosierdzia 12:)
    Prezes MPK Kraków Świerczyński mógł zakupić tramwaje z Bochum MGT6D / NF6D i tanim kosztem zwiększyć liczbę niskopodłogowców w KRK za 2x105Na. Nowe Ufoki mogły wejść w szczycie na linie 3, 8, 18.
    A tak to skupuje najgorszy możliwy szrot a eliminacja Konstali 105Na nadal się nie udaje. I chyba się nie uda do przetargu na nowe tramwaje 43+ metrowce?

    • #2 by kaszmir on 24 listopada, 2020 - 9:20 am

      Na „12” Lajkoniki raczej będą za duże 😉

      Co do eliminacji starych wagonów – na razie priorytetem wydaje się być kasacja wiedeńców. Być może ta zmiana stanowiska wynika z zeszłorocznego wybuchu w jednym z nich na al. Pokoju.

    • #3 by pętla on 24 listopada, 2020 - 3:17 pm

      To zależy czy linia 12 będzie zapchajdziurą: K-Ł-W czy unikalną trasą typu Pn-Płd-Wsch: MPł-Bożego Miłosierdzia – Brożka – PGł – DGł/TS- Krowodza

      Kasacja nie jest z powodu braku zajezdni tramwajowych w Krk?
      Może w Tunelu DG tramwaje mogłyby bezpiecznie stacjonować na noc? Walcownię ogrodzić? Skrócić 4 do ZNH i odstawiać wagony na Łowińskiego / Ujastek?

      • #4 by tc2005 on 29 listopada, 2020 - 3:25 pm

        Kaszmir – chyba tegorocznego. Z tego co pamiętam to było to 4 marca 2020

      • #5 by kaszmir on 30 listopada, 2020 - 7:19 am

        tc2005 – dzięki, oczywiście masz rację. Nie wiem czemu pomyślałem o początku tego roku już w kategorii zeszłorocznych 😉

  2. #6 by Piotr on 21 listopada, 2020 - 11:43 am

    Nowa Huta wysyła na linię 13 i 24 kursujące nie po Nowej Hucie Konstale i Wiedeńce i to się pomija.

    Wg mnie najbliższe osiem Lajkoników wpisanych na stan TH powinno zastąić E1 solo. Wtedy na linię 16 i 21 EU8N zwolnione z 14, z tym, że 16 trzeba by wysłać na al. Solidarności.

    W drugiej kolejności kasujemy składy wiedeńskie bez modernizacji.

    Ponadto warto rozwazyć zgrupowanie wszystkich 105Na w Podgórzu i wszystkich E1-c3 w Hucie, z uwagi na malejącą liczbę, ponieważ pozostanie niecałe 30 składów każdego typu.

    Gdy w ruchu zostanie około 25 składów wiedeńskich to i tak będą mogły obsłużyć tylko 10 i 49 oraz 44 jeśli wróci.

    Za to przy połaczeniu większej ilosci ufoków i kasacji niektórych 105Na zostaną one tylko na 52 i szczytkówkach linii 13 i ewentualnie kilku brygadach 11 (gdyby je zgrupować w Podgórzu).

  3. #7 by Max on 21 listopada, 2020 - 11:55 am

    Na „22” szkoda tak nowych i pojemnych tramwajów, zdecydowanie bardziej zapełniona jest „24”. Do tego przy zawieszeniu „6” ciąg kurdwanowski został z 4 kursami do centrum, gdzie Bieżanów ma tych kursów 16 oraz kolejnych 8 poza I Obw, więc tutaj w pierwszej kolejności powinna zostać zwiększona pojemność podmianą składów na wagon jednoprzestrzenny.
    Kolejna dopiero powinna być „9” i następnie „14”, mimo, że w kolejce na większe wagony są też „8” i „13”.

    • #8 by kaszmir on 24 listopada, 2020 - 10:00 am

      Pozwolę się nie zgodzić. Kurdwanów i tak ma najnowocześniejszą i najlepszą linię w mieście – „50”. Z kolei ciąg do Bronowic Małych ma już dwie linie obsługiwane wyłącznie przez niskopodłogowe tramwaje – „4”, „8”. Nie sposób też nie wspomnieć o „3” która jest niskopodłogowa i dubluje „24” na sporym odcinku, przede wszystkim jako dojazd z południa do centrum Krakowa.

      Co więcej, wszystkie powyższe linie są obsługiwane tramwajami faktycznie niskopodłogowymi, tj. ze sporym udziałem niskiej podłogi w wagonach, a nie niskowejściowymi jakie pojawiają się np. na „5” czy „14” i które mają tej niskiej podłogi jedynie troszkę.

      Dlatego uważam, że jeśli „24” potrzebuje dłuższych wagonów, to na razie powinny być na nią kierowane składy wiedeńskie, które zresztą były obecne na tej linii od lat. Kierowanie Stadlerów na kolejną, czwartą „podgórską” linię w chwili gdy Huta dalej nie miałaby ich ani trochę, byłoby wg mnie jeszcze bardziej niesprawiedliwe.

      Czy na „22” szkoda takich tramwajów? Tam też przecież kursują składy wiedeńskie o zbliżonej pojemności, do tego obecnie zawieszona została linia „12” która wspomagała ją na sporym odcinku – podobnie jak zawieszenie „6” jest argumentem przy „24”. Warto dodać, że dzięki takiej decyzji również ulica Brożka zyskałaby niskopodłogowe wagony.

    • #9 by pętla on 24 listopada, 2020 - 3:36 pm

      Sposobem trzeba:
      22 musi jechać na Kurdwanów żeby dostać Lajkonika;)
      Po otwarciu Tunelu BM jest to możliwe:
      22:BF-TBM-Kurdwanów-R.Grzegórzeckie-KW (rekompensata za 174, potoki na 32m)
      rekompensata:
      50%z L1->31:CzMaki-Hala Targowa-WK
      109:S-po trasie L1-R.G-R.M.-Dw.Gł.Z/W.

      W Krk to SF;)

  4. #10 by wzgorza on 21 listopada, 2020 - 12:18 pm

    Lajkoniki chyba mogłyby po czesci trafić na linię „1” zamiast wiedenczyków.

    • #11 by Konik Krakusek on 23 listopada, 2020 - 4:01 pm

      IMHO raczej dopiero po przebudowie torowiska na Salwator

    • #12 by Jan on 26 listopada, 2020 - 1:22 pm

      jeżdżą już

  5. #13 by pętla on 26 listopada, 2020 - 1:33 pm

    Kryzys finansowy, Dług Urzędu Miasta rośnie, Prezydent z Sosnowca wprowadza kolejne podwyżki na bilety jak i na CO, CWU, Wod-Kan itd a najwięcej kosztujące podatnika lub pasażera Konstale 2X5Na, 3X5Na jeżdzą wieczorem i to dość puste. Szacunek do pieniędzy Podatnika nakazywałby robić podmiany na tańsze w utrzymaniu tramwaje czy nawet autobusy. Nie ma powodu, dyr. Świerczyński podwyższy cenę tram-km, dyr. Franek skasuje linie dzienne a Dożywotni Prezydent Krk wprowadzi podwyżki biletów.
    Fair Play…

  6. #14 by Przemysław z Mistrzejowic. on 27 listopada, 2020 - 11:46 am

    „14” nie jest zatłoczona, a jeżdżą głównie „Bombardiery” – zatem jest OK. Z wymienionych powinni zacząć od „9” oraz likwidacji potrójnych składów Konstali, które ostatnio widuję na różnych liniach.
    Pozdrawiam.

    • #15 by Konik Krakusek on 27 listopada, 2020 - 1:56 pm

      Ufoki dopiero niedawno pospinali, więc ich szybko nie zlikwidują.
      #9 tak, jak najbardziej. Na LoveKrakow.pl napisali, że ZTP nakazał MPK dać na #9 i 24.

    • #16 by kaszmir on 30 listopada, 2020 - 7:23 am

      Sprawdzałem „14” w piątek 27 listopada – na 9 brygad było:
      6 EU8N (HL401, HL411, HL415, HL418, HL436, HL440)
      3 NGT6 (RP607, RP616, RP649)

      • #17 by Konik Krakusek on 3 grudnia, 2020 - 9:55 am

        A od 28.11. Lajkoniki na „24” i jednak na „14”. Na „9” nie …

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: