Stawki za wzkm na 2021

Nowy rok, to i nowe stawki które Miasto płaci MPK oraz Mobilis za wykonywanie kursów komunikacji miejskiej. Zwykle zmiany uwzględniały inflację oraz rosnące ceny paliwa czy prądu. Rok 2020 był jednak wyjątkowy i pandemia odcisnęła swoje piętno na kształcie transportu zbiorowego. Z jednej strony – Miasto tymczasowo zmniejszyło liczbę kursów, z drugiej – mniejszy ruch na ulicach przyczynił się do płynniejszych przejazdów. Jak przełożyło się to na stawki w 2021?

W Krakowie mamy dwóch przewoźników: MPK obsługuje wszystkie linie tramwajowe oraz ok. 90% autobusowych, a reszta jest w Mobilis. Miasto płaci obu przewoźnikom za przejechany przez ich pojazdy dystans (podobnie jak klient płaci za taxi), a stawki wyrażane są jako cena albo za wozokilometr (wzkm) – dla autobusów, albo za pociągokilometr (pockm) – dla tramwajów. W 2021 będą one wynosić:

MPK Kraków:

  • tramwaje 16,43 zł/km (w 2020 było 15,96 – wzrost o 2,9%)
  • autobusy miejskie 8,77 zł/km (w 2020 było 8,71 – wzrost o 0,7%)
  • autobusy aglomeracyjne 6,92 zł/km (w 2020 było 6,88 – wzrost o 0,6%)

Mobilis:

  • autobusy przegubowe (18 m) 8,55 zł/km (tyle samo co w 2020)
  • autobusy standardowe (12 m) 7,15 zł/km (tyle samo co w 2020)
  • autobusy midi (9-10,5 m) 6,19 zł/km (tyle samo co w 2020)

Wzrosły głównie koszty kursowania tramwajów – o ok. 3 %. Stawkę za autobusy MPK zwiększono minimalnie (mniej niż 1%), a Mobilis w ogóle nie zmienił cen. Jest to duża ulga w stosunku do sytuacji sprzed roku – między 2019 a 2020 – kiedy to tramwaje podrożały aż o 8%, a autobusy o 6%.

W linkach można znaleźć wartości historyczne stawek, dla poszczególnych lat: 2013, 201620172018, 2019 (do marca), 2019 (od kwietnia) oraz 2020. Podziękowania dla Zarządu Transportu Publicznego za przekazane informacje.

Jacek Mosakowski

, , ,

  1. #1 by pętla on 12 stycznia, 2021 - 9:24 pm

    Na zmiany stawek ma wpływ większa liczba brygad ( korki, katastrofalne torowiska)
    Ruch płynniejszy tylko przejazdy/rozkłady tram/bus nie są poprawione.

    porównanie
    stawki warszawa za 2020r
    wgkm.waw.pl/portal/index.php/15-organizatorzy/965-stawki-za-wozokilometr-2020

    • #2 by kaszmir on 13 stycznia, 2021 - 8:46 am

      Czasy przejazdów były poprawiane, chyba kilkukrotnie – tak na liniach dziennych, jak i nocnych.
      Dobrze to widać na liniach „66x”, gdzie w niektórych przypadkach udało się nawet zaoszczędzić brygadę.

      • #3 by pętla on 13 stycznia, 2021 - 2:41 pm

        To nadal za mało:)
        przeloty wieczorne do skrócenia

      • #4 by kaszmir on 14 stycznia, 2021 - 10:23 am

        To zgłoś ZTP miejsca do poprawy – przyjrzą się temu 🙂

      • #5 by pętla on 14 stycznia, 2021 - 1:48 pm

        Ok, sądziłem że ZTP zakupił system GPS / TTSS w celu m.in. likwidacji opóźnień lub nadspieszeń a tu postęp trzeba ręcznie.

  2. #6 by pętla on 12 stycznia, 2021 - 9:32 pm

    Patologia w Warszawie

    Główny Inspektor Transportu Drogowego, na konferencji, która odbyła się 2 grudnia 2020 roku poinformował o „zatrważających” wynikach kontroli komunikacji miejskiej w Warszawie.

    Okazało się, że ponad 270 kierowców pracuje u więcej niż jednego przewoźnika, zaś u 69 z nich stwierdzono naruszenia norm czasu pracy.
    wgkm.waw.pl/portal/index.php/16-nadchodzace-wydarzenia/1112-podsumowanie-roku-2020

  1. Wracają nocne tramwaje – jednak czy to dobrze? | krabok

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: