Nowe stałe trasy „130” i „144”

Od soboty, 12 czerwca 2021, zmienią się stałe trasy linii „130” i „144” w rejonie Azorów – ta pierwsza zostanie wyprostowana i pojedzie przez Stachiewicza, a w zamian na Wybickiego zastąpi ją „144” – jest to odpowiedź na wnioski mieszkańców oraz Rady Dzielnicy. Dojdzie również nowy przystanek dla „130” i „904” na Wrocławskiej.

I tak, linie dostaną następujące przebiegi:

  • „130”: Dworzec Główny Zachód – … – Wrocławska – Stachiewicza – Makowskiego – Azory,
  • „144”: Rżąka – … – Wrocławska – Wybickiego – Łokietka – Pachońskiego – Prądnik Biały (stała trasa, na razie na czas budowy tramwaju do Górki Narodowej, dalej będzie dojeżdżać przez Makowskiego do Azorów).

Jednocześnie, ma zostać dodany nowy przystanek „Friedleina” na Wrocławskiej, na wysokości ulicy od której weźmie nazwę. Zatrzymywać się na nim będą obie linie jeżdżące tą trasą, czyli „130” i „904”.

Zmiana przebiegu „130” podyktowana jest wnioskami mieszkańców oraz Rady Dzielnicy. Od kilkunastu lat linia jechała okrężnie, przez Wybickiego i Łokietka, co mocno wydłużało czas podróży z Azorów i tym samym zmniejszało atrakcyjność tego autobusu – jednego z ważniejszych w tym rejonie bo dowożącego do centrum Krakowa. Teraz „sto trzydziestka” wróci na dawną, wyprostowaną marszrutę.

W zamian, by zapełnić lukę po „130”, na Wybickiego skierowane zostanie „144”. O ile na razie „objazdowo” wciąż obsłuży przystanek „Makowskiego”, to docelowo (po powrocie do Prądnika Białego) niestety linia ominie to miejsce. Warto jednak wspomnieć, że przystanek ten ma dostęp do „194” którego trasa pokrywa się ze „144” aż do ronda Grunwaldzkiego, a które zostało w zeszłym roku wzmocnione i jest obecnie najmocniejszym autobusem w Krakowie – w szczycie jeździ co 7,5 minuty, poza szczytem co 10. Zabranie „sto czterdziestki czwórki” nie powinno zatem być aż tak odczuwalne – zwłaszcza, że dzięki zmianom „130” stanie się dużo bardziej atrakcyjne.

Temat dot. Azorów na forum pkk.net.pl – w linku.

Jacek Mosakowski

, , , , , , ,

  1. #1 by Bebiko on 29 Maj, 2021 - 12:07 pm

    Byle nazwa nowego przystanku była prawidłowo wymawiana po przez lektora 😁😁

  2. #2 by Dude on 29 Maj, 2021 - 12:20 pm

    Super sprawa dla mnie jako mieszkańca Składowej, ale czy w zamian nie lepiej by było skasować przystanek Nowy Kleparz na rogu Wrocławskiej i Prądnickiej? Oszałamiającej frekwencji tam nie ma a dla 130 w strone centrum do nowego przystanku Friedleina będzie bardzo blisko.

    • #3 by JacekM on 30 Maj, 2021 - 9:42 am

      Wydaje mi się, że ten przystanek jest jednak przydatny dla osób przesiadających się dalej na autobusy przez Aleje, bo nie muszą stać w korku do świateł i potem jeszcze cofać się przez całe skrzyżowanie. Dla nich to parę minut zysku, a autobus często i tak stoi na wylocie Wrocławskiej w korku, więc drzwi przy okazji może otworzyć (?)

      • #4 by Rafał on 30 Maj, 2021 - 3:59 pm

        Zgadza się. Jak na Wrocławskiej był sklep jeszcze sklep Kameleony, to często podjeżdżałem 130 na Nowy Kleparz aby wrócić na Prokocim. Szybkie przejście z dodatkowego przystanku przez pasaż i wyjście prosto na przystanek w stronę Matecznego.

  3. #5 by Cin on 29 Maj, 2021 - 5:58 pm

    Czy ów przystanek będzie jeden, czy będzie to para?

  4. #6 by Piotr on 29 Maj, 2021 - 7:15 pm

    Linia 130 w kierunku Dworca po obsłużeniu Różyckiego stawać będzie dopiero na Łobzowie?

    A w przeciwnym kierunku zarówno na Stachiewicza i Makowskiego.

    • #7 by JacekM on 30 Maj, 2021 - 9:45 am

      Dobre pytanie. Sprawdziłem i kilkanaście lat temu, gdy „130” kursowało przez Stachiewicza, miało ono przystanek „Makowskiego” w kier. centrum. Nie jestem jednak pewny gdzie on się znajdował i czy układ przystanków nie był wtedy inny?

      Tu lista przystanków sprzed kilkunastu lat:
      https://web.archive.org/web/20070207045207/http://rozklady.mpk.krakow.pl/aktualne/0130/0130rw01.htm

      • #8 by Piotr on 30 Maj, 2021 - 5:44 pm

        Wg mnie powinno udać się wyznaczyć się przystanek naprzeciwko obecnego przystanku Stachiewicza. Problemem może być wąski chodnik i spora ilość wjazdów, barierek itp.

      • #9 by Boch on 31 Maj, 2021 - 4:41 pm

        W tamtym czasie przystanek dla 130 i pospiesznego C był na Makowskiego, przed skrętem w Stachiewicza. Jadące z pętli Azory 130, C miały przystanek przed skrzyżowaniem, a za skrzyżowaniem 138 (i 102, 103 i 144 jadące z miasta na Krowodrzę Górkę i Prądnik Biały).

  5. #10 by Matt on 30 Maj, 2021 - 7:58 am

    Przydałby się nowy przystanek Stachiewicza w kierunku Wrocławskiej. Z Różyckiego na Łobzów SKA jest ponad 900 metrów odległości, w przeciwnym kierunku między Łobzów SKA a Różyckiego są jeszcze dwa dodatkowe przystanki po drodze.

  6. #12 by Wojciech on 30 Maj, 2021 - 10:43 am

    „130” w obie strony będzie kursować przez Stachiewicza, czy tylko w stronę Dworca (jak dawniej)?

    • #13 by Znawca on 30 Maj, 2021 - 10:27 pm

      W obie strony przez Stachiewicza

  7. #14 by Znawca on 9 czerwca, 2021 - 5:12 pm

    No i jednak mamy małe zaskoczenie 🙂
    Zamiast 144 to linia 140 będzie mieć zmienioną trasę 🙂

    • #15 by Matt on 10 czerwca, 2021 - 7:18 am

      Dokładnie. Poza tym z Władysława Łokietka zamiast często kursującej 130 lub 144 będzie się tam pojawiać linia epizodyczna 140. Poza tym 130 jadące z Azorów obsłuży dodatkowo przystanek Makowskiego a jadące tą samą drogą 144 już się tam nie zatrzyma (w chwili pisania postu).

    • #16 by JacekM on 10 czerwca, 2021 - 2:53 pm

      Tak, coś pozmieniali na ostatnią chwilę.

  8. #17 by Szymon on 12 czerwca, 2021 - 6:20 am

    Może w przyszłości „130” zostanie wydłużona do Galerii Bronowice kosztem „168” 🙂

    • #18 by JacekM on 14 czerwca, 2021 - 8:45 am

      Jakby się znalazły dodatkowe środki na wydłużenie, to takie rozwiązanie byłoby fajne 🙂 Chyba że co drugim kursem, jako „430” – wtedy koszty byłyby podobne co ze „168”.

      Pytanie, czy „130” pomieści dodatkowych pasażerów? Ludzie nawet obecnie skarżą się na tłok.

      • #19 by pętla on 14 czerwca, 2021 - 10:23 pm

        114 przetrasować „tymczasowo” przez Wrocławską w ramach długofalowych działań „majchrowski dziadowski”….

      • #20 by Szymon on 17 czerwca, 2021 - 3:32 pm

        Mieszkańcy z Chełmońskiego pewnie już teraz podjeżdżają „168” na Azory i przesiadaja się w „130”. A jakby był spory tłok to może warto zmienić częstotliwość na 7,5/15 min, gdzie w szczycie co drugi kurs 130 byłby skrócony do pętli Azory 🙂

      • #21 by Jacek M. on 17 czerwca, 2021 - 3:36 pm

        Jestem za 🙂 Jedno o co się obawiam – „130” ma fatalną punktualność przez korki na Wrocławskiej. „168” mimo wszystko ma tę zaletę, że bardziej trzyma się rozkładu.

  9. #22 by pętla on 21 czerwca, 2021 - 12:43 pm

    Dlaczego MPK nie jeździ przez Króla Łokietka? Przejazd PKP?
    Trasa dla 132, 140, 154…

    • #23 by Jacek M. on 21 czerwca, 2021 - 3:10 pm

      Tak, przejazd i korki które powoduje.

      • #24 by pętla on 22 czerwca, 2021 - 3:04 pm

        Tak samo było z 163:-)

  1. ZTP rozważa wzmocnienie „130” w soboty | krabok

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: