Gmina Wieliczka nie ustaje w rozwoju transportu zbiorowego na swoim terenie. Niedawno, zgodnie z zapowiedziami, Podstolice uzyskały dostęp do krakowskiej komunikacji miejskiej. Teraz, dzięki uruchomieniu zupełnie nowego autobusu, następną załataną białą plamą mają być Bogucice. Przy okazji, Wieliczka ma zyskać połączenie z Rybitwami i Małym Płaszowem.
Nowa linia prawdopodobnie dostanie numer „284” i pojedzie na trasie Wieliczka Centrum – Powstania Warszawskiego – Ks. Goliana – Czarnochowska – Wygoda – (Kraków) Potrzask – Sucharskiego – Półłanki – Christo Botewa – Mały Płaszów. Na terenie Grodu Kraka rozważano różne końcówki, w tym m.in. Nowy Bieżanów Południe, jednak Władzom Wieliczki zależy na połączeniu w stronę zakładów pracy na Rybitwach oraz do Płaszowa. Warto też uwzględnić, że dojazd do bieżanowskich tramwajów jest już zapewniony przez wiele linii (w tym „204/244”, „301” i „304”), podczas gdy nie ma ani jednego autobusu w stronę północną. Przy okazji, dostęp do linii aglomeracyjnej dostaną wspomniane Bogucice.
Jak podaje Wielicka Informacja Komunikacyjna – WIK, dla „284” planowana jest częstotliwość podobna do tej znanej z „204” czy „244”, a zatem w szczycie autobusy odjeżdżałyby nawet co 20-30 minut. Wykonano już próbny przejazd autobusu i uruchomienie trasy może nastąpić niebawem.
Komentarz kraboka: O połączeniu Wieliczki z Płaszowem, jak również obsłudze Bogucic, mówiło się od lat i cieszy, że sprawy te doczekają się szczęśliwego finału. ZTP planuje poprowadzić linię najszybszą drogą do Płaszowa, czyli przez Półłanki. Jest to zrozumiałe, jednak warto zastanowić się czy przy okazji linia nie mogłaby zahaczyć o Złocień i ulicę Domagały, a więc jechać tak jak „163”. Nadwyżka drogi niewielka, a rejon ten wciąż się rozwija i każdy autobus jest na wagę złota, tym bardziej że wspomniana ulica Domagały nie ma połączenia z węzłem przesiadkowym na Małym Płaszowie. W 2012, gdy uruchamiano obecne „163”, również zakładano że będzie jechać prosto przez Półłanki i omijać Złocień – staraniami Rady Dzielnicy XII udało się to zmienić i wydaje się, że była to dobra decyzja.
Gdyby „284” pojechało w szczycie co 20 minut, to warto też pomyśleć o jego koordynacji ze „125” między Półłanki (może Złocieniem) a Małym Płaszowem – dzięki czemu na wspólnym odcinku mogłyby zapewnić połączenie nawet co 10 minut.
Temat dot. Wieliczki na forum pkk.net.pl – w linku.
Jacek Mosakowski
#1 by Piotr on 2 lipca, 2021 - 1:52 pm
Wszystko fajnie, ale niestety przejazd w szczycie od przystanku Złocień do Agatowej zajmuje nierzadko dodatkowe 5-15 minut, a ostatnio 163 w stronę Piastów mający 7 minut opóźnienia na przystanku Damagały, na Bazarowej miał 21 minut opóżnienia. Jeden przystanek to dodatkowe 14 minut.
Linie 125 i 163 nierzadko mają po 40-60 minut opóźnień. Dwa największe korki to Nad Drwiną i Agatowa do Półłanki.
Przejazd Półłanki na wprost, bez włączania się z podporzadkowanych dróģ, które bardzo się korkują wydaje się najszybszy, choć i tak nowe 284 będzie opóźnione. Choć krótsza trasa niż 125 i 163, spowoduje, że może nie utknie w innych miejscach.
#2 by Tomek on 2 lipca, 2021 - 8:47 pm
Zgoda pełna!
#3 by pętla on 12 lipca, 2021 - 10:20 pm
Gdyby
wprowadzić 1kierunkowe: półłanki->agatowa->domagały->nad drwiną->półłanki
czyli „rondo uliczne Złocień” jak w Swoszowicach
to znalazłoby się miejsce na (kontra)bus pas dla KMK?
#4 by Piotr on 2 lipca, 2021 - 3:06 pm
Dziękuje wszystkim za setki podpisów w sprawie autobusu ze Starego Bieżanowa do Wieliczki 😉
#5 by Zgg on 2 lipca, 2021 - 4:47 pm
Który z 204, 244, 301, 304 zapewniają połączenie z pętlą na biezanowie?? Żadne..
#6 by shinsen8 on 2 lipca, 2021 - 5:49 pm
Autor pisze o dojeździe z przesiadką na tramwaj, proszę zerknąć jeszcze raz na tekst.
#7 by shinsen8 on 2 lipca, 2021 - 5:57 pm
Super zmiana! Jeszcze tylko autobus z Wieliczki przez Brzegi do Nowej Huty by się przydał i Wieliczka miałaby bardzo wygodny dojazd do prawie całego Krakowa!
#8 by Tomek on 2 lipca, 2021 - 8:42 pm
264 z Brzegów powinien jechać przez Strefę przemysłową, Kokotów, Śledziejowice, Wieliczka Grottgera i do pętli w centrum Wieliczki.
Dziwię się, że do tejpory nikt nie walczy o to przedłużenie 264, Do Grabia jest 221 i 264 nie musi tam gonić.
#9 by Wiktor on 3 lipca, 2021 - 3:31 pm
Zdecydowanie. Szokiem dla mnie jest, że do dziś Strefa Aktywności Gospodarczej nie ma żadnego połączenia za pomocą MPK z Krakowem. Zaproponowany przez Ciebie przebieg trasy wydaje się bardzo sensowny – zapotrzebowanie na trasę jest, co widać po częstotliwości kursowania TK Busów (przynajmniej przez pandemią, nie wiem jak teraz)
#10 by Szymon on 4 lipca, 2021 - 12:01 pm
Noo taka 264 na trasie Wieliczka Centrum – Sledziejowice – Kokotów – Brzegi Pętla – Sliwaka – Półłanki – Klasztorna – Al. Jana Pawła II – Plac Centralny – Al. Solidarności – Kombinat byłaby bardziej korzystniejsza od tej trasy do Grabii, szczególnie że na tej trasie TK BUS ma spore zainteresowanie, także taka koncepcja linii byłaby dobrym rozwiązaniem. Częstotliwość 30/60 min powinna wystarczyć 😉
#11 by Co słychać w Bieżanowie? on 8 lipca, 2021 - 8:55 am
ZTP Kraków i Wieliczka rozważają jedną z dwóch propozycji trasy dla nowej linii autobusowej.
Wieliczka Centrum – Wygoda – Potrzask – Pruszyńskiego – Bieżanowska – P&R Bieżanów
lub
Wieliczka Centrum – Wygoda – Potrzask – Mały Płaszów.
Nowa linia MPK ruszy być może już 1 września.