Ruszają agloekspressy „307” i „337”!

Nadchodzi rewolucja! O tej idei mówiło się w kuluarach od miesięcy. Kraków postanowił zachęcić gminy ościenne do większego zainwestowania w komunikację aglomeracyjną i zaproponował uruchomienie tzw. agloekspressów – szybkich linii na wzór „304”, o wysokiej częstotliwości, dojeżdżających do centrum Grodu Kraka. Kilka rejonów zainteresowało się pomysłem i rozmowy trwają, od początku jednymi z najbardziej przychylnych pomysłowi były Michałowice i Zielonki. Dziś ogłoszono, że już 30 sierpnia wystartują dwie nowe szybkie linie właśnie do tych gmin.

Zdjęcie: Marcin Nowak

Urzędnicy krakowscy już jakiś czas temu zorientowali się, że aby zmniejszyć liczbę samochodów wjeżdżających codziennie do centrum, trzeba poprawić transport publiczny nie tylko w granicach Krakowa, lecz również w aglomeracji. Większość dotychczasowych połączeń podmiejskich była mało atrakcyjna – jeździły rzadko, do tego zwykle kończąc na obrzeżach miasta – wiele osób i tak zatem wybierało własny samochodów. Dowodem, że można inaczej, stało się „304” – uruchomiony w 2008 autobus do Wieliczki. Dzięki kursowaniu z wysoką częstotliwością i docieraniu do samego serca Krakowa, zyskał spore grono sympatyków – na tyle duże, że „trzysta czwórkę” już kilkukrotnie wzmacniano, obecnie jeździ co 10 minut i to wciąż mało.

Zarząd Transportu Publicznego (ZTP) postanowił więc iść za ciosem i zaproponować współfinansowanie podobnych połączeń innym rejonom, m.in. Wielkiej Wsi, Niepołomicom, Michałowicom i Skawinie. Od początku wyraźnie zaznaczał, że aby idea miała sens, takie autobusy muszą mieć wysoką częstotliwość – w szczycie przynajmniej co 15-20 minut. Dwie ostatnie ze wspomnianych gmin skusiły się jako pierwsze i już 30 sierpnia uruchomią dwa nowe połączenia:

  • „307”: Os. Podwawelskie – R. Grunwaldzkie – Konopnickiej – Aleje Trzech Wieszczów – Al. 29 Listopada – Węgrzce Warszawska – Bibice Graniczna – Michałowice Jana Pawła II – Michałowice Urząd Gminy,
  • „337”: Nowy Kleparz – Prądnicka – Łokietka – Pachońskiego (docelowo: Nowy Kleparz – Trasa Wolbromska) – Zielonki – Trojanowice – Januszowice – Przybysławice – Brzozówka – Owczary Pętla.

Zarówno „307” jak i „337” będą kursować co 15 minut w szczycie oraz co 30 poza nim i w weekendy. „307” będzie zupełnie nową linią, natomiast „337” powstanie przez wchłonięcie obecnego „237” (które kursuje na krótszej trasie do Krowodrzy Górki, do tego znacznie rzadziej – ledwie co godzinę w dni powszednie i co dwie w weekendy). Na terenie Krakowa będą przyspieszone, zatrzymując się jedynie w wybranych punktach, natomiast na aglomeracji obsłużą wszystkie przystanki.

Zmian na plus będzie zresztą więcej. Aby zapewnić zastępstwo za „237” które wieczornymi i weekendowymi kursami zjeżdżało z głównej trasy i robiło przejazd przez przystanki „Trojanowice Krakowska” i „Trojanowice Pętla”, w zamian wzmocnione będzie jeszcze „207”, które otrzyma brakujące kursy w tych porach i dniach i stanie się pełnoprawną, całotygodniową linią kursującą od rana do wieczora.

Możliwe są również korekty na liniach „257” i „277”, pokrywających się z planowanym „307”.

Zielonki zadeklarowały również, że są już gotowe do uruchomienia zapowiadanej już pod koniec 2020 linii „290” przez osiedle Łokietka – tu jednak Gmina czeka na zakończenie planowanego remontu ulicy o tej samej nazwie. Autobus pojedzie trasą:

  • „290”: Krowodrza Górka – Krowoderskich Zuchów – Wyki – Łokietka – Starego Wiarusa – (Zielonki) Pękowicka – Słoneczna – Lawendowa – Na Popielówkę – Zięby – (Kraków) Na Zielonki – Jurajska – (Zielonki) Ojcowska – Pękowice Ojcowska.

Co dalej? Michałowice i Zielonki zaczęły rewolucję, jednak wkrótce mogą do nich dołączyć kolejne gminy. Ideą agloekspressów zainteresowane są m.in. Niepołomice (wchłonięcie „301”), Wielka Wieś (wchłonięcie „210”), w dalszej perspektywie niewykluczone są również połączenia do Skawiny czy do Liszek.

Tymczasem brawa dla obu gmin oraz dla ZTP za inicjatywę – „307” i „337” mają szansę odnieść olbrzymi sukces i zrewolucjonizować funkcjonowanie transportu publicznego w aglomeracji. Nic tylko sobie życzyć by kolejne rejony poszły za przykładem.

Źródło: profil Gminy Zielonki.

Temat dot. gminy Zielonki na forum pkk.net.pl – w linku.

Jacek Mosakowski

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

  1. #1 by Kacper on 22 lipca, 2021 - 1:38 pm

    A wiadomo może czy gm. Czernichów też planuje agloekspresy?

    • #2 by Jacek M. on 22 lipca, 2021 - 1:48 pm

      Chyba jakieś rozmowy trwają, jako linię przez Liszki i Czernichów.

      • #3 by krakus on 22 lipca, 2021 - 2:00 pm

        Liszki i Czernichów nie mają kasy żeby wzmocnić istniejące połączenia, a co dopiero żeby robić expressy. Zielonki czy Michałowice to raczej bogatsze gminy w obwarzanki.

      • #4 by Szymon on 24 lipca, 2021 - 4:42 pm

        W gminie Liszki panuje autobusowy bałagan. Moja propozycja w celu uporządkowania tras jest następująca. linii 229 wystarczy zrobić 329 i wydłużyć do Dworca Głównego Zachód (przez Aleje) Częstotliwość 20/40/40
        Linia 239 pozostawić wariant przez Ściejowice do Wołowic, usunąć wariant przez Rączna Podlas. Częstotliwość kursowania 40/80/80 pominięcie przystanku Zaskale synchronizacja z linią 289.
        Linia 219 dodać jeden kurs w ciągu dnia, żeby kursowała co 2h cały czas, skierować przez przystanek Zaskale, później zamiast przez Ściejowice skierować przez Rączna Kapliczka – Rączna Boisko i dalej do Jeziorzan.
        Linia 259 stała trasa przez Ściejowice. Częstotliwość 60/120/120
        Nowa linia 289 Cracovia Stadion – Rączna Osiedle. Trasa linii po wariancie 239 przez Rączna Podlas do przystanku Rączna Boisko, dalej do nowej końcówki z pominięciem przystanku Zaskale. Częstotliwość 40/80/80
        Linia 269 stała trasa do Czułówka bez wariantu do Rybnej.
        Nowa linia 279 stała trasa do Rybnej.

      • #5 by Jacek M. on 26 lipca, 2021 - 7:51 am

        Przy Dw. Gł. Zachód chyba już nie ma miejsca z tego co pamiętam. Ogólnie w centrum jest dość ciasno, Cracovia Stadion też jest na granicy wyczerpania. Stąd właśnie „307” i „337” wykorzystają N. Kleparz czy os. Podwawelskie.

        Ogólnie agloekspress do Liszek oczywiście popieram 🙂

      • #6 by cvxb on 26 lipca, 2021 - 10:37 am

        W tych gminach problem jest z kasa. Przecież juz ok. 10 lat temu było radykalne zwiększenie liczby kursów, chyba istniały wszystkie mozliwe linie z przedziału 2×9, a potem zwijali linie, bo budżet się nie spinał.

      • #7 by Jacek M. on 26 lipca, 2021 - 11:27 am

        Tak, wtedy trochę przesadzili i budżet się nie spinał. Nawet po cięciach, wciąż zmiany wychodziły na plus.

        W 2018 znaleźli pieniądze na uruchomienie nowego „219”. Chyba były w ostatnich latach też jakieś drobne wzmocnienia na innych liniach „2×9”, lecz tu nie jestem pewny.

      • #8 by Szymon on 26 lipca, 2021 - 3:50 pm

        Ta linia mogłaby również zastąpić „109” i wtedy miejsce by się znalazło 😉 „329” mogłaby stać na ul. Ogrodowej jak kiedyś „132”. Równie dobrze też mogłaby kończyć na Nowym Kleparzu.
        Mimo wszystko najważniejszym celem gminy Liszki powinna być poprawa oferty komunikacyjnej w weekendy dla mieszkańców miejscowości Rączna.

      • #9 by Jacek M. on 27 lipca, 2021 - 1:02 pm

        Jeśli mogłaby wchłonąć „109” to ok. Tu mam pewne wątpliwości, bo agloekspress jednak powinien omijać część przystanków w Krakowie, a „109” służy za podstawę na całym odcinku.

        Tak czy owak, Nowy Kleparz wydaje się dostępny. Albo właśnie Cracovia Stadion, choć wtedy linia nie jechałaby Alejami – jedynie o nie zahaczała. Chyba lepszy Nowy Kleparz.

      • #10 by Grzegorz on 27 lipca, 2021 - 2:51 pm

        Liszki raczej juz nie maja pieniedzy. Ludzie z Morawicy pisali o wiecej kursow 209 do Mnikowa i odpisywali, ze nie ma kasy.

      • #11 by Szymon on 27 lipca, 2021 - 5:26 pm

        Bardziej mi chodziło o „289”, że wchłonie 109 i kursy „239” przez Rączna Podlas.

  2. #12 by K on 22 lipca, 2021 - 2:23 pm

    Jedni mają algoekspresy, a inni jak Skała czy Igołomia ani jednej linii aglo. Smutne to.

    • #13 by Miłosz on 24 lipca, 2021 - 10:18 am

      Skała teoretycznie ma dwie linie 267 i LR0 problem w tym że nie docierają do siedziby gminy i 2 największej miejscowości czyli Cianowic.

    • #14 by pętla on 25 lipca, 2021 - 5:31 pm

      Demonkracja. To sami wyborcy w tych gminach wybrali takich wójtów, którzy są przeciw połączeniu aglo-KMK. Zbierać podpisy do gminy albo wójta zmienić.

      • #15 by Miłosz on 26 lipca, 2021 - 2:19 pm

        To nie jest takie oczywiste. Obecny burmistrz został wybrany również dzięki jego obietnicom transportowym, które na ten moment tak średnio realizuje. Gmina Skała skupiła się na spłacaniu długów. Możliwe że w przyszłym roku coś się zmieni.

  3. #16 by Gmak on 22 lipca, 2021 - 3:26 pm

    To musi pójść w taką strone, bo autobusy aglomeracyjne są totalnie nieatrakcyjne ze względu na niską częstotliwosc, niską predkosc, nieatrakcyjna lokalizacje przystankow. Dojazd z Azorów do Cholerzyna zajmuje mi ok. 1,5 h w jedna strone.

    • #17 by Jacek M. on 26 lipca, 2021 - 7:52 am

      Uważam tak samo. Dobrze, że ZTP i Gminy też na to zwróciły uwagę.

    • #18 by Hhk on 27 lipca, 2021 - 2:56 pm

      Tez z drugiej strony nie ma co oczekiwac ze nagle kazda wioska bedzie miec autobus co 30 czy 15 minut, bo i tak moga kursowac puste. Niektorych ludzi nic nie oderwie od samochodu jesli musi szybko pokonac odcinek a to do szkoly a to po drodze do sklepu. Istnieje duzo indywidualnych relacji, ktore z wykorzystaniem komunikacji miejskiej nie sa atrakcyjne. Przykladowo jazda z Tynca na Bielany. No wiadomo, ze pocisniesz samochodem A4 a nie naokolo. Czy Mydlniki – Wola Justowska. Samochod.

      • #19 by Jacek M. on 27 lipca, 2021 - 7:24 pm

        Indywidualne relacje jasne, jednak na wielu głównych ciągach sytuacja jest odwrotna: do tej pory bywało tak, że często w szczycie ciężko było się zmieścić. Tak było z Niepołomicami (musieli wzmacniać „301”), z Kocmyrzowem (uruchomienie „262”), Liszkami (petycja o kursy „209”) czy Węgrzcami (tłok w „2×7”).

        A częstotliwość też przyciąga pasażerów. Mając autobus co godzinę i tylko na obrzeża, nie ma co się dziwić że ludzie wybierają auto. Za to z linią co kwadrans, jadącą do centrum? Mogą się skusić.

        PS. Mydlniki – Wola Justowska, z tego co wiem są plany poprawy tej relacji. Jednak chyba jeszcze nie uda się ich wdrożyć w tym roku.

  4. #20 by H2O on 22 lipca, 2021 - 3:28 pm

    Chyba i tak nic nie pobije w nieatrakcyjnosci linii tzw. zapleszowskich które kończą bieg w Pleszowie, czyli na totalnym wygwizdowie. A równolegle dwupasmówka i autka robiące sruuuuuu prosto w strone centrum. Zeby one chociaz dojezdzaly do Placu Centralnego to byloby pieknie.

    • #21 by Jacek M. on 23 lipca, 2021 - 8:05 am

      Pełna zgoda. Było wiele propozycji by wydłużyć linie zapleszowskie do centrum Huty, nawet kosztem skrócenia części kursów tramwajowych do Kopca Wandy skoro i tak większość pasażerów na Igołomskiej to przesiadkowicze z/do autobusów. Niestety jest to decyzja mocno niepolityczna, zwłaszcza teraz po remoncie torowiska.

      • #22 by pętla on 23 lipca, 2021 - 11:06 am

        Niepolityczne jest zlikwidowanie linii tramwajowej do Walcowni. I nic sie W. C. P. Majchrowskiemu nie stało w massmediach.
        Na Pleszów nadal jeździłyby tramwaje. To raczej d*pochron różnych Kuligów Franków żeby nie podpaść i nie stracić z 10 tys / mc. Tylko że u Majchrowskiego nawet Tajster nie stracił posady…
        A tak z 2godz zapleszowianie jeżdzą do Krakowa.

      • #23 by Dagmara on 25 lipca, 2021 - 1:00 pm

        Ja to się obawiam że budowa S7 spowoduje skrócenie 211 do Pleszowa. Dwie pozostałe opcje (nadal do Kombinatu ale przez Bulwarową i do Alei Przyjaźni) wymagają dodatkowych nakładów finansowych.

  5. #24 by Adrian on 22 lipca, 2021 - 5:55 pm

    To przynajmniej zwolni się jeden numerek 2×7. Może akurat dla Skały….

    • #25 by Jacek M. on 23 lipca, 2021 - 8:08 am

      Skała prawdopodobnie raczej po prostu przedłuży istniejące linie. Jeśli w ogóle coś zrobi bo od wielu lat jedyne co się dzieje to zwodzenie mieszkańców.

      W sumie można by też zrobić porządek z „280”, którego numer nie pasuje do innych jadących jego trasą. „237” by nawet pasowało bo wtedy z N. Kleparza byłyby „237”, „257”, „277”. No lecz wiadomo, to byłoby zamieszanie tylko po to by zmienić numerek.

  6. #26 by Piotr on 23 lipca, 2021 - 7:11 pm

    Będzie miejsce na kolejną linię na Podwawelskim?

  7. #27 by Michał on 23 lipca, 2021 - 7:23 pm

    A co Niepołomic to czy agloekspres po A4 jak obecne LR1 miałby sens?

    • #28 by Jacek M. on 26 lipca, 2021 - 7:54 am

      Raczej powinien wcześniej obsłużyć Podłęże czy Ochmanów bo rejony te mają słabą ofertę. Tu zatem zakłada się, że agloekspressem stanie się po prostu „301” – częstsze i wydłużone w Krakowie do centrum.

  8. #29 by An on 23 lipca, 2021 - 11:04 pm

    Puśćcie autobus do skały w końcu! Bo te busy to juz sami nie wiedzą ile mają brac kasy . Mowie tu o kierowcach,którzy jeżdżą linia ze skaly i mają przystanek pod lewiatanem. Raz 5,raz 4.50 raz 4 zł. Biletu brak mimo ze się człowiek upomina. Autobus aglo do Skały powinien być juz dawno. To w końcu by się nauczyli .

    • #30 by pętla on 24 lipca, 2021 - 10:21 am

      Jak gmina Skała i mieszkańcy nie chcą linii MPK i nie zapłacą za nią to MPK nie pojedzie.

    • #31 by fgh on 25 lipca, 2021 - 12:48 pm

      Pisz pisma do gminy Skała, bo to oni muszą chcieć.

    • #32 by Dagmara on 25 lipca, 2021 - 12:58 pm

      Nie, nie miałby. LR1 to zupełny potworek, którego trasy w przeciwnych kierunkach oddalone są nawet o 15 km. Nawet gdyby w obie strony miał jeździc przez węzeł Podłęże to wymagałby uruchomienia nowej linii łączacej Niepołomice z Wieliczką (np. do Nowy Bieżanów Południe).

  9. #33 by Przemysław z Mistrzejowic on 24 lipca, 2021 - 1:23 pm

    Czy autobus co 15 minut TYLKO do Michałowic ma sens? Bibice i Węgrzce już mają komunikację zbiorową i tłoków chyba nie generują. Z kolei na na szosie warszawskiej jest liczna konkurencja, a Górka Narodowa ma już dobrze kursujące linie. Powinni wyciągnąć tę linię od razu do Słomnik.
    Pozdrawiam.

    • #34 by Adrian on 25 lipca, 2021 - 6:00 pm

      On pojedzie od Michałowic przez Jana Pawła II i potem Graniczną do Komory, a tam jest dużo domków gdzie jest szansa na zapełnienie. Myślę, że póki te 3×7 nie ruszą to się nie przekonany ile osób się zdecyduje. Dodatkowo te ulice stracą 257 które pojedzie prosto przez serpentyny jak 277.

    • #35 by Jacek M. on 26 lipca, 2021 - 7:55 am

      Z tego co kojarzę, w liniach z Węgrzc jest bardzo tłoczno – a przynajmniej było przed pandemią (teraz nie jestem pewny jak jest, może być podobnie).

  10. #36 by shinsen on 26 lipca, 2021 - 11:42 pm

    Moim zdaniem agloekspres z Niepołomic przez Podłęże, potem A4, następnie Wielicką, Kamieńskiego i np. do Os.Podwawelskiego miałby dużo sensu. Pasażerowie 301 to głównie osoby jadące do Krakowa, w Wieliczce wysiada tylko niewielka część pasażerów. A taki agloekspress zapewniłby mieszkańcom Niepołomic świetny dojazd do Krakowa, bo nie dość, że jechałby szybko autostradą to omijałby Wieliczkę, w której w godzinach szczytu są dosyć spore korki i to właśnie tam zazwyczaj 301 łapie największe opóźnienia. Wiadomo, nie da się mieć wszystkiego, kiedy ma się ograniczony budżet, ale uruchamiając taką autostradową linię można by uciąć kursy 301 poza szczytami, które i tak nie są bardzo obłożone, poza tym ogólna frekwencja na pewno byłaby kilka razy mniejsza, bo większość pasażerów przerzuciłaby się na linię jadącą A4

    • #37 by Jacek M. on 27 lipca, 2021 - 1:04 pm

      Ja właśnie słyszałem na odwrót od mieszkańców Zabawy, że „301” jadący z Niepołomic potrafi totalnie wyludnić się w Wieliczce bo masa ludzi dojeżdża tu do pracy i szkół.

      Do tego gdyby agloekspress jechał przez A4, to i tak trzeba utrzymać „301” bo to jedyna linia na obecnej trasie. Wg mnie lepiej je połączyć w jedną mocną linię, zamiast tworzyć dwie słabsze.

      I taki ogólnie jest plan. Mocne „301” do centrum Krakowa – do Alej, też po to by odciążyć „304”.

      • #38 by krakus on 27 lipca, 2021 - 6:46 pm

        To prawda, że jest mocny potok Niepołomice Wieliczka, co wynika z tego, że w Wieliczce są właśnie szkoły średnie i jest to też siedziba powiatu, a Niepołomice podlegają pod powiat wielicki co samo przez się generuje ciążenie.

      • #39 by Piotr on 28 lipca, 2021 - 8:07 am

        Wydłużenie 204 lub 244 przez Ochmanów.

        I dodatkowo jedna linia jechałaby Wielicką i Kościuszki, jak obecne 301, a druga mogłaby pojechać bliżej strefy ekonomicznej przez Wimmera.

  11. #40 by pętla on 10 sierpnia, 2021 - 2:44 pm

    kontrrewolucja.net/wp-content/uploads/2021/07/121.jpg

    Kobieta kierująca autobusem Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego (MPK) w Poznaniu pomyliła trasę i wjechała na trzypasmową drogę pod prąd. Jako kierowca pracuje od półtora roku. Przewoźnik poinformował, że najpewniej czeka ją nagana.
    kontrrewolucja.net/wiadomosci/poznan-kobieta-wjechala-autobusem-mpk-na-trzypasmowke-pod-prad-wideo

    • #41 by Adrian on 10 sierpnia, 2021 - 3:49 pm

      Co to ma wspólnego z agloexpresami???

  1. Kolejny agloekspress: „301” do Nowego Kleparza! | krabok

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: