ZTP rozważa wzmocnienie „138”

„138” to jedna z bardziej problematycznych linii autobusowych w Krakowie. Regularnie występuje na niej tłok, co też słychać w opiniach pasażerów – w szczycie często ciężko zmieścić się do pojazdów. Urzędnicy Zarządu Transportu Publicznego (ZTP) od jakiegoś czasu próbują już rozwiązać ten problem, i możliwe że niedługo doczekamy się trwałych efektów.

Kursujące na trasie Kombinat – Azory „138” jest, obok pary „172/572”, najważniejszą linią spinającą północ miasta. Przemierza sporą część Nowej Huty, Bieńczyce, kawałek Prądnika Czerwonego, Olszę II, Krowodrzę, by wreszcie dotrzeć do wspomnianych Azorów. Na przystankach pojawia się jednak tylko co 20 minut, co wydaje się być niewystarczające – pasażerowie regularnie zwracają uwagę na tłok panujący w pojazdach.

Do 2020 roku, linia była częściowo wspomagana przez „132” (Kombinat – Nowy Kleparz). „Sto trzydziestka dwójka” jednak pokrywała się ze „138” tylko na środkowym odcinku, do tego miała ograniczone godziny funkcjonowania i częstotliwość poza szczytem, przez co średnio sprawdzała się w swojej roli. Niższa popularność sprawiała też, że „132” było regularnie zawieszane – na ferie, wakacje, itd. Wreszcie, wraz z nastaniem pandemii, autobus został zawieszony na dłużej i od półtora roku nie pojawia się na krakowskich ulicach.

„138” zostało zatem prawie bez wsparcia, bo „172/572” pokrywają się z nim na jeszcze krótszym odcinku. Urzędnicy starali się poprawić sprawę i w zeszłym roku zlecili ówczesnemu przewoźnikowi, firmie Mobilis, skierowanie na „sto trzydziestkę ósemkę” przegubowców. Mobilis zadanie wykonał, niestety kilka miesięcy później trasę przejęło z powrotem MPK i praktycznie od razu, wbrew zaleceniom ZTP, skierowało na nią znów krótkie autobusy. Tłok zatem powrócił.

Obecnie ZTP rozważa kilka różnych możliwości jak odciążyć „138”. Jedną z bardziej interesujących jest uruchomienie linii wspomagającej (zapewne pod numerem „438”), czego potwierdzenie otrzymał jeden z mieszkańców, Paweł, w oficjalnej korespondencji:

Takie „438” mogłoby się sprawdzić. Na zachodniej części być może wystarczyłoby nawet gdyby kończyło na Krowodrzy Górce, bo na odcinku do Azorów „138” już ma wspomaganie w postaci linii „168” (obie są ze sobą skoordynowane, zapewniając odjazdy co 10 minut). A po wschodniej stronie? Dobrze, gdyby nowa linia pojechała przez Okulickiego, które obecnie wisi opiera się tylko na „138” oraz szczytowym „511”. Otwartym jest, gdzie dotarłaby dalej – Zajezdnia Bieńczyce wydaje się być dobrym kandydatem bo autobus obsłużyłby wtedy jeszcze bloki między szpitalem Rydygiera a ulicą Fatimską. Z drugiej strony, skręcenie w Kupały i dotarcie do os. Piastów też mogłoby zyskać swoich zwolenników.

Przeczucie niestety podpowiada, że jeśli nowy autobus powstanie, będzie to w miejsce „132”. Wszak dawniej to „132” robiło w dużej mierze za linię wspomagającą „138”, tyle że na mniejszym odcinku i nie ciesząc się przesadną popularnością. Taka zmiana może nie byłaby zła, o ile pomyśli się o zadośćuczynieniu dla pozostałych rejonów, w szczególności os. Zielonego które obecnie zostało tylko z jednym autobusem (nowohuckim „123”). W przeczuciu tym utwierdza tym bardziej nieoficjalne info które otrzymałem, mówiące że ZTP przymierzało się do skierowania przez os. Zielone linii „501”. Z pomysłu zrezygnowano, jednak fakt szukania „zastępstwa” dla „132” coś może znaczyć.

Czy „138” dostanie wspomaganie, a jeśli tak – to w jakiej postaci, przekonamy się najprawdopodobniej we wrześniu.

Temat o Nowej Hucie na forum pkk.net.pl – w linku.

Jacek Mosakowski

, , , , , , , , , , , , , , ,

  1. #1 by Adrian on 10 sierpnia, 2021 - 5:30 pm

    Zrobić 138 i 438. Obie co 30min. 138 tak jak jeździ w godz 4 do północy bez wjazdów na Walcownie. 438 z Krowodrzy do Kombinatu (przez Wańkowicza) w godzinach 5-22, ominie korki na Ujastku i Kocmyrzowksiej. Wańkowicza uzyska porządny autobus. Kursy 4-5/23-00 wykonywałby tylko 138 aby zadbać o dowóz pracowników do zajezdni i Kombinatu. Do Walcowni skierować wariantowo 142 które da pracownikom dojazd na Wzgórza i do centrum Huty.

  2. #2 by xx on 10 sierpnia, 2021 - 7:44 pm

    132 to był totalny muchowoz. Uwielbialem ta linie do podjazdów z Dworca na Kleparz bo zwykle bylem w niej jedynym pasazerem. Nie neguje że w Hucie pełniła ważną funkcje, ale po Lekarską woziła przypadkowych pasazerow. Jak cos to powinna byc skrocona np do Bratysławskiej.

  3. #3 by pętla on 10 sierpnia, 2021 - 8:42 pm

    Dyr ZTP Łukasz Franek będzie analizował co zrobić z zatłoczoną linią z cz=20min…
    Zwiększyć częstotliwość!:)
    Biedarozwiązanie to 125/129/152/502 do os Zielonego
    + jw
    + może 132+168? (tak korki…)

    gdzie kasa z podwyzek biletów że nie ma na zwiększenie cz=10 i przeguby dla 1 linii abusowej?

    I Prosta sprawa wymalować 3 pas buspas na Ujastek i Kocmyrzowskiej dla np 138.

    • #4 by Jacek M. on 13 sierpnia, 2021 - 6:52 am

      „132” i „168” mają (miały) różne godziny i dni funkcjonowania. A także różne role bo „168” to lokalna dowozówka dla Azorów i przede wszystkim Chełmońskiego. Połączenie odpada.

      • #5 by pętla on 14 sierpnia, 2021 - 3:38 pm

        Na 1 miejscu dla pasażera jest likwidacja dodatkowej przesiadki i dojazd bezpośredni , szczególnie linią o żałosnej częstotliowści cz=20 min (a dowozówka nadal jest zachowana)
        więc:
        138+168
        nowe 168? azory – KGórka

  4. #6 by pętla on 11 sierpnia, 2021 - 12:52 pm

    bdb sposób na brak miejsc dla pasażerów w komunikacji miejskiej w Krakowie np dla linii 138

    transport-publiczny.pl/wiadomosci/litwa-rozwaza-wprowadzenie-obostrzen-niezaszczepieni-nie-skorzystaja-z-autobusow-69919.html

  5. #7 by Piotr on 12 sierpnia, 2021 - 6:41 pm

    Z osiedla Piastów można podjechać 159 na Wiślicką j łapać 138, 172 i 572.

    Jedynym plusem będzie ograniczenie przesiadek i wiecej kursów wgłąb osiedla, z najdalszych budynków jest nawet 800 metrów do tramwaju.

    W ulicy Makuszyńskiego jest wiele zakładów pracy i dodatkowe wzmocnienie też się przyda, ale szkoda, że będzie to ta sama trasa co 138, zamiast nowego kierunku.

    Może zamiana 438 z 511.

    511 do Kombinatu, a 438 do pętli Na Stoku?

    • #8 by Jacek M. on 13 sierpnia, 2021 - 6:54 am

      Też mi się wydaje, że trasa do Zajezdni Bieńczyce byłaby lepsza, jednak mimo wszystko ta do os. Piastów też ma swoje zalety.

      Dla Stoków „511” to szybszy niż „182” dojazd do centrum, który przy okazji odciąża „182”, zamiana z „438” (jeśli powstanie) raczej nie byłaby na korzyść.

      • #9 by Piotr on 14 sierpnia, 2021 - 3:09 pm

        Sporo osób dojeżdza na Makuszyńskiego liniami 1 i 5 do Wańkowicza, plus para 122+422 co 20 minut. Warto rozważyć czy to wystarcza.

        Z jedną przesiadką jest już spory wachlarz połączeń.
        Co do ewentualnego 438 można podsunąć ZTP dwie propozycje trasy od przystanku Fatimska:
        -Mistrzejowicka- Morncinka – ZESŁAWICE
        – Łowińskiego (prosto do Wiaduktów)- i dalej cały czas prosto do Walcowni.

        Drugą sprawą jest synchronizacja ze 168, gdyby kończył na Krowodrzy.

      • #10 by pętla on 14 sierpnia, 2021 - 3:43 pm

        Z Mistrzejowicka jest wieloletni niedasizm zakaz dla KMK?
        progi? wiadukt PKP?

      • #11 by Jacek M. on 18 sierpnia, 2021 - 5:55 pm

        Na Mistrzejowickiej są już przymiarki do linii, lecz faktycznie jest problem ze zmieszczeniem się autobusów – był jakiś przejazd testowy i np. dostawczak z którym się mijał, musiał zjechać na chodnik.

        Z tego co wiem urzędnicy pracują nad tym by rozwiązać ten problem. Nie wiadomo jednak o jakiej skali czasowej mówimy, bo w grę mogą wchodzić nawet zmiany infrastrukturalne.

        Nawet gdy już będzie przejazd, raczej zmieszczą się tylko mniejsze autobusy odpowiednie na lokalne linie. „438” (albo inne wzmocnienie „138”), jeśli by powstało, raczej będzie obsługiwane taborem standardowym.

      • #12 by pętla on 22 sierpnia, 2021 - 7:34 pm

        Na Mistrzejowickiej pewnie się zmieszczą wąskie 2m mikrobusy Karsany, Iveco Stratos / Urby (oby 2 wejściowe;)
        Trasa typu Szpital Okulistyczny w. Krzesławickie / Kantorowice – Morcinka – Mistrzejowicka – R. Czyżyńskie / Mistrzejowice
        jest do zrobienia.
        Tylko czy przetarg MPK na mikrobusy przeszedłby kontrolę „krokodylków”;)

  6. #13 by Ruppert on 13 sierpnia, 2021 - 3:04 pm

    184 do Podwawelskiego!

    • #14 by pętla on 17 sierpnia, 2021 - 9:19 pm

      I dalej Turowicza i Herberta do Kurdwanowa!

  7. #15 by Jacek M. on 24 sierpnia, 2021 - 1:23 am

    Od przyszłego tygodnia wracają autobusy przegubowe na „138” 🙂

    Przegubowce na „138” i nowa linia „148”

  1. Przegubowce na „138” i nowa linia „148” | krabok

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: