Wzmocnienia wrześniowe 2021

Zgodnie z zapowiedziami urzędników, w drugiej połowie września nastąpi kolejny etap powakacyjnego i post-pandemicznego odmrażania krakowskiej komunikacji miejskiej. Szczegóły zmian poniżej.

W sobotę 18 września zmienione zostaną rozkłady autobusowe, a dwa dni później, w poniedziałek 20 września – tramwajowe. Lista zmian:

Tramwaje (od 20 września)

  • „12”: pozostanie zawieszona,
  • „17”: wznowienie kursowania, trasa i częstotliwość bez zmian czyli Czerwone Maki – Dworzec Towarowy, tylko w szczycie, co 15 minut,
  • „50”: w szczycie co 5 minut,
  • „52”: w soboty co 10 minut.

Autobusy (od 18 września)

  • „132”, „154”, „166”, „429”: pozostaną zawieszone,
  • „352”, „427”, „497”, „LR2”: w związku z zakończeniem sezonu letniego, zostaną zlikwidowane,
  • „105/405”: w szczycie co 10 minut,
  • „106”, „136”: w święta co 40 minut,
  • „112”, „162”: w szczycie co 20 minut,
  • „116”: poza szczytem co 20 minut,
  • „121”: w szczycie co 48 minut (odrobinę rzadziej niż obecnie, celem koordynacji ze wzmocnionym „151/451”),
  • „124/424”, „151/451”: w szczycie co 12 minut,
  • „130”: w weekendy co 15 minut (więcej w osobnym artykule),
  • „133”: nowa stała trasa Łagiewniki – … – Prokocim Szpital – Nowy Bieżanów Południe (więcej w osobnym artykule),
  • „152”, „189”, „192”: w weekendy co 20 minut,
  • „153”: nowa stała trasa Bieżanów Potrzask – … – Ćwiklińskiej – Teligi – Prokocim Szpital – Wielicka – Aleksandry – Nowy Bieżanów Południe, co 15 minut w szczycie, co 30 poza i co 40 w weekendy (więcej w osobnym artykule),
  • „182”: przez cały tydzień co 20 minut, na linii pozostanie tabor przegubowy,
  • „482”: wznowienie kursowania, tylko w szczycie, co 20 minut,
  • „LR0”, „LR1”, „LR6”, „LR9”: w weekendy co ok. 60 minut (kursowanie linii planowane jest do 17 października).

Dodatkowo, od 20 września zajdą zmiany w związku z przywróceniem ruchu na ul. Ujastek oraz rozpoczęciem modernizacji torowiska na ul. Ptaszyckiego:

  • „4”: wraca na stałą trasę do Wzgórz Krzesławickich,
  • „10”: objazd Łagiewniki – … – Plac Centralny – Al. Solidarności – Kombinat – Pleszów,
  • „16”, „44”: zawieszone,
  • „74”: tymczasowe połączenie „16” i „44”, Mistrzejowice – jak „16” – Plac Centralny – jak „44” – Dw. Towarowy, kursowanie tylko w dni powszednie w godz. 6-18 co 15 minut,
  • „704”: likwidacja,
  • „716”: zastępczy autobus na Ptaszyckiego: Aleja Przyjaźni – Boruty-Spiechowicza – Plac Centralny – Ptaszyckiego – Fort Mogiła, częstotliwość co 15 minut w szczycie, co 20 poza i co 30 w weekendy, całotygodniowa synchronizacja ze „174”.

Dobrze, że kolejna część krakowskiej komunikacji miejskiej wraca do normalnego trybu. Powyższe zmiany oznaczają, że zdecydowana większość linii będzie funkcjonować tak jak przed pandemią. Wciąż kilka będzie jednak kursowało rzadziej albo będzie zawieszonych – dlatego miejmy nadzieję, że nie jest to jeszcze ostatni etap wzmocnień.

Temat dot. tegorocznych rozkładów powakacyjnych na forum pkk.net.pl – w linku.

Jacek Mosakowski

Reklama

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

  1. #1 by Kamil on 9 września, 2021 - 10:31 am

    A co wzmocnieniem autobusu 164

    • #2 by Jacek M. on 9 września, 2021 - 11:21 am

      „164” ma już częstotliwości takie jak przed pandemią.

  2. #3 by Piotr on 9 września, 2021 - 11:30 am

    Ogólnie słabizna – nie tak sobie wyobrażałem wysłanie maksymalnej ilości taboru. Jedyna nadzieja, że 1 lub 4 października będą kolejne wzmocnienia.

    W tramwajach nie odwieszono 12, a 52 dalej co 7,5 minuty, w 50-tkach tez bywa już nieciekawie.

    W autobusach 182-482 nie pojadą co 7,5 minuty, jak 139 i 503. Kilka innych linii dalej zawieszonych.

    Jedynym wytlumaczeniem może być brak prowadzących. Od kwietnia wiszą reklamy 30 miejsc na kursach za free i nie ma chętnych.

    • #4 by Jacek M. on 9 września, 2021 - 11:49 am

      Jeszcze 502 pocięte, też było co 7,5 minuty. Ja również liczę że w październiku będzie kolejna seria, zwłaszcza że nie wprowadzono paru obiecanych już zmian, m.in.:
      – powrót „429”,
      – linie do Avii i do Grębałowa,
      – nocny do Złocienia.

      • #5 by Piotr on 9 września, 2021 - 1:41 pm

        Jeszcze 142 i 184 kursowały co 12 minut w szczycie, a jest co 15.

        Tak samo 125 wykonywało 4 kursy na godzinę w obu szczytach, teraz przeważają kursy co 20 minut.

      • #6 by Jacek M. on 9 września, 2021 - 1:57 pm

        „184” zmieniono częstotliwość przy okazji zmiany trasy w 2020. Było 12/20 (szczyt / międzyszczyt), jest 15/15 więc w miarę wychodzi na zero. Wg mnie tak jest lepiej, bo 1) ma wysoką f cały dzień i 2) można ją skoordynować np. z „19” (albo „12” jeśli wróci).

        „142” – słuszna uwaga. Tu rzeczywiście zabrano kursy, choć nie wiem czy tak nie zostanie bo od 2020 ZTP wprowadziło f15/20 na kilku liniach (m.in. „143”, „174”, „178”, „578”). Oby jednak wróciło f12.

        Natomiast „125” nie miało f15 w szczycie – było f20 i koordynacja ze „128” które też ma f20. Na „125” nawet doszedł jeden albo dwa kursy rano, przed porannym szczytem.

      • #7 by pętla on 9 września, 2021 - 1:59 pm

        125 dostał 18metrowce to może jeździć rzadziej…
        Rekord Guinessa i 8 miejsce na świecie KM że takie duże osiedle Złocień może mieć taką słabą 1 linie do centrum…

      • #8 by Jacek M. on 9 września, 2021 - 2:34 pm

        Przecież napisałem, „125” nie straciło żadnych kursów, a nawet kilka zyskało.

      • #9 by pętla on 9 września, 2021 - 2:38 pm

        Pisaliśmy równocześnie, zwracam honor ZTP;)

  3. #10 by Papier_ on 9 września, 2021 - 11:55 am

    Nie no, powrót 482 w takiej formie, to jest jakiś żart. Za 182/482 które jeździło f-12/7,5/15 – w tym momencie f-20/10/20, z czego 182 jest wysoce niepunktualne bo utyka w korkach na Okulickiego i Srebrnych Orłów. Liczę na to iż jednak w październiku linia wróci w lepszej częstotliwości, choć jest to chyba marzenie ściętej głowy.

    • #11 by pętla on 10 września, 2021 - 4:47 pm

      Chociaż obronione przeguby z 511 na 482 można przełożyć na osłodę dziadostwa chyba że są jeszcze wolne 18m…

  4. #12 by pętla on 9 września, 2021 - 1:53 pm

    Miała być ofensywa ZTP a tu standard ZIKIT: najpierw cięcia a później oddawanie zabranego „sprzedawane” jako wzmocnienia.

    179 co 7,5 min – brak
    (18)/50/52 co 5min – brak

    Tragedia jak nie mieszkasz przy trasach linii tramwajowych.
    „112”, „162”: w szczycie co 20 minut,
    przegub dowozówka co 20min? to patologia komunikacji miejskiej, 112 co 10 min w autobusie 12m
    nie dziwię się że Krakusi nie chcą się przesiadać za rządów Majchrowskiego

    Jako stała trasa linia 44 powinna jeździć na Cichy Kącik (Bagatela).
    lub długa trasa:
    nowa 44: szczytowa 13+44.

  5. #13 by Wojciech on 9 września, 2021 - 3:25 pm

    Najbardziej martwi pocięcie „182/482” względem stanu sprzed pandemii. A linia „132” chyba wkrótce podzieli los „119” – wiecznie zawieszona, ale nigdy formalnie nie zlikwidowana 😉

  6. #14 by KACPER KUSZEWSKI on 9 września, 2021 - 6:50 pm

    a jeszcze powinno byc wzmocnione linie pod FORTEM

  7. #15 by TomL on 9 września, 2021 - 7:49 pm

    Ciekawe czy i kiedy dziady przywrócą normalne godziny kursowania linii 140, zarówno w tygodniu, jak i w weekendy.
    Nie dość, że popsuli trasę, tak, że teraz stoi w korkach, to jeszcze zabrano kursy.

  8. #16 by Hanibal on 10 września, 2021 - 7:16 am

    Jak może coś jeździć co 7 min.i 30 sekund ?
    No z takim podejściem do rozkładów jazdy częstotliwości urzędasów z ZTP zza biurka przed laptusiem to powodzenia 💪

    • #17 by Jacek M. on 10 września, 2021 - 7:40 am

      7,5 minuty to średnia częstotliwość. Taka linia wykonuje 8 kursów na godzinę, na przemian co 7 i co 8 minut (czyli dwa kursy na kwadrans). Zamiast pisać „średnio co 7,5 minuty” albo „częstotliwość 7/8 minut”, pisze się często w skrócie 7,5.

      W Krakowie taka częstotliwość na niektórych autobusach funkcjonuje od wielu lat, a od 2018 również na sporej części tramwajów.

      • #18 by pętla on 10 września, 2021 - 4:45 pm

        Myślę że dałoby radę w rozkładach opisać 30sekund jako literę czy kropkę.

        To chyba też rozwiązanie dla „nadspieszenia” do 1 min między 2 przystankami szczeg. w sob, niedz i rankami / wieczorami

  9. #19 by Njjgh on 10 września, 2021 - 7:23 am

    Za to aglo expresy np.337 frekwencja powalająca nie chcą tym ludzie jeździć nie rozumiecie tego ? Zobaczcie sobie ile osób jedzie wczoraj wieczorem 4 szt.to jest normalne ?Urzędnicy spóźnili się z aglo ex o co najmniej 20 lat?Wtedy trzeba było to robić a nawet 30 lat temu ?Wiem wtedy MPK rządziło czyli z deszczu pod rynnę precz z komuną….a teraz mamy samochody i jest trochę drożej w korkach za lub po autobusie a na dodatek jeszcze nie dawno słyszałem jak mieszkańcy się prosili o autobus gdzies że MPK niema autobusów że się nie da itd….TO NIE bez łachy ,tylko obniżka cen biletów może zachęcić ludzi do kom.miejskiej i nie mówię o studentach bo tak zrobią w pazdz.pocgwaka się frekwencja …słoikami że jest frekwencja …

    • #20 by Jacek M. on 10 września, 2021 - 7:43 am

      Z tego co wiem, z badań wyszło że cena wbrew pozorom nie jest dominującym czynnikiem przy wyborze km / auto. Choć oczywiście nie miałbym nic przeciwko obniżce cen 😉

      Co do „337” (i „307”), dajmy tym liniom czas. „304” początkowo też jeździło puste. Pasażerowie z aglo nie mieli tak dobrej oferty do tej pory, więc zmiana preferowanego środka transportu może trochę zająć.

      Może też ew. przydałoby się, by wzorem „304” i „307”, linia „337” też jechała kawałek wzdłuż Alej, a nie kończyła na Nowym Kleparzu. Do przemyślenia.

      • #21 by Znawca on 10 września, 2021 - 3:15 pm

        Czyli z przegubów na 130 w soboty nici 😦
        Skoro wraca do częstotliwości co 15 min więc przeguby odpadają ehh

  10. #22 by Jacek M. on 13 września, 2021 - 9:42 am

    Aktualizacja: do listy zmian urzędnicy dodali jeszcze linię „50” – w szczycie znów będzie kursować co 5 minut 🙂

    • #23 by Piotr on 13 września, 2021 - 1:24 pm

      Zastanawiam się czy powrót kursów co 5 na 52 byłby dobrym pomysłem?

      Tzn pewnie tak, ale chyba nadmiar jest tylko składów wiedeńskich i niestety mogłyby wrócić.

      • #24 by pętla on 14 września, 2021 - 10:46 am

        Może wykonalne jest wysłanie 36xPESA (+1) na linie a jako rezerwę spięcie kolejnych 3składów?
        46 brygad 43metrowych potrzebnych na obsługę 4, 50, 52 obecnie a i tak jeżdżą 32m.
        Jeszcze 9 3składów pozostało do spięcia;)
        Sytuacja przesądza że kolejny przetarg tramwajowy będzie na długość 43m…

      • #25 by Jacek M. on 14 września, 2021 - 11:27 am

        Krakowiaki też muszą przechodzić prace serwisowe, badania itd. – 100% wykorzystania taboru (zwłaszcza tak zawodnego) nie jest możliwe.

      • #26 by pętla on 21 września, 2021 - 6:05 pm

        Tylko czy wszystkie PESY zostawione w zajezdni są w remoncie itd? Nie.

        A 2 możliwość: uwolnienie wagonów PESA od przypisania do 1 motorniczego.

    • #27 by Jacek M. on 14 września, 2021 - 7:45 am

      Dobre pytanie. Acz MPK wczoraj spięło kolejny, dziesiąty trójskład. Choć i tak musieliby wrzucić E1+c3, albo ściągnąć Krakowiaki z „50”, zastępując je tam Stadlerami?

      • #28 by Piotr on 14 września, 2021 - 7:59 pm

        Pes na 50 są cztery sztuki, a linia 52 ma obecnie 19 brygad, przy f=5 było 28 brygad.

        Więc potrzeba aż 9 tramwajów, na linii 12 było 6 brygad.

        Obecnie na 10 i 22 wyjeżdza 20 z 36 składów E1+c3.

  11. #29 by pętla on 13 września, 2021 - 12:29 pm

    Dzięki brakom tramwajowym 43 metrowców w MPK mamy linię 50 co 5m w szczycie?
    Co z 52? Podwyżki biletów, oszczędności na KMK podczas rządowego aresztu domowego lokdałn,
    ofensywa wzmocnień KMK ZTP a tu pogorszenie komunikacji na np 52…
    ok 3 lata temu linia 18 co 5min i 52 co 5 min – było za dobrze?

    I co jest takiego 18/20 września?:D Święto ZTP?

  12. #30 by Jacek M. on 14 września, 2021 - 6:40 pm

    co dalej z nowymi liniami i 114 do PIASKOW

  1. Nowa linia „233” w Skawinie | krabok

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: