Informacja o planowanym uruchomieniu nowej linii „198” na trasie Skarżyńskiego – Avia – Stella-Sawickiego wywołała istną burzę. Sporo osób ucieszyło się że wreszcie dostaną dostęp do autobusu, jednak pojawiło się też niemało głosów krytyki. Co gorsza, oliwy do ognia dorzuciła Rada Dzielnicy IV Czyżyny. Myślę, że warto zatem przedyskutować stan rzeczy.
Planowana trasa „198”. Grafika: ZTP / OpenStreetMap.
Transportowo Avia jest niefortunnym rejonem. Wyjazd z tego kilkunastotysięcznego osiedla zapewnia tylko jednopasmowa ulica Orlińskiego, z wylotami na południe i na zachód. Ciasność ulic i zakrętów uniemożliwia skierowanie tu normalnych autobusów, a do istniejących przystanków komunikacji miejskiej jest daleko, zwłaszcza ze wschodnich budynków – zarówno dojście do tramwajów na al. Jana Pawła II, jak i autobusów na os. Dywizjonu 303, wymaga blisko kilometrowych marszów.
Mieszkańcy Avii od kilku lat dopominają się o uruchomienie dodatkowego przystanku na Stella-Sawickiego, u wylotu Orlińskiego. I zdecydowanie mają rację. Przystanek ten jest planowany, jednak wymaga przebudowy układu drogowego i, by nie rozkopywać miejsca i nie wydawać pieniędzy dwukrotnie, będzie wykonany w ramach planowanego dojazdu do Małopolskiego Centrum Nauki Cogiteon. To jednak wciąż kwestia dwóch-trzech lat. Pamiętajmy też, że wspomniany przystanek rozwiąże tylko część problemów Avii – raz, że z dalszych bloków wciąż będzie ok. 700 m dojścia, dwa że wachlarz połączeń na Stella-Sawickiego jest ograniczony – to głównie „129” do centrum, jadące okrężną drogą i „178/578” do Podgórza i Ruczaju.
Stąd narodził się pomysł osobnej linii, dedykowanej mieszkańcom Avii. Zaproponowana trasa „198” wzbudziła jednak wiele wątpliwości. Sprawa przebiegu linii przez to osiedle nie była prosta. Zgodzę się z tymi Czytelnikami którzy mówili, że Avia powinna dostać dalekosiężny autobus, choćby „129”. Niestety ciasny układ uliczek uniemożliwia skierowanie regularnych, dużych pojazdów przez środek osiedla – wjazd mają tylko małe autobusy (np. 9-metrowe Autosany), mniejsze od standardowych kursujących na większości krakowskich linii. Z tego względu „129”, „142” czy „178” odpadały – potrzebne było nowy połączenie. Avia jest po prostu źle zaprojektowana transportowo a obecna, nowa ekipa urzędników, próbuje naprawić błędy popełnione przez innych. Osiedla się nie zbuduje od nowa, więc zostaje kombinować z tym co jest.
Sporną kwestią stało się też omijanie przez „198” węzła „Wiślicka”. Urzędnikom zależało by autobus oferował szybki i jak najbardziej punktualny dowóz do al. Jana Pawła II, skąd tramwajami mieszkańcy mogliby dostać się do innych rejonów miasta. Przy „Wiślickiej” tworzą się spore korki, w których utykają też autobusy. Stąd propozycja krótkiej trasy ze Skarżyńskiego, skupiającej się właśnie na zapewnieniu wysokiej częstotliwości kursów i dobrej przesiadki. Niemniej zmiana trasy, tak by linia przejeżdżała przez „Wiślicką”, jest rozważana, choć będzie to miało swoje dobre i złe strony.
Sprawie nie pomogła reakcja Rady Dzielnicy XIV Czyżyny (RDXIV) oraz części lokalnych aktywistów, których nieprzychylne nastawienie do nowej linii czuć było od samego początku. W efekcie nastraszono mieszkańców kilkoma nieprawdziwymi argumentami, które niestety przebiły się do świadomości ludzi. Jednym z nich było widmo rzekomej likwidacji dziesiątek miejsc parkingowych pod infrastrukturę dla autobusu, np. przystanki. Jak się okazało, w rzeczywistości znikną jedynie… cztery miejsca. I choć to wciąż jakiś ubytek, to jednak zyski – dostęp do autobusu dla setek mieszkańców – znacznie przewyższają przecież straty. Niemniej mleko się rozlało i wiele osób z Avii protestuje przeciwko „198” myśląc, że zniknie masa miejsc parkingowych. Nie ma co się zatem dziwić, że z czasem pojawiało się coraz więcej i coraz dziwniejszych problemów. Niektóre osoby potrafiły nawet napisać że autobus kursujący raz na 10 minut… powiększy korki na osiedlu.
Wkład protestujących w blokowanie „198” był niestety większy. Nie rozumiejąc idei stojącej za tą linią, w szczególności potrzeby szybkiego dowozu pasażerów do tramwaju (z krótką trasą o wysokiej częstotliwości), zaczęli oni forsować pomysł by „198” krążyło po całym rejonie: od al. Jana Pawła II przez Avię, Włodarczyka, Hynka do Czyżyn Dworca. Argumentowano to m.in. tym, że niektóre bloki na Hynka mają po 500-600 m do najbliższego przystanku. A przecież nie o to chodzi!
Przy projektowaniu tras przyjmuje się że większość pasażerów powinna mieć przystanek w odległości do 400-500 m, taka akceptowalna odległość wyszła też z badań. Nie jest dużym problemem, kiedy blok czy dwa mają do przejścia trochę ponad te 500 m. Problemem jest, kiedy kilkunastotysięczne osiedle, takie jak Avia, ma do tych przystanków prawie kilometr. Trasa przez Włodarczyka zresztą mało komu by służyła bo i tak szybciej byłoby podejść na autobusy na al. gen. Andersa, zamiast objeżdżać połowę Czyżyn. Co więcej, urzędnicy sprawdzili i taka marszruta wymagałaby likwidacji kilkudziesięciu dodatkowych miejsc parkingowych – przy której planowane zabranie czterech na Avii to błahostka. Wreszcie, znacznie dłuższa trasa, przy ustalonym budżecie, oznaczałaby że linia pojechałaby dużo rzadziej.
Zarząd Transportu Publicznego (ZTP) spotkał się z mieszkańcami i Radą Dzielnicy i wyjaśnił wszystkie te sprawy. Szkoda jednak, że do rozmowy nie doszło zanim nastawiono część osób negatywnie. Być może jest to lekcja dla ZTP na przyszłość, by organizować spotkania konsultacyjne przed ogłoszeniem oficjalnych planów. Wszyscy na tym zyskają.
Ze swej strony obawiam się, czy wspomniane korki na Orlińskiego nie utrudnią funkcjonowania linii. Gdyby „198” kursowało co 7-10 minut, tak jak początkowo mówiono, to i tak zawsze coś by przyjechało. Jeśli jednak pojedzie co 20, i jeszcze utknie w zatorach, to może stać się całkowicie niepunktualne. W pierwotnych planach sporą niedogodnością był również brak przystanków po zachodniej części Avii. Zgłosiłem to jednak ZTP i zostały one dodane – na powyższej mapce, oznaczono je jako „Orlińskiego”.
Co dalej? W ostatnim czasie ZTP przeprowadzał szeroko zakrojone konsultacje z mieszkańcami. Przebieg trasy „198” będzie zależał od ich wyników – wkrótce powinniśmy się dowiedzieć, co udało się ustalić. Na tę chwilę rozważane są dwa scenariusze: albo skierowanie linii po pierwotnej trasie do Skarżyńskiego, albo wydłużenie do Mistrzejowic (Mistrzejowice – Wiślicka – Avia – Stella-Sawickiego). Ten drugi wariant jednak ma swoją cenę: z powodu dłuższej trasy, autobusy pojechałyby rzadziej, do tego utykałyby w korkach przy Wiślickiej. W obu scenariuszach, martwi jednak spadek planowanej częstotliwości. Dla trasy do Skarżyńskiego początkowo mówiono o kursach co 10 minut albo częściej, teraz przewija się „minimum co 12”. Jeszcze gorzej wypada wariant do Mistrzejowic, gdzie autobusy mogłyby pojechać nawet tylko co 20. Jeśli „198” ma kursować trzy razy na godzinę, to traci to sens – mało kto będzie czekać 20 minut by podjechać na tramwaj, skoro może do niego podejść w 10-15.
PS. Mam znajomych mieszkających na Avii. Drodzy Czytelnicy, jak myślicie, jaka była ich reakcja gdy dowiedzieli się o planach utworzenia „198”? Czy było to „protestujemy, będą likwidować miejsca parkingowe”? A może „nie zgadzamy się bo autobusy utrudnią przejazd samochodom”?
Nie. Powiedzieli po prostu „o, świetnie, wreszcie nie trzeba będzie chodzić 15 minut do tramwaju”.
Temat na forum pkk.net.pl o Avii – w linku.
Jacek Mosakowski
#1 by krakus on 3 grudnia, 2021 - 6:12 pm
Zaznaczyć trzeba jeszcze, że przystanków przy Orlińskiego nie ma bo oprotestowali je sami mieszkańcy, a konkretnie oprotestowali układ drogowy, który w ramach budowy przystanków powstawał, czyli pełne skrzyżowanie Orlińskiego i Stella-Sawickiego. Generalnie kwestia tych przystanków, linii 198 czy Cogiteonu pokazała, że mieszkają tu osoby, które bardzo krzyczą i narzucają zdanie innym i zdobywając zwolenników, przez co w efekcie nic się nie da zrobić „bo będzie źle”. A najlepsze jest to, że najgłośniej przeciwko autobusowi na Avię krzyczą Ci co nie korzystają z KMK i boją się, że utkną samochodem w jeszcze większych korkach 😀
#2 by Krzysztof on 3 grudnia, 2021 - 7:06 pm
Brawo! Nareszcie coś się ruszy w sprawie obiecanego jeszcze latem autobusu
#3 by Krzysiek Flav on 4 grudnia, 2021 - 6:43 pm
Wydaje mi się, że rozwiązaniem dla problemu „Wiślicka” jest poprowadzenie linii 198 od alei Jana Pawła II – nie do Skarżyńskiego, tylko od przystanku Dywizjonu 303 w kierunku Wiślickiej, Andersa, Włodarczyka do przystanku Dywizjonu 303. Autobus nie utykałby w obu kierunkach na Stella-Sawickiego, a tylko w jedną stronę, byłby dodatkowo na pasie do skrętu w prawo, który mimo korków szybciej „idzie”.
Problem zabierania miejsc parkingowych można rozwiązać wyznaczając trasę przez Avię w jedną stronę: od osiedla Dywizjonu 303 do Jana Pawła II. W ten sposób, jeśli dobrze zrozumiałem – zabranych miejsc parkingowych będzie mniej. W drugą stronę autobus niestety musiałby kursować od węzła Rayskiego przez Stella-Sawickiego do Dywizjonu 303/Wiślicka.
#4 by Jacek M. on 8 grudnia, 2021 - 1:23 pm
Jeśli chodzi o Wiślicką, jest to pewne rozwiązanie. Faktycznie choć na prawoskręcie też jest korek, to idzie najszybciej. Problemem wtedy byłby jednak brak prawdziwej pętli (końcówki) dla „198” bo na Stella-Sawickiego peron jest zbyt krótki by mogły stać dłużej.
Jeśli chodzi o miejsca parkingowe, na Avii nie ma z tym problemu – czy będą to cztery, czy dwa miejsca, wg mnie niewielka różnica. A jednak taka trasa oznaczałaby, że linia służyłaby mieszkańcom tylko w jedną stronę – w drugą dalej trzeba byłoby podchodzić pieszo.
#5 by Krzysiek Flav on 8 grudnia, 2021 - 8:38 pm
Jeśli chodzi o przystanek Stella Sawickiego, jest jeszcze przystanek linii 664 na Jana Pawła II. Mógłby to być przystanek końcowy. Lub końcowo-początkowy, z następnym przystankiem Stella-Sawickiego przy tejże ulicy.
Przez pewien czas jeździłem tam i komunikacją miejską i prywatną. Z własnego doświadczenia wiem, że na osiedlu z miejscami parkingowymi jest tam bardzo źle. Na upartego można przystanki umieścić nie w zatokach, a przy krawężnikach z chodnikami, żeby nie zabierać miejsc parkingowych.
#6 by Jacek M. on 9 grudnia, 2021 - 2:36 pm
Przystanek „664” jest wyznaczony na pasie do skrętu w prawo. W nocy, raz na pół godziny, może się tam zatrzymać autobus na chwilę. W ciągu dnia, i to tak że przystanek byłby cały czas zajęty – wg mnie za bardzo utrudniałby ruch.
#7 by Krzysiek Flav on 9 grudnia, 2021 - 6:51 pm
Dla sprawdzenia tego czy byłem w błędzie, zajrzałem na zdjęcia z okolicy przystanku 664 o którym wcześniej wspominałem. I nie myliłem się, ponieważ przystanek jest na początku pasa do skrętu w Stella-Sawickiego, a za nim jest wspomniany pas do skrętu. Wydaje mi się, że nie będzie potrzeby likwidowania pasa do skrętu w prawo, tym bardziej jest jest odpowiednio długi. Ale być może faktycznie jestem w błędzie, i jest to pomysł niemożliwy do zrealizowania.
#8 by Tomek on 7 grudnia, 2021 - 3:38 pm
Czy w kwestii autobusu po Grębałowie coś ruszyło?
#9 by Jacek M. on 8 grudnia, 2021 - 1:27 pm
Trwają prace. Sprawa się opóźniła z powodu konieczności zmiany organizacji ruchu na Grębałowie, jednak jest aktualna. Prawdopodobnie to kwestia max paru miesięcy.
#10 by Adrian on 8 grudnia, 2021 - 10:34 pm
Jacku a o jakiej trasie konkretnie mówimy w temacie Grebalowa? To nowa linia czy jakiś wjazd kieszeniowy 122?
#11 by Jacek M. on 9 grudnia, 2021 - 2:36 pm
Osobna lokalna dowozówka, prawdopodobnie ze Stoków przez Architektów by przy okazji ugryźć potrzeby komunikacyjne tej ulicy – też były prośby o ułatwienie dostania się do tramwajów.
#12 by M on 18 grudnia, 2021 - 7:51 am
Bardzo ciekawy artykuł na ten temat :
https://weekend.gazeta.pl/weekend/7,177334,27919163,biala-plama-komunikacji-publicznej-dlaczego-mieszkancy.html
#13 by Jacek M. on 28 stycznia, 2022 - 10:01 am
Czytałem go, interesujący, acz zastanawiam się na ile są to prawdziwe opinie, oprócz Rady Dzielnicy.