Nadchodzi integracja taryfowa

W bliskiej przyszłości Kraków czeka parę rewolucyjnych zmian transportowych, i to takich które bez wahania można uznać za wyczekiwane. Jedną z nich jest integracja taryfowa komunikacji miejskiej z koleją. Na-resz-cie!

Czym jest integracja taryfowa? Standardem, podstawą sprawnej komunikacji miejskiej, oczywistością w wielu polskich oraz zagranicznych miastach. Pozwala ona podróżować różnymi środkami transportu publicznego na jednym bilecie, bez potrzeby uiszczania osobnych opłat choćby za przejazd tramwajem oraz potem za przejazd pociągiem. Pasażerowie dostają zatem możliwość np. wykupu biletu okresowego na komunikację miejską i kolej, którego mogą używać wedle woli. Ktoś wraca spod Dworca Głównego na południe Krakowa? Może wyjdzie szybciej „trójką”, a może Szybką Koleją Aglomeracyjną (SKA)? Wybór należy do pasażera i nie musi martwić się o cenę bo jego bilet obejmuje oba środki transportu. Dzięki temu pociągi mogą stać się realną częścią miejskiej tkanki, odciążając inne linie i przyspieszając dojazd, zwłaszcza do i z obrzeży miasta, a także aglomeracji.

Niestety, mimo że integracja taryfowa jest standardem w wielu miastach, w Krakowie wciąż nie udało się jej wprowadzić. Jedyną namiastką jest wspólny bilet 70-minutowy, jednak to zdecydowanie za mało – potrzeba by system objął wszystkie bilety, w szczególności te okresowe. Tylko wtedy z tego rozwiązania będą mogły korzystać osoby codziennie podróżujące transportem zbiorowym, a więc te stanowiące największą część podróżnych.

O pełnej integracji taryfowej mówiło się w Krakowie od lat. Już w 2016 rozmawiałem z urzędnikami pracującymi po obu stronach i zarówno ówczesny ZIKiT, jak i kolejarze, wyrażali wolę scalenia systemów. Czemu zatem wciąż się to nie udało? Zapewne jak zwykle chodziło o pieniądze i o politykę. O to, ile dodatkowych kosztów poniesie Kraków, ile Województwo, oraz jaki będzie podział wpływów. Fakt bycia zarządzanym przez różne opcje polityczne też nie pomagał. Niestety cierpieli na tym wszyscy – dziś pociągi jako element codziennych dojazdów pełnią w świadomości krakusów marginalną rolę, a i dla Miasta gorsza oferta transportu zbiorowego oznacza mniej pasażerów, większe korki itd.

W ostatnich latach miały miejsce intensywne prace na kolei – w tym trwająca budowa dodatkowych torów między Bieżanowem a centrum, dokładanie przystanków (np. przy Złocieniu oraz niebawem przy Hali Targowej), czy powstanie estakady Zabłocie – Podgórze. Po zakończeniu wszystkich inwestycji, Kraków ma szansę wreszcie dostać system SKA z prawdziwego zdarzenia, z regularnymi połączeniami obsługującymi miasto oraz aglomerację. Wtedy też urzędnicy prawdopodobnie wprowadzą w życie pełną integrację taryfową, dzięki czemu SKA uderzy z pompą i w takiej formie, w jakiej powinna właśnie funkcjonować. A kiedy będzie to miało miejsce? Najprawdopodobniej w przeciągu kilkunastu miesięcy – jednym z kluczowych elementów jest rozpoczęta w listopadzie rozbiórka starego wiaduktu koło Hali Targowej i budowa w jego miejsce nowego.

Ważne jednak będą szczegóły. Integracja z koleją to jedno, lecz dobrze byłoby włączyć do systemu również lokalne sieci transportowe w innych gminach, w tym linie dowozowe do pociągów czy autobusy Wielickiej Spółki Transportowej. Takie rozwiązanie byłoby najlepsze i zapewniło scalenie różnych układów komunikacyjnych na imponującą skalę. To też jest przedmiotem rozmów więc szanse na realizację są, choć pieniądze na pewno odegrają tu rolę.

Tak czy owak, Krakowski Obszar Metropolitalny czeka spora rewolucja komunikacyjna, która znacznie rozszerzy dostępną siatkę połączeń oraz ułatwi podróże w wielu relacjach, miejskich i aglomeracyjnych. Musimy jeszcze uzbroić się w cierpliwość, jednak warto czekać – jest na co.

Temat na forum pkk.net.pl dot. taryfy biletowej w Krakowie – w linku.

Jacek Mosakowski

Reklama

, ,

  1. #1 by bgj on 27 grudnia, 2021 - 10:34 am

    A po co czekać na Grzegórzki jak już mamy linie SKA? Do tego czasu to już się dawno ludzie przyspawają do samochodów. Na dodatek jeśli to nadal bedzie drogie jak bilety aglomeracyjne dla niepłacących podatki w Krakowie to nie bedzie żadnej zachety. Owszem pociąg szybki, a na wsi co? Autobus co 2 godziny? Tak jak teraz autobus co 2 godziny za 158zł! A ktos uzywa w Krakowie wielu linii za 80zł.

    • #2 by Jacek M. on 27 grudnia, 2021 - 2:54 pm

      Za organizację komunikacji aglomeracyjnej odpowiadają poszczególne gminy – zwykle to jest ich decyzja, czemu dany autobus kursuje tak rzadko.

    • #3 by kopka9 on 28 grudnia, 2021 - 2:16 pm

      Popieram to stwierdzenie, aglomeracja płaci za bilet miesięczny 158 zł i to jest wygórowana cena patrząc na częstotliwość kursów autobusów komunikacji miejskiej.

      • #4 by mzk on 30 grudnia, 2021 - 11:33 pm

        To demokracja i kapitalizm. UMK Wysoką ceną ma wymuszać zmianę miejsca płacenia podatku PIT na UMK. Majchrowski i UMK ma „prowizję” od PIT w Krk. Ekologia i KM itp jest dla naiwnych.

        Ale wg ekspertów nadchodzi dochód podstawowy dla każdego i zakazy poruszania się samochodami spalinowymi dla plebsu w miastach więc się pozmienia

        chyba że masz spalinowe ferrari…
        dailydriver.pl/nowosci/wydarzenia/wloski-rzad-chce-by-superauta-byly-produkowane-z-silnikami-spalinowymi

        wg prognoz ekspertów do 2030 r ma zniknąć własność prywatna i prywatność
        komunikacja miejska będzie przebierać w pasażerach:
        pl.technocracy.news/w%C5%82asno%C5%9B%C4%87-prywatna-i-prywatno%C5%9B%C4%87-znikn%C4%85-do-2030-roku/
        pubmedinfo.org/2021/03/15/8-prognoz-dla-swiata-na-rok-2030/
        Światowe Forum Ekonomiczne
        weforum.org

  2. #5 by Mikołaj Sazonov on 27 grudnia, 2021 - 11:32 am

    kurde ciśnienie mi skoczyło jak przeczytałem tytuł a w zasadzie to nadal nie ma konkretów ajajaj

  3. #6 by MatGor on 27 grudnia, 2021 - 2:56 pm

    Integracja biletowa z innymi gminami mogłaby się udać gdyby powstał wreszcie aglomeracyjny związek gmin i jeden organizator transportu nadzorowany przez owe gminy. Lub organizator transportu nadzorowany przez województwo. Coś na wzór Vastrafik w algomeracji Goteborga i całym regionie Västra Götaland

    • #7 by Jacek M. on 28 grudnia, 2021 - 2:50 pm

      O tak! Z tego co kojarzę, ZTP miało marzenie by coś takiego właśnie ogarnąć. Jednak nie wiem ile z tego wyjdzie. Podejrzewam, że temat jest trudny.

      • #8 by Gość on 28 grudnia, 2021 - 10:59 pm

        W UMWM też mieli kiedyś takie marzenie…..

    • #9 by Piotr on 4 stycznia, 2022 - 6:49 pm

      Trzy lata temu we Wrocławiu i osiem lat temu w Warszawie.

      A w Krakowie w nieokreślonej przyszłości.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: