Zmiany stałych tras na Kurdwanowie i w Swoszowicach

Po latach, przystanek kolejowy w Swoszowicach wrócił do życia. W listopadzie 2021 pociągi znów zaczęły się tutaj zatrzymywać, a dziś oddano do użytku budynek dworca. W kolejce czeka jeszcze otwarcie parkingu Park & Ride, wraz z którym planowane jest wprowadzenie większych zmian w komunikacji miejskiej na terenie Swoszowic oraz Kurdwanowa.

Obecny układ tras w tym rejonie został wprowadzony we wrześniu 2020, jako wypadkowa rozmów między urzędnikami Zarządu Transportu Publicznego (ZTP) oraz jednym z Radnych Miasta. Jest on dość dziwny i opiera się na koordynacji pięciu linii: trzech między Swoszowicami i Borkiem Fałęckim („165”, „214”, „254”) oraz trzech od Swoszowic do Kurdwanowa („135”, „155”, „165”). Każda z nich początkowo kursowała co 36 minut, dzięki czemu łącznie oferowały połączenie co 12 minut w obu tych relacjach, przez cały dzień. W 2021, przy okazji wydłużenia „214” do Podstolic, niestety obniżono częstotliwości tak że każda z nich pojechała co 40 minut, dając na wspólnych odcinkach autobus mniej regularny i średnio co ok. 10-15 minut. Tyle w teorii, bo w praktyce np. wieczorami na Kurdwanowie, zależności od szczęścia, raz poczekamy 10 minut, a raz pół godziny.

Kwintesencją dziwności zmian jest linia „165” (Borek Fałęcki – Swoszowice – Os. Podwawelskie). Niby zapewnia połączenie w kierunku centrum, jednak z tak słabym rozkładem oraz trasą (w stronę Swoszowic nie zatrzymuje się nawet na rondzie Grunwaldzkim, mimo przejeżdżania tuż obok), zwyczajnie nie miała szans się sprawdzić. Nie jest też alternatywą dla pasażerów z Kurdwanowa, którzy do dziś mają żal do ZTP o zabranie „184/484” i nie dania właściwie nic w zamian.

Z rezultatów niezadowoleni byli chyba nawet sami urzędnicy, którzy przyznawali w rozmowach, że układ w Swoszowicach wymaga (dalszych) zmian. Te rozważano już od kilku miesięcy, jednak zdecydowano się je połączyć z pełnym otwarciem przystanku SKA, by zintegrować autobusy oraz kolej. W drugim kwartale 2022 ma to wreszcie nastąpić, przy okazji oddania do użytku parkingu Park & Ride. Przy okazji, drobna zmiana zajdzie również w trasie „433”. Oto korekty, które są planowane:

  • „135”, „214”: w szczycie pojadą częściej, co 30 zamiast co 40 minut,
  • „155”: nowa trasa: Zajezdnia Wola Duchacka – … – Swoszowice – Kąpielowa – Swoszowice SKA, w szczycie pojedzie częściej, co 30 zamiast co 40 minut,
  • „165”: likwidacja,
  • „254”: wjedzie pod przystanek kolejowy: Borek Fałęcki – … – Kąpielowa – Swoszowice SKA – Kąpielowa – … – Golkowice / Grabówki, w szczycie pojedzie częściej, co 30 zamiast co 40 minut,
  • „433”: nowa trasa: Łagiewniki – … – Bojki – Cechowa – Piaski Wielkie.

W skrócie: linia „165” idzie do likwidacji, a w zamian trochę częściej w szczycie pojadą pozostałe autobusy. Możemy spodziewać się zatem, że na wspólnych odcinkach: Swoszowice – Borek Fałęcki („214″+”254”), Swoszowice – Kurdwanów („135″+”155”) i Swoszowice – Golkowice („135”, „254”), autobusy będą skoordynowane, zapewniając kursy co 15 minut w szczycie i co 20 poza. Czyli niestety trochę rzadziej, choć trzeba pamiętać że więcej kursów zyskają za to pasażerowie z Soboniowic, Golkowic czy Grabówek.

Wreszcie, dostęp do autobusów dostanie wspomniany przystanek kolejowy, do którego dotrą „155” oraz „254”. O ile zatem od strony Swoszowic można liczyć na połączenie co 15-20 minut, tak od Zakopiańskiej będzie tylko „254” co 30-40. Trochę mało i raczej nie zachęci pasażerów do podjeżdżania na pociąg.

Co interesujące, docelowo „155” ma zostać wydłużone również z drugiej strony i dotrzeć w rejony centrum handlowego „Bonarka”. To jednak nastąpi raczej w dalszej perspektywie.

W przypadku „433”, jest to częściowe cofnięcie zmian z zeszłego roku: linia ta powstała w 2021 ze skrócenia (pocięcia) połowy szczytowych kursów „133”. Teraz jej trasa będzie odrobinę znów wydłużona, by obsłużyć rozbudowujące się Piaski Wielkie. Dzięki temu rejon ten znów będzie miał połączenie co 15 minut w stronę Kurdwanowa i Łagiewnik.

Temat na forum pkk.net.pl dot. komunikacji miejskiej w Swoszowicach – w linku.

Jacek Mosakowski

, , , , , , , , , , , , , , , , ,

  1. #1 by Adrian on 21 marca, 2022 - 8:29 pm

    To czemu nie puścili do Swoszowice SKA 214 i 254 jako przelotowe?

    • #2 by Jacek M. on 22 marca, 2022 - 8:00 am

      Co masz na myśli? „254” właśnie pojedzie przelotowo, tak jak wspomniałem w artykule.

      Co do „214”, są sprzeczne informacje. Ja dostałem że nie wjedzie pod przystanek kolejowy, podobne info ma Lovekrakow. Natomiast PSMKMS podał, że ta linia też tam wjedzie, w ostatnim zdaniu artykułu:
      http://psmkms.krakow.pl/index.php/16-aktualnosci/3464-odnowiony-dworzec-krakow-swoszowice-oddany-do-uzytku

      Przekonamy się pewnie wiosną 😉

      • #3 by Adrian on 22 marca, 2022 - 11:59 am

        No właśnie o tym mówię, że najlepiej żeby jedna i druga pojechala przelotowo, a nie tylko jedna. Ale też wiedziałem dwie różne informacje.

  2. #4 by Piotr on 21 marca, 2022 - 8:39 pm

    1. Mam nadzieję, że linia 433 pojedzie kiedyś pod Szpital na Rżące po wybudowaniu drogi od strony Kosocickiej.
    2. Linia 165 niestety jest pustakiem pomiędzy Kurdwanowem a Podwawelskim. Trochę na siłę jedzie do centrum, do tego zygzakiem.
    3. Nie za bardzo mogę sobie wyobrazić miejsce na zawrotkę dla linii 155 obok Bonarki? Chyba, że pojedzie Puszkarską i planowaną nową drogą, która połaczy ul. Fredry z ul. Przyjaźni Polsko-Węgierskiej do Łagiewnik.
    4. Niby po zabraniu 165 straci Malborska, ale już są pomysły/plany przekierowania 204 lub 244 z Nowosądeckiej i Witosa, więc sumarycznie mieszkańcy Malborskiej zyskają.

    Czyli linie 155 i 433 mają szanse na dalszy rozwój, a linia 165 od początku była niewypałem. Przynajmniej poluzuje się na pętli Os. Podwawelskie.

    • #5 by Jacek M. on 22 marca, 2022 - 8:04 am

      1) Może, acz linia ta jest tylko szczytowa i tylko co pół godziny. Sama w sobie nie pełni znaczącej funkcji, raczej tylko razem ze „133”. Rejony szpitala potrzebują osobnej linii – są takie plany.

      3) Sam się zastanawiam. Może postój w rejonie rond przed galerią? Ew. będzie zawracać i zjeżdżać z powrotem do Zajezdni?

      4) Ale to chyba tylko dyskusje wśród miłośników? Nie kojarzę, by urzędnicy planowali skierować „204/244” na Malborską. Wg mnie zresztą to dość kontrowersyjne bo jednak po Nowosądeckiej ruch jest sprawniejszy, zresztą przyszłość obu linii na Kurdwanowie jest dla mnie niepewna skoro otwierają Trasę Łagiewnicką.

    • #6 by gamma on 22 marca, 2022 - 4:33 pm

      155 ze Swoszowic przez Puszkarską i Przyjaźni Polsko-Węgierskiej, Fredry do Łagiewnik – niezłe ale długo poczekamy
      teraz można umożliwić przesiadki: 155 – Kamieńskiego – Tischnera – Łagiewniki

      Zgadzam się 204/224/244 przez Malborską za 165

  3. #7 by Gamma on 21 marca, 2022 - 8:48 pm

    brakuje jeszcze 533: Piaski Nowe – PW – Kosocicka – NBP – Złocień ( – M Płaszów / Kombinat)

    „107 i 155” już dziś można dać do Podgórze SKA / Łagiewniki

    • #8 by Jacek M. on 22 marca, 2022 - 8:05 am

      Wg mnie za duże koszty. „107” już jeździło do Podgórza SKA i po to je skrócono, za głosem Rady Dzielnicy X, by mogła w zamian pojechać częściej.

    • #9 by Adrian on 22 marca, 2022 - 12:08 pm

      To Podgórze SKA to jest strasznie patowe. 143 w szczycie tam tylko marnuje wzkm. Ze 107 byłoby to samo. Utykanie w korku, a ludzie i tak przesiadają się na tramwaje przy Kablu. Chyba żeby 107 puścić Powstańców Śląskich. Zresztą tak też by można zrobić ze 155. Od tej strony jest chyba trochę płynniej, a dałoby więcej przesiadek.

      • #10 by gamma on 22 marca, 2022 - 4:25 pm

        tak z ZWDuchacka 107, 155 puścić przez Powstańców Śląskich do P_SKA

      • #11 by Jacek M. on 22 marca, 2022 - 4:32 pm

        Radni Dzielnicy X podejmowali decyzję i woleli „107” do Zajezdni co 20 minut, niż do Podgórza co 30. Ja ich rozumiem 😉

      • #12 by gamma on 22 marca, 2022 - 4:35 pm

        Takie są zwykle rezultaty szantażu – brak alternatywy

      • #13 by Jacek M. on 22 marca, 2022 - 4:38 pm

        Jakiego szantażu? Rada Dzielnicy właśnie dostała wybór. Sensowny, bo pieniądze na komunikację miejską nie są nieskończone.

      • #14 by gamma on 22 marca, 2022 - 4:42 pm

        jakiego? albo rzadko albo krótko
        wystarczy skrócić agloekspresy i dać kilka kursów więcej ( też daje sensowny wybór:D ) i są środki na 107 przez Powst Śląskich do P SKa

      • #15 by Jacek M. on 23 marca, 2022 - 12:54 pm

        Agloekspressy są jednym z większych sukcesów ostatnich lat. Pomijając już, że nie można ot tak skracać ich tras (bo są uzgodnione z gminami), to po to jadą do centrum by ściągnąć więcej pasażerów, a także walczyć z busami. I to działa – „301” sprawiło, że mniej busów z Niepołomic pakuje się do centrum Krakowa, podobnie jak dawniej „304” ograniczyło busy z Wieliczki.

        Poza tym nie rozumiem, po co uszczęśliwiać pasażerów na siłę. Krótsza trasa „107” się sprawdza, są mniejsze opóźnienia (choćby przez korki na Wielickiej). Skoro Rada Dzielnicy X tak chciała, to znaczy że mieszkańcom to przypadło do gustu. Nie uszczęśliwiajmy ludzi na siłę.

      • #16 by gamma on 23 marca, 2022 - 5:00 pm

        RDX chciała częściej i do Podgórze SKA.
        I tak RD o niczym nie decydują bo nie mają prawa na mocy ustawy sejmowej

        Ludzie wolą linie bezpośrednie do centrum.
        Dlatego 107 nie jezdzi już do Pl. Boh Getta/ Podgórze SKA./ Dw. Pł PKP
        a aglobus 301 z Podgórze SKA jeździ do NK i pcha się go w korki i opóźnienia

        Równocześnie nie ma pieniędzy na 107 i jest na 301

  4. #17 by Gamma on 21 marca, 2022 - 8:57 pm

    „165” można skierować do Cichego Kącika + przez Przyjaźni polsko – węgierskiej
    trasa z potencjałem na nr 565

    • #18 by gamma on 22 marca, 2022 - 4:38 pm

      „165” można skierować do Cichego Kącika + przez Przyjaźni polsko – węgierskiej
      trasa z potencjałem na nr 565

      zabrakło: przez Tischnera i Turowicza

      aglo ma trasy do centrum a Swoszowice do przesiadek

  5. #19 by Tomek on 21 marca, 2022 - 10:04 pm

    Czy łaskawie ZTP zamierza zrobić cokolwiek z Kurdwanowem? Chociażby zwiększyć częstotliwość 179 do f=10 min w szczycie, albo przywrócić przedpandemiczną częstotliwość na 174? Proszę tu nie biadolić o kordynacji, bo przy korkach w dni robocze koordynowanie czegokolwiek z czymkolwiek na odcinku Bonarka – ATW jest bez sensu.

    A co do 107 i 155 to wychodzi bezsens braku chociażby małej pętli przesiadkowej przy Bonarce – jak budowali to oczywiście nikt nie pomyślał, a tak można byłoby idealnie się przesiadać na linie jadące przez Kamieńskiego. Ciągnięcie tych linii do Podgórza SKA nie ma sensu.

    • #20 by Jacek M. on 22 marca, 2022 - 8:07 am

      Lobbujemy w ZTP za wzmocnieniem „179”. Wg mnie f10 to nikła różnica (obecnie jest f12), tam powinno być f7,5 w szczycie, zwłaszcza że zabrano „184/484” i pocięto „174”.

      Co do Bonarki – z tego co pamiętam za układ drogowy odpowiadała galeria. Zresztą początkowo w ogóle nie byli zainteresowani tematem komunikacji miejskiej… dopiero jak się okazało, że centrum stoi puste, zaczęto mówić o skierowaniu autobusów na dół.

      • #21 by Piotr on 22 marca, 2022 - 11:56 am

        Planowane są wogóle jakieś szersze wzmocnienia w całym mieście?

        Od dwóch, trzech tygodni zapełnienia są takie, że na pewno kursy co 20 minut na głównych liniach w weekend to już za mało.

      • #22 by Tomek on 22 marca, 2022 - 2:36 pm

        Bądźmy realistami, nie ma wystarczającej liczby kierowców na chwilę obecną, żeby aż takie wzmocnienia robić i taką odpowiedź da MPK do ZTP. Zwiększenie do f=10 min to będzie mały krok naprzód i będzie można myśleć co dalej jak sytuacja kadrowa będzie lepsza. Poza tym jak się ma z f=7,5 min pomieścić to wszystko przy DGZ?

        Co do Bonarki to są błędy w planowaniu, podobnie jak błędami w planowaniu jest brak pętli autobusowej przy tramwajowej na Kurdwanowie i brak poprawy rozmieszczenia przystanków tamże przy budowie trasy łagiewnickiej. Można byłoby Swoszowicom zrobić dowozówkę z f=10 min. do Kurdwanowa zamiast tych dziwolągów 155 i 165…

      • #23 by Adam on 22 marca, 2022 - 4:27 pm

        Powinni im zabrać wszystkie autobusy wtedy pomysleliby o lokalizacji małej pętli

      • #24 by Jacek M. on 22 marca, 2022 - 4:34 pm

        Proponowany przez ZTP nowy układ tras dla Swoszowic wydaje mi się ok – „135/155” zapewnią regularną dowozówkę do Kurdwanowa, a oprócz tego: „135” do Łagiewnik, a „155” docelowo jeszcze do centrum handlowego „Bonarka”.

  6. #25 by Wojciech on 22 marca, 2022 - 8:27 am

    Widać, że urzędnicy nie mają pomysłu na skuteczną obsługę Swoszowic. To trzeci układ (od rewolucji z 2017), tak samo zły jak drugi. Jedyny plus, to obsługa nowego przystanku kolejowego. Ale są minusy: żadna linia nie dojedzie do centrum, nawet szeroko pojętego jak Rondo Grunwaldzkie. Czyli Swoszowice mają gorzej niż gminy posiadające linie „3xx”. Układ ze „184/484” może nie był idealny, ale zapewniał dalekosiężne połączenie z północą miasta, przez centrum. Jeżeli ktoś nie chciał polegać na tej często opóźnionej linii, mógł wybrać dowozówkę do Łagiewnik w postaci „135”, przynajmniej był wybór. W proponowanym układzie, będzie obowiązkowa przesiadka, a do tego rzadziej (~f15 zamiast ~f12). Do tego, znika „165”, które miało zastąpić „484”. Z kolei, pasażerowie „184” dalej nie mogą się przesiąść na „12”, która miała zadośćuczynić wyrzucenie jej z Dietla, a rzekomo popularniejsza linia „179” na Kurdwanowie dalej jest niewzmocniona (a o planach dotyczących jej wzmocnienia czytałem już na początku pandemii). Z kolei wydłużenie „433” to jedynie cofnięcie wcześniejszych cięć, to znaczy „dostosowania rozkładu do potrzeb pasażerów”.

    • #26 by Jacek M. on 22 marca, 2022 - 4:36 pm

      Od pięciu lat Swoszowice miały linię do centrum – najpierw „184/484”, potem „165”, i nie przyjęły się. Badano potoki i większość pasażerów i tak wysiada na Kurdwanowie.

      Dlatego zaproponowano inny układ, bez rzadkiego „165” do centrum które przez to tylko utykało w korkach i psuło koordynację. Zamiast tego, postawiono na krótsze linii, by wyjść naprzeciw przesiadkowiczom – czyli większości pasażerów ze Swoszowic. Z tego co wiem, sami pasażerowie oraz Rada Dzielnicy byli za takim rozwiązaniem.

      Co do „12”, tak samo – po prostu się nie przyjęła. Zamiast tego lepiej wzmocnić ponownie „52” w szczycie, a Kurdwanowi wzmocnić „179”. O to będziemy lobbować.

      • #27 by gamma on 22 marca, 2022 - 4:54 pm

        Dla Swoszowic wycieczkowy 184 przez Malborską to żadna oferta

        165 mogła kończyć na Cracovia +4 dodatkowe przystanki
        134->Podwawelskie

        ale na Swoszowice zawsze brakuje pieniędzy

        301 do Podwawelskiego zamiast do Kleparza też jeździłoby „puste”

      • #28 by Jacek M. on 23 marca, 2022 - 12:58 pm

        „ale na Swoszowice zawsze brakuje pieniędzy”

        Akurat Swoszowice w ostatnich latach zyskały sporo. Dość powiedzieć, że jeszcze 5 la temu w stronę Kurdwanowa miały tylko „155” (do Łagiewnik, raz na godzinę) i „135” (do Centrum Jana Pawła II, raz-dwa razy na godzinę). Nieraz trzeba było czekać na przystanku po 30-40 minut. A teraz jest połączenie co kilkanaście.

      • #29 by gamma on 23 marca, 2022 - 5:01 pm

        Więc czy przeprowadziłbyś się do Swoszowic?
        bierzesz pod uwagę tylko dojazd MPK
        TAK/NIE

      • #30 by Jacek M. on 7 kwietnia, 2022 - 11:37 am

        Nice try, lecz tak to nie działa 😉

  7. #31 by Jacek on 22 marca, 2022 - 9:25 am

    Znów Swoszowice to oddzielny byt bez komunikacji z centrum…

    • #32 by Adam on 22 marca, 2022 - 4:30 pm

      Macie słabych radnych co nie umieją się upomnieć o mieszkańców może kolesie jaśnie panującego i też korzystają z aut z leasingu

    • #33 by Jacek M. on 22 marca, 2022 - 4:36 pm

      Od pięciu lat Swoszowice miały linię do centrum – najpierw „184/484”, potem „165”, i nie przyjęły się. Badano potoki i większość pasażerów i tak wysiada na Kurdwanowie.

      Dlatego zaproponowano inny układ, bez rzadkiego „165” do centrum które przez to tylko utykało w korkach i psuło koordynację. Zamiast tego, postawiono na krótsze linii, by wyjść naprzeciw przesiadkowiczom – czyli większości pasażerów ze Swoszowic. Z tego co wiem, sami pasażerowie oraz Rada Dzielnicy byli za takim rozwiązaniem.

  8. #34 by Marta on 22 marca, 2022 - 9:45 am

    Bardzo szkoda, że zdecydowano się na likwidację 165, ponieważ to jedyny autobus, którym można było dojechać do centrum Krakowa ze Swoszowic. A pętla na Podwawelskim dawała dobre możliwości np. ZOO…

    • #35 by Adrian on 22 marca, 2022 - 12:02 pm

      Niby mas rację. Ale ile razy widziałem 165 na Matecznym w środku było kilka osób.

    • #36 by Jacek M. on 22 marca, 2022 - 4:36 pm

      Od pięciu lat Swoszowice miały linię do centrum – najpierw „184/484”, potem „165”, i nie przyjęły się. Badano potoki i większość pasażerów i tak wysiada na Kurdwanowie.

      Dlatego zaproponowano inny układ, bez rzadkiego „165” do centrum które przez to tylko utykało w korkach i psuło koordynację. Zamiast tego, postawiono na krótsze linii, by wyjść naprzeciw przesiadkowiczom – czyli większości pasażerów ze Swoszowic. Z tego co wiem, sami pasażerowie oraz Rada Dzielnicy byli za takim rozwiązaniem.

  9. #37 by Szymon on 24 marca, 2022 - 1:36 am

    Skoro Agloekspres robi robotę to gdyby gminy Świątniki Górne i Siepraw dogadali się z ZTP to można utworzyć „325” kosztem „225”. Trasa Siepraw UG – Siepraw: ul. Jana Pawła II, ul. Krakowska. Olszowice: ul. Graniczna, ul. Sieprawska – Świątniki Górne UMiG – po trasie „225” – Myślenicka – Turowicza – Al. Powstańców Śląskich – Powstańców Wielkopolskich – Klimeckiego – Al. Powstania Warszawskiego – Lubomirskiego – Dworzec Główny Wschód.
    Częstotliwość 15 min szczyt, 30 reszta dnia, co drugi kurs skrócić do Świątnik pod urząd. Autobus by się zatrzymywał w Krakowie na przystankach Zbydniowice, Merkuriusza Polskiego, Myślenicka, Podgórze SKA, Kuklińskiego, Rondo Grzegorzeckie, Rondo Mogilskie, Dworzec Główny Wschód.

    • #38 by Tomek on 25 marca, 2022 - 8:28 pm

      Na tej trasie agloekspres w rejonie tandety w każdą stronę będzie stał w korkach, ale to chyba jedyna sensowna trasa, bo z drugiej strony, czy na ATW kolejne agloekspresy się zmieszczą? Jeśli nawet to w pierwszej kolejności pewnie z Liszek czy Zabierzowa. Z kolei gdyby agloekspres ze Świątnik dać na Podgórze SKA to ominie centrum, a nawet nie będzie dogodnej przesiadki na autobusy w ciągu Kamieńskiego, że o średniej przesiadce na tramwaje nie wspomnę.

      • #39 by gamma on 31 marca, 2022 - 10:40 pm

        buspas w rejonie tandety w każdą stronę i agloekspres nie będzie stał w korkach
        ale będzie bo Kraków to stan umysłu…
        chyba że jakiś deweloper buduje w okolicy to poprawi;)

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: