„11” trzecią linią na Trasie Łagiewnickiej!

Otwarcie Trasy Łagiewnickiej już za kilka tygodni. Niedawno podałem pierwsze dwie linie które pojadą nowym odcinkiem – mają to być „10” oraz „50”. Jednocześnie wspomniałem, że bardzo prawdopodobne iż dołączy do nich również trzecia. I rzeczywiście tak się stanie, zostało to też już potwierdzone przez samych urzędników – zgodnie z naszymi podejrzeniami, będzie to tramwaj „11”!

„Jedenastka” dalej będzie łączyć Czerwone Maki z Małym Płaszowem, jednak zmieni się jej środkowy przebieg – zamiast przez Wadowicką, Koronę i Limanowskiego, pojedzie przez Zakopiańską, Trasę Łagiewnicką, Nowosądecką by od Wielickiej skierować się z powrotem na estakadę nad Dworcem Płaszów. Dzięki temu połączy ona południowe dzielnice Krakowa. Skorzystają na tym m.in. pasażerowie dojeżdżający autobusami od strony Prokocimia (np. z Rżąki, Bieżanowa czy Wieliczki) na Ruczaj: by złapać tramwaj, dotychczas potrzebowali jechać na r. Matecznego, po drodze utykając w korkach na Kamieńskiego. Teraz pojadą szybciej, bez konieczności wjazdu do zatłoczonego centrum.

Zarówno dla Czerwonych Maków, jak i dla Małego Płaszowa, przewidziane są rekompensaty w zamian za zabranie „11” z dotychczasowej marszruty. W przypadku Czerwonych Maków ma to być prawdopodobnie wzmocnienie obecnej linii „17”, pokrywającej się w dużej mierze z „jedenastką”. I tak, „siedemnastka” miałaby zyskać dodatkowe kursy, m.in. w godzinach międzyszczytowych gdy obecnie nie funkcjonuje. Z kolei w przypadku Płaszowa, skierowany będzie tam inny, trzeci tramwaj, który pojedzie przez estakadę i Limanowskiego w stronę Podgórza.

Poznaliśmy zatem już wszystkie trzy linie, które pojadą nowym torowiskiem. Będą to:

  • „10”: Pleszów – … – Łagiewniki – Trasa Łagiewnicka – Kurdwanów,
  • „11”: Czerwony Maki – Łagiewniki – Trasa Łagiewnicka – Nowosądecka – Wielicka – Mały Płaszów,
  • „50”: Krowodrza Górka- … – Kurdwanów – Trasa Łagiewnicka – Borek Fałęcki (co drugim kursem).

Wieści te potwierdził też sam Zarząd Transportu Publicznego w odpowiedzi, którą można znaleźć pod koniec postu użytkownika Bayer2003 na forum pkk.net.pl.

Planowane otwarcie Trasy Łagiewnickiej ma mieć miejsce w lipcu.

Jacek Mosakowski

, , , , , , , , , , , , ,

  1. #1 by Jacekkk on 21 Maj, 2022 - 2:28 pm

    Czyli 6 pojedzie do Plaszowa?

  2. #2 by pepe on 21 Maj, 2022 - 3:04 pm

    a wiadomo czy jakieś autobusy , będą kursuwały na odcinku , Roweckiego Zakopiańska, bo zatoki przystankowe są ?

    • #3 by gamma on 22 Maj, 2022 - 4:19 pm

      jest głupia zasada od czasów Majchrowskiego że autobus nie może dublować tramwaju
      +oszczędzanie na KMK
      więc bardziej można się spodziewać kasacji linii autobusowych mający nieszczęście przecinać tramwaje TŁ.

    • #4 by Jacek M. on 22 Maj, 2022 - 5:43 pm

      Pytanie jest o odcinek gdzie nie ma tramwaju.

  3. #5 by Tomek on 21 Maj, 2022 - 4:46 pm

    11 będzie zatem pustawą linią i kto wie czy nie powtórzy losu dawnej 23…

    • #6 by Jacek M. on 22 Maj, 2022 - 5:10 am

      Myślę, że w roku akademickim będzie miała spore zapełnienia. Praktyka pokazuje, że każda linia z południa która trafiała na Ruczaj, zyskiwała pasażerów – tak jak dawne „23”. Masa ludzi dojeżdża od strony Wielickiej na Ruczaj – zyskają szybsze połączenie, omijające zakorkowane centrum.

      • #7 by Przemysław z Mistrzejowic on 1 czerwca, 2022 - 2:19 pm

        Zapełnienia mogą być słabe (Tomek ma rację), ale mogą być duże wymiany po drodze (tu Ty masz rację). Czerwone Maki – Łagiewniki, Łagiewniki – Kurdwanów, Kurdwanów – Wielicka, Wielicka – Płaszów. Nie sądzę, by wielu ludzi jeździło od końca do końca czy chociaż z Czerwonych Maków na Wielicką.
        Pozdrawiam.

    • #8 by gamma on 22 Maj, 2022 - 4:00 pm

      i wysokie napełnienia 23 nie uratowały jej przed kasatą prezesa Łukasza Franka…
      czyli nie chodzi o wygodę pasażera

      nie chodzi też o samą nową 11 tylko o sposób w jaki ona powstaje – z likwidacji starej 11.
      najpierw przyzwyczaja się pasażera do potrzebnej trasy (to juz 4 wersja „11” ostatnio)
      po czym mówi mu się przyzwyczaj się do nowej a jak nie to „zmień pracę i weź kredyt” i zmniejsz tłok w KMK autkiem.

  4. #9 by Tomek on 21 Maj, 2022 - 4:54 pm

    Aha dodam jeszcze, bo Autor jak zwykle w euforii pisze dyrdymały. Pasażerom z Rżąki i Wieliczki właśnie utrudniono dojazd na Ruczaj, bo węzeł Bieżanowska jest bezsensowny na przesiadki autobus-tramwaj a pod Kabel ani 304 ani 144 nie jeździ, dlatego rondo Matecznego było zdecydowanie wygodniejsze jeśli chodzi o dystanse między przystankami.

    • #10 by Jacek M. on 22 Maj, 2022 - 5:12 am

      Łatwo oskarżać o „dyrdymały”, trudniej prowadzić kulturalną rozmowę.

      Podtrzymuję swoje zdanie. Zgadzam się, Bieżanowska jest niekomfortowym węzłem do przesiadek. Jednak są gorsze, a jednak ludzie się przesiadają. I nawet jeśli przesiadka zajmie parę minut, to jest to wciąż znacznie lepsze niż jechanie naokoło przez r. Matecznego i jeszcze stanie w korku na Kamieńskiego… nieraz naprawdę dużo czasu.

      • #11 by Paulina on 22 Maj, 2022 - 1:57 pm

        Jechanie przez Podgórze zajmuje trochę czasu. Wydaje mi się, że sporo studentów skorzysta z nowej trasy, bo będzie po prostu szybsza.

      • #12 by gamma on 22 Maj, 2022 - 4:07 pm

        ale tu masz 1 słabą linię 11 z f15 ->Czmaki
        Mateczny 17/19 z f7.5 szczyt + krótsza przesiadka

        ludzie też nadkładają drogi by jechać bez/min. przesiadek

      • #13 by Jacek M. on 24 Maj, 2022 - 12:00 pm

        Jest tylko jedna linia za to nie trzeba stać w korku do r. Matecznego. Wolę poczekać średnio 4 minuty dłużej na tramwaj, niż stać 10-20 w korku.

        (Przypomnę: średni czas oczekiwania na tramwaj co 7,5 minuty to niecałe 4 minuty, średni czas na tramwaj co 15 to 7,5. Różnica wynosi 4 minuty.)

        Co więcej, „17” ma krótkie szczyty, jedne z krótszych w Krakowie. Na 18 godzin funkcjonowania linii „11”, linia „17” kursuje ledwie przez… 7. Zatem większość czasu jest tramwaj co 15.

      • #14 by gamma on 24 Maj, 2022 - 1:20 pm

        średnio to człowiek i pies mają 3 nogi ale nie znam człowieka co ma 3 nogi.

        Twierdzisz że 17 będzie całodzienna

      • #15 by Tomek on 24 Maj, 2022 - 2:17 pm

        Ale najpierw proszę na chłodno ocenić czy nowa trasa 11 jest optymalna, kto traci, a kto zyskuje. Druga sprawa, demonizowanie korków do Matecznego jest nie na miejscu, autobus dzięki bus-pasom utyka co najwyżej na kilka minut między Puszkarską a Matecznym, trasa tramwajowa przez Kurdwanów będzie dłuższa sumarycznie. Rozumiem, że Stare Podgórze dostanie rekompensatę za 11, bo ja w to szczerze wątpię.

      • #16 by gamma on 28 Maj, 2022 - 12:00 pm

        kto traci, a kto zyskuje

        Komunikacja Miejska w Krakowie, MPK, ZTP nie jest dla ludzi, to ludzie są dla Komunikacji Miejskiej w Krakowie

        zresztą MPK i Mobilis nie mieli / mają braki kierowców więc autobusy MPK „po cichu” nie kursują co można zrzucić na korki -> ciche cięcia KMK? krycie MPK?

        aż dziw że to jeszcze działa

        Opinie MPK Kraków Kraków – GoWork.pl
        gowork.pl/opinie_czytaj,228181
        Pytanie. Mpk Kraków to firma zamordystyczna. Nie ma marchewki tylko kij. 17 lat na Woli jako kierowca w ciągłym strachu i stresie. Kary za najdrobniejsze przewinienie, nagonka nadzoru, po premii za przekroczenie prędkości o 3\trzy\ km/h. jazda w polarze,bez krawata.itp.

        Kierowcy MPK Kraków są przepracowani, a w spółce brakuje rąk do pracy?

        Jak twierdzi, kierowcy bądź motorniczowie MPK Kraków (na JDK) wykonujący pracę na zlecenie MPK Kraków (ajenci) pracują ponad siły, nawet przez 230 godzin w miesiącu. „Przemęczeni Kierowcy MPK Kraków pracujący ponad normy są zagrożeniem dla siebie i dla pasażerów

        naszkrakow.com.pl/2020/09/08/kierowca-mpk-w-krakowiebrak-toalety-krotka-przerwa-do-tego-kosztowne-kary/

  5. #17 by Gall2000 on 21 Maj, 2022 - 6:12 pm

    Mam 2 pytania do autora w sprawie 50:
    1.Rozumiem ze na tej malej pętli rezyduje wagon ekstra wchodzący wzamian za ten co do Borku pojedzie(utrzymanie taktu co 5min Krowodrza-Kurdwanów)
    2.jaki planowany jest układ przystanków na Kurdwanowie dla 50?czy będą działały 2 przystanki(przed i za petlą) czy 1 przed pętląPytam bo jest głupia tendencja do przystanków tylko po opuszczeniu duzego ronda np.Grzegórzeckie,Kocmyrzowskie?

    • #18 by Jacek M. on 22 Maj, 2022 - 5:16 am

      1) Nie tyle ekstra, co po prostu wóz z poprzedniego kursu skróconego. Podobnie działa to na linii „3” czy „21”, które mają część kursów skróconych odpowiednio do Dworca Towarowego i do Kopca Wandy. Kurs, który kończy trasę wcześniej, po przerwie na pętli po prostu wbija się z powrotem między istniejące kursy brygad na całej trasie. Wtedy „przegania” kilka brygad które akurat znajdują się na wydłużonym odcinku.

      2) Nie mam info. Acz byłbym zaskoczony gdyby zatrzymywała się na obu, bo kawałek dalej jest też trzeci przystanek – „Przykopy”. Wtedy tramwaj na odcinku zaledwie 450 m miałby aż trzy przystanki.

      • #19 by gamma on 22 Maj, 2022 - 4:15 pm

        z racji 50bis powinna się zatrzymywać na wszystkich
        i tak długie czasy przejazdu są ułożone pod MPK, czy szczyt czy pozaszczyt ten sam długi czas przejazdu

        tak samo z 17/19 – dodanie przystanku Limanowskiego ->DT dla wygodnej przesiadki na 6, 11, 13

        głupia tendencja do przystanków tylko po opuszczeniu duzego ronda np.Grzegórzeckie,Kocmyrzowskie?

        zgadzam się – ronda są niewygodne na przesiadki -> przystanki przed i za rondem

      • #20 by Jacek M. on 23 czerwca, 2022 - 12:57 pm

        Przystanki jednocześnie za i przed rondem tylko jeszcze spowolnią komunikację i zniechęcą tym samym kolejnych pasażerów. Na trasie niektórych tramwajów byłoby to dodanie nawet kilku przystanków.

        „17/19” nie będą się zatrzymywać na „Limanowskiego” bo stają tuż obok, na pl. Bohaterów Getta. Przesiadka na „6/13” w stronę Wielickiej jest możliwa przy Koronie – nie jest uciążliwa, przystanki są blisko siebie.

  6. #21 by gamma on 21 Maj, 2022 - 11:49 pm

    Czyli cięcia, dodatkowe przesiadki i ci zbędni pasażerowie.
    Czy cała kasa z podwyżek biletów, z #12, z f5 z 50, 52 + cięcia remontowe poszła na aglobusy?

    • #22 by Jacek M. on 22 Maj, 2022 - 5:12 am

      Gdzie cięcia?

    • #23 by gamma on 22 Maj, 2022 - 3:47 pm

      11->Estakada Płaszów – Łagiewniki
      6?->Kurdwanów – Dworcowa

    • #24 by Jacek M. on 22 Maj, 2022 - 5:46 pm

      Dalej pytam gdzie cięcia. Z Płaszowa w kier. Podgórza ma być inna linia – czyli w Podgórzu na większości trasy kursów będzie tyle samo, przybędzie pewnie do centrum, do tego zyska Mały Płaszów. Tak samo zyska Kurdwanów, Borek Fałęcki czy Czerwone Maki. Straci właściwie tylko niewielki odcinek między Limanowskiego a Łagiewnikami, choć i tak minimalnie bo „17” zyska kursy.

      Generalnie przybędzie sporo kursów, a budżet przeznaczony na komunikację tramwajową mocno wzrośnie.

      • #25 by Tomek on 25 Maj, 2022 - 8:42 pm

        Tą magiczną linią z Płaszowa do Korony będzie na 90% linia 6, więc małe jest prawdopodobieństwo tej, w domyśle nowej, „linii o innym numerze”, o czym Pan dobrze wie! Proszę nie mamić obywateli, bo lepiej miło się zaskoczyć, choć przy Franku wątpię w pozytywne zaskoczenia. Kurdwanów pewnie straci trochę kursów do centrum.

      • #26 by gamma on 28 Maj, 2022 - 11:40 am

        Z opisu pasuje do linii 6:)

        mamy podwyżki biletów, parkingów a nowych linii KMK brak
        tu nadal Sosnowska Tradycja Majchrowskiego:
        tramwaje przekładańce sprzedawane jako „nowe dodatkowe”. Źle to wygląda.

        mamy też falstart linii 12 która nie doczekała T. Łagiewnickiej (Mały Płaszów? – Kurdwanów – Bożego Miłosiedzia) – Łagiewniki – Wieczysta

        nic nie wiemy o liniach autobusowych

        mamy też skandaliczne zachowanie dyr. Łukasza Franek który bojkotuje konsultacje społeczne w sprawie wydawania publicznych pieniędzy na KMK trasy łagiewnickiej

        o liniach także zlikwidowanych dowiemy się kilka dni przed otwarciem
        cóż prywatny folwark mgr Łukasza Franek zwany Krakowem

    • #27 by gamma on 22 Maj, 2022 - 9:29 pm

      gdzie ta linia, trasa, f ?

  7. #28 by Rafał on 23 Maj, 2022 - 6:38 pm

    Plusy 11-stki:
    Szybszy dojazd z bieżanowskiej na czerwone maki. Krótszy i bezkolizyjny, bezkorkowy.
    Dogodna przesiadka jadąc z czerwonych Maków na rzake i do Wieliczki.

    Minusy: beznadziejna przesiadka w stronę czerwonych Maków zwłaszcza dla osób ze starego biezanowa. Gorsza niż na rondzie grunwaldzkim bo jeszcze pod górę trzeba iść. Jak ucieknie to trzeba czekać 15 minut albo kombinować po tunelach i dostać się jakoś na Łagiewniki. Zakładam że zabiorą 204.

    Rozbicie 7.5 minutowego taktu 17 i 11 na Matecznym.

    • #29 by Jacek M. on 24 Maj, 2022 - 12:03 pm

      Zalet jest więcej: choćby lepsza przesiadka na Łagiewnikach, bo ma być „11+17” cały dzień co 7,5 minuty, a nie tylko w szczycie. Zyskają przesiadający się m.in. ze „178” czy tramwajów od Borku.

      Do tego trasa „11” będzie teraz w całości po wydzielonych torowiskach. Nie będzie więc już łapać opóźnień na Kalwaryjskiej.

      Zgoda że przesiadka na Bieżanowskiej nie jest super, choć głównie w stronę TŁ. Wracając z niej, przesiadka między tramwajami a autobusami jest już szybka. Na pocieszenie: jeśli komuś bardzo nie będzie odpowiadał ten węzeł (albo nie będzie w stanie go pokonać), można podjechać na Kabel i tam się przesiąść.

      • #30 by Jacek M. on 23 czerwca, 2022 - 1:00 pm

        A kto pisał o bezkolizyjnej? Bo ja pisałem tylko o wydzielonym torowisku, co jest prawdą. Porównaj sobie tory na Nowosądeckiej, a na Kalwaryjskiej gdzie tramwaj stoi z autami w korku.

    • #31 by gamma on 24 Maj, 2022 - 12:56 pm

      bezkolizyjna 11? to nie PeSTka

      kolejny antyprzesiadkowy węzeł i Przystanek: Łagiewniki SKA, zatrzymanie z Turowicza

      wady 11: czekanie w jeszcze większym korku tramwajowym przed skrzyżowaniem z Nowosądecką

      można podjechać na Kabel i tam się przesiąść.
      proponujesz podróż turystyczną + 2 przystanki

  8. #32 by Piotr on 19 czerwca, 2022 - 4:08 pm

    A co myślicie o zastępstwie za połączenie Małego Płaszowa do Ronda Matecznego przez wydłużenie 127 i 158 z Podgórza Ska, al. Powstańców Śląskich, Kamieńskiego, Wadowicką do Łagiewnik?

    • #33 by gamma on 21 czerwca, 2022 - 10:37 pm

      świetny pomysł +123, 221 + przez Rydlówkę
      ale
      brak autobusów
      brak kierowców
      brak buspasów
      i pewnie brak pieniędzy na godny transport mieszkańców:)

  1. Linia „6” pojedzie na stałe do Płaszowa | krabok

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: